ارتودنسی دندان,طول درمان ارتودنسی درمان,هزینه ارتودنسی دندان,شرایط انجام ارتودنسی دندان
مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

هرآنچه را که باید درباره ارتودنسی دندان بدانید

ارتودنسی دندان  Dental orthodontics از شاخه های بسیار مهم در دندانپزشکی است. در این روش از درمان دندانپزشکان از این روش برای هماهنگی و مرتب سازی دندان ها استفاده می نمایند و باعث می شوند ظاهر و لبخند زیباتری را بیمار داشته باشد. به نوعی می توانیم بگوییم برای زیباسازی این درمان صورت می گیرد چون دندان های کج و نامرتب جلوه خوبی ندارند و در اعتماد به نفس فرد اثر گذار است.


هرآنچه را که باید درباره ارتودنسی دندان بدانید

ارتودنسی دندان  Dental orthodontics از شاخه های بسیار مهم در دندانپزشکی است. در این روش از درمان دندانپزشکان از این روش برای هماهنگی و مرتب سازی دندان ها استفاده می نمایند و باعث می شوند ظاهر و لبخند زیباتری را بیمار داشته باشد. به نوعی می توانیم بگوییم برای زیباسازی این درمان صورت می گیرد چون دندان های کج و نامرتب جلوه خوبی ندارند و در اعتماد به نفس فرد اثر گذار است.

از روش ارتودنسی دندان برای بهبود ایرادات دندانی زیر استفاده می شود:

  • از میان بردن فاصله بین دندان ها
  • تراز کردن دندان ها
  • صاف کردن دندان‌ کج
  • بهبود گفتار
  • توانایی جویدن
  • بهبود سلامتی لثه ها و دندان ها
  • جلوگیری از ساییدگی و آسیب‌دیدگی دندان‌ها

طول دوره درمان به وسیله ارتودنسی دندان ممکن است چند سال طول بکشد و برای انجام آن از ابزارهایی استفاده می شود و در ادامه به بخشی از آنان می پردازیم و آشنایی لازم را پیدا خواهیم کرد.

ارتودنسی-دندان

ابزار‌های مورد استفاده در‌ ارتودنسی دندان چیست؟

برای انجام ارتودنسی دندان ابزارها و تجهیزاتی لازم است که کلینیک های معتبر آن را دارا می باشند و شما با استفاده از تجهیزات کامل آنان می توانید درمان خود را شروع نمایید.

ابزاارهای ارتودنسی به چند نوع هستند که یکی از آنان را با نام ابزارهای ثابت می شناسند. این ابزارها پرکاربرد ترین ابزارها هستند و متخصص ارتودنسی از آنها برای مشکلاتی مثل ناهماهنگ بودن دندان ها استفاده می نمایند.

از این ابزارها می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • بریس

بریس در دسته ابزار ثابت قرار می گیرد و شامل موارد زیر می باشد :

  • براکت
  • سیم
  • بند

بندها یک نوع حلقه می باشند که به دور دندان ها ثابتشان می کنند. این ابزار را به کمک مواد مخصوص انجام کار به دندان وصل می نمایند و برای دندان های عقبی بیشتر کاربرد دارند. برخلاف بند ها براکت را در قسمت جلویی دندان به کار می گیرند و سیم هایی که وجود دارد را از بین براکت عبور می دهند و به بندها متصل می نمایند.

وقتی سیم ها محکم می شود دندان ها تحت فشار قرار می گیرندو به مرور زمان هماهنگی لازم را بدست می آورند. وقتی شما ارتودنسی را انجام می دهید حتما باید برای چکاپ هر چندوقت یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا خیالتان از بابت همه چیز مطمئن باشد.

  • فضا نگهدارنده ثابت

این نگهدارنده ها معمولا برای کودکان استفاده می شوند. زمانی که دندان شیری او می افتد این احتمال وجود خواهد داشت که دندان های او به سمت فضای خالی بروند و برای رشد دندان اصلی فضای خالی وجود نداشته باشد و آنجا تنگ شود از این با استفاده از فضا نگهدارنده برای حفظ فضای خالی استفاده مینمایند تا وقتی دندان اصلی رشد کرد کج و نافرم نشود.

  • فضانگهدارنده با قابلیت جابجایی

جایگزینی برای فضا نگهدارنده ثابت می باشد.

  • ابزار ثابت ویژه

از این ابزار برای کنترل فشار وارد شده ناشی از سمت زبان یا مکیدن انگشت استفاده می کنند. اما چون در هنگام غذا خوردن باعث ناراحتی در فرد می شود به ندرت از آن استفاده می نمایند.

  • ابزار ارتودنسی متحرک

ابزار ارتودنسی متحرک برای جلوگیری از مکیدن انگشت یا درست کردن دندان های کج استفاده می کنند. این ابزار را می توانید هنگام غذا خوردن، تمیز کردن و از این قبیل مسائل بیرون در بیاورید و مجدد آن را در داخل دهان قرار دهید.

نمونه هایی از ابزار متحرک عبارتند از:

  • الاینر یا تراز کننده‌ها
  • هدگیر
  • ضربه گیر لب و گونه
  • اکسپندر یا وسیع کننده کام
  • نگهدارنده‌ ها  

خوب است روش های ارتودنسی ارتودنسی را نیز بدانیم.

  • ارتودنسی ثابت

یکی از رایج ترین روش های درمانی به روش ارتودنسی، ارتودنسی ثابت است که در آن از براکت های ثابت و سیم استفاده می شود. در این روش براکت ها بر روی دندان های بیمار به وسیله کامپوزیت های مخصوص وصل می شوند وسیم های متصل کننده  از براکت ها رد می شوند و با استفاده از کش های مخصوصی که برای این کار وجود دارد وصل می شوند.

این دستگاه ها را که ثابت هستند و هرماه توسط ارتودنتیست تنظیم می شود و با تغییرات سایز سیم و کش های مخصوص فک ها درمان ارتودنسی ادامه می یابد تا بعد از مدتی نتیجه مورد نظر حاصل شود.

در حال حاضر براکت‌های شفاف که ظاهر زیباتری وجود دارند و شما می توانید با استفاده از نوع براکت  امکان زیباتر بودن نمای ارتودنسی دندان خود را فراهم نمایید.

  • ارتودنسی متحرک:

به نوعی  از ارتودنسی دندان می گویند که شما می توانید هنگام خوردن غذا و یا مسواک زدن از دهان خارج کنید چون این نوع از ارتودنسی به دندان چسبانده نمی شود.

 دستگاه های ارتودنسی متحرک اغلب به دو دسته تقسیم می شوند:

  • گروه اول متناسب با حرکت های ساده دندانی می باشد.
  • دومین گروه از دستگاه های ارتودنسی متحرک برای حرکت دادن فک بالا و پایین مناسب است.

دستگاه ها برای این ساخته شده اند که، نیروی مشخصی را با کمک فنرها و پیچ ها و دیگر اجزای مکانیکی خود به دندان ها و یا فکین وارد کنند.

دستگاه ارتودنسی متحرک تنها برای نوع خاصی از حرکات ساخته شده است و از آنها میتوانیم برای درمان های تخصصی تر و دشوارتر نیز استفاده کنیم.

از مزایای دستگاه ارتودنسی متحرک میتوانیم به این اشاره نماییم که، بهداشت راحت تر انجام می گیرد و امکان این وجود دارد که در صورت عدم تحمل آن را خارج نمایید و در نهایت هزینه کمتری را نسبت به  درمان ثابت بپردازید.

روش-ارتودنسی-دندان

شروع درمان با ارتودنسی چه زمانی است؟

برای درمان بوسیله ارتودنسی دندان از حدود سن 12 سالگی می توانید اقدامات لازمه را شروع نمایید و اگر فرزند شما مشکلات خاص و ویژه نداشته باشد درمان برای او مشکلی نخواهد داشت و با مراجعه به دندانپزشک مربوطه می توانید مشورت های لازم را بگیرید و درمان را آغاز نمایید چون این کار در سنین پایین تر برای فرد بهتر است و در بزرگسالی ظاهری زیباتر خواهد داشت.

قبل از انجام شما باید بهداشت دهان دندان بسیار خوبی داشته باشید و هرگونه خرابی و آسیب دیدگی را برطرف سازید. چون با قرار گرفتن براکت ها به سختی میتوان به ترمیم دندان ها پرداخت.

بدون این مورد خطر پوسیدگی در زمان درمان وجود دارد. حتی بهتر است در این دوران از مصرف برخی نوشیدنی ها مواد خوراکی پرهیز کنید تا نتیجه بهتری را بگیرید و طول درمانتان کوتاه تر گردد.

در درجه اول دندانپزشک راهنمایی های لازم را به شما خواهد داد و می گوید که اگر این کار انجام نشود چه عواقبی برایتان خواهد داشت.

ارزیابی هایی که توسط دندانپزشک انجام می گیرد شامل موارد زیر است:

  • بررسی تاریخچه پزشکی کامل پزشکی و دندانپزشکی
  • انجام معاینه بالینی
  • گرفتن اشعه ایکس دندان و فک
  • ساخت مدل های گچی دندان

متخصص ارتودنسی بعد از آن مراحل درمان و بازه زمانی را برای شما مشخص می کند و یک روز را براساس شرایط شما برای شروع درمان مشخص می نماید.

در ادامه یکی از کلینیک های با تجربه دندانپزشکی در تهران را به شما معرفی خواهیم کرد تا با استفاده از خدمات این مجموعه صاحب دندان هایی سالم و مرتب شوید و بتوانید ارتودنسی دندان خود را به بهترین حالت ممکن انجام دهید.

زمان-انجام-ارتودنسی-دندان

ارتودنسی دندان درکلینیک قلهک

همانطور که گفته شد برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال دندانپزشک با تجربه و انجام ارتودنسی دندان هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می تواند به وب سایت کلینیک مراجعه فرمایید.

https://clinicgholhak.com/

کلینیک-دندانپزشکی-قلهک

 

 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

قبل و بعد ارتودنسی دندان
قبل و بعد ارتودنسی دندان

14 شهریور 1401

قیمت ارتودنسی دندان کودکان
قیمت ارتودنسی دندان کودکان

10 شهریور 1401

آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟
آیا می شود فقط یک دندان را ارتودنسی کرد؟

01 شهریور 1401

ارتودنسی دندان مرحله به مرحله
ارتودنسی دندان مرحله به مرحله

24 مرداد 1401

ارتودنسی دندان نامرتب
ارتودنسی دندان نامرتب

23 مرداد 1401