کامپوزیت دندان,جنس کامپوزیت دندان,کاربرد کامپوزیت دندان,انواع کامپوزیت دندان,کامپوزیت ونیر دندان,کامپوزیت ماکروفیل,کامپوزیت میکروفیل,کامپوزیت دندان هیبرید,نانو کامپوزیت,مزایای کامپوزیت,معایب کامپوزیت,قیمت کامپوزیت,طول عمر کامپوزیت,عوارض کامپوزیت دندان,کلینیک دندانپزشکی قلهک
مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

جنس کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یک لایه نازک از کامپوزیت ونیر است که به همان رنگ دندانهای فرد ساخته می شود و روی دندان سوار می شود، به طوری که با سایر دندان های طبیعی قابل تشخیص نیست. در واقع کامپوزیت ماده ای خمیر مانند است که به صورت آماده وجود دارد و دارای طیف رنگی است که متناسب با رنگ دندان های سالم فرد انتخاب می شود.


جنس کامپوزیت دندان

جنس کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یک لایه نازک از کامپوزیت ونیر است که به همان رنگ دندانهای فرد ساخته می شود و روی دندان سوار می شود، به طوری که با سایر دندان های طبیعی قابل تشخیص نیست. در واقع کامپوزیت ماده ای خمیر مانند است که به صورت آماده وجود دارد و دارای طیف رنگی است که متناسب با رنگ دندان های سالم فرد انتخاب می شود.

کاربرد کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان برای اصلاح نامنظمی، بد شکلی ، زردی ، رنگ پریدگی و دندانهای با فاصله است. یک دندانپزشک ماهر و باتجربه می تواند از بهترین مواد برای رفع نقایص دندان های فرد به بهترین شکل استفاده کند. هنگامی که پوسیدگی دندان توسط دندانپزشک برداشته می شود ، می توان از کامپوزیت برای پر کردن شکاف ها و بازگرداندن ظاهر آن استفاده کرد. یکی از این روش های ترمیمی که طرفداران زیادی دارد و برای اصلاح طرح لبخند افراد استفاده می شود کامپوزیت دندان است.

انواع کامپوزیت دندان

انواع کامپوزیت های دندانی شامل کامپوزیت های روکش دندان ، کامپوزیت ماکروفیلی ، کامپوزیت میکروفیل ، کامپوزیت هیبریدی ، میکرو هیبرید و نانو هیبرید است که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

  1. کامپوزیت ونیر دندان

از کامپوزیت ونیر بیشتر برای ترمیم و زیبایی دندانهای جلویی استفاده می شود. ممکن است فردی از نظر ظاهری دندان های سالم و مرتبی داشته باشد اما برای تغییر رنگ دندان ها می خواهد این روش لبخندی زیبا و جذاب داشته باشد. یک دندانپزشک ترمیمی و زیبایی با بررسی وضعیت فرد و ویژگی های صورت و دهان ، بهترین گزینه را پیشنهاد می کند.

کامپوزیت ونیر دندان روشی کم هزینه است که دندان ها را نمی تراشند. در گذشته از روکش برای سفید کردن دندان استفاده می شد که نیاز به تراش قسمت زیادی از دندان داشت. اما امروزه با پیشرفت روشهای جدید خصوصاً کامپوزیتهای دندانی دیگر نیازی به تراش دندان نیست و کامپوزیت بر روی دندانهای فرد چسبانده می شود. این روش را گاهی ارتودنسی فوری هم می گویند.

2.کامپوزیت ماکروفیل یا درشت دانه

این مدل کامپوزیت از چند دهه پیش وارد حوزه پزشکی شده و دارای ذرات 10 تا 15 میکرومتر است. ذرات کامپوزیت ماکروفیلی بزرگتر از انواع دیگر کامپوزیت ها هستند که دوام و مقاومت مواد را افزایش می دهند اما ترمیم را دشوارتر می کنند.

3.کامپوزیت میکروفیل یا ریز دانه

کامپوزیت های میکروفیل ذراتی کمتر از 100 نانومتر دارند که این امر پرداخت را بسیار آسان کرده و قطعه ای که توسط میکروفیل تعمیر می شود کاملاً صاف و یکدست است. اما این نوع کامپوزیت دوام و مقاومت کمتری نسبت به کامپوزیت ماکروفیلی دارد.

4.کامپوزیت دندان هیبرید، میکرو هیبرید و نانو هیبرید

برخی از ذرات این نوع کامپوزیت ها در محدوده 10 تا 15 میکرومتر و برخی دیگر در محدوده 40 متر هستند. ریز هیبریدها و نانو هیبریدها هر دو در گروه کامپوزیت های هیبرید ،با دامنه ذرات کمتر از 100 نانومتر قرار دارند. از مزایای این نوع کامپوزیت ها می توان به افزایش مقاومت در برابر سایش ، دوام و مقاومت بالا اشاره کرد. اما یکی از معایب آنها این است که به مرور زمان زیبایی خود را از دست می دهند.

5.نانو کامپوزیت

نوع دیگر کامپوزیت، نانوکامپوزیت است که برای حل مشکلات در کامپوزیت های ترکیبی استفاده می شود. اندازه ذرات این مدل کامپوزیت 20 نانومتر است و مقاومت خوبی در برابر سایش دارند. نانوکامپوزیت ها نیز به خوبی جلا داده شده اند و کاربردهای مهمی در ترمیم دندان های خلفی دارند.

 

مزایای کامپوزیت دندان

مزایای کامپوزیت دندان چیست؟

•حداقل تغییرات در ساختار دندان

با توجه به اینکه از کامپوزیت به عنوان نوعی روکش دندان استفاده می شود ، دیگر نیازی به تغییر ساختار دندان ها نیست و در واقع حداقل میزان آماده سازی در این روش دیده می شود. علاوه بر این ، هیچ تغییری یا صدمه ای روی عاج ، مینای دندان و ریشه دندان دیده نمی شود.

•مدت زمان کوتاه درمان

یکی از نکات مهم در مورد فواید کامپوزیت دندان کوتاه مدت درمان است تا پزشک در یک جلسه کار کامپوزیت را به پایان برساند. با توجه به اهمیت زمان در دنیای امروز ، می توان گفت این یکی از مهمترین مزایای این روش است.

•قیمت مناسب

قیمت مناسب کامپوزیت ها استفاده از این روش را برای هر کس با هر بودجه امکان پذیر کرده است.

•قابلیت تعمیر و تعویض

اگر مشکلی مانند جدا شدن لایه کامپوزیت از دندان وجود داشته باشد ، می توان آن را به راحتی توسط پزشک ترمیم یا جایگزین کرد ، بنابراین جای نگرانی نیست.

•سادگی درمان

این روش برای قرار دادن کامپوزیت روی دندان ها به هیچ بیهوشی نیاز ندارد و پزشک می تواند به راحتی و بدون خونریزی کار خود را انجام دهد.

•طول عمر طولانی

از دیگر مزایای کامپوزیت دندان ، عمر طولانی آن است. در مورد طول عمر کامپوزیت های دندانی می توان گفت که اگر تمام نکات بهداشتی مربوط به آنها رعایت شود و توصیه های پزشک را برای مراقبت از کامپوزیت ها دنبال کنید ، می توانید به مدت 10 سال یا حتی بیشتر از استفاده از آن. استفاده منظم از مسواک و نخ دندان می تواند از این نظر بسیار مثر باشد.

عوارض کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

•شکستگی در کامپوزیت

   همانطور که می دانید برای ساخت کامپوزیت های دندانی از ماده ای به نام رزین استفاده می شود که از استحکام کمتری نسبت به سایر مواد مانند آمالگام و سرامیک برخوردار است و گاهی ممکن است به دلیل فشار روی آن شکسته شود.

•زردی ترکیب

   زردی و تغییر رنگ از دیگر عوارض جانبی دندان های کامپوزیت است. با توجه به اینکه یکی از کاربردهای کامپوزیت جنبه زیبایی آن است ، زردی و تغییر رنگ می تواند آزار دهنده باشد. بنابراین لازم است که یک یا دو بار در سال کامپوزیت ها توسط پزشک صیقل داده شود تا رنگ اصلی آن بازگردد.

•پوسیدگی دندان

  یکی از مهمترین عوارض کامپوزیت دندان که بیشتر بیماران از آن رنج می برند ، پوسیدگی دندان است. معمولاً افرادی که از کامپوزیت های دندانی استفاده می کنند باید بهداشت دهان خود را کاملاً رعایت کنند زیرا در غیر این صورت پوسیدگی ایجاد می کند.

•حساسیت در دندان ها

  استفاده از کامپوزیت گاهی اوقات باعث می شود فرد به گرما و سرما حساس شود و این حساسیت گاهی ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد.

• ناهماهنگی دندانها

با توجه به اینکه کاری که در کامپوزیت دندان انجام می شود اصلاح شکل و اندازه دندان است ، گاهی اوقات ممکن است به دلیل عدم تطابق دندان ها با یکدیگر ناراحتی ایجاد شود که باعث ناراحتی بیمار شود در حالی که صحبت کردن ایجاد ، خندیدن ، غذا خوردن و ...

•التهاب و تورم لثه ها

تورم لثه به دلیل نوع فعالیت های انجام شده در این روش ، یکی از رایج ترین عوارض دندان های کامپوزیتی است. البته این مسئله نگرانی خاصی ندارد و با مراجعه به پزشک به راحتی قابل درمان است

کلینیک دندانپزشکی قلهک

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

www.clinicgholhak.com

کلینیک دندانپزشکی قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

قیمت کامپوزیت دندان جلو
قیمت کامپوزیت دندان جلو

03 آبان 1402

انواع مارک کامپوزیت دندان
انواع مارک کامپوزیت دندان

08 شهریور 1401

چرا کامپوزیت دندان می ریزد؟
چرا کامپوزیت دندان می ریزد؟

30 مرداد 1401

جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان
جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان

24 مرداد 1401

چگونه کامپوزیت دندان را می چسبانند؟
چگونه کامپوزیت دندان را می چسبانند؟

23 مرداد 1401