مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

بوی بد دهان

بوی بد دهان یکی از مشکلات مربوط به دهان و دندان است. افرادی که این تجربه داشته اند یدانند که مواجه شدن با آن دشوار است و حس بدی به فرد انتقال میدهد و از اعتماد بنفس او می کاهد.
در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم.


بوی بد دهان

بوی بد دهان یکی از مشکلات مربوط به دهان و دندان است. افرادی که این تجربه داشته اند یدانند که مواجه شدن با آن دشوار است و حس بدی به فرد انتقال میدهد و از اعتماد بنفس او می کاهد.
در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم.

هالیتوز یا همان بوی بد دندان به هر بوی نامطبوعی که از دهان و بینی بیرون آید گفته میشود.

قریب به سی درصد از کل جمعیت جهان از آن رنج می‌برند. این مشکل هر چه نامیده شود، در اصل به بوی بدی اشاره دارد که از حفره دهان به مشام می‌رسد. این بوی بد در بیش از 90 % موارد از دهان، گلو و لوزه‌ها نشأت می‌گیرد. اگر چه بوی بد دهان مشکلی است که همگی ما زمانی آن را تجربه کرده یا خواهیم کرد، اما اگر این بوی ناخوشایند پس از مسواک زدن، نخ کشیدن و استفاده از دهانشویه بدون الکل برطرف نشود، باید برای از بین بردن بوی بد دهان به متخصص مراجعه کرد. 

دهان و بوی بد آن

 

دلایل بوی نامطبوع دهان

 

  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

شایع‌ترین علت بوی دهان رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. باکتری‌هایی که روی دندان‌ها، زبان و لثه‌ها را می‌پوشانند، باعث جمع شدن پلاک، یعنی مواد نرم سفید رنگ روی سطح دندان‌ها، بیماری لثه و پوسیدگی دندان می‌شود. این باکتری‌ها با آب دهان و ذرات غذای باقیمانده در دهان ترکیب می‌شوند و ذرات غذا و پروتئین‌ها را تجزیه می‌کنند. محصول این واکنش گازی با بوی ناخوشایند است. اگر دندان‌ها را مرتب نخ نکشید، باکتری‌ها ذرات غذای گیر کرده بین دندان‌ها را تجزیه می‌کنند و با تولید این گاز بدبو دهان‌تان نیز بدبو می‌شود.

  •  بوی بد صبحگاهی دهان

دهان اکثر افراد صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب بدبو است. این حالت عادی است و دلیل آن خشک شدن دهان در طول شب است. خشک شدن دهان جریان بزاقی را آهسته می‌کند که ذرات غذا را با خود می‌شوید و می‌برد. باکتری‌ها تمام ذرات غذای باقیمانده در دهان را تجزیه می‌کنند و در نتیجه بوی بد و ناخوشایندی از دهان به مشام می‌رسد.

  • تغذیه

خوردن غذاهای پرادویه و بودار مانند سیر، پیاز و فلفل غالباً به بدبو شدن دهان می‌انجامد. نوشیدنی‌های با بوی قوی مانند الکل و قهوه نیز باعث بدبو شدن دهان می‌شود. این نوع بدبویی دهان معمولاً موقتی است و برای اجتناب از آن کافی است که از خوردن یا آشامیدن خوراکی‌های مربوطه پرهیز کنید.

  • دارو

مصرف بعضی داروها از قبیل اقلام زیر به بدبو شدن دهان می‌انجامد:

داروهای مورد استفاده برای درمان آنژین

بعضی داروهای شیمی درمانی

داروهای مسکن

  • سیگار کشیدن

استعمال دخانیات مساوی است با به مشام رسیدن بوی دود سنگین و آزاردهنده از دهان. به علاوه دخانیات باعث لکه شدن دندان‌ها، کاهش حس چشایی و تحریک لثه‌ها نیز می‌شود. به این ترتیب احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه افزایش می‌یابد که خود یکی از دلایل بدبو شدن دهان است.

  • ابتلا به بعضی بیماری‌ها

بوی بد دهان به ندرت نتیجه ابتلا به بعضی بیماری‌ها است. خشکی دهان عارضه‌ای است که بر میزان جریان بزاق اثر می‌گذارد. با کم شدن آب دهان باکتری‌ها در دهان جمع می‌شود و دهان بدبو می‌شود.

بیماری‌های دیگری که باعث بوی دهان می‌شود عبارت است از:

  • عفونت ریه، گلو یا بینی
  • برونشیت
  • سینوزیت
  • دیابت
  • ناراحتی‌های کبدی یا کلیوی

رژیم‌های لاغری کم‌کالری، روزه گرفتن و رژیم‌های با کربوهیدرات کم نیز از علل بوی بد دهان محسوب می‌شود.

رفع بوی دهان

علائم بوی بد دهان

علائم بوی بد دهان متعدد است و شدت آن در دامنه‌ای از خفیف تا شدید متغیر است. لایه‌ای سفید روی زبان، بزاق غلیظ و  مزه‌ی فلزی تلخ یا ترش همیشگی در دهان از علائم بوی بد دهان است. جالب است بدانید که بسیاری از بیماران دچار این مشکل کمترین اطلاعی از بوی ناخوشایند دهان خود ندارند.

پزشکان پرسش‌های زیر را برای تشخیص علت بوی بد دهان مطرح می‌کنند:

دندان‌هایتان را چند بار در روز مسواک می‌زنید؟

بهترین حالت این است که دندان‌ها را پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید، با این حال دو بار در روز مسواک زدن، یک بار صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب و یک بار شب‌ها قبل از خواب، نیز کافی است. نخ کشیدن دندان‌ها و استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال مناسب نیز به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند.

آیا دهانتان پس از خوردن نوشیدنی‌ها یا غذاهای خاص بدبو می‌شود؟

غذاهای با بوی تند مانند سیر و پیاز حاوی ترکیبات سولفوری بدبویی هستند که بوی آنها تا چند ساعت پس از مصرف‌ نیز از بین نمی‌رود. از طرفی سیگاری‌ها نیز به دلیل بوی توتون و کاهش جریان بزاق معمولاً دهان بدبویی دارند، کم بودن جریان آب دهان به باکتری‌ها اجازه می‌دهد تا در دهان باقی ‌بمانند و تکثیر شوند.

آیا دهانتان در مواقع خاصی از روز بدبو است؟

بوی استون مانند دهان یکی از علائم ابتلا به دیابت است که چنانچه مدتی از زمان معمول صرف غذای بیمار گذشته باشد، ایجاد می‌شود و از آن با اصطلاح کتواسیدوز دیابتی (عوارض حاد دیابت) یاد می‌شود. این بو که گاهی با اصطلاح میوه‌ای یا شیرین مشمئز کننده توصیف می‌شود، پس از غذا خوردن کاهش می‌یابد. بوی بد دهان پس از خوابیدن یا حتی پس از یک چرت کوتاه ناشی از کاهش آب دهان است که فرایندی طبیعی هنگام خوابیدن محسوب می‌شود. بوی بد ناشی از خشکی دهان در میان بیماران دیابتی و سیگاری‌ها یا با درصد شیوع کمتر در میان بیماران مبتلا به عارضه‌های درگیر کننده غدد بزاقی متداول است.

بهداشت دهان و دندان

 

درمان بوی نامطبوع دهان

هالیتوز سایکوژنیک عارضه‌ای است که بیمار متوجه بوی دهان خود می‌شود. اطلاع از بدبو بودن مشکلات روانی متعددی مانند کاهش اعتماد به نفس را ایجاد می‌کند و در موارد شدید به اختلال‌های روانی می‌انجامد.  

درمان تخصصی

چک‌آپ‌های منظم دندانپزشکی برای تشخیص علل بوی بد دهان مانند بیماری لثه یا خشکی دهان و جلوگیری از تبدیل شدن آنها به مشکلات جدی‌تر ضروری است. ممکن است برای درمان بوی بد دهان کودکان و یا افراد بزرگسال، درمان مخصوص بیماری‌های لثه یا در موارد خفیف‌تر جرم‌گیری انجام می‌شود.

درمان خانگی

توصیه‌های زیر را برای رفع علت بوی بد دهان رعایت کنید:

دندان‌ها و زبان را دو بار در روز مسواک بزنید.

دندان‌ها را هر روز نخ بکشید.

از خمیردندان و دهانشویه‌های حاوی عامل‌های اکسید کننده مانند دی اکسید کلرین یا کلریت سدیم استفاده کنید.

برای افزایش آب دهان آدامس بجوید.

برای پیشگیری از بوی دهان خوراکی‌های با فیبر بالا میل کنید. از غذاهای فراوری شده سنگین مانند شیرینی، کیک و بستنی پرهیز کنید.

داروهای خشک کننده دهان مانند داروهای ضدافسردگی‌، مدر، مسکن و آنتی هیستامین مصرف نکنید.

سیگار و دخانیات را ترک کنید.

از راه بینی نفس بکشید.

لبنیات را از برنامه غذایی خود حذف کنید؛ عدم تحمل لاکتوز علت اصلی بوی بد دهان است.

بوی بد دهان

کلینیک تخصصی دندانپزشکی قلهک در تهران

شما برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است.

این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است.

بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

https://clinicgholhak.com/

clinic-gholhak

 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

عقب نشینی یا تحلیل لثه دندان :

18 فروردین 1403

دندان قروچه

20 اسفند 1402

دندان مصنوعی چیست؟

10 اسفند 1402

لمینت دندان در تهران
لمینت دندان در تهران

10 شهریور 1402

کامپوزیت دندان در تهران
کامپوزیت دندان در تهران

27 خرداد 1402