مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

تیره شدن دندان

تغییرات رنگ دندان علاوه بر اینکه زیبایی دندانها را از بین میبرد، ممکن است باعث بروز مشکلات و عارضه هایی باشد، بنابراین باید نسبت به درمان آن اقدام نمایید. در این مقاله به بررسی تیره شدن دندان خواهیم پرداخت.


 

تیره شدن دندان‌

تغییرات رنگ دندان علاوه بر اینکه زیبایی دندانها را از بین میبرد، ممکن است باعث بروز مشکلات و عارضه هایی باشد، بنابراین باید نسبت به درمان آن اقدام نمایید. در این مقاله به بررسی تیره شدن دندان خواهیم پرداخت.

زمانیکه که رنگ دندان‌ها تغییر کند، نشان دهنده بروز عارضه‌ای در دندان است. برای مثال سیاه شدن دندان ‌ها می‌تواند زنگ هشداری برای پوسیدگی‌های شدید در داخل دندان باشد. اگر این اتفاق برای دندان‌های جلویی رخ بدهد، زیبایی طرح لبخند شما و در نتیجه زیبایی چهره را به شدت تحت تأثیر قرار داده و همین موضوع اعتماد به نفس شما را بسیار پایین می‌آورد. به همین دلیل است که به محض دیدن سیاهی دندان باید حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید. 

تیره شدن دندان

علت تیره شدن دندان 

در ابتدا باید به سراغ بررسی عوامل برویم که باعث تغییر رنگ و سیاه شدن دندان می‌شوند. مهمترین عواملی که در این عارضه نقش دارند شامل:

عدم رعایت نکات بهداشتی برای مراقبت از دندان‌ها

مهمترین عاملی که باعث خرابی، پوسیدگی و تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود، توجه نکردن به بهداشت دهان و دندان است. زمانی که غذا یا خوراکی می‌خوریم، باقیمانده این مواد در بین دندان‌ها، بستر را برای رشد باکتری‌های مضر فراهم می‌کنند. فعالیت و رشد باکتری‌ها باعث تولید ترکیبات اسیدی می‌گردد که همین موضوع موجب پوسیدگی سطح استخوان خواهد شد. 

نداشتن رژیم غذایی مناسب

برخی از مواد غذایی باعث آسیب به ریشه دندان و تغییر رنگ دندان می‌شوند. بنابراین باید از هر خوراکی که شرایط را برای پوسیدگی فراهم می‌کند، جداً خودداری کرد. 

جرم گرفتن دندان‌ها

گاهی اوقات سیاه شدن دندان ناشی از پوسیدگی نیست بلکه جرم زیادی بر روی دندان شما تشکیل شده و باعث تغییر رنگ می‌گردد. برای مثال اگر شما در طول روز قهوه زیادی مصرف کنید، باقی ماندن دانه‌های قهوه بر روی دندان، به تدریج سفیدی و براق بودن دندان‌های شما را کاهش داده و باعث تغییر رنگ آن می‌گردد.

مصرف دخانیات

افرادی که سیگار می‌کشند نیز به تدریج با مشکل سیاه شدن دندان‌ها مواجه می‌شوند چون دود ناشی از دخانیات باعث تغییر رنگ بافت مینای دندان خواهد شد.

زرد شدن دندان

دلایل سیاه شدن دندان های مختلف

خوشبختانه برای هر نوع عارضه‌ای که در دهان اتفاق می‌افتد، روش‌های درمانی متعددی وجود دارد که کمک می‌کنند ما بتوانیم دندان خود را همانند روز اول زیبا و سالم داشته باشیم. برای درمان سیاه شدن دندان نیز راهکار‌هایی وجود دارد.

  •  دندان عصب کشی شده

با عصب کشی دندان فقط عصب‌هایی که در پالپ دندان وجود دارند قطع شده و در نتیجه دندان شما حس خود را نسبت به تغییر دما و درد از دست می‌دهد. در واقع اگر از این پس نوشیدنی‌های گرم و سرد مصرف کنید یا ضربه به دندان وارد شود، چون عصب قطع شده است، هیچ احساسی نخواهید داشت. ولی این بدان معنا نیست که دندان عصب کشی شده دچار عفونت یا پوسیدگی نمی‌شوند. 

  • دندان عقل

دندان عقل آخرین دندانی است که در داخل فکر رشد می‌کند. با توجه به اینکه این دندان دقیقاً در انتهای فکین قرار گرفته است، تمیز کردن آن کمی سخت می‌شود. به خصوص اگر شما از جمله افرادی هستید که فک کوچکی دارید، نمی‌توانید به خوبی داخل دهان خود را تمیز کنید. اگر دندان عقل دچار پوسیدگی، خرابی و یا ضربه شود، مشکلاتی همانند سیاه شدن دندان عقل به وجود می‌آید.

  •  دندان آسیاب

همانند دندان عقل، دندان آسیابی نیز ممکن است در اثر پوسیدگی و عفونت دچار تغییر رنگ  شده باشد. البته توجه داشته باشید گاهی اوقات جرم‌هایی که بر روی دندان تشکیل می‌شوند باعث سیاه به نظر رسیدن دندان خواهند شد. اگر شما به دلیل وضعیت بزاق دهان یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان دچار جرم دندان شده باشید، در صورتی که این جرم را زودتر درمان نکنید، با سرعت پیشروی کرده و کل سطح دندان را پوشش می‌دهد.

  •  دندان از داخل

جالب این است که گاهی اوقات دندان‌ها از سمت داخل سیاه می‌شوند و ما از روی ظاهر نمی‌توانیم متوجه این تغییر رنگ شویم. اکنون زمانی که درد شدید را در دندان‌های خود احساس می‌کنیم، با مراجعه به متخصص به ما می‌گوید که دندان از داخل سیاه شده و نیاز به درمان بیشتر دارد.

  •  دندان پر شده

توجه داشته باشید اگر تصور می‌کنید که ترمیم دندان باعث می‌شود دندان شما از این پس دچار پوسیدگی و خرابی نشود، سخت در اشتباه هستید. تا وقتی که بافت زنده دندان در فک شما وجود دارد، مستعد پوسیدگی و عفونت است. پس باید به بهداشت دهان و دندان توجه کنید. 

  • ریشه دندان

سیاه شدن ریشه دندان می‌تواند نشان دهنده بروز پوسیدگی و عفونت دندان باشد. در نتیجه در این زمان دندانپزشک باید قسمت سیاه شده ریشه دندان را به طور کامل تراشیده، پالپ مرده را خارج کند و بعد از انجام عصب کشی، اقدام به ترمیم دندان نماید.

 همیشه توصیه می‌کنیم در کنار رعایت نکات بهداشتی و استفاده از نخ دندان و مسواک زدن، به رژیم غذایی خود بیشتر توجه کنید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مصرف کردن نوشیدنی‌های گازدار، چای سیاه، قهوه و دخانیات تأثیر بسیار زیادی بر روی سلامت دندان خواهد داشت.

تیرگی دندان

درمان دندان در کلینیک دندانپزشکی قلهک

شما برای درمان دندان میتوانید به دندانپزشک مراجعه نمایید تا با توانایی بهتری به انجام درمان  بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است. این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است. بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان و همچنین دندانپزشکی اطفال می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

کلینیک-دندانپزشکی-قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

عقب نشینی یا تحلیل لثه دندان :

18 فروردین 1403

دندان قروچه

20 اسفند 1402

دندان مصنوعی چیست؟

10 اسفند 1402

بهترین دندانپزشکی اطفال در تهران
بهترین دندانپزشکی اطفال در تهران

21 خرداد 1402

کش ارتودنسی  دندان
کش ارتودنسی دندان

20 خرداد 1402