عقب نشینی یا تحلیل لثه دندان :

بلند شید و داخل آیینه یک لبخند بزرگ بزنید جوری که حتی لثه های دندان خود را ببینید.در کنار لذت بردن از این لبخند جذاب به اندازه طول دندان های خود دقت کنید. اگر حس میکنید بعضی از دندان ها از سمت لثه بلند تر از بقیه هستند این مطلب برای شما است. با کلینیک دندانپزشکی قلهک همراه باشید تا بدانید موضوع از چه قرار است.

عقب نشینی یا تحلیل لثه دندان  :

لطفا بلند شید و داخل آیینه خود یک لبخند بزرگ بزنید جوری که حتی لثه های دندان خود را ببینید. چه لبخند جذابی دارید، اما در کنار لذت از این لبخند به اندازه طول دندان های خود دقت کنید، امیدوارم الان بگید: خوب همه تقریبا  یه اندازه هستند و به اصطلاح نرمال هستند.

اما اگر حس میکنید بعضی از دندان ها از سمت لثه بلند تر از بقیه هستند این مطلب برای شما است. با کلینیک دندانپزشکی قلهک همراه باشید تا بدانید موضوع از چه قرار است.

تحلیل لثه دندان چیست:

یکی از انواع پرودنتال ها که در مقاله لثه دندان خواندیم همین موضوع عقب نشینی لثه است که در ادامه به طور کامل به توضیح آن،علت رخ دادنش، انواع تحلیل ها، درمان و.... میپردازیم.

یکی از مشکلات دندانپزشکی که خیلی هم شایع است عقب رفتن لثه ها یا به اصطلاح پزشکی تحلیل لثه است. عقب نشینی لثه موضوعی نیست که شب بخوابید صبح بعد از بیدار شدن شاهد آن باشید،این پریودنتال به مرور زمان رخ میدهد.

این نوع از بیماری پریودنتال سن خاصی را شامل نمیشود.

به عکس زیر نگاه کنید، میبینید بعضی دندان ها از قسمت لثه بیشتر نمایان شده اند. شاید در نگاه اول تفاوت را حس نکنید ولی با یکم دقت عقب نشینی را مشاهده میکنید.

بیماری تحلیل لثه در مراحل اولیه خیلی واضح نیست و تشخیض آن مشکل است.ولی با دانستن علل به وجود آمدن آن، علائم آن تشخیص را راحت تر میکند.

علت های ایجاد تحلیل لثه دندان:

• بیماری لثه: درسته تحلیل لثه خود نوعی بیماری لثه است اما بیماری های دیگر مثل التهاب و عفونت در صورت عدم درمان به موقع منجر به از بین رفتن بافت لثه ها و در نتیجه عقب رفتگی آنها میشود.
  • دخانیات: مصرف دخانیات مثل سیگار، تنباکو باعث میشوند پلاک ها به دندانها بچسبند و از بین بردن آنها سخت تر شود،این یعنی شروع بیماری های پریودنتال که یکی از آنها عقب رفتن لثه ها است.
  • بیماری های دیگر: بیماری های مثل دیابت، اچ ای وی، سرطان خون و .... میتواند باعث به وجود آمدن بیماری های پریودنتال مخصوصا عقب رفتن لثه شود.
  • سابقه خانوادگی: بعضی افراد حتی با وجود رعایت اصولی و درست بهداشت دهان و دندان لثه هایی مستعد عقب نشینی دارند، این موضوع در ژنتیک فرد است. طبق آمار 30 درصد افراد جز این دسته هستند.
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان: مثل همه بیماری پریودنتال ها عدم رعایت بهداشت دهان و دندان اولین عامل به وجود آمدن بیماری است، اما موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که رعایت اصولی فقط مسواک زدن نیست. استفاده روزانه از نخ دندان و دهانشویه آن هم به روش درست یعنی رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان.پس رعایت اصولی یعنی استفاده همزمان از نخ دندان و دهانشویه در بعضی مواقع به پیشنهاد دندانپزشک استفاده از واتر جت در کنار مسواک زدن یعنی رعایت بهداشت.
  • مسواک زدن نادرست: بعد از دانستن اهمیت رعایت بهداشت احتمالا این سوال برایتان پیش بیاید:  من که مسواک میزنم پس چرا دچار تحلیل لثه شده ام؟

مسواک زدن روش و اصول دارد که در مبحث دیگری در موردش صحبت خواهیم کرد، اما بدانید مسواک زدن محکم یا در واقع فشار زیاد وارد کردن به دندان ها حین مسواک زدن نه تنها باعث تمیزی دندان ها نمیشود بلکه باعث تحریک لثه ها میشود و فرد را دچار عقب رفتگی لثه ها میکند.

• تغییرات هورمونی: این بند بیشتر در مورد خانم ها صدق میکند. خانم ها در زمان هایی مثل دوران بلوغ، زمان قاعدگی، بارداری و یائسگی دچار نوسان هومونی میشوند. این نوسان میتواند فرد را دچار بیماری های پریودنتال که یکی از آنها تحلیل لثه است بکند.
  • نامرتبی دندان ها: زمانی که دندان های فک بالا و پایین به طور مرتب روی هم قرار نگیرند در هنگام جویدن یا صحبت کردن باعث ساییدگی دندان ها به هم میشود و به لثه ها فشار زیادی وارد میشود و نتیجه آن تحلیل لثه است.
  • دندان قروچه: در مطلب دندان قروچه به طور مفصل در مورد این معضل دندان و دهان صحبت کردیم. در حد یادآوری بگوییم که دندان قروچه همان ساییدگی و فشار دندان ها بر روی همدیگر است که یکی از عوامل بروز تحلیل لثه است.
  • انجام پیرسینگ لثه: افرادی که در قسمت لثه از پیرسینگ استفاده میکنند باعث میشوند لثه تحریک شود و لثه دچار عقب رفتگی شود.
  • بریس های ارتودنسی: درمان ارتودنسی یکی از راه های صاف و یکدست کردن دندان ها است،اما فشار ثابتی که بریس یا الاینر ها برای این درمان به دندان ها وارد میکند میتواند یکی از دلایل تحلیل لثه باشد.

عوامل متعدد دیگری هم در بروز تحلیل لثه نقش داشته باشند که من فقط تعدادی از آنها که عمومیت بیشتری دارند عنوان کردیم. برای پیدا کردن علت بهترین راه مشاوره گرفتن از دندانپزشک است. ما در کلینیک دندانپزشکی قلهک کنار شما هستیم تا علت این بیماری پریودنتال را پیدا کرده.

علائم بیماری تحلیل لثه دندان:

• بیماری تحلیل لثه علائم های متفاوتی در افراد مختلف دارد که در ادامه به عنوان بعضی از آنها میپردازیم:
  • تورم لثه
  • قرمزی لثه
  • خونریزی لثه موقع مسواک زدن یا حتی غذا خوردن
  • احساسی لقی در دندان ها
  • بلند تر دیده شدن طول دندان ها
  • حساسیت دندان ها مخصوصا در قسمت انتهایی به سرما و گرما
  • بوی بد در دهان
  • درد های بی دلیل در قسمت انتهای دندان

علائم فوق میتواند هر فرد متفاوت باشد، فرد حتما نباید همه علایم را با هم داشته باشد تا عقب نشینی لثه را داشته باد. ما در کلینیک دندانپزشکی قلهک با مشاوره رایگان علائم شما را بررسی میکنیم تا اگر دچار این پریودنتال هستید در درمان آن یاریتان دهیم.

راه های جلوگیری از تحلیل لثه دندان:

1. حفظ بهداشت دهان و دندان
  2. ویزیت های مرتب
  3. داشتن رژِیم غذایی درست و متعادل
  4. کنترل بیماری های دیگر بدن
  5. حذف دخانیات

درمان تحلیل لثه دندان:

متاسفانه لثه مانند بقیه بافت های بدن قابلیت بازسازی و احیا ندارد. درمان این پریودنتال بسته به نوع آن راه های مختلفی دارد، به دلیل اهمیت این موضوع و طولانی بودن آن در مقاله بعدی در موردش صحبت خواهیم کرد.

تحلیل لثه دندان در کودکان:

لثه های دندان همانطور که لثه و هر چه باید در مورد آن بدانیم.docxخواندیم لثه نگهدارنده دندان ها است پس بخش حساسی محسوب میشود مخصوصا در کودکان. این بیماری در سنین 7 تا 12 سال بیشتر دیده میشود.

کودکان به دلیل مقاومت در برابر مسواک زدن و رعایت بهداشت بیشتر در معرض خطر بیماری های پریودنتال هستند و حتی میتوان گفت بیماری ژنژیویت را درخیلی از کودکان میتوان دید. بیماری ژنژیویت یا همان التهاب لثه در صورت درمان به موقع یکی از علت های تحلیل لثه است.

میل به جویدن آبنبات در کودکان و فشاری که این عمل به دندان ها و لثه ها وارد میکند که عاملی برای عقب نشینی لثه ها است.

از آنجا که تشخیص زود یا بهتر است بگوییم پیشگری به درمان به موقع از عقب نشینی لثه ها و در نتیجه سلامت دندان ها کمک میکند.

کلینیک دندانپزشکی قلهک با داشتن اتاق مخصوص اطفال و متخصصین با تجربه در حوزه اطفال برای آرامش وایجاد حس اعتماد کودک دلبندتان به دندانپزشک به شما در این راه کمک میکند.

در پایان باید گفت برای درمان همه بیماری های پریودنتال ها از جمله تحلیل لثه دندان مهمترین مسئله ویزیت های مرتب با دندانپزشک است. کلینیک دندانپزشکی قلهک با وقت دهی سریع و هماهنگ با زمان های شما از مشاوره تا درمان در کنار شما عزیزان است تا تجربه دندانپزشکی برایتان دلپذیر شود. کافی است یک تماس با یکی از شماره های 0216640905 ، 0216640957 ، 0216640907 بگیرید و وقت خود را فیکس کنید.

دندان قروچه

لثه دندان و هر چه باید در مورد آن بدانیم