مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان

برای انجام کامپوزیت دندان ابتدا دندانپزشک باید از میان طیف وسیع رنگ های کامپوزیت مناسب ترین رنگ را برای دندان شما بیابد.


جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان

برای انجام کامپوزیت دندان ابتدا دندانپزشک باید از میان طیف وسیع رنگ های کامپوزیت مناسب ترین رنگ را برای دندان شما بیابد.

خوب است بدانید که بعد از کامپوزیت دندان باید دقت خاصی داشته باشید تا از تغییر رنگ کامپوزیت دندان جلوگیری کنید. زیرا برخی موارد مانند کشیدن سیگار یا رنگ کردن غذا باعث زرد شدن آن می شود.

 

علت زردی کامپوزیت دندان چیست؟

این روزها کاشت کامپوزیت ونیر برای داشتن لبخندی زیبا بسیار رایج شده است. در واقع این نوع رزین کامپوزیت می تواند دقیقاً همرنگ دندان های فرد انتخاب شده باشد و ماندگاری بالایی داشته باشد اما به مرور زمان رنگ کامپوزیت زرد شده و زیبایی خود را از دست می دهد.

اگرچه رزین کامپوزیت با ساختار جدید و پیشرفته نانوکامپوزیت در عصر حاضر خود را به دنیای دندانپزشکی معرفی کرده است، اما زردی دندان های کامپوزیت به طور کامل برطرف نشده است و اغلب زودتر از ونیرهای چینی اتفاق می افتد.

بنابراین، هرچه ساختار رزین کامپوزیت از ذرات درشت تری ساخته شود، مواد غذایی بیشتری به منافذ کامپوزیت نفوذ می کند و کامپوزیت ها در زمان کمتری زرد می شوند.

 

علت اصلی زردی کامپوزیت دندان چیست؟

 کامپوزیت دندان

عوامل متعددی می توانند رنگ رزین کامپوزیت را تغییر دهند که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. ماندگاری رنگ رزین تا ماتریس
  2. ابعاد ذرات و منافذ روی رزین
  3. عمق پلیمریزاسیون
  4. استفاده از مواد با ترکیبات شیمیایی مضر

و بسیاری عوامل داخلی و خارجی دیگر که باعث جذب مواد رنگی توسط ونیر کامپوزیت خواهد شد. اما مهم ترین دلیل زرد شدن کامپوزیت دندان بیشتر به دلیل عدم وجود مواد پلاستیکی در رزین است که علاوه بر کاهش مقاومت، در اثر تماس با نوشابه ها می تواند در مدت زمان کوتاهی به ساختار رزین آسیب برساند. ، زردچوبه، چای، قهوه و غیره با زرد شدن. ساختن

 

کدام کامپوزیت ها دیرتر زرد می شوند؟

با توجه به دلایل زرد شدن روکش های کامپوزیت می توان دریافت که کامپوزیت ونیرهای تهیه شده در آزمایشگاه از دی متاکریلات نسبت به کامپوزیت های فوری ساخته شده از اورتان دی متاکریلات مواد پلاستیکی بیشتری دارند و در برابر تماس با مواد غذایی رنگی مقاومت می کنند. آب کمتری جذب کرده و مقاومت بیشتری نشان می دهد. البته بد نیست بدانید که اصلاح کامپوزیت ونیر کار سختی نیست و دندانپزشک زیبایی با استفاده از پولیش به راحتی می تواند زردی کامپوزیت ونیر یا زردی لمینت های دندان را برطرف کند.

 

جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان

تا اینجا با دلایل زرد شدن دندان های کامپوزیت آشنا شدید. بهترین کار برای شما این است که قبل از هر چیزی از تغییر رنگ کامپوزیت دندان جلوگیری کنید. اهمیت این موضوع این است که بعد از زرد شدن کامپوزیت، سفید کردن دندان کامپوزیت کمی مشکل است.

اما چند راه برای جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان عبارتند از:

  1. ترک سیگار: گفتیم که سیگار کشیدن یکی از مهم ترین دلایل تغییر رنگ دندان ها و حتی کامپوزیت ها است. بهترین کار برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان و کامپوزیت، ترک سیگار است.
  2. محدود کردن غذاهای رنگی: غذاهایی مانند چای یا قهوه بسیار رنگ‌دهنده هستند. بنابراین خوب است مصرف آنها را به حداقل برسانیم.
  3. مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف مواد غذایی رنگی: اگر شرایطی دارید که نمی توانید قهوه یا چای کمتری مصرف کنید، بلافاصله پس از مصرف آن ها دندان های خود را مسواک بزنید. البته مسواک زدن بعد از مصرف شیرینی و هر نوع شکلاتی حیاتی تلقی می شود.
  4. مراجعه به دندانپزشک معتبر: همانطور که در این مقاله اشاره کرده ایم، کیفیت پایین مواد کامپوزیت یا حتی چسب آن می تواند باعث زرد شدن دندان و تغییر رنگ آن به سرعت و در مدت زمان بسیار کوتاهی شود.
  5. استفاده از نخ دندان: گذاشتن غذا در کنار دندان نه تنها باعث پوسیدگی دندان می شود، بلکه رنگدانه های غذایی رنگ کامپوزیت را تغییر می دهند. بلافاصله پس از خوردن هر ماده غذایی از نخ دندان استفاده کنید تا ذرات غذا از روی دندان پاک شود
  6. دندانپزشک زیبایی را انتخاب کنید: اگرچه دندانپزشکان عمومی نیز می توانند دندان های شما را کامپوزیت کنند، دندانپزشکان زیبایی فهرست کاملی از مواد کامپوزیت دارند. دندانپزشک زیبایی کامپوزیت هایی با کیفیت بالا ارائه می دهد که ماندگاری بیشتری دارند.
  7. از خمیر دندان های ساینده استفاده نکنید: از خمیردندان هایی استفاده کنید که سطح کامپوزیت را خراش ندهند و خطر لکه شدن دندان را افزایش دهند.
  8. مصرف نوشیدنی های رنگی را محدود کنید: اگر نوشیدنی های تیره، چای یا قهوه زیاد می نوشید، از نگه داشتن این نوشیدنی ها در دهان خودداری کنید. نوشیدنی های گرم مانند قهوه و چای به راحتی دندان و کامپوزیت را لکه دار می کنند. پس از نوشیدن نوشیدنی های رنگی، آب بنوشید یا دهان خود را بشویید.

 

سفید کننده دندان های کامپوزیت

اگر به هر دلیلی کامپوزیت دندان شما تغییر رنگ داد، متأسفانه نمی توانید آن را با روش های سنتی سفید کنید. سفید کردن لمینت و کامپوزیت دندان آسان نیست. این موضوع دلیلی بر اهمیت جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان است.

البته با وجود پیشرفت در تکنولوژی ساخت رزین کامپوزیت و طراحی و تولید ونیرهای کامپوزیت نانو هیبریدی، استحکام و خواص فیزیکی کامپوزیت دندانی به عنوان مثال مقاومت آن در برابر سایش افزایش چشمگیری داشته است. با این حال، شما هنوز هم باید مراقبت کنید.

حال اگر مراقبت های لازم را انجام نداده اید، باید بگوییم که تنها راه سفید کردن دندان های کامپوزیت، ترمیم کامپوزیت توسط دندانپزشک است و هیچ راه موثر دیگری وجود ندارد.

 

سفید کردن دندان های کامپوزیت با بلیچینگ

سفید کردن  کامپوزیت دندان

بلیچینگ دندان راه حلی برای رفع زردی دندان است. شاید از خود پرسیده باشید که آیا می توان کامپوزیت را با سفید کردن سفید کرد؟ خوب است بدانید که دندانپزشکان این محلول را برای سفید کردن دندان های کامپوزیت توصیه نمی کنند.

این موضوع دو دلیل دارد. دلیل اول این است که بلیچینگ بعد از زرد شدن کامپوزیت دندان تاثیر زیادی ندارد. دلیل دوم اثر مخرب مواد مورد استفاده در بلیچینگ بر روی کامپوزیت دندان است.

یعنی مواد مورد استفاده در بلیچینگ ممکن است ساختار مونومر و حجم ماتریس رزین و میزان پرکننده های استفاده شده در ماتریس کامپوزیت را کاهش داده و در نتیجه آسیب پذیری ونیر کامپوزیت را افزایش دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که بهترین راه جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان است.

https://clinicgholhak.com/

کلینیک قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

قیمت کامپوزیت دندان جلو
قیمت کامپوزیت دندان جلو

03 آبان 1402

انواع مارک کامپوزیت دندان
انواع مارک کامپوزیت دندان

08 شهریور 1401

چرا کامپوزیت دندان می ریزد؟
چرا کامپوزیت دندان می ریزد؟

30 مرداد 1401

چگونه کامپوزیت دندان را می چسبانند؟
چگونه کامپوزیت دندان را می چسبانند؟

23 مرداد 1401

کامپوزیت دندان چقدر هزینه دارد؟
کامپوزیت دندان چقدر هزینه دارد؟

22 مرداد 1401