مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

چگونه کامپوزیت دندان را می چسبانند؟

کامپوزیت دندان ماده ای است که برای پر کردن دندان ها استفاده می شود. این ماده به صورت خمیری و همرنگ دندان در نظر گرفته می شود و عموماً لایه نازکی است که روی سطح دندان قرار می گیرد.


چگونه کامپوزیت دندان را می چسبانند؟

کامپوزیت دندان ماده ای است که برای پر کردن دندان ها استفاده می شود. این ماده به صورت خمیری و همرنگ دندان در نظر گرفته می شود و عموماً لایه نازکی است که روی سطح دندان قرار می گیرد.

کامپوزیت دندان به دندان ها شکل می دهد و ظاهر شکسته یا آسیب دیده آنها را می پوشاند. برای ثابت نگه داشتن این مواد باید از دستگاه مخصوصی با نور آبی استفاده کرد تا مواد سخت شود.

 

نکاتی قبل از انجام کامپوزیت ونیر

قبل از انجام کامپوزیت دندان باید از سلامت دندان های خود اطمینان حاصل کنید. در صورت آسیب دیدن دندان ها ابتدا دندانپزشک باید شرایط ترمیم را فراهم کند.

توجه داشته باشید که نوع مواد کامپوزیت دندان بسیار مهم است و همچنین باید در انتخاب دندانپزشک یا کلینیک کامپوزیت دندان دقت کافی را داشته باشید زیرا مهارت متخصصی که این کار را انجام می دهد در نتیجه کار بسیار موثر است.

 

مراحل کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان

شناخت کامل مراحل کامپوزیت دندان و اتفاقاتی که در هر مرحله می افتد باعث می شود بیمار اعتماد بیشتری به دندانپزشک و این روش داشته باشد. اگرچه کامپوزیت ونیر روشی تهاجمی نیست، اما برخی از افراد ابزارهای دندانپزشکی و صدای آنها را دوست ندارند و دانستن مراحل کامپوزیت دندان آنها را آماده می کند. اقداماتی که در هر مرحله از روش کامپوزیت ونیر انجام می شود عبارتند از:

 

  1. مرحله اول:

پس از معاینه و اطمینان از عدم پوسیدگی و آسیب دیدگی دندان، سطح آن توسط دندانپزشک کاملا تمیز می شود تا خشک شود. وجود رطوبت در داخل دهان باعث می شود ونیرهای کامپوزیت به خوبی نچسبند.

 

  1. مرحله دوم:

در مرحله دوم در صورت نیاز به تراشیدن دندان، ممکن است دندانپزشک مقدار بسیار کمی از سطح دندان را تراشیده تا کامپوزیت به درستی به آن چسبیده و غیرطبیعی به نظر نرسد. این مرحله توسط نرم کننده ژل انجام می شود.

 

  1. مرحله سوم:

در این مرحله از مراحل کامپوزیت دندان مقداری ماده کامپوزیت با رنگ دلخواه بیمار به صورت مخصوص روی دندان قرار می گیرد تا رنگ روی دندان را مشاهده کنید و تایید نهایی توسط شما انجام می شود. به طور کلی ملاک اصلی در انتخاب رنگ کامپوزیت ها رنگ پوست و فرم دهان شماست اما سلیقه شما برای پزشک در اولویت است. می توانید از رنگ های کاملا طبیعی استفاده کنید یا به سراغ رنگ بسیار سفید بروید که در این صورت ظاهر دندان ها مصنوعی به نظر می رسد.

 

  1. مرحله چهارم:

در مرحله سوم کامپوزیت دندانی، مواد رزین با چسب مخصوص به سطح دندان ها چسبانده می شود. این ماده حاوی کاتالیزورهای پیوندی است که با نور لیزر فعال می شوند.

 

  1. مرحله پنجم:

در مرحله دوم دندان خشک می شود و روند درمان آغاز می شود. توجه داشته باشید که روند درمان باید به طور دقیق و اساسی شکل بگیرد و همه جوانب در نظر گرفته شود. موادی که روی دندان ها قرار می گیرند برای سفت شدن نیاز به نور آبی دارند که این کار توسط دستگاه خاصی مانند لیزر انجام می شود.

 

  1. مرحله ششم:

در آخرین مرحله کامپوزیت دندان مقادیر اضافی مواد کامپوزیت از روی دندان برداشته شده و از پولیش برای براق و صاف شدن سطح دندان استفاده می شود. به عبارت ساده تر، ارتفاع مواد گرفته می شود تا مشکلی برای کامپوزیت دندان ایجاد نشود.

عملیات پولیش در جلسات بعدی تکرار می شود. میزان فرورفتگی یا بیرون زدگی سطح یا تغییرات بر اساس سلیقه فرد مورد توجه قرار می گیرد و در نهایت موثر خواهد بود.

از آنجایی که عمل پولیش دندان بعد از کامپوزیت نیاز به تخصص و مهارت دارد، باید به کلینیک دندانپزشکی حرفه ای مانند ایرانمهر مراجعه کنید.

 

  1. مرحله آخر کامپوزیت دندان:

در آخرین مرحله کامپوزیت دندان، بیمار باید دندان های خود را گاز بگیرد تا سطح راحتی و اندازه کامپوزیت بررسی شود. اگر سایز این روکش ها بلند باشد، دندانپزشک باید آن را پولیش کند.

 

مراقبت های پس از کامپوزیت دندان

مراقبت بعد از کامپوزیت دندان بسیار مهم است. به عنوان مثال شکستن پسته، تخمه، جویدن غذاهای سفت و جامد و همچنین جویدن یخ و ته دیگ باعث آسیب به کامپوزیت های دندانی می شود.

 در صورت عدم مراقبت صحیح، احتمال شکستگی یا بریدگی این روکش ها بسیار زیاد است.

بهتر است در تمامی درمان های زیبایی مصرف مواد رنگی و نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه، آب میوه های رنگی و تنباکو را به حداقل برسانید. تأثیر مواد رنگی بر روی مواد کامپوزیت دندانی بیشتر از لمینت سرامیکی و پوشش آن است.

همچنین رعایت نکات بهداشت دهان و دندان مانند استفاده از مسواک و نخ دندان بسیار مهم است.

 

طول ونیر کامپوزیت چقدر است؟

طول عمر کامپوزیت دندان معمولاً 7 تا 10 سال است. در این دوره، دندان ها باید پولیش شوند. پولیش یکی دیگر از مراحل کامپوزیت دندان است که برای افزایش طول عمر به طور کلی نیاز به استفاده صحیح دارد.

ماندگاری کامپوزیت دندان دائمی نیست. در واقع حتی اگر بهترین نوع کامپوزیت ونیر را انتخاب کنید باز هم نیاز به مراقبت و نگهداری دارد و پس از مدتی عمر آن به پایان می رسد و نیاز به تعویض دارد.

کامپوزیت دندان بر اساس طرح دیجیتال یا طرح واکس شده در یک جلسه بر روی دندان قرار می گیرد. ونیرها به طور مداوم در معرض سایش و تغییر رنگ قرار می گیرند و این نیز بر طول عمر کامپوزیت های دندانی تأثیر می گذارد.

فراموش نکنید که به طور کلی کامپوزیت دندان یک روش محافظه کارانه محسوب می شود. مراقبت و نگهداری پارامتر مهمی است که دوام کامپوزیت دندانی را افزایش داده و آن را موثرتر می کند.

 

کلینیک دندانپزشکی قلهک در تهران

برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است.

این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است.

بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می تواند به وب سایت کلینیک مراجعه فرمایید.

https://clinicgholhak.com/


کلینیک قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

قیمت کامپوزیت دندان جلو
قیمت کامپوزیت دندان جلو

03 آبان 1402

انواع مارک کامپوزیت دندان
انواع مارک کامپوزیت دندان

08 شهریور 1401

چرا کامپوزیت دندان می ریزد؟
چرا کامپوزیت دندان می ریزد؟

30 مرداد 1401

جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان
جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان

24 مرداد 1401

کامپوزیت دندان چقدر هزینه دارد؟
کامپوزیت دندان چقدر هزینه دارد؟

22 مرداد 1401