مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

قبل و بعد ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان در دندانپزشکی روشی است که به راحتی می توان تغییرات در ناحیه فک و دندان ها را قبل و بعد از ارتودنسی مشاهده کرد.


قبل و بعد ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان در دندانپزشکی روشی است که به راحتی می توان تغییرات در ناحیه فک و دندان ها را قبل و بعد از ارتودنسی مشاهده کرد.

تفاوت روش های ارتودنسی با روش های درمان ناهنجاری های دندانی در هزینه ارتودنسی است. ارتودنسی یک روش درمانی مادام العمر است و نیازی به پردازش مجدد ندارد و نسبت به سایر درمان ها مقرون به صرفه تر است.

 

اقدامات قبل از ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان

قبل از شروع درمان ارتودنسی، باید یک متخصص ارتودنسی با تجربه را برای درمان خود انتخاب کنید.

قبل از شروع درمان توسط متخصص ارتودنسی، حضور در جلسه مشاوره و مشاوره در مطب الزامی است. قبل از انجام ارتودنسی، متخصص ارتودنسی تمامی نکات و روش های ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک را به بیمار توضیح می دهد.

قبل از ارتودنسی، دندان های فرد جرم گیری و مسواک زده می شود.

اگر فرد متقاضی ارتودنسی پوسیدگی داشته باشد، قبل از ارتودنسی، ابتدا باید پوسیدگی برداشته شود.

اگر لثه های بیمار قبل و بعد از ارتودنسی خونریزی کرد، مشکل باید با متخصص لثه در میان گذاشته شود.

اگر در طول درمان ارتودنسی از حرکت دندان های دیگر جلوگیری کند، قبل از درمان ارتودنسی یک دندان اضافی کشیده می شود.

قبل از ارتودنسی باید قالبی از دندان های بیمار تهیه شود تا بتوان روند درمان را کنترل کرد.

 

نکات مهم در درمان ارتودنسی

نکات ارتودنسی دندان

  • رعایت نظم در مراجعه به متخصص ارتودنسی

یکی از مهم ترین نکات در طول درمان ارتودنسی این است که فرد به طور مرتب به متخصص ارتودنسی مراجعه می کند. از این ارجاعات نه تنها برای بررسی دستگاه ها استفاده می شود، بلکه در هر جلسه بر حسب نیاز، دستگاه ها تنظیم و فعال می شوند تا درمان ارتودنسی به بهترین شکل ممکن انجام شود.

 

  • رعایت بهداشت دهان و دندان

بریس های ثابت نسبت به تجمع مواد غذایی و میکروب ها بسیار حساس هستند و باعث پوسیدگی دندان می شوند و همچنین تمیز کردن آنها دشوار است. متخصص ارتودنسی به طور کامل نحوه تمیز کردن وسایل ارتودنسی ثابت را توضیح می دهد، اما در اینجا به چند نکته اشاره می کنیم.

در حین تمیز کردن دندان ها همیشه از یک طرف شروع کنید و باید هر دندان را تا زمانی که به سمت دیگر ختم شود تمیز کنید. اگر این دستور را رعایت کنید، تمام دندان ها تمیز می شوند. همیشه به یاد داشته باشید که دندان های عقب و جلو را تمیز کنید.

پس از تمیز کردن یا در حین تمیز کردن، دندان‌های خود را در آینه بررسی کنید تا ببینید آیا تمام قسمت‌ها تمیز هستند و آیا مواد غذایی در بین آن‌ها وجود دارد یا خیر. دستگاه ها مانده اند یا نه؟ اطمینان حاصل کنید که فضای بین براکت و آدامس را کاملاً از مواد غذایی تمیز کرده اید.

تمیز کردن دندان با بریس ثابت دشوارتر از تمیز کردن دندان بدون بریس است. اما با رعایت بهداشت می توانید از مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان و مشکلات لثه جلوگیری کنید.

به دلیل وجود وسایل ارتودنسی در دهان، استفاده از نخ دندان دشوارتر است. متخصص ارتودنسی به شما آموزش می دهد که چگونه فضاهای بین دندانی را با نخ دندان مخصوص (سوپرفلوس) تمیز کنید. نخ دندان مخصوص عبور نخ از زیر نخ های ارتودنسی را تسهیل می کند.

استفاده از دهان شویه ها همراه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، اثر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را تقویت کرده و میکروب های محیط دهان را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده است که دهانشویه می تواند تعداد میکروب های اطراف دستگاه های ارتودنسی را کاهش دهد و پوسیدگی دندان و بیماری لثه را در بیماران ارتودنسی کاهش دهد.

 

  • نحوه مراقبت از دستگاه ارتودنسی دندان

با انجام درمان ارتودنسی وضعیت زندگی شما تغییر چندانی نمی کند، اما نکاتی وجود دارد که باید رعایت شود تا در نهایت دندان هایی صاف و سالم داشته باشید.

غذاهای سفت مانند آجیل، ذرت روی بلال، ذرت برشته شده، غذاهای چسبنده مانند آدامس، گزنه و کارامل می توانند باعث آسیب به دستگاه های ارتودنسی شوند، بنابراین باید از مصرف این مواد در طول درمان ارتودنسی خودداری کنید. برای خوردن برخی از غذاهای سفت مانند سیب یا هویج، می توان آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کرد. خوردن غذاهای شیرین در کنار براکت ها و سیم ها و تمیز نکردن آنها می تواند احتمال پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

در ورزش هایی که احتمال ضربه به صورت و دندان وجود دارد باید از محافظ های مخصوص دندان استفاده شود.

اگر دستگاه ارتودنسی متحرک دارید، در صورت عدم استفاده حتما آن را در جعبه مخصوص خود نگهداری کنید. هرگز موبایل خود را داخل دستمال کاغذی قرار ندهید زیرا ممکن است آسیب ببیند.

اگر دستگاه ارتودنسی شکست یا حرکت کرد، فوراً به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید. اگر تکه ای از بند ناف دستگاه از جای خود خارج شد و به لب و دهان شما آسیب زد، یک تکه موم نرم روی این قسمت نوک تیز قرار دهید تا لب و دهانتان تا زمان ویزیت آسیب نبیند.

 

 

مجموعه مراقبت های پس از ارتودنسی

پس از شروع درمان ارتودنسی، بهداشت دهان و دندان باید به طور صحیح و منظم رعایت شود. نحوه صحیح استفاده از مسواک و نخ دندان باید توسط دندانپزشک ارتودنسی آموزش داده شود.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در اثر استفاده از وسایل ارتودنسی، باید بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده شود.

جلسات بازدید ماهانه باید به طور منظم برگزار شود.

بعد از ارتودنسی به دلیل دندان درد اولیه باید غذاهای نرم مصرف کرد.

باید از شکستن آجیل و تنقلات با دندان و خوردن غذاهای سفت خودداری کنید.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی استفاده از مسواک های مخصوص و برس های ارتودنسی ضروری است.

در حین فعالیت شدید، در صورت امکان، دستگاه ارتودنسی باید از دهان خارج شود یا از محافظ دندان برای دستگاه ارتودنسی استفاده شود.

بعد از ارتودنسی در صورت احساس درد از مسکن های تجویز شده توسط متخصص ارتودنسی استفاده کنید.

در صورت بروز هرگونه مشکل در دستگاه ارتودنسی سریعاً با پزشک مشورت کنید تا مشکل برطرف شود.

برای دستیابی به بهترین نتیجه مطلوب در طول درمان ارتودنسی صبر و حوصله لازم است.

طبق دستور پزشک از دهانشویه مناسب استفاده کنید.

در صورتی که روش درمان ارتودنسی ارتودنسی ثابت باشد، برای جلوگیری از حرکت فک باید از ارتودنسی متحرک برای مدت معینی پس از درمان استفاده کرد.

https://clinicgholhak.com/

کلینیک قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

قیمت ارتودنسی دندان کودکان
قیمت ارتودنسی دندان کودکان

10 شهریور 1401

آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟
آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟

01 شهریور 1401

ارتودنسی دندان مرحله به مرحله
ارتودنسی دندان مرحله به مرحله

24 مرداد 1401

ارتودنسی دندان نامرتب
ارتودنسی دندان نامرتب

23 مرداد 1401

طریقه ارتودنسی دندان
طریقه ارتودنسی دندان

22 مرداد 1401