مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

ارتودنسی دندان برای کودکان

ارتودنسی دندان را می توان در کودکی و بزرگسالی انجام داد، اما انجام آن و درمان آن در سنین پایین، طول دوره درمان را بسیار کاهش می دهد، انجام آن را آسان می کند و از بدتر شدن وضعیت جلوگیری می کند.


ارتودنسی دندان برای کودکان

ارتودنسی دندان

کودکان ممکن است به دلایل مختلفی مانند کج بودن، کج بودن، شلوغی یا مشکلات بایتی به براکت های دندانی نیاز داشته باشند.

ارتودنسی دندان را می توان در کودکی و بزرگسالی انجام داد، اما انجام آن و درمان آن در سنین پایین، طول دوره درمان را بسیار کاهش می دهد، انجام آن را آسان می کند و از بدتر شدن وضعیت جلوگیری می کند.

 

چه زمانی کودکان به بریس دندان نیاز دارند؟

همانطور که در ابتدا ذکر شد، کودک باید به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کند. اگر مشکل خاصی در دندان های کودک شما وجود داشته باشد که خارج از دانش دندانپزشک عمومی باشد، او کودک شما را به متخصص ارتودنسی کودکان ارجاع می دهد.

اما انجمن ارتودنسی آمریکا و انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کنند که همه کودکان از سن 7 سالگی برای تشخیص و درمان مشکلات احتمالی دندانی توسط متخصص ارتودنسی ارزیابی شوند. در صورت بروز هر یک از موارد زیر، باید به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنید.

 

جلوی یکی از فک ها

  • از دست دادن زودهنگام و دیررس دندان های شیری
  • زمانی که نوزاد به مکیدن انگشتان خود عادت دارد.
  • فک کج یا نامتعادل است، به خصوص هنگام غذا خوردن.
  • زمانی که نوزاد به جای بینی از راه دهان نفس می کشد.
  • اگر فضای بین دندانی وجود داشته باشد، در تمام دندان ها.

 

دندان های دائمی نامنظم و شلوغ هستند.

زمانی که هنگام بستن دهان بین دندان های فک بالا و پایین فاصله وجود داشته باشد.

 

مشکل در صحبت کردن و غذا خوردن.

والدین کودکان در صورت مشاهده هر یک از این موارد باید به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنند و برای تشخیص علت و درمان ارتودنسی اقدامات لازم را انجام دهند.

 

مزایای ارتودنسی کودکان چیست؟

قطعا ارتودنسی کودکان در سنین پایین فوایدی دارد که دو نکته اصلی آن کاهش هزینه و مدت درمان است اما مهمترین مزایا و نتایج ارتودنسی برای کودکان به شرح زیر است:

• طبقه بندی سریع دندان های شلوغ: با توجه به سن کم بیمار، مدت زمان درمان بسیار کوتاه است و حتی با کمک روش های ساده بدون استفاده از سیم های ارتودنسی، در مدت زمان کوتاهی همه چیز شلوغ می شود و بی نظم. دندان برداشته می شود و این موضوع به سلامت دهان و دندان کودک کمک زیادی می کند.

ایجاد فضا برای رویش دندان های دائمی: با ارتودنسی در دوران کودکی و قبل از رویش دندان های دائمی، فک منبسط می شود و فضای لازم برای رویش همه دندان ها به طور مرتب ایجاد می شود.

حل مشکلات تکلم و جویدن: زمانی که فک ها نامتقارن نباشند یا یکی از فک ها جلو یا پشت فک دیگر باشد، مشکلاتی را در کودک برای صحبت کردن و حتی غذا خوردن می بینید، بدون شک علاوه بر این مشکلات را حل می کند. به سلامتی . اعتماد به نفس کودک. همچنین کمک می کند.

کاهش هزینه درمان ارتودنسی: با توجه به اینکه در سنین بالاتر به درمان بیشتری نیاز است، تعداد مراجعات به پزشک افزایش می یابد و گاهی اوقات نوع درمان متفاوت است که همگی هزینه های درمان را افزایش می دهند. سپس ارتودنسی برای کودکان خردسال به شما در صرفه جویی در هزینه کمک می کند.

 

آیا استفاده از بریس در درمان ارتودنسی کودک دردناک است؟

نمی توان گفت که استفاده از این ابزار دردناک است، بهتر است به جای "درد" از کلمه احساس ناراحتی استفاده کنید. حتی اگر در بزرگسالی از این ابزار ارتودنسی استفاده کنید، ممکن است در روزهای اول احساس ناراحتی کنید که به مرور زمان اثری از خود باقی نخواهد گذاشت. به طور مشابه، کودکانی که از بریس استفاده می‌کنند ممکن است هنگام نصب و تنظیم بریس‌ها، بانداژها و مهارها یا هر وسیله جدید دیگری احساس ناراحتی کنند.

 

آیا برخی از کودکان می توانند به بریس حساسیت داشته باشند؟

بله، برخی افراد به برخی فلزات مانند نیکل حساس هستند. هنگامی که این اتفاق می افتد، می توان از مواد دیگری به جای فلزی که به آن حساس است استفاده کرد. برخی از کودکان ممکن است به دستکش های لاتکسی که ارتودنتیست ها و دستیاران آنها می پوشند حساسیت داشته باشند. اگر کودک شما به لاتکس حساسیت دارد، به دندانپزشک خود بگویید که از دستکش های غیر لاتکس استفاده کند.

بریس ها گاهی اوقات می توانند لثه های کودک را تحریک کرده و باعث تورم آنها شوند. این تحریک را نمی توان نشانه آلرژی یا آلرژی دانست، اما باید مراقب آن بود.

 

فواید ارتودنسی کودکان

فواید ارتودنسی دندان

انجام ارتودنسی دندان در سنین پایین می تواند فواید زیادی داشته باشد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

 

  • گشاد شدن سقف دهان

فک و دندان ها در این سن هنوز در حال رشد هستند، بنابراین در صورت نیاز به باز شدن کام کودک، می توان آنها را به راحتی منبسط کرد. انبساط کام این امکان را به دندان ها می دهد که پس از کاشت در موقعیت صحیح قرار گیرند و نیازی به برداشتن تعدادی از دندان ها برای باز شدن فضا در ارتودنسی نباشد.

 

  • پیشگیری از مشکلات احتمالی و عدم نیاز به درمان های پیچیده و اضافی

یکی از بزرگترین مزایای ارتودنسی برای کودکان، پیشگیری از درمان های پیچیده در آینده است. مداخله زودهنگام ارتودنسی در سنی که فک و دندان ها هنوز در حال رشد هستند، اجازه می دهد تا مشکلات بالقوه قبل از اینکه جدی تر شوند، درمان شوند. همچنین در مواردی که بخشی از درمان ارتودنسی باید به بزرگسالی موکول شود، ارتودنسی کودکان نقش بسیار مهمی در کوتاه شدن این مدت خواهد داشت.

 

  • افزایش اعتماد به نفس

وقتی صحبت از ظاهر به میان می‌آید، کودکان نیز مانند بزرگسالان به ظاهر و زیبایی خود اهمیت می‌دهند. ارتودنسی کمک می کند تا دندان های کودکان مرتب و آرواره های آن ها شکل بگیرد که زیبایی چهره و لبخند آنها را دو چندان می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمایید.

https://clinicgholhak.com/


کلینیک قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

قبل و بعد ارتودنسی دندان
قبل و بعد ارتودنسی دندان

14 شهریور 1401

قیمت ارتودنسی دندان کودکان
قیمت ارتودنسی دندان کودکان

10 شهریور 1401

آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟
آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟

01 شهریور 1401

ارتودنسی دندان مرحله به مرحله
ارتودنسی دندان مرحله به مرحله

24 مرداد 1401

ارتودنسی دندان نامرتب
ارتودنسی دندان نامرتب

23 مرداد 1401