مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

اهمیت محیط مطب دندانپزشکی

محیط دندانپزشکی یکی از عوامل مهمی میباشد که علاوه بر انتخاب دندانپزشک باید به آن توجه داشت. در این مطلب به اهمیت محیط دندانپزشکی پرداخته ایم.


اهمیت محیط مطب دندانپزشکی

دندانپزشک شخصی است که به پیشگیری و درمان بیماری های مروبط به دهان و دندان می‌پردازد. بنابراین تلاش می‌کند تا میزان بهداشت دهان و دندان در افراد را بالا ببرد. همچنین، امروزه علاوه بر درمان بیماری های دهان و دندان، شاخه ی زیبایی دندان نیز به این رشته اضافه شده است و دندانپزشکان بنابر نیاز خود یک یا چند دستیار دارند.

به طور کلی شخص دندانپزشک باید از تمرکز بالایی برخوردار باشد زیرا بعضی اوقات نیزا است که ساعت ها برای دندان یک شخص وقت بگذارد. علاوه بر آن دندانپزشک باید اعتماد بیماران را جلب کند و به آنها کمک کند تا به ترس از دندانپزشکی غلبه کنند.

این مورد به خصوص شامل دندانپزشکانی که بیشتر با کودکان سر و کار دارند نیز می‌شود. بنابراین یکی از مهم ترین عوامل یعنی محیط کار و دکوراسیون مطب دندانپزشکی باید به گونه ای باشد تا این آرامش و تمرکز لازم را به بیماران و شخص دندانپزشک بدهد.

مطب دندانپزشکی

مشخصات اتاق دندانپزشکی

هر طراحی مطب دندانپزشکی باید حداقل دارای یک اتاق کار و معاینه با فضای مناسب ،به غیر از  دکوراسیون سالن انتظار باشد.

البته تعداد اتاق معاینه و کار از ابتدای شروع به کار مطب دندانپزشکی بایستی مشخص و معلوم باشد. زیرا  مطابق قوانین هرگونه افزایش اتاقها و تجهیزات که مطب را تبدیل به موسسه درمانی نماید، ممنوع می باشد.

حداقل فضای لازم جهت اتاق کار دندانپزشکی 12 متر برای هر یونیت و لوازم جانبی آن می باشد.

محل نصب یونیت دندانپزشکی می بایست به نحوی باشد که پس از قرار گیری کابینت ها و سایر ملزومات ٬ به منظور جلوگیری از آلودگی محیط اطراف ٬ حداقل به شعاع یک متر در اطراف یونیت فضای باز وجود داشته باشد.

در مواردی که تعدادی یونیت در یک سالن نصب میباشند. بهتر است چینش یونیت ها به موازات هم باشد. امکان عملکرد و حتی ورود و خروج به بالای سر مراجعه کننده  برای دندانپزشک و کمک وی ٬ برای هر یونیت بدون هیچ گونه تداخلی با یونیت های مجاور  ٬ کاملآ فراهم باشد .

اتاق کار دندانپزشک باید دارای تهویه مناسب بوده و بخصوص در مواقع قطع سیرکولاسیون هوا توسط سیستم های مکانیکال ٬ امکان تهویه طبیعی و جایگزینی هوای تازه به صورت عادی برای اتاق یونیت ها مقدور باشد .

شما میتوانید با استفاده از پارتیشن شیشه ای و یا پارتیشن فریم لس فضاها را از هم جدا نمایید و نظم بهتری را به محیط بدهید.

رنگ در فضاهای پزشکی

هنگامی که در مورد رنگ یک فضا بحث می کنیم، تنها به رنگ سطوح ثابت آن مکان یعنی دیوارها، درها و کف محدود نمی شود . بلکه پالت رنگی یک محیط تمام رنگ های به کار رفته در لوازم و سطوح را در بر می گیرد.

لذا برای انتخاب لوازم دکوراسیونی و کاربردی، علاوه بر موارد لازم جهت در نظر گرفتن نوع کاربرد آنها، به زیبایی ظاهری و رنگ شان نیز توجه کنید .

زیرا همان طور که می دانید رنگ تاثیر مستقیمی بر روی روحیه افراد می گذارد. بنابراین در چنین مکان هایی از رنگ های شاد، ملایم و آرام بخش استفاده کرده و از به کار بردن رنگ های افسرده کننده و حتی تند صرف نظر کنید.

به عنوان مثال بهترین انتخاب برای پالت رنگی محیط های درمانی رنگ های سبز، سبزآبی، آبی کمرنگ، آبی سبز، صورتی کمرنگ، گلبهی، کرم، لیمویی و یا تلفیقی از آنها با هم است .

پارتیشن بندی مطب دندانپزشکی

ایده های جذاب برای محیط دندانپزشکی اطفال

همیشه انجام هرکاری برای اولین بار  بسیار مهم و اثرگذار است و مراجعه کودک شما به دندانپزشکی اطفال نیز میتواند در این دسته قرار گیرد. پس بهتر است بهترین شرایط را برای او فراهم سازید.

محیط دندانپزشکی اطفال باید متناسب با سن کودکان باشد و چیزی شبیه به محیط های بازی باشد و از رنگ های شاد و جذاب استفاده شود.

اتاق دندانپزشکی اطفال باید نور مناسبی داشته باشد و تاریک نباشد. رنگهای آرامبخش نیز باید در آن وجود داشته باشد تا ترس و اضطراب در کودک ایجاد نشود.

برای مثال رنگ های تند و قرمز برای کودک حس خطر و نگرانی به وجود می آورد.

رنگ هایی مانند سبز، زرد، آبی آرامش بخشند و محیطی صمیمی ایجاد میکند. علاوه بر رنگ میتوانید روی دیوارها را نقاشی های کارتونی بکشید تا با ورود کودک این فکر را کند وارد دنیای کارتونی شده است.

حتی می توانید بخشی از اتاقی که برای انتظار بیماران در نظر گرفته اید را به کودکان اختصاص دهید و وسایل سرگرم کننده مثل دفتر رنگ آمیزی، کتاب داستان و ... را برای سرگرمی آنان قرار دهید.

جایزه دادن نیز میتواند گزینه مناسبی باشد که در آخر کار به کودکی که خوب همکاری کرده است بدهید تا هم باعث خوشحالی او شوید و هم او را تشویق میکنید. قطعا دفعات بعدی به راحتی نزد شما خواهد آمد.

مقابل یونیت دندانپزشکی و یا هرجایی که دید بهتری دارد میتوانید مانیتور تلویزیون قرار دهید و برای کودک برنامه های کودکانه پخش کنید تا در هنگام کار بتواند با دیدن برنامه ها حواسش پرت شود و شما به آسانی به درمانش بپردازید.

این ها بخشی از مواردی بودند که میتوانند به شما در این زمینه کمک نمایند.

دندانپزشکی اطفال

 کلینیک دندانپزشکی مجرب در تهران 

اگر صاحب فرزند هستید و به فکر کودک خود هستید و برای مراقبت از بهداشت دندان و دهان او به دنبال دندانپزشکی مجرب هستید تا با تشخیص به موقع از پوسیدگی و مشکلات دندان کودکتان جلوگیری کنید.

یا قصد دارید از خدمات دندانپزشکی برای خود استفاده نمایید. اگر در تهران زندگی می کنید، پیشنهاد ما برای شما کلینیک فوق تخصصی قلهک مباشد. در این مرکز درمانی متخصصین دندانپزشکی اطفال نیز حضوردارند و شما می توانید از خدمات آنان بهره ببرید.

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص کودک است و علاوه بر آن مجموعه ای از تخصص های دندانپزشکی در این مجموع جمع شده اند و شما برای گرفتن هرگونه خدمات دندانپزشکی دیگر احتیاج نیست به چندین مرکز مراجعه نمایید.

و این برای کسانی که به دنبال خدمات کامل دندانپزشکی  هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می تواند به وب سایت کلینیک مراجعه فرمایید.

https://clinicgholhak.com/

 

 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

وظایف دندانپزشکی اطفال
وظایف دندانپزشکی اطفال

31 مرداد 1403

انجام کامپوزیت دندان قبل از فیلر لب
انجام کامپوزیت دندان قبل از فیلر لب

11 مرداد 1403

همه چیز درباره ونیر دندان
همه چیز درباره ونیر دندان

27 تیر 1403

بریس ارتودنسی دندان
بریس ارتودنسی دندان

04 تیر 1403

موارد اثرگذار بر هزینه ایمپلنت دندان
موارد اثرگذار بر هزینه ایمپلنت دندان

15 خرداد 1403