مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

ارتودنسی چگونه دندان را صاف میکند؟

برای صاف کردن دندان ها به فشار صاف و یکنواختی نیاز است و به همین دلیل است که درمان ارتودنسی دندان زمان بر است.


ارتودنسی چگونه دندان را صاف میکند؟

برای صاف کردن دندان ها به فشار صاف و یکنواختی نیاز است و به همین دلیل است که درمان ارتودنسی دندان زمان بر است.

نیروی بیش از حد می تواند باعث افتادن دندان ها شود و لثه ها و استخوان ها را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین هرچه دندان‌های بیشتری صاف شوند، درمان بیشتر طول می‌کشد.

 

حرکت دندان ها در ارتودنسی دندان چگونه است؟

وقتی با کمک سیم و براکت ارتودنسی به دندان نیرو وارد می شود، ابتدا مقداری حرکت در نوک دندان داریم. سپس رشته های رباط پریودنتال به همان سمتی که نیرو وارد می شود فشرده می شوند و از طرف مقابل منبسط و کشیده می شوند.

با ادامه فشار، آن قسمت از استخوان فک که در آن رباط پریودنتال فشرده می شود، دچار فرسایش بسیار جزئی و ریز می شود تا رباط به حالت طبیعی خود بازگردد.

 

علت حرکت دندان ها در ارتودنسی دندان چیست؟

براکت های ارتودنسی به سطح جلو یا پشت دندان متصل می شوند. از بین این براکت ها سیم ارتودنسی عبور داده شده است که با فشار آوردن به دندان ها باعث حرکت آنها می شود.

هنگامی که سیم تنظیم می شود، نیروی وارد شده از سیم به براکت و از آنجا به تاج، گردن و سپس ریشه دندان منتقل می شود. در نتیجه این نیروی مداوم، تغییراتی در ساختار استخوان و رباط پریودنتال ایجاد می شود که در نهایت باعث جابجایی دندان می شود.

 

چرا دندان ها حرکت می کنند یا تغییر موقعیت می دهند؟

ارتودنسی دندان

قبل از اینکه بخواهیم چیزی در مورد حرکت دندان در ارتودنسی بخوانیم، بهتر است در مورد مفهوم کلی حرکت دندان صحبت کنیم.

حرکت دندان ها می تواند یک فرآیند طبیعی یا ناشی از عوامل خارجی باشد. در ادامه ابتدا علت حرکت طبیعی و سپس علل حرکت غیر طبیعی را بررسی کرده ایم.

 

  • دندان ها به طور طبیعی حرکت می کنند.

دندان ها با افزایش سن شروع به حرکت طبیعی می کنند. اما چون جابجایی و حرکت آنها بسیار کم و ناچیز است، متوجه این حرکت نمی شویم. حرکت دندان ها با افزایش سن در اصطلاح دندانپزشکی حرکت مزیال نامیده می شود.

در این جابجایی، دندان ها به مرور زمان (و با افزایش سن) تمایل دارند به سمت جلوی دهان حرکت کنند. این حرکت در نهایت منجر به کج شدن دندان ها به سمت جلو می شود.

 

  • حرکت دندان ها به دلیل پوسیدگی مینای دندان

افزایش سن تنها دلیل حرکت طبیعی دندان ها نیست و عوامل دیگری مانند خراب شدن مینای دندان نیز می تواند باعث کج شدن و تغییر موقعیت آن شود.

به این ترتیب مینای دندان (که بخشی از ضخامت تاج دندان است) کاهش می یابد و دندان ها نیز فضای بیشتری برای حرکت و تغییر موقعیت پیدا می کنند.

از بین رفتن مینای دندان می تواند ناشی از ساییدن دندان ها یا ساییدن عمدی دندان ها به هم باشد یا در اثر ضربه، عدم رعایت بهداشت و مصرف مواد غذایی مضر ایجاد شود.

 

  • حرکت دندان ها به دلیل پوسیدگی دندان

زمانی که دندان ها دچار پوسیدگی می شوند و این پوسیدگی در سطوح جانبی دندان ها (سطوحی که نزدیک به دندان هستند) باعث ایجاد فاصله بین دندان ها می شود.

این شکاف (ناشی از پوسیدگی دندان) می تواند فضای اضافی ایجاد کند و باعث حرکت دندان مجاور به داخل فضا شود.

 

  • حرکت دندان ها به دلیل کوچک بودن دندان ها

زمانی که یکی از فک ها بزرگ باشد یا دندان های آن فک کوچکتر از حد معمول باشد، فضای زیادی بین دندان ها وجود خواهد داشت.

مانند مورد بالا، فضای بین دندان ها به دندان ها اجازه می دهد تا فضای بیشتری برای حرکت داشته باشند.

 

بریس چیست و چگونه دندان ها را در ارتودنسی حرکت می دهد؟

برای درک بهتر نحوه حرکت دندان ها در ارتودنسی بهتر است با انواع دستگاه های ارتودنسی متحرک و ثابت و نحوه تعامل و همکاری آنها برای اصلاح نامرتبی دندان ها آشنا شوید.

برای اینکه از طریق ارتودنسی دندان، لبخند زیبایی داشته باشید، از دستگاه های مختلفی برای هماهنگی فک و دندان های شما استفاده می شود.

مهمترین وسیله ارتودنسی بریس است. خود بریس ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که همه آنها با هم به صاف شدن دندان ها کمک می کنند. این اجزا عبارتند از:

  • براکت ها
  • دسته
  • سیم قوس ارتودنسی
  • کش و نوارهای ارتودنسی
  • براکت ارتودنسی

براکت ها قطعات مربعی کوچکی هستند که از سرامیک یا فلز ساخته شده اند. ارتودنتیست با استفاده از دانش و مهارت کافی در این زمینه، آنها را مستقیماً با چسب (باندینگ ارتودنسی) به سطح جلویی یا پشتی دندان ها متصل می کند.

براکت ها وظیفه انتقال نیرو از سیم قوس ارتودنسی به دندان ها و ریشه آن ها و در نهایت حرکت دندان ها را بر عهده دارند.

 

  • باند ارتودنسی

باندها در ارتودنسی نقش محصور کردن دندان ها را دارند. آنها از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند و به عنوان لنگر برای براکت ها عمل می کنند.

به طور معمول، یک باند دارای یک قلاب و لوله ارتودنسی در سمت گونه و یک دکمه در سمت زبان است. نوارهایی به دندان ها چسبانده می شوند تا مقاومت لازم را در برابر نیروهای سنگین ایجاد کنند.

 

  • سیم قوس ارتودنسی

آرچ وایرهای ارتودنسی عملاً وظیفه حرکت دندان ها را در ارتودنسی بر عهده دارند. آنها از سیم آرچ یا سیم قوس ارتودنسی برای تحریک، فشار دادن و حرکت دندان ها به یک هدف از پیش تعیین شده استفاده می کنند. آرچ وایر از شیارهای براکت ها عبور کرده و به دندان های مورد نظر نیرو وارد می کند.

 

  • الاستیک و نوارهای پلاستیکی

الاستیک ها یا باندهای ارتودنسی نوارهای پلاستیکی هستند که ممکن است با اتصال به براکت های قلاب شده بین دو براکت قرار گیرند.

از کش های ارتودنسی برای حرکت دادن دندان ها در جهات خاصی استفاده می شود. الاستیک های ارتودنسی در رنگ های مختلف موجود هستند و استفاده از آنها در طول درمان ارتودنسی رنگی نامیده می شود.

 

کلینیک دندانپزشکی قلهک در تهران

همانطور که گفته شد برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است.

این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است.

بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می تواند به وب سایت کلینیک مراجعه فرمایید.

https://clinicgholhak.com/

کلینیک قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

قبل و بعد ارتودنسی دندان
قبل و بعد ارتودنسی دندان

14 شهریور 1401

قیمت ارتودنسی دندان کودکان
قیمت ارتودنسی دندان کودکان

10 شهریور 1401

آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟
آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟

01 شهریور 1401

ارتودنسی دندان مرحله به مرحله
ارتودنسی دندان مرحله به مرحله

24 مرداد 1401

ارتودنسی دندان نامرتب
ارتودنسی دندان نامرتب

23 مرداد 1401