ارتودنسی دندان,طول درمان ارتودنسی درمان,هزینه ارتودنسی دندان,شرایط انجام ارتودنسی دندان
مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

ارتودنسی دندان و نگهداری آن

ارتودنسی دندان عملی کاملاً حرفه ای و دقیق است که موفقیت کامل آن نیاز به همکاری متقابل بیمار و پزشک دارد. و رعایت نکات زیر نتیجه را به بهترین شکل ممکن رقم می زند. در این مقاله ، ما در مورد مراقبت هایی که باید بعد از ارتودنسی دندان انجام شود صحبت خواهیم کرد.


نگهداری ارتودنسی دندان

 

ارتودنسی دندان و نگهداری آن

 

ارتودنسی دندان عملی کاملاً حرفه ای و دقیق است که موفقیت کامل آن نیاز به همکاری متقابل بیمار و پزشک دارد. و رعایت نکات زیر نتیجه را به بهترین شکل ممکن رقم می زند. در این مقاله ، ما در مورد مراقبت هایی که باید بعد از ارتودنسی دندان انجام شود صحبت خواهیم کرد.

 

نکات مهم بعد از ارتودنسی دندان

 

اکنون که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفتید ، باید دستورالعمل های زیر را دنبال کنید ، در غیر این صورت نه تنها نتیجه مطلوبی را از درمان دریافت نمی کنید ، بلکه ممکن است با مشکلات بیشتری مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه مواجه شوید.

حدود چند ساعت پس از قرار دادن جداکننده های لاستیکی بین دندان ها یا سیم های ارتودنسی ، اکثر دندان ها حساس و دردناک می شوند. این درد پس از چند روز برطرف می شود. استفاده از استامینوفن می تواند از ناراحتی و درد شما کم کند. چند روز پس از شروع درمان ، تحریک لب و گونه معمولاً با تطبیق بافت ها با براکت ها و سایر وسایل ارتودنسی از بین می رود. قرار دادن مقداری موم نرم روی سطوح ناهموار در پشت باعث تحریک و تسکین درد می شود.

در طول درمان ، غذای بیشتری بین دندانها و وسایل ثابت جمع می شود ، پس از هر وعده غذایی ، حداقل بیست دقیقه از نخ دندان سوپر فلاس استفاده کنید و به مدت پنج دقیقه مسواک بزنید.

بعد از مسواک زدن ، دندان ها و وسایل ارتودنسی را به دقت بررسی و کنترل کنید. سهل انگاری در تمیز کردن دندانها و ماساژ لثه ها باعث تورم و خونریزی لثه می شود و ادامه بی توجهی در این مناطق منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود. . برای تمیز کردن دستگاه ارتودنسی از مسواک ارتودنسی استفاده کنید.

غذاهای سخت به سیمها و سایر اجزای دستگاه ارتودنسی آسیب می رسانند و باعث افزایش مدت زمان و هزینه درمان می شوند.

  1. از خوردن غذاهای سخت مانند ته دیگ ، پیتزا ، آجیل ، نان خشک ، میوه های سخت و خشکبار (گوجه سبز ، هلو ، سیب ، هویج خام ، زیتون و ...) خودداری کنید.
  2. تا حد امکان از خوردن شکلات ، آب نبات و آدامس خودداری کنید.
  3. اگر می خواهید ساندویچ ، سیب ، هویج یا میوه های مشابه بخورید ، آنها را به قطعات کوچکتر برش دهید و بخورید.
  4. همچنین ، از خوردن غذاها و مایعات دارای رنگدانه ، مانند چای ، نوشابه ، زعفران ، رب گوجه فرنگی و ... در روزهای اول درمان خودداری کنید.
  5. دستگاهی که روی دندان شما قرار گرفته کاملاً محکم و ثابت است ، بنابراین با دست یا هر وسیله دیگری آن را دستکاری نکنید

در صورت شکستن سیم اصلی ، برای تعیین معاینه با ارتودنتیست خود تماس بگیرید. اگر یکی از سیم های نازک جدا شد ، آن را به دقت برداشته و با متخصص ارتودنسی تماس بگیرید.

در مواقع اضطراری ، نوک تیز سم های نگهدارنده را به حالت اولیه برگردانید و مقداری موم بزنید تا از آسیب رسیدن به بافت های دهان خود جلوگیری کنید.

لطفا قبل از مراجعه برای معاینه از خوردن غذاهای بدبو (سیر ، پیاز ، سوسیس و غیره) خودداری کنید و حتما مسواک بزنید.

مراجعه منظم به پزشک متخصص ارتودنسی

یکی از مهمترین نکات در طول درمان ارتودنسی دندان این است که شخصی که دندانهای خود را ارتودنسی کرده است باید مرتباً به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کند. این ویزیت ها فقط برای کنترل دستگاه ها نیستند ، بلکه در هر جلسه ، در صورت لزوم ، دستگاه ها تنظیم و فعال می شوند تا درمان ارتودنسی را به بهترین شکل انجام دهند.

رعایت بهداشت دندان و دهان در هنگام ارتودنسی

اگر سیم ها و براکت های ارتودنسی را که در دهان قرار می گیرند از نزدیک مشاهده کنید ، تفاوت سطحی باریکی بین دستگاه فلزی یا براکت و دندان مشاهده خواهید کرد. اگرچه این فضا کوچک به نظر می رسد ، اما از نظر تجمع مواد غذایی و میکروبی و پوسیدگی بسیار حساس است و همچنین تمیز کردن این ناحیه نسبت به سایر قسمت ها بسیار دشوارتر است.

متخصص ارتودنسی نحوه تمیز کردن این قسمت ها را توضیح می دهد ، اما همیشه تمیز کردن دندان ها را از یک طرف شروع کنید و برای رسیدن به طرف دیگر باید هر دندان را تمیز کنید. اگر این قانون را رعایت کنید ، همه دندان ها به خوبی تمیز می شوند. فقط مطمئن شوید که دندانهای عقب به درستی تمیز شده اند. پس از تمیز کردن یا هنگام تمیز کردن دندان ها ، به آینه نگاه کنید تا ببینید آیا همه قسمت ها تمیز شده اند و آیا غذایی بین دستگاه ها باقی مانده است یا چیزی باقی نمانده است.

کلینیک قلهک در تهران

برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

www.clinicgholhak.com

کلینیک قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

قبل و بعد ارتودنسی دندان
قبل و بعد ارتودنسی دندان

14 شهریور 1401

قیمت ارتودنسی دندان کودکان
قیمت ارتودنسی دندان کودکان

10 شهریور 1401

آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟
آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟

01 شهریور 1401

ارتودنسی دندان مرحله به مرحله
ارتودنسی دندان مرحله به مرحله

24 مرداد 1401

ارتودنسی دندان نامرتب
ارتودنسی دندان نامرتب

23 مرداد 1401