مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

انواع مارک کامپوزیت دندان

شاید برای افرادی که قصد کامپوزیت کردن دندان‌های خود را دارند، پس از انتخاب یک دندانپزشک متخصص زیبایی، انتخاب برند کامپوزیت دندان برایشان اهمیت زیادی داشته باشد.


انواع مارک کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان

شاید برای افرادی که قصد کامپوزیت کردن دندان‌های خود را دارند، پس از انتخاب یک دندانپزشک متخصص زیبایی، انتخاب برند کامپوزیت دندان برایشان اهمیت زیادی داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر با خصوصیات مختلف برندهای کامپوزیت دندانی، بهتر است با مواد آنها آشنا شوید:

 

  • Microfills

میکروفیل ها اجزای اصلی رزین کامپوزیت هستند. این دسته از ونیر کامپوزیت زیباترین ظاهر را پس از نصب بر روی دندان ها ایجاد می کند زیرا ظاهر آنها مانند سطح مینای دندان شفاف و براق است. میکروفیل ها به طور متوسط ​​کوچکترین اندازه ذرات را دارند که حدود 0.04 میکرومتر است.

به همین دلیل نسبت به سایر رزین های کامپوزیت تخلخل کمتری دارند و پس از پرداخت براق تر به نظر می رسند. ونیرهای کامپوزیت که از میکروفیل ساخته می شوند به مرور زمان درخشندگی خود را از دست نمی دهند و در مقایسه با سایر رزین های کامپوزیت در برابر سایش مقاومت بیشتری دارند.

همچنین میکروفیل ها دیرتر زرد می شوند و تجمع پلاکتی روی آنها کمتر مشاهده می شود. به همین دلیل سازگاری رزین های کامپوزیت میکروفیل با بافت های دهان و دندان بسیار بیشتر است.

شفافیت کامپوزیت ونیر میکروفیل به دلیل انعکاس فوق العاده نور روی دندان ها کاملا طبیعی به نظر می رسد.

 

  • میکروهیبریدها

میکروهیبریدها نیز می توانند روی لایه عاج تشکیل شوند. این نوع رزین کامپوزیت مقاومت بالایی دارد و حتی برای حمایت از لایه میکروفیل لعابی گزینه ایده آلی محسوب می شود. اندازه ذرات میکروهیبرید بزرگتر از نانوفیل و میکروفیل است.

به همین دلیل مقاومت آن در برابر زرد شدن کمتر خواهد بود، از طرفی به دلیل داشتن ذرات بزرگتر، خواص مقاومتی آن بیشتر است. میکروهیبریدها از سه نوع کامپوزیت مختلف ساخته می شوند و برای پوشاندن دندان های تغییر رنگ بسیار مناسب هستند.

 

  • نانوفیل

با ورود نانوتکنولوژی در تولید رزین های کامپوزیت، پیشرفت زیادی در دندانپزشکی زیبایی مشاهده شد. کامپوزیت های نانوفیل با ترکیبی از تکنولوژی قدیمی پرکننده با ذرات نانو بسیار قوی تولید شدند که از نظر ظاهری کاملا طبیعی به نظر می رسند.

در حال حاضر دو نوع رزین کامپوزیت نانوفیل در بازار موجود است. رزین کاملاً نانو پر شده و رزین نانوهیبرید (نانو هیبرید نژاد).

رزین نانوفیل کامل دارای ذرات با اندازه نانو در ماتریس رزین است. اگر نانوهیبریدها حاوی ذرات بزرگتری در اطراف ذرات با اندازه نانو باشند. اگرچه این مواد رزینی نانوفیل در برندهای مختلف کامپوزیت های دندانی دارای درصدهای متفاوتی هستند، اما هدف همه آنها تولید ونیرهای کامپوزیت مقاوم در برابر زرد شدن و با استحکام بالا می باشد.

مواد نانوهیبرید حاوی ذرات در اندازه نانو هستند که در ترکیب با تکنولوژی قدیمی پرکننده رزین تولید می‌شوند. این نوع رزین ها ذرات بزرگتری دارند و خواص مقاومتی آن ها مشابه مواد هیبریدی است.

در حالی که توانایی پولیش رزین نانوفیل بسیار بالاتر است و تقریباً شبیه رزین های میکروفیل هستند. برخلاف میکروهیبریدها شفافیت فوق العاده ای دارد و کاملا طبیعی به نظر می رسد.

باید توجه داشته باشید که رزین های نانوفیل به اندازه میکروفیل ها در برابر تجمع پلاک یا زرد شدن در طول زمان مقاوم نیستند و سطح صیقلی تری نسبت به رزین های میکروهیبرید دارند.

بیشتر بخوانید: بهترین برند کامپوزیت دندان

 

  • بیسکو

بیسکو یکی از معروف ترین شرکت های کامپوزیت دندان آمریکایی است که از مواد محرک سیلیکات کلسیم برای ساخت کامپوزیت ها برای محافظت از لثه ها و دندان های طبیعی زیر کامپوزیت استفاده می کند. موادی که بر پایه گلاس آینومر یا هیدروکسید کلسیم هستند به راحتی بر روی دندان ها شکل داده می شوند و استحکام و مقاومت آنها نسبت به سایر ونیرهای کامپوزیت بیشتر است.

 

  • کلتن

Coltene یکی از جدیدترین فناوری های کامپوزیت ونیر را با خواص نانوهیبرید که بسیار شبیه به مینای دندان است، عرضه کرده است. شرکت Coltene سابقه ای طولانی در ساخت ونیرهای کامپوزیت دارد و توانسته است رزین های کامپوزیت را با قیمت مناسب تهیه کند که تقریباً نیمی از ونیرهای چینی قیمت دارند.

 

  • DMG آمریکا

DMG یکی از انواع برندهای کامپوزیت میکرو دندان است که ونیرهای کامپوزیت آن خاصیت انقباض پلیمریزاسیون و مقاومت بالایی دارند و زمانی که در برابر اشعه لیزر سفت شوند به مرور زمان مقاومت در برابر سایش و ضربه را روی دندان حفظ می کنند.

 

  • DMP Dental

شرکت DMP تولید کننده کامپوزیت های نانوهیبرید و سایه های VITA می باشد که به راحتی روی دندان ها تشکیل می شوند و تخلخل بسیار کمی دارند. از ویژگی های منحصر به فرد این نوع کامپوزیت پلیمریزاسیون و مقاومت در برابر زرد شدن است.

کامپوزیت دندانی DMP به عنوان یکی از با کیفیت ترین و بادوام ترین کامپوزیت ونیرهای موجود در بازار معرفی شده است.

یکی دیگر از مزایای کامپوزیت ونیر DMP رنگ های فوق العاده و متنوع آن هنگام کاشت روی دندان است که کاملا طبیعی به نظر می رسد و قابلیت تطبیق با سایر دندان های طبیعی را دارد.

 

  • Ivoclar Vivaden

از دیگر شرکت های تولید کننده رزین کامپوزیت نانوهیبرید می توان به Eoclar Vivaden اشاره کرد که روکش های آن خیلی سریع روی دندان ها سفت می شود و تقریباً دوره نقاهتی برای بیمار وجود ندارد و مواد مورد استفاده نیازی به استفاده از لایه های اضافی ندارد. یا تجهیزات پیچیده دندانی را می توان به راحتی روی دندان تشکیل داد و به سرعت سفت کرد.

 

  • kerr

برند معروف کر اولین بار پرکننده های کامپوزیت دندان های پوسیده را تولید کرد که به دلیل کیفیت و دوام بالا مورد استفاده بسیاری از دندانپزشکان قرار گرفت. در سال های اخیر و پس از معرفی کامپوزیت ونیرها، شرکت کر شروع به تولید رزین های کامپوزیت با سازگاری رنگ، مقاومت در برابر سایش و استحکام بالا کرد.

سازگاری عالی این رزین های کامپوزیت با بافت دندان و لثه و همچنین تنش برشی بسیار کم و قابلیت سخت شدن بسیار سریع از ویژگی های اساسی موفقیت کر در مقایسه با انواع دیگر برندهای کامپوزیت دندان می باشد.

 

  • Tokuyama Dental America

Tokuyama Dental America یکی از شرکت های ژاپنی تولید رزین کامپوزیت است که رزین های کامپوزیت میکروفیل را با 20 رنگ مختلف به بازار عرضه کرد که خاصیت شیشه ای خوبی دارند و قابلیت پولیش آن ها نیز برای دندانپزشکان بسیار قابل توجه است. این ونیرهای کامپوزیت بادوام به راحتی روی دندان ها شکل می گیرند و قیمت مقرون به صرفه ای دارند.

 

  • SDI

شرکت آمریکایی SDI یکی از زیرمجموعه های شرکت Aura در آمریکای شمالی است که ونیرهای کامپوزیت را با ویژگی های منحصر به فرد طراحی کرده است. از ویژگی های ونیر کامپوزیت SDI می توان به مقاومت بالا، امکان تطبیق رنگ با دندان های طبیعی، شفافیت مشابه مینای دندان، فرم دهی و پولیش بسیار آسان اشاره کرد.

https://clinicgholhak.com/

کلینیک قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

قیمت کامپوزیت دندان جلو
قیمت کامپوزیت دندان جلو

03 آبان 1402

چرا کامپوزیت دندان می ریزد؟
چرا کامپوزیت دندان می ریزد؟

30 مرداد 1401

جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان
جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان

24 مرداد 1401

چگونه کامپوزیت دندان را می چسبانند؟
چگونه کامپوزیت دندان را می چسبانند؟

23 مرداد 1401

کامپوزیت دندان چقدر هزینه دارد؟
کامپوزیت دندان چقدر هزینه دارد؟

22 مرداد 1401