مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

درد ناشی از فشار سیم کشی ارتودنسی دندان

بیشتر افراد موقعی که به ارتودنسی دندان فکر می کنند اولین چیزی که به ذهنشان خطور می کند درد زیاد است.


درد ناشی از فشار سیم کشی ارتودنسی دندان

بیشتر افراد موقعی که به ارتودنسی دندان فکر می کنند اولین چیزی که به ذهنشان خطور می کند درد زیاد است.

زمانی که بریس های ارتودنسی تنظیم می شوند، افراد در چند روز اول احساس ناراحتی می کنند زیرا دندان ها و دهان به آن بریس ها عادت نکرده اند. این ناراحتی معمولاً پس از چند روز یا تا یک هفته از بین می رود.

انواع دردهای ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان

درد یا ناراحتی احساس شده پس از سفت شدن براکت ها، پس از یک یا دو روز کاهش می یابد، در حالی که برخی از بیماران ممکن است حتی پس از تنظیم براکت ها هیچ عارضه جانبی دردناکی را تجربه نکنند.

افرادی که پس از تنظیم براکت احساس درد یا ناراحتی می کنند ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کنند:

  • دندان درد
  • درد فک
  • لثه های حساس
  • مشکل در خوردن غذا بعد از سفت کردن براکت ها
  • سردرد

علت درد ارتودنسی

شل شدن یا شکستن براکت ها، اغلب به دلیل خوردن غذای سفت یا چسبنده یا آب نبات، یا بازی با براکت ها ایجاد می شود. اگر براکت همچنان به سیم وصل است، آن را همانطور که هست رها کنید و هیچ کشی به آن وصل نکنید. اگر نوار یا براکت شما را آزار می دهد، می توانید آن را با موم ارتودنسی بپوشانید.

همانطور که دندان ها شروع به حرکت می کنند، سیمی که آنها را به هم متصل می کند ممکن است پشت دهان را تحریک کند یا گونه ها را تحریک کند. می توانید سعی کنید با استفاده از مداد پاک کن، سیم را در موقعیت بهتری قرار دهید.

وقتی برای معاینه می روید، دندانپزشک بریس ها را تنظیم می کند. نگران نباشید زیرا هر بار که دندانپزشک سیم ها را تنظیم می کند، شما یک قدم برای داشتن دندان های صاف تر برمی دارید.

با این حال، بعضی اوقات حرکت تدریجی دندان می تواند باعث ایجاد ناراحتی پس از سفت کردن بریس ها شود. خوشبختانه راه هایی برای کاهش درد وجود دارد، پس با ما همراه باشید.

درد ارتودنسی دندان

  1. از بی حس کننده های خوراکی استفاده کنید:

استفاده از بی حس کننده های موضعی بهترین راه برای کاهش درد در حین ارتودنسی است. قرار دادن این داروها روی یک تکه پنبه تمیز و سپس فرو بردن لثه در آن می تواند درد را تا حد زیادی کاهش دهد.

  1. مسکن ها:

افرادی که در هنگام تنظیم بریس ارتودنسی درد زیادی دارند، بهتر است 1 ساعت قبل از جلسات تنظیم و 2 ساعت بعد از آن مسکن مصرف کنند.

مسکن توصیه شده توسط متخصص ارتودنسی را حتما تهیه کنید و دارو را مصرف کنید.

  1. از کیسه یخ استفاده کنید:

قرار دادن کمپرس یخ روی گونه ها یا قرار دادن مستقیم آنها روی لثه می تواند به کاهش درد، التهاب و التهاب لثه کمک کند.

  1. آب یخ نیز ایده خوبی است:

آب سرد دمای داخل دهان را کم می دهد و می تواند به کاهش التهاب لثه کمک کند. اگر در روزهای اول هیچ گزینه ای برای کم کردن درد ارتودنسی ندارید، آب یخ بیشتری بنوشید.

  1. بیشتر غذاهای نرم بخورید:

چه ارتودنسی فلزی ثابت داشته باشید و چه ارتودنسی متحرک با صفحات ارتودنسی شفاف، همچنان باید رژیم غذایی نرمی داشته باشید که تا پایان دوره ارتودنسی نیاز به جویدن کمتری دارد.

اگر با دندان های ارتودنسی خود غذاهای سفت را گاز بگیرید یا بجوید، نه تنها درد ارتودنسی را تجربه خواهید کرد، بلکه براکت یا سیم ارتودنسی شما نیز احتمالا می شکند.

  1. در صورت لزوم از موم ارتودنسی استفاده کنید:

ارتودنتیست ها به بیماران خود واکس های مخصوصی می دهند تا لبه های تیز براکت ها یا سیم های ارتودنسی را محکم کنند.

به محض اینکه متوجه شدید که لبه تیز باعث ایجاد زخم در داخل دهان می شود و درد ارتودنسی را تجربه می کنید، حتما ابتدا موم را به لبه تیز بریس بزنید و سپس برای کاهش درد اقدام کنید.

  1. آب ولرم و نمک را امتحان کنید:

گاهی اوقات وسایل ارتودنسی باعث ایجاد زخم در داخل دهان می شود. علاوه بر استفاده از موم ارتودنسی برای محکم کردن بریس، می توان از آب ولرم و نمک برای تسکین داخل دهان و کمک به ضدعفونی و تمیز کردن زخم استفاده کرد.

  1. لثه های خود را ماساژ دهید:

فشار روی سیم ارتودنسی شما ممکن است لثه شما را کمی درد کند. در چنین مواردی، لثه ها حتی ممکن است کمی متورم شوند. برای کاهش درد و تورم لثه در حین ارتودنسی، کافی است به آرامی لثه ها را با نوک انگشتان خود ماساژ دهید.

اگر قبل از ماساژ لثه آب یخ بنوشید یا با کمپرس یخ لثه را خنک کنید، تاثیر ماساژ لثه در کاهش درد ارتودنسی بسیار بیشتر خواهد بود.

مراقبت از ارتودنسی دندان

  1. بر حفظ و ارتقای سلامت دهان و دندان تمرکز کنید:

میزان تعهد شما به بهداشت دهان و دندان و مراقبت از بریس های ارتودنسی می تواند تفاوت زیادی در میزان درد و ناراحتی ایجاد کند.

هر چه در حفظ سلامتی کوشاتر باشید، درد و ناراحتی کمتری خواهید داشت. برعکس، اگر به خوبی از بریس‌ها مراقبت نکنید و تمیزی دهان و دندان‌هایتان برایتان مهم نباشد، ممکن است با مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، تغییر رنگ دندان، بوی بد دهان و... مواجه شوید که هر کدام نه تنها باعث ایجاد آن‌ها می‌شوند. درد ارتودنسی که زندگی روزمره را برای شما سخت می کند.

  1. کمی صبور باشید

اگرچه درد ارتودنسی موقتی است و مدت زیادی طول نخواهد کشید، اما تجربه درد در دهان حتی به مدت 1 ساعت می تواند آزار دهنده باشد. اما در هر صورت به جز اقدامات فوق باید صبور باشید تا درد به طور کامل کاهش یابد.

این درد جزئی است و قرار نیست شما را آزار دهد و بیشتر افراد پس از چند روز درد را به خوبی پشت سر می گذارند و به طور کامل به شرایط عادت می کنند.

کلینیک دندانپزشکی قلهک در تهران

برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است.

این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است.

بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می تواند به وب سایت کلینیک مراجعه فرمایید.

https://clinicgholhak.com/

دندانپزشکی قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

قبل و بعد ارتودنسی دندان
قبل و بعد ارتودنسی دندان

14 شهریور 1401

قیمت ارتودنسی دندان کودکان
قیمت ارتودنسی دندان کودکان

10 شهریور 1401

آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟
آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟

01 شهریور 1401

ارتودنسی دندان مرحله به مرحله
ارتودنسی دندان مرحله به مرحله

24 مرداد 1401

ارتودنسی دندان نامرتب
ارتودنسی دندان نامرتب

23 مرداد 1401