مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟

آیا در این مورد ارتودنسی دندان وجود دارد و آیا فقط یک دندان می تواند ارتودنسی شود؟ با ما همراه باشید.


آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟

در برخی موارد با وجود اینکه همه دندان ها صاف هستند، یکی از دندان ها نامرتب است و همین امر باعث می شود هنگام لبخند زدن ظاهر خوبی نداشته باشد. آیا در این مورد ارتودنسی دندان وجود دارد و آیا فقط یک دندان می تواند ارتودنسی شود؟ با ما همراه باشید.

 

روش های ارتودنسی تک دندانی

از روش های ارتودنسی تک دندانی می توان به سه روش ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و لیزر درمانی اشاره کرد.

 

  1. ارتودنسی ثابت:

اگر از این روش برای رفع نامنظمی یک دندان استفاده شود، براکت ها روی همه دندان ها قرار می گیرند تا دندان کاملا جابجا شود.

 

  1. ارتودنسی متحرک:

یکی از روش های درمان ناهنجاری دندان ارتودنسی متحرک است. در این روش وسایل ارتودنسی برای مدت معینی که توسط متخصص ارتودنسی تعیین می شود در دهان قرار می گیرند. در این روش دوره درمان کمتر از زمان لازم برای ارتودنسی تمامی دندان ها است.

 

  1. درمان با لیزر

در بسیاری از موارد مشاهده می شود که از لیزر برای رفع ناهنجاری دندان استفاده می شود. پزشک متخصص در یک جلسه دندان نامنظم را با استفاده از لیزر بریده و آن را صاف می کند.

از معایب این روش می توان به از بین رفتن مینای دندان و افزایش آسیب پذیری دندان ها در برابر پوسیدگی اشاره کرد.

 

ارتودنسی دندان نیش

ارتودنسی دندان

دندان های گوشه دهان نیش نامیده می شوند. این دندان ها تاثیر زیادی در سلامت دندان ها دارند. اکثر افراد با مشکل بیرون زدگی دندان نیش یا خارج شدن از قوس دندانی دست و پنجه نرم می کنند.

بسیاری از افراد ممکن است کشیدن دندان نیش را به ارتودنسی ترجیح دهند، در صورتی که این باور اشتباه است زیرا همانطور که قبلا ذکر شد، دندان نیش علاوه بر سلامتی، در پرتر نشان دادن صورت و لب ها نیز تاثیر زیادی دارد.

افتادن یا کشیدن دندان نیش باعث فرورفتن ناحیه لب، عمیق شدن خط لبخند و ... می شود. افتادن زودهنگام دندان های شیری و عدم درمان به موقع می تواند باعث کمبود فضا برای رشد دندان نیش شود. در اغلب موارد، اگر دندان نیش فضای کافی برای رشد نداشته باشد، در محل شلوغ تر و بالاتر از محل طبیعی خود رشد می کند.

علاوه بر کمبود فضا، عوامل ژنتیکی را می توان از دیگر دلایل رویش دندان نیش نام برد. در این حالت نیش به سمت داخل فک بالا تغییر جهت می دهد و از آنجا رشد می کند.

در برخی موارد در همان محل پنهان و بدون رویش باقی می ماند، به همین دلیل در بسیاری از موارد دیده می شود که بیماران تا بزرگسالی متوجه وجود دندان مخفی در سقف دهان خود نمی شوند.در این صورت باید دندان خود را به متخصص ارتودنسی نشان دهید.

اگر بتوان دندان پنهان را بیرون آورد و در موقعیت صحیح قرار داد، پزشک درمان ارتودنسی دندان را آغاز می کند. پس از باز شدن فضای کافی و رشد دندان نیش نهفته بیمار، جراحی برای آشکار شدن تاج دندان انجام می شود.

از جمله عوامل موثر در موفقیت درمان نیش نهفته می توان به سن بیمار، محل ضربه، زاویه ضربه، عمق ضربه و میزان فضای دندانی اشاره کرد.

در صورتی که با ارتودنسی نتوان دندان نیش را در موقعیت صحیح قرار داد و با اعمال نیروی ارتودنسی احتمال آسیب به ریشه های دیگر دندان های مجاور وجود داشت، پزشک مجبور است دندان نیش پنهان را با ارتودنسی خارج کند و در صورت لزوم ایمپلنت گذاشته شود. در فضای خالی ایجاد شده دادن

 

ارتودنسی دندان کج

ارتودنسی کج تک دندانی را نمی توان با ارتودنسی ثابت درمان کرد زیرا ارتودنسی ثابت برای مرتب کردن مجموعه ای از دندان ها در کنار هم است.

در بیشتر موارد، دندان کج با استفاده از ارتودنسی متحرک و پلاک های متحرک صاف می شود.

 

ارتودنسی دو دندان جلو

دو دندان جلویی برخی افراد نامنظم و حالت خرگوشی دارند. ارتودنسی دندان خرگوش به راحتی قابل درمان نیست و نیاز به تخصص و تجربه دارد.

مانند ارتودنسی یک دندان کج، ارتودنسی دو دندان جلویی را نمی توان با استفاده از ارتودنسی ثابت انجام داد زیرا نمی توان دو دندان را با سیم کوتاهی که بین آنها قرار می دهد صاف کرد.

 

ارتودنسی چند دندان

اگر می خواهید از ارتودنسی ثابت استفاده کنید و بین دندان ها سیم قرار دهید، ارتودنسی چند دندانی منطقی تر است زیرا تعداد دندان های نامرتب باید به اندازه ای باشد که بتوانید بین آنها سیم قرار دهید.

 در ارتودنسی دندانپزشک متخصص باید بهترین روش را انتخاب کند تا زمانی که دندان های ارتودنسی و دندان های غیر ارتودنسی به هم می رسند به اصطلاح مراحلی پیش نیاید.

در ارتودنسی چند دندانی معمولاً دندان های قدامی درگیر ارتودنسی می شوند و دستگاه های ارتودنسی روی دندان های خلفی نصب نمی شوند.

 

کلینیک دندانپزشکی قلهک تهران

همانطور که گفته شد برای ترمیم و درمان دندان لازم است آن را نزد متخصص ببرید تا با توانایی بهتری کار شما را انجام دهند.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان برجسته و اعضای هیأت علمی دانشگاه های معتبر کشور راه اندازی شد. این گروه رسالت خود را ارائه خدمات تکمیلی دندانپزشکی اعم از خدمات تخصصی در تمامی زمینه ها و همچنین خدمات تحت بیهوشی در کنار سایر مراکز دندانپزشکی قرار داده است.

بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسان و متخصصان این کلینیک و همچنین امکانات و تجهیزات مدرن و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک می باشد.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندانپزشکی است که دندانپزشکان متخصص دارد و این فرصت خوبی است تا کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی با دندانپزشک مجرب هستند از خدمات این مجموعه بهره مند شوند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت کلینیک مراجعه کنید.

https://clinicgholhak.com/

کلینیک قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

قبل و بعد ارتودنسی دندان
قبل و بعد ارتودنسی دندان

14 شهریور 1401

قیمت ارتودنسی دندان کودکان
قیمت ارتودنسی دندان کودکان

10 شهریور 1401

ارتودنسی دندان مرحله به مرحله
ارتودنسی دندان مرحله به مرحله

24 مرداد 1401

ارتودنسی دندان نامرتب
ارتودنسی دندان نامرتب

23 مرداد 1401

طریقه ارتودنسی دندان
طریقه ارتودنسی دندان

22 مرداد 1401