مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

ارتودنسی دندان پوسیده

قبل از شروع درمان باید وضعیت سلامت دهان و دندان به خوبی بررسی شود و در صورت وجود مشکل قبل از ارتودنسی دندان، این مشکلات برطرف شود.


ارتودنسی دندان پوسیده

قبل از شروع درمان باید وضعیت سلامت دهان و دندان به خوبی بررسی شود و در صورت وجود مشکل قبل از ارتودنسی دندان، این مشکلات برطرف شود.

 

آیا می توان درمان ارتودنسی را با دندان های پوسیده شروع کرد؟

پاسخ این پرسش "بلی" است. قبل از شروع درمان ارتودنسی ابتدا باید سلامت دندان ها توسط متخصص ارتودنسی مجرب تایید شود. افرادی که برای درمان ارتودنسی به پزشک مراجعه می کنند معمولا دچار پوسیدگی دندان می شوند. زیرا دندان های نامنظم معمولاً بسیار مستعد پوسیدگی هستند.

بنابراین پزشکان این دندان ها را شناسایی می کنند و در صورت نیاز به گذاشتن دستگاه ارتودنسی روی این دندان ها حتما باید آن ها را ترمیم کنند.

برخی از دندان های دیگر قبل از شروع درمان ارتودنسی کشیده می شوند. بدانید که متخصص ارتودنسی تا حد امکان از کشیدن دندان خودداری می کند. اما اگر نیاز به کشیدن دندان دارید، اولویت کشیدن دندان های پوسیده است.

 

قبل از شروع ارتودنسی چه باید کرد؟

یکی از مهم ترین کارهایی که قبل از شروع ارتودنسی باید انجام دهید این است که قبل از نصب براکت ها از وجود جرم بر روی دندان ها اطمینان حاصل کنید.

اطمینان حاصل کنید که تمام دندان های پوسیده ترمیم شده اند، تمام درمان های ریشه انجام شده اند، و قبل از استفاده از براکت دندان های خود را به طور کامل و بهداشتی مسواک بزنید تا مطمئن شوید که خطر پوسیدگی دندان به حداقل رسیده است.

خرید مسواک بین دندانی یکی دیگر از مراحل مهم است زیرا پس از نصب براکت روی دندان ها نمی توانید از نخ دندان معمولی استفاده کنید زیرا در این زمینه موثر نیست. بسیاری از بیماران پوسیدگی یا پوسیدگی دندان را گزارش می کنند زیرا نمی توانند نخ دندان بکشند.

برای حل این مشکل بهتر است اگر قصد ارتودنسی دارید، خرید مسواک بین دندانی الزامی است. یک مسواک بین دندانی را می‌توان بین دندان‌ها و دستگاه روی دندان‌ها قرار داد و تقریباً به جایی که نخ دندان می‌رود می‌رسد، در نتیجه بقایای غذا را از بین می‌برد و دندان‌ها را از عفونت پاک می‌کند.

 

نکاتی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از ارتودنسی:

ارتودنسی دندان

  • از دهانشویه استفاده کنید.

یکی از موثرترین راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده از دهانشویه است. ممکن است بعد از استفاده از دهان شویه احساس بدی داشته باشید زیرا لثه ها آسیب می بینند، اما این عملی است که باید به زور انجام دهید، زیرا دهانشویه مایع است و می تواند به تمام منافذ برود و بین براکت ها و سیم ها و دندان ها نیز حرکت کند. استفاده از دهانشویه همچنین به براکت ها، چسب استفاده شده برای بستن آن و دندان های شما آسیب نمی رساند.

 

  • از خوردن غذاهای توصیه شده توسط دندانپزشک خودداری کنید

 معمولاً دندانپزشکی که درمان ارتودنسی را انجام می دهد لیستی از غذاهایی را به شما می دهد که باید از خوردن آنها پرهیز کنید، زیرا ممکن است با مصرف غذاهای سفت مانند: آجیل و ... یا غذاهای چسبنده مانند پاستیل و ... دندان های شما باشد. و براکت ها در طول درمان ارتودنسی آسیب می بینند.

همچنین لازم به ذکر است که فقط باید به توصیه های دندانپزشک خود عمل کنید و هیچ یک از غذاهای ذکر شده را مصرف نکنید، در صورت عدم رعایت توصیه های دندانپزشک و استفاده از غذاهای مورد نظر، خطر پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی در شما افزایش یابد

 

  • برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در ارتودنسی توصیه های بهداشتی را رعایت کنید

معمولا زمانی که بیمار تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرد، اولین توصیه ای که باید رعایت کند این است که بعد از هر وعده غذایی مسواک بزند و در مواقعی که امکان مسواک زدن برای او وجود ندارد، به بیمار توصیه می شود صبح ها بعد از صبحانه و شب قبل مسواک بزند. اگر بیمار به خوبی مسواک بزند، هیچ تغییر ناخوشایندی در فضای زیر براکت ها ایجاد نمی شود، مانند پوسیدگی دندان در ارتودنسی یا تغییر رنگ.

 

  • از Invisline استفاده کنید

اگر دندان‌های شما مستعد پوسیدگی هستند و نگران آسیب دیدن دندان‌های خود هستید، می‌توانید از گزینه‌های دیگر درمان ارتودنسی مانند اینویزیلاین استفاده کنید. از آنجایی که هنگام غذا خوردن می توانید اینویزیلاین را از دهان خود خارج کنید، احتمال اینکه غذا بین دندان های شما گیر کند کمتر است.

همچنین تمیز کردن دندان ها با استفاده از این روش آسان تر است. به علاوه پر کردن دندان در حین ارتودنسی با این روش آسانتر است. زیرا سیم و براکتی برای جلوگیری از درمان وجود ندارد.

 

 اگر دندان هایتان بعد از ارتودنسی پوسیده شد چه باید کرد؟

هنگام برداشتن سیم ها، بیمار باید تحت درمان جرم گیری یا به اصطلاح پولیش قرار گیرد و این پوسیدگی دندان در ارتودنسی باید با پولیش برطرف شود.

اگر پوسیدگی در ارتودنسی با پولیش برطرف نشد، توصیه می شود پوسیدگی در ارتودنسی در آن ناحیه با ماده سفید پر شود و درمان شود.

بنابراین اولین توصیه ما این است که بیمار موارد بهداشتی را به خوبی و با دقت رعایت کند و با رعایت کامل موارد بهداشتی، تغییر رنگ دندان ها ایجاد نشود و جدای از این، در صورت بروز مشکلات پوسیدگی دندان در ارتودنسی، را می توان با پولیش انجام داد یا برای پر کردن ناحیه مورد نظر با ماده سفید استفاده می شود.

 

مراقبت از دندان در برابر پوسیدگی

  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.
  • برای کنترل پلاک و باکتری از نخ دندان استفاده کنید.
  • از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید.
  • هر روز مقدار زیادی آب بنوشید.
  • برای جرم گیری و جرم گیری به طور مرتب به دندان های خود مراجعه کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمایید.

https://clinicgholhak.com/

 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

قبل و بعد ارتودنسی دندان
قبل و بعد ارتودنسی دندان

14 شهریور 1401

قیمت ارتودنسی دندان کودکان
قیمت ارتودنسی دندان کودکان

10 شهریور 1401

آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟
آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟

01 شهریور 1401

ارتودنسی دندان مرحله به مرحله
ارتودنسی دندان مرحله به مرحله

24 مرداد 1401

ارتودنسی دندان نامرتب
ارتودنسی دندان نامرتب

23 مرداد 1401