کامپوزست,کامپوزیت دندان,برندهای کامپوزیت,ماندگاری کامپوزیت,کامپوزیت با کیفیت,ویژگی کامپوزیت,رزین کامپوزیت,معایب کامپوزیت,مزایای کامپوزیت,کامپوزیت میکروفیل,کامپوزیت میکروهیبرید,کامپوزیت نانوفیل,کلینیک دندانپزشکی قلهک
مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

برندهای کامپوزیت دندان

تنوع برندهای کامپوزیت دندان موجود در بازار باعث شده تا دندانپزشکان گزینه های مختلفی را برای انتخاب رزین کامپوزیت مناسب و ایده آل در اختیار داشته باشند. انتخاب بهترین برند کامپوزیت دندان باید بر اساس مشخصات ، سایه های رنگ موجود ، کیفیت و کیفیت رزین کامپوزیت باشد.


برندهای کامپوزیت دندان

تنوع برندهای کامپوزیت دندان موجود در بازار باعث شده تا دندانپزشکان گزینه های مختلفی را برای انتخاب رزین کامپوزیت مناسب و ایده آل در اختیار داشته باشند. انتخاب بهترین برند کامپوزیت دندان باید بر اساس مشخصات ، سایه های رنگ موجود ، کیفیت و کیفیت رزین کامپوزیت باشد.

رزین های کامپوزیتی که ماندگاری بیشتری دارند و پس از فرم دهی و سخت شدن، طبیعی تر به نظر می رسند. آنها به عنوان روکش های کامپوزیتی با کیفیت بالا در نظر گرفته می شوند. این نوع رزین های کامپوزیت مزایای بسیاری دارند. شامل:

 

زیبایی ظاهری : وقتی ونیرهای کامپوزیت با کیفیت بالا روی دندان ها شکل گرفته و سفت می شوند. ظاهری آنها بی عیب و نقص است و دقیقاً شبیه دندان های طبیعی هستند.

فرم دهی سریع: بهترین نوع ونیرهای کامپوزیتی رزین هایی هستند که پس از قرار گرفتن در معرض اشعه لیزر به سرعت سفت می شوند و بیمار می تواند بلافاصله بعد از جلسه درمان از آنها برای جویدن غذاهای مختلف استفاده کند.

انعطاف پذیری: مهمترین ویژگی که در انتخاب انواع برندهای کامپوزیت دندان برای دندانپزشکان مهم است، انعطاف پذیری هنگام فرم دهی رزین ها است. دندانپزشک باید بتواند به راحتی و به هر طریقی که بخواهد رزین های کامپوزیت را بر روی دندان های بیمار فرم دهد.

سازگاری  با دهان و دندان: یکی از مهمترین مزایای برندهای کامپوزیت دندان با کیفیت بالا، سازگاری آن با بافت های لثه ، دندان های طبیعی و به طور کلی با محیط دهان است. به طوری که پس از کاشت کامپوزیت ، بیمار احساس ناراحتی یا وجود جسم اضافی در دهان نکند.

مقاومت در برابر سایش: امروزه با پیشرفت تکنولوژی ، کامپوزیت هایی به بازار عرضه شده اند که در برابر سایش کاملاً مقاوم هستند و به دلیل تماس با دندانهای جلویی به راحتی از بین نمی روند.

قابلیت ترمیم: یکی از ویژگی هایی که کامپوزیت ونیرها را از ورقه های سرامیکی متمایز می کند. قابلیت ترمیم آنها به طوری که اگر یکی از آنها ترک خورد یا شکست؛ نیازی به تعویض آنها نیست اما دندانپزشک می تواند به راحتی دوباره آنها را ترمیم کند.

استحکام بالا: رزین های کامپوزیت ترکیبی از مواد شیمیایی پرکننده است که باید اندازه ذرات کنترل شود تا قدرت آنها افزایش یابد. انواع برندهای کامپوزیت دندان به دلیل فناوری های مختلف مورد استفاده در تولید ؛ مقاومت های مختلفی دارند اما رزین های کامپوزیت با کیفیت بالا به دلیل استحکام بالا ، عمر بیشتری روی دندان خواهند داشت.

کتمپوزیت-دندان

ویژگیهای یک برند کامپوزیت خوب

فرآیند کاشت کامپوزیت ونیر شامل فرم دهی به رزین کامپوزیت ، انتخاب رنگ و سایه ، پوشاندن تمام نقص های ظاهری دندان ها ، تراز نمودن ارتفاع دندان ها با یکدیگر و در نهایت خصوصیات و صیقل کامپوزیت روی دندان ها است.

در واقع ، یک کامپوزیت مناسب برای روکش باید از مقاومت و مقاومت بالایی برخوردار باشد تا به راحتی در برابر فشارها شکسته نشود. علاوه بر این ، سطح باید به خوبی صیقل داده شده و پرداخت شود تا نور سطح را منعکس کند تا منظره زیباتر ایجاد شود. مورد دیگر این است که ثبات رنگ بالایی دارد و با گذشت زمان کمرنگ نمی شود. و مورد آخر اینکه از شفافیت خوبی برخوردار است تا ظاهر مصنوعی آن دیده نشود. و البته نکته آخر اینکه کیفیت درمانی که توسط دندانپزشک انجام می شود از اهمیت بیشتری برخوردار است و حتی بهترین برندهای کامپوزیت نیز اگر به درستی کار نکنند منجر به عدم موفقیت در درمان می شود. برای آنکه بهتر با ویژگی های مختلف انواع برندهای کامپوزیت دندان آشنا شوید. شما را با مواد تشکیل دهنده آنها آشنا میکنیم:

 

·میکروفیل (Microfills)

میکروفیل ها سازنده اصلی رزین های کامپوزیت هستند. این کلاس از کامپوزیت ونیر زیبا ترین ظاهر را بعد از نصب بر روی دندان ایجاد می کند زیرا ظاهر آنها به اندازه سطح مینای دندان شفاف و براق است. میکروفایل ها به طور متوسط کمترین اندازه ذرات را دارند که تقریباً 0.04 میکرومتر است. به همین دلیل تخلخل کمتری نسبت به سایر رزین های کامپوزیتی دارند و پس از پلیش شدن براق تر به نظر می رسند. روکش های میکروفیل کامپوزیت با گذشت زمان درخشندگی خود را از دست نمی دهند و نسبت به سایر رزین های کامپوزیت در برابر سایش مقاومت بیشتری دارند. همچنین ، میکرو رشته ها دیرتر زرد می شوند و تجمع پلاکت ها بر روی آنها کمتر دیده می شود. بنابراین ، سازگاری رزین های کامپوزیت میکرو فیل با بافت های دهان و دندان بسیار بیشتر است. شفافیت ونیر کامپوزیت میکروفیل به دلیل انعکاس فوق العاده نور در دندان کاملا طبیعی به نظر می رسد.

 

معایب رزین کامپوزیت میکروفیل چیست؟

از رزین های کامپوزیت میکروفیل می توان کمتر از سایر روکش های کامپوزیت برای پر کردن حفره های بین دندان استفاده کرد. مقاومت رزینهای کامپوزیتی میکروفیل معمولاً از نانوفیلها و میکروهیبریدها کمتر است. به همین دلیل بهتر است از رزین کامپوزیت میکروفیل فقط در لایه گذاری روی مینای دندان استفاده شود. اگر بیمار مینای دندان کافی نداشته باشد و دندانپزشک مجبور باشد یک لایه کامپوزیت روی عاج نصب کند. بهتر است از رزین کامپوزیت نانوفیل یا میکروهیبرید استفاده شود. روکش های کامپوزیتی که با استفاده از رزین کامپوزیت میکروفیل روی دندان ها نصب می شوند، فقط در صورت اتصال صحیح با مینای دندان ؛ از نظر زیبایی طبیعی به نظر می رسند و در برابر سایش مقاوم خواهند بود.

 

·میکروهیبرید (Microhybrids)

میکروهیبریدها می توانند روی لایه عاج دندان ایجاد شوند. این نوع رزین کامپوزیت ، مقاومت بالایی دارد و حتی گزینه مناسبی برای حمایت از لایه میکروفیل مینای دندان است. اندازه ذرات میکروهیبرید بزرگتر از نانوفیلها و ریز رشته ها است. بنابراین مقاومت آن در برابر زردی کمتر خواهد بود. از طرف دیگر ، به دلیل داشتن ذرات بزرگتر، خصوصیات مقاومت آن بیشتر است. میکروهیبریدها از سه کامپوزیت مختلف ساخته شده اند و برای پوشاندن دندانهای تغییر رنگ یافته عالی هستند.

 

معایب رزین کامپوزیت میکروهیبرید چیست؟

میکروهیبریدها کمتر شکل پذیر هستند و زاویه آنها کمی سخت تر است. رزین های میکروهیبرید نسبت به سایر رزین های کامپوزیت ونیر در برابر سایش مقاومت کمتری دارند. البته نتایج زیبایی آنها از نظر ظاهری تقریباً مشابه با رزین میکروفیل یکسان است. بعضی وقت ها رزین کامپوزیت میکروهیبریدی تحت میکروفیل در نواحی که به مقاومت بالایی نیاز دارند ؛ از آن استفاده می شود و یک لایه رزین میکروفیل روی آن قرار می گیرد تا علاوه بر مقاومت بالا ، کامپوزیت ونیر در برابر زردی مقاوم باشد.

 

·نانوفیل (Nanofill)

با ورود نانوتکنولوژی در تولید رزین های کامپوزیت T ، پیشرفت زیادی در دندانپزشکی زیبایی مشاهده شد. کامپوزیت های نانوفیل با استفاده از ترکیبی از تکنولوژی فیلرهای قدیمی با ذرات نانو بسیار قوی تولید شده اند که از نظر ظاهری نیز کاملاً طبیعی به نظر می رسند.

در حال حاضر دو نوع رزین کامپوزیتی نانوفیل در بازار وجود دارد. رزین نانوفیل کامل (Completely nanofilled resins) و رزین نانوهیبرید (breed  nanohybrids).

رزین نانوفیل کامل دارای ذراتی اندازه نانو در ماتریس رزین هستند. اگر نانوهیبریدها حاوی ذرات بزرگتری در اطراف نانوذرات باشند. اگرچه مواد رزین نانوفیل در انواع مختلف برندهای کامپوزیت دندانی درصد متفاوتی دارند ، اما هدف همه آنها تولید کامپوزیت ونیر مقاوم در برابر زردی و مقاومت بالا است.

همانطور که قبلاً ذکر شد ، مواد نانوهیبرید حاوی ذراتی به ابعاد نانو هستند که در ترکیب با تکنولوژی رزین های پرکننده قدیمی تولید می شوند. این نوع رزین ها ذرات بزرگتری دارند و خواص مقاومت آنها مشابه مواد هیبریدی است. در حالی که رزین های نانوالیاف می توانند خیلی بیشتر صیقل داده شوند و تقریباً مشابه رزین های میکروفیل هستند. برخلاف میکروهیبریدها ، شفافیت فوق العاده ای دارد و کاملاً طبیعی به نظر می رسد. لازم به ذکر است که رزین های نانوفیلی به مرور به اندازه ریز رشته ها در برابر تجمع پلاک یا زردی مقاوم نیستند و سطح صاف تری نسبت به رزین های میکروهیبرید دارند.

 

چه زمانی باید از کامپوزیت نانوفیل استفاده کرد؟

اگرچه تمام مواد رزین کامپوزیت نانوفیل با انواع برندهای کامپوزیت دندانی در بازار موجود است و هدف همه آنها ترمیم و اصلاح طرح لبخند بیماران است ، اما شکل دادن به رزین های کامپوزیت نانوفیلی اگر روی همه نصب شود کمی دشوار است. در صورتی که روی تمامی دندانهای جلو نصب شود؛ دندانپزشک باید مهارت بسیار زیادی در شکل دهی آنها داشته باشد.  رزین های نانوفیل معمولاً برای بیمارانی است که دندان های آنها به یک یا دو کامپوزیت نیاز دارند. مناسب هستند.

کامپوزیت-دندان

انواع برند کامپوزیت دندان

·Bisco

Bisco یکی از مشهورترین شرکتهای آمریکایی در زمینه دندانهای کامپوزیت است که از محرک سیلیکات کلسیم برای ساخت کامپوزیت برای محافظت از لثه و دندانهای طبیعی در زیر کامپوزیت استفاده می کند. مواد مبتنی بر پایه یونومر شیشه یا همان هیدروکسید کلسیم به راحتی روی دندان ها تشکیل می شوند و مقاومت و دوام آنها از سایر کامپوزیت ونیرها بیشتر است.

 

·Coltene

Coltene یکی از آخرین فناوری های کامپوزیت ونیر با ویژگی های نانو هیبریدی را ارائه داده است که شباهت زیادی به مینای دندان دارد. Coltene سابقه طولانی در ساخت کامپوزیت ونیر دارد و توانسته است رزین های کامپوزیتی را با قیمت های مناسب تهیه کند که تقریباً نیمی از هزینه روکش شخصی است،  تولید کردن.

 

·DMG America

DMG از انواع برند  کامپوزیت دندان میکرو می باشد که کامپوزیت ونیر آن خاصیت انقباض پلیمریزاسیون و استحکام بالایی دارند و زمانی که در برابر اشعه لیزر سفت و سخت می شوند در طول زمان مقاومت در برابر سایش و ضربه را روی دندان ها حفظ می کنند.

 

·DMP Dental

DMP کامپوزیت های نانوهیبریدی و سایه های VITA تولید می کند که به راحتی روی دندان ها تشکیل می شوند و تخلخل بسیار کمی دارند. از ویژگی های منحصر به فرد این نوع کامپوزیت می توان به پلیمریزاسیون و مقاومت در برابر زردی اشاره کرد. کامپوزیت دندانی DMP به عنوان یکی از با کیفیت ترین و با دوام ترین روکش های کامپوزیت در بازار معرفی شده است. یکی دیگر از مزایای کامپوزیت ونیر DMP رنگهای متنوع و فوق العاده آن هنگام کاشت روی دندان است که کاملا طبیعی به نظر می رسند و با سایر دندانهای طبیعی سازگار هستند.

 

·Ivoclar Vivaden

از دیگر شرکت های تولید کننده رزین های کامپوزیت نانوهیبرید می توان به Euclar Vivaden اشاره کرد که ونیرهای آن خیلی سریع روی دندان ها سفت می شود و تقریباً هیچ دوره نقاهت برای بیمار ندارد و از مواد بدون نیاز به لایه های اضافی استفاده می شود. یا تجهیزات پیشرفته دندانپزشکی می توانند به راحتی روی دندان تشکیل شده و به سرعت سفت شوند.

بیماران معمولاً به دلیل احتمال گاز گرفتن و جویدن هر ماده غذایی بلافاصله پس از جلسه نصب کامپوزیت از کامپوزیت دندان راضی هستند و رزین کامپوزیت Ivoclar Vivaden برای این منظور طراحی شده است.

 

·Kerr

برند معروف kerr در ابتدا کامپوزیت های پوسیدگی دندان پوسیده تولید می کرد که به دلیل کیفیت بالا ، دوام و ماندگاری طولانی توسط بسیاری از دندانپزشکان استفاده می شد. در سالهای اخیر ، پس از معرفی روکش های کامپوزیت ، شرکت کر شروع به تولید رزین های کامپوزیتی با قابلیت انعطاف پذیری رنگ ، مقاومت در برابر سایش و مقاومت بالا کرده است. سازگاری عالی این رزین های کامپوزیت با بافت دندان ها و لثه ها و همچنین تنش برشی بسیار کم و توانایی سخت شدن سریع سرعت از ویژگی های اصلی موفقیت کر در مقایسه با سایر مارک های دندانپزشکی کامپوزیت است.

 

·Tokuyama Dental America

Tokuyama Dental America یکی از شرکت های تولید رزین کامپوزیت ژاپن است که رزین های میکروفیبر با 20 سایه مختلف را به بازار عرضه می کند که از ویژگی های شیشه ای خوبی برخوردار هستند و توانایی پولیش کردن آنها برای دندانپزشکان بسیار قابل توجه است. این روکش های کامپوزیتی بادوام به راحتی روی دندان ها شکل می گیرند و قیمت مقرون به صرفه ای دارند.

 

·SDI

شرکت آمریکایی SDI زیرمجموعه Aura در آمریکای شمالی است که کامپوزیت ونیرهایی با ویژگی های منحصر به فرد طراحی کرده است. از ویژگی های روکش کامپوزیت SDI می توان به استحکام بالا ، امکان تطبیق سایه رنگ با دندان های طبیعی ، شفافیت مشابه مینای دندان ، فرم دهی و پرداخت بسیار آسان اشاره کرد.

کامپوزیت-دندان

کلینیک دندانپزشکی قلهک در تهران

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

https://clinicgholhak.com/

کلینیک دندانپزشکی قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی
رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی

24 آبان 1402

 مواد موثر در استحکام کامپوزیت دندان
مواد موثر در استحکام کامپوزیت دندان

17 آبان 1402

کامپوزیت دندان در شریعتی
کامپوزیت دندان در شریعتی

15 آبان 1402

علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟
علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟

24 مهر 1402

لمینت دندان در تهران
لمینت دندان در تهران

10 شهریور 1402