مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

آشنایی با پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از مشکلات بزرگ دندان می باشد که اگر به موقع درمان نشود بیماری های جدی تر دندانی را بوجود خواهد آورد و ممکن است بر دیگر نقاط بدن نیز اثر بگذارد.


آشنایی با پوسیدگی دندان

در مورد پوسیدگی دندان چه می‌دانید؟ چه عواملی باعث بروز این عارضه می‌شوند؟ آیا علائم پوسیدگی دندان جلو با دندان‌های عقبی فرق دارد؟ 

پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی در جهان است. دندان‌های پوسیده در واقع به دنبال یک سری حفره‌ها در دندان به وجود می‌آید که در نهایت سوراخ‌ها یا منافذی را در سطح دندان ایجاد می‌کنند. این مشکل می‌تواند در تمام افراد و در هر سنی، حتی کودکان و خردسالان رخ دهد و سلامت دندان‌های آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

خرابی دندان می‌تواند باعث درد و عفونت شود. در واقع پوسیده‌شدن دندان از مراحل اولیه شروع می‌شود و به‌تدریج با درمان نشدن و عدم رعایت اصول بهداشت دهان و دندان، شدت می‌یابد و لایه‌های عمیق‌تری از دندان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

این مشکل می‌تواند منجر به دندان‌درد شدید، عفونت و در نهایت ازدست‌دادن دندان‌ها شود. مراجعه منظم به دندان‌پزشک، عادات مسواک زدن مرتب و صحیح و نخ دندان کشیدن می‌تواند افراد را در برابر پوسیدگی دندان محافظت کند.

انواع پوسیدگی دندان

خرابی دندان را می‌توان بر اساس مراحل یا کلاس پوسیدگی دسته‌بندی کرد. این مرحله‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

پوسیدگی قابل مشاهده سطحی

این مرحله، سطحی از پوسیدگی دندان را توصیف می‌کند که روی سطوح دندانی رخ می‌دهد و دندان‌پزشک می‌تواند به‌راحتی آن را ببیند. این دسته شامل حفره‌های روی سطوح جونده دندان‌های عقب، مانند دندان‌های آسیاب و پره‌ مولر (دندان آسیاب کوچک) و پوسیدگی در دو طرف دندان‌های جلویی می‌شود.

 پوسیدگی سطحی غیرقابل مشاهده

در این مرحله، حفره‌ها روی سطوح بین دندان‌های آسیاب و پره‌مولر ایجاد می‌شوند و با چشم انسان قابل‌مشاهده نیستند.

پوسیدگی بین دندانی

این پوسیدگی در سطوح بین دندان‌های جلو رخ می‌دهد، اما لبه‌های برش دندان‌ها را درگیر نمی‌کند. مشابه مرحله دو، در این طبقه‌بندی نیز پوسیدگی قابل‌مشاهده نیست.

پوسیدگی تا لبه دندان‌ها

این پوسیدگی در سطوح بین دندان‌های جلویی نیز رخ می‌دهد، اما لبه‌های برش دندان‌ها را نیز درگیر می‌کند.

 پوسیدگی تا خط لثه

در این مرحله حفره‌ها در جلو یا پشت دندان‌های جلو یا عقب، نزدیک خط لثه ظاهر می‌شوند.

پوسیدگی دندانی عمده

 این پوسیدگی در سطح بالایی دندان‌ها، چه در لبه‌های انسیزال ( 4 دندان قدامی بالا و پایین) و چه در نوک دندان‌های عقبی دیده می‌شود.

انواع پوسیدگی دندان

عوامل ایجاد پوسیدگی دندان

عوامل متعددی می‌تواند موجب خرابی دندان‌ها شود. دلایل اصلی خرابی دندان‌ها شامل موارد زیر است:

  • تغذیه نامناسب
  • باکتری‌ها
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • بیماری لثه
  • وجود دندان‌های کج که تمیز کردن آنها سخت‌تر است
  • سیگار کشیدن
  • مصرف داروهایی مانند داروهای بیماری آسم که باعث خشکی دهان می‌شوند
  • وارد شدن ضربه‌های شدید به دندان‌ها

درمان پوسیدگی دندان

علائم بروز پوسیدگی دندان

خراب شدن دندان نیز مانند هر بیماری دیگری با یک سری علائم و نشانه‌ها مشخص می‌شود. علائم و نشانه‌های حفره‌ها بسته به وسعت و محل آن‌ها متفاوت است. به‌صورت معمول زمانی که یک حفره به‌تازگی در سطح سخت دندان‌ها ایجاد شده است، علائمی ندارد. با بزرگ‌تر شدن سطح خرابی دندان‌ها ممکن است علائم نیز شدت یافته و نشانه‌های مختلفی را از خود نشان دهد. این علائم عبارت‌اند از:

  • دندان‌درد و دردی که بدون هیچ علت و پیشینه‌ای به‌صورت ناگهانی بروز می‌کند
  • حساسیت هنگام خوردن و آشامیدن چیز شیرین یا نوشیدنی‌های سرد و گرم
  • ایجاد سوراخ‌ها یا حفره‌های قابل‌مشاهده‌
  • بروز لکه‌های قهوه‌ای، سیاه یا سفید روی سطح دندان‌ها
  • لثه‌های قرمز و متورم
  • بوی بد دهان
  • وجود طعم ناخوشایند در دهان

پوسیدگی دندان اطفال

جلوگیری از پوسیدگی دندان

راه‌ها و روش‌هایی وجود دارد که می‌توان با دنبال‌کردن آنها از خراب شدن دندان‌ها جلوگیری کرد.

 

مسواک کردن

مسواک زدن یکی از این موارد است که اهمیت بسیار بالایی نیز دارد. باید حداقل روزی دو بار و هر روز به مدت دو دقیقه با مسواک و خمیردندان حاوی فلوراید دندان‌ها را مسواک زد.

 

کاهش مصرف غذاهای شیرین و نوشیدنی‌های گازدار

برای پیشگیری از پوسیده شدن دندان‌ها بهتر است تا جای ممکن از مصرف غذاهای شیرین و نوشیدنی‌های گازدار خودداری کرد و آب را جایگزین این نوشیدنی‌ها کرد.

رژیم غذایی سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. باید رژیم غذایی کاملا سالم و متعادل باشد و تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین شود. مصرف کمتر تنقلات و شیرینی‌ها و غیره نیز می‌تواند مانع پوسیدگی در دندان‌ها شود.

معاینات منظم دندان‌پزشکی

نکته مهم دیگر برای پیشگیری از پوسیده شدن دندان‌ها انجام معاینات منظم دندان‌پزشکی است. بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که هر 6 ماه یک‌بار با یک دندان‌پزشک ملاقات کرده و از سلامت دندان‌ها مطمئن شوید. خصوصا که پوسیدگی در مراحل اول فاقد علامت به خصوصی است.

پوسیدگی دندان

برطرف کردن پوسیدگی دندان

برای رفع پوسیدگی دندان باید دید محل پوسیدگی کجاست و در چه سطح و شدتی دندان‌ها دچار پوسیدگی شده‌اند. این مورد می‌تواند در انتخاب نوع درمان جهت رفع پوسیدگی اهمیت زیادی داشته باشد. گاهی اوقات رفع پوسیدگی به‌راحتی امکان‌پذیر است و در برخی موارد نیز به درمان‌های گسترده‌تری برای این منظور نیاز است. درمان‌های خانگی و درمان‌های تخصصی در مطب دندان‌پزشکی از جمله این گزینه‌هاست.

درمان پوسیده شدن دندان بسته به مرحله بیماری دارد. معمولا می‌توان وجود پوسیدگی در دندان‌ها را در مراحل اولیه متوقف یا حتی درمان کرد. درصورتی‌که میزان پوسیدگی خفیف باشد، معمولا با استفاده از فلوراید و یک سری اقدامات پیشگیرانه می‌توان آن را درمان کرد. برای تشخیص پوسیدگی در همین مراحل اولیه معمولا دندان‌پزشک از معاینه ساده یا اشعه ایکس استفاده می‌کند.

دندان پوسیده

خدمات درمانی در کلینیک دندانپزشکی قلهک

شما برای ترمیم و درمان دندان در هر سنی باید نزد فرد متخصص بروید تا با توانایی بهتری به انجام درمان  بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است. این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است. بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان و همچنین دندانپزشکی اطفال می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

کلینیک-دندانپزشکی-قلهک

 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

عقب نشینی یا تحلیل لثه دندان :

18 فروردین 1403

دندان قروچه

20 اسفند 1402

دندان مصنوعی چیست؟

10 اسفند 1402

بهترین دندانپزشکی اطفال در تهران
بهترین دندانپزشکی اطفال در تهران

21 خرداد 1402

کش ارتودنسی  دندان
کش ارتودنسی دندان

20 خرداد 1402