مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

ارتودنسی دندان مرحله به مرحله

ارتودنسی دندان با توجه به شدت و نوع ناهنجاری و نیاز هر بیمار می تواند مراحل مختلفی داشته باشد.


ارتودنسی دندان مرحله به مرحله

ارتودنسی دندان با توجه به شدت و نوع ناهنجاری و نیاز هر بیمار می تواند مراحل مختلفی داشته باشد.

در ادامه مراحل ارتودنسی دندان را به ترتیب بررسی می کنیم:

ارتودنسی دندان

  1. آمادگی برای ارتودنسی دندان

برخی افراد به خصوص افرادی که از مطب و درمان های دندانپزشکی می ترسند، بهتر است قبل از هر اقدامی خود را از نظر روحی و روانی آماده کنند. اگر نگرانی های زیادی در مورد درمان ارتودنسی دارید، بهتر است به نکات ذکر شده توجه کنید تا بتوانید با خیال راحت و با خیالی آسوده درمان خود را آغاز کنید.

مهمترین قدم برای شروع این درمان، یافتن یک متخصص ارتودنسی خوب و ماهر است. در این صورت هیچ گونه ناراحتی در طول درمان و عوارض پس از آن وجود نخواهد داشت.

کلینیک ارتودنسی مورد نظر خود را صرفاً به دلیل نزدیک بودن مطب به محل سکونت خود انتخاب نکنید زیرا عدم تخصص متخصص ارتودنسی باعث می شود که درمان به خوبی پیش نرود و علاوه بر آن عواقب خوشایندی برای سلامت دهان و دندان به همراه داشته باشد.

در نهایت این را بدانید که درست است که ارتودنسی درمانی طولانی مدت است و استفاده از دستگاه های آن برای شما ناراحتی و سختی ایجاد می کند، اما این نکته مهم را در نظر بگیرید که علاوه بر زیبایی لبخند، سلامت دهان و دندان شما را نیز به همراه دارد.

دندان بسیار ارزشمند است ارزش وقت و پول را دارد.

 

  1. معاینه و مشاوره اولیه

ابتدا متخصص ارتودنسی دهان و دندان های شما را به طور کامل معاینه می کند و دهان شما را معاینه می کند. سوابق پزشکی شما نیز بررسی خواهد شد. اگر شما مسن هستید، ممکن است به دلیل موقعیت اجتماعی و شغلی خود نخواهید دستگاه ارتودنسی خود را ببینید.

در این مرحله می توانید خواسته های خود را با متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید تا بهترین انتخاب برای شما در نظر گرفته شود.

در این مرحله متخصص ارتودنسی شما را با نوع درمان، مدت زمان و هزینه درمان آشنا می کند و شما را برای گرفتن عکس های مربوطه معرفی می کند.

 

  1. گرفتن عکس های رادیولوژی

برای بررسی دقیق تر ناهنجاری های دهان و دندان، لازم است متخصص ارتودنسی عکس های رادیولوژی مربوطه را بررسی کند. در صورت وجود پوسیدگی و بیماری های لثه باید قبل از شروع درمان ارتودنسی آنها را درمان کنید.

 

  1. تمیز کردن دندان ها

قبل از نصب براکت ها بر روی دندان ها، متخصص ارتودنسی با پولیش و خشک کردن دندان ها را تمیز می کند. پس از آن برای نصب براکت ها اسید مخصوصی روی دندان ها می زند.

 

  1. انتخاب نوع دستگاه ارتودنسی

با توجه به بررسی ها و معاینات اولیه و مشاوره با بیمار، بهترین نوع ارتودنسی انتخاب می شود و در این مرحله دستگاه های مخصوص درمان ارتودنسی دندان و روش مورد نظر انتخاب می شود. دو نوع ارتودنسی ثابت و متحرک وجود دارد.

در ارتودنسی ثابت دستگاه ارتودنسی روی دندان ها نصب می شود و بیمار نمی تواند آن را جابجا کند و براکت های ارتودنسی ثابت تا پایان درمان روی دندان ها باقی می مانند. در ارتودنسی متحرک دستگاه ارتودنسی مخصوص بیمار ساخته شده و به او تحویل داده می شود.

 

  1. مراجعه منظم به مطب ارتودنسی

یکی از مراحل درمان ارتودنسی مراجعه منظم به مطب ارتودنسی برای بررسی وضعیت دندان ها و تنظیم براکت ها می باشد. این بازدیدها تقریباً هر 4 یا هر 8 هفته یک بار انجام می شود.

در ابتدای نصب براکت ها بیمار کمی احساس درد و ناراحتی می کند تا اینکه پس از چند روز به وجود دستگاه ارتودنسی در دهان عادت می کند و این یک مسئله طبیعی است.

احتمال عود مجدد این دردها و ناراحتی ها در هنگام تنظیم براکت ها وجود دارد که در عرض چند روز برطرف می شود.

بیمار می تواند برای تحمل درد و ناراحتی و عادت به براکت های ارتودنسی با متخصص ارتودنسی خود مشورت کند.

 

  1. استفاده از نگهدارنده

در پایان درمان ارتودنسی و زمانی که دندان ها در موقعیت صحیح خود قرار گرفتند، پس از اینکه ارتودنتیست دستگاه ارتودنسی را از دهان خارج کرد، دندان ها تمایل به حرکت دارند و به موقعیت قبلی خود باز می گردند.

در واقع پس از برداشتن دستگاه ارتودنسی از دهان، مرحله بعدی درمان ارتودنسی آغاز می شود تا دندان ها در موقعیت به دست آمده به ثبات دائمی دست یابند.

در این مرحله بیمار باید از ریتینر استفاده کند که بسته به نوع درمان و شرایط بیمار از 6 ماه تا دو سال ماندگاری دارد.

همچنین لازم است هر چند وقت یکبار برای بررسی دندان ها به مطب ارتودنسی مراجعه کنید.

 

انواع ارتودنسی دندان

انواع ارتودنسی دندان

  • ارتودنسی فلزی

این نوع ارتودنسی دندان یکی از قدیمی ترین و همچنین متداول ترین روش های ارتودنسی دندان است که در آن متخصص ارتودنسی براکت های فلزی را روی دندان ها نصب می کند.

با نصب براکت های فلزی بر روی دندان ها نیروی مورد نیاز در جهت مورد نظر ارتودنتیست به دندان ها وارد می شود و دندان ها با کمک براکت های سیمی و فلزی به موقعیت مناسب حرکت می کنند.

 

  • ارتودنسی با براکت های سرامیکی

این روش ارتودنسی دندان مشابه ارتودنسی فلزی است با این تفاوت که به جای استفاده از براکت های فلزی از براکت های سرامیکی برای درمان استفاده می شود. براکت های سرامیکی هم رنگ دندان ها هستند و به وضوح روی دندان ها دیده نمی شوند.

 

  • ارتودنسی لینگوال

این روش درمانی توسط بسیاری از بزرگسالانی که قصد انجام ارتودنسی دندان را دارند ترجیح می دهند. در این روش براکت های فلزی بر روی سطح پشتی دندان ها نصب می شود و یک روش ارتودنسی نامرئی محسوب می شود.

ارتودنسی لینگوال عملکردی مشابه ارتودنسی فلزی دارد، اما نوع سیم کشی دندان متفاوت است. این نوع روش ارتودنسی علاوه بر اینکه هزینه بالاتری دارد، هم برای متخصص ارتودنسی و هم برای بیمار روش سختی است.

در واقع به صراحت می توان گفت که تنها مزیت این نوع ارتودنسی این است که از نظر ظاهری مشخص نیست، اما مشکلات زیادی را به دنبال دارد و در نتیجه معایب بیشتری را به همراه دارد.

 

  • ارتودنسی دیمون

این نوع درمان ارتودنسی یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین روش های درمان ارتودنسی می باشد. براکت ها در ارتودنسی دیمون دارای سیستم باز و بسته شدن خودکار بوده و با تکنولوژی پیشرفته دارای مزایای بسیاری می باشند.

این سیستم پیشرفته بازدید از مطب ارتودنسی را کاهش می دهد. همچنین به دلیل عدم نیاز به بریس های ارتودنسی در این روش، بهداشت دهان و دندان بسیار راحت تر و بهتر انجام می شود.

اگرچه خود براکت های دیمون نسبت به سایر براکت های ارتودنسی گران تر هستند، اما ارتودنسی دیمون با وجود مزایا و مزایای مختلف بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

 

  • ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک نیز به نوبه خود روش های مختلفی دارد. در این روش ارتودنتیست قالبی از دندان های بیمار را گرفته و به لابراتوار دندانپزشکی می فرستد و پلاک متحرک مورد نظر را ساخته و به بیمار تحویل می دهد.

دستگاه های ارتودنسی متحرک این قابلیت را دارند که از دهان خارج شوند و بیمار هنگام مسواک زدن یا غذا خوردن آن را از دهان خارج می کند.

برای استفاده از روش ارتودنسی متحرک، بیمار باید با متخصص ارتودنسی خود همکاری مناسبی داشته باشد تا نتیجه درمان قابل قبول و صحیح باشد، در غیر این صورت نتیجه درمان مثبت نمی شود و یا طول درمان افزایش می یابد.

 

کلینیک دندانپزشکی قلهک در تهران

برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است.

این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است.

بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می تواند به وب سایت کلینیک مراجعه فرمایید.

https://clinicgholhak.com/

کلینیک قلهک

 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

قبل و بعد ارتودنسی دندان
قبل و بعد ارتودنسی دندان

14 شهریور 1401

قیمت ارتودنسی دندان کودکان
قیمت ارتودنسی دندان کودکان

10 شهریور 1401

آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟
آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟

01 شهریور 1401

ارتودنسی دندان نامرتب
ارتودنسی دندان نامرتب

23 مرداد 1401

طریقه ارتودنسی دندان
طریقه ارتودنسی دندان

22 مرداد 1401