مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

کامپوزیت دندان خرگوشی

بسیاری از مراجعین به دنبال کامپوزیت دندان خرگوشی هستند زیرا داشتن دندان خرگوشی باعث می شود افراد لبخند بزنند و دهان آنها زیباتر از قبل به نظر برسد.


کامپوزیت دندان خرگوشی

کامپوزیت دندان شکسته

دندان های خرگوشی زمانی ایجاد می شوند که دندان های بالایی با فشار بیشتری به سمت جلو حرکت کرده و کمی بزرگتر از حد معمول به نظر می رسند. بسیاری از مراجعین به دنبال کامپوزیت دندان خرگوشی هستند زیرا داشتن دندان خرگوشی باعث می شود افراد لبخند بزنند و دهان آنها زیباتر از قبل به نظر برسد.

 

دندان خرگوشی چیست؟

دندان خرگوشی بیرون زدگی دندان های قدامی فک بالا در جهت صحیح فک پایین است. یعنی زمانی که دندان های فک بالا و پایین تراز نیستند و به درستی روی هم قرار نمی گیرند. این عدم تقارن به دلیل عدم رشد مناسب فک و دندان ها ایجاد می شود و می تواند بر گفتار، غذا خوردن و حتی سلامت دندان های مجاور تأثیر منفی بگذارد.

در روش کامپوزیت دندان خرگوشی از مواد خاصی برای پرکردن سطوح آسیب دیده دندان استفاده می شود. این ماده توسط اشعه ای مخصوص بر روی قسمت های شکسته یا ترک خورده قرار می گیرد و در نهایت توسط دندانپزشک به شکل دندان های دیگر در می آید و صیقل می یابد.

 

علت دندان خرگوشی چیست؟

دلایل متعددی برای تشکیل دندان خرگوشی وجود دارد، از جمله:

  • ژنتیک

مهمترین دلیل رشد دندان های خرگوشی ژنتیک است. زیرا مشکل اصلی در این افراد کوچک بودن فک پایین نسبت به بالاست است و این عارضه اغلب در اعضای یک خانواده دیده می شود.

 

  • عادات نادرست

عادات بد رفتاری در دوران کودکی باعث می شود که دندان ها به آرامی به سمت جلو رشد کنند و در بزرگسالی به کامپوزیت دندان خرگوشی نیاز داشته باشند. عاداتی مانند مکیدن پستانک، مکیدن مداوم انگشت، فشار دادن زبان به پشت دندان که اغلب در کودکان به دلیل برداشتن لوزه و در بزرگسالان به دلیل استرس رخ می دهد.

 

  • شلوغی دندان ها

گاهی اوقات به دلیل وجود دندان های اضافی یا دندان های نهفته، نظم دندان ها به هم می خورد و دندان های جلویی از جای اصلی خود خارج می شوند.

 

  • بیماری

ظهور تومور یا کیست در فک بالا باعث می شود که بافت نرم یا استخوانی دهان فوقانی به طور مداوم رشد کند و دندان های جلویی بیرون بزنند.

 

راه های ترمیم دندان شکسته

ترمیم دندان

روش های درمانی پیشنهادی برای ترمیم آسیب های دندانی مانند کامپوزیت دندان خرگوشی و انتخاب بهترین روش برای ترمیم دندان شکسته بستگی به علت و میزان آسیب و پوسیدگی دندان دارد.

در اینجا به روش هایی اشاره می کنیم که دندانپزشکان برای ترمیم دندان های شکسته از آنها استفاده می کنند.

 

  1. دندان های شکسته را با استفاده از روکش ترمیم کنید:

روکش دندان یکی از روش هایی است که برای ترمیم دندان های شکسته استفاده می شود. روکش دندان معمولا برای هر بیمار ساخته می شود تا پزشک بتواند قسمت شکسته دندان را با آن جایگزین کند. در برخی موارد بیمار و دندانپزشک ترجیح می دهند به جای کامپوزیت دندان خرگوشی از روکش های دندانی استفاده کنند.

در این حالت قسمت های اصلی ساختار دندان دست نخورده باقی می ماند و فقط یک تاج مصنوعی جزئی یا کامل ساخته می شود و سپس به دندان چسبانده می شود تا استحکام و مقاومت بیشتری به آن و تا حد امکان به بقیه دندان طبیعی بدهد. حفظ. درمان ریشه اغلب برای اطمینان از موفقیت ترمیم دندان شکسته ضروری است.

 

  1. دندان شکسته را با عصب کشی ترمیم کنید:

برای آسیب جدی تر به ساختار داخلی دندان (پالپ) در اثر ورود میکروب و عفونت، ریشه طبیعی دندان با تمیز کردن و پر کردن مجاری ورودی پالپ قابل درمان است.

در این حالت با وجود حفظ ریشه طبیعی دندان، تاج طبیعی و لایه مینای دندان بسیار ضعیف می شود و بیمار نیاز به نصب روکش مصنوعی دارد.

برای دندان هایی که به شدت آسیب دیده اند و دیگر نمی توان آنها را با هیچ یک از روش های ترمیم دندان حفظ کرد، کشیدن دندان ممکن است آخرین راه حل برای رفع مشکل باشد.

کشیدن دندان بین دندان ها فاصله ایجاد می کند، بنابراین برای حفظ سلامت لثه، زیبایی لبخند و از دست دادن اعتماد به نفس باید یکی از راه های جایگزینی دندان را انجام دهید.

معمولا در چنین مواردی می توانید از برخی گزینه های درمانی مانند دندان مصنوعی، بریج یا ایمپلنت دندان برای ترمیم دندان های شکسته استفاده کنید.

 

سخن پایانی

کامپوزیت دندان خرگوشی سریعترین راه برای درمان دندان خرگوشی است. هزینه مقرون به صرفه ای نیز دارد. با کمک این روش به راحتی می توانید دندان های زیبایی داشته باشید.

البته تصمیم نهایی در مورد اینکه از چه روشی برای اصلاح دندان خرگوشی استفاده کنید با دندانپزشک است، اما اگر دندان های شما شرایط لازم را دارند، ساده ترین و سریع ترین روش، کامپوزیت دندان خرگوشی است.

برای اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید.

https://clinicgholhak.com/

کلینیک قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

قیمت کامپوزیت دندان جلو
قیمت کامپوزیت دندان جلو

03 آبان 1402

انواع مارک کامپوزیت دندان
انواع مارک کامپوزیت دندان

08 شهریور 1401

چرا کامپوزیت دندان می ریزد؟
چرا کامپوزیت دندان می ریزد؟

30 مرداد 1401

جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان
جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان

24 مرداد 1401

چگونه کامپوزیت دندان را می چسبانند؟
چگونه کامپوزیت دندان را می چسبانند؟

23 مرداد 1401