کامپوزیت دندان,عمر کامپوزیت دندان,شرایط انجام کامپوزیت دندان,هزینه کامپوزیت دندان
مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

نگهداری کامپوزیت دندان چگونه باید باشد؟

یکی از راه های بهبود طراحی لبخند ، کامپوزیت دندان است که طرفداران زیادی دارد. این روش آرایشی برای افرادی مناسب است که ناهنجاری و بی نظمی شدیدی در دندان ندارند و تنها مشکل دندان های آنها زردی و بی نظمی های جزئی دندان هاست.


نگهداری کامپوزیت دندان

 

نگهداری کامپوزیت دندان چگونه باید باشد؟

یکی از راه های بهبود طراحی لبخند ، کامپوزیت دندان است که طرفداران زیادی دارد. این روش آرایشی برای افرادی مناسب است که ناهنجاری و بی نظمی شدیدی در دندان ندارند و تنها مشکل دندان های آنها زردی و بی نظمی های جزئی دندان هاست.

اما نگرانی اصلی بیشتر افرادی که به کامپوزیت روکش دندان علاقه دارند ، ماندگاری و طول عمر آن است. به همین دلیل ، آنها در انتخاب روشی برای اصلاح طرح لبخند خود مردد هستند.

مسواک زدن روزانه دندان‌ها

به جز چند نکته خاص ، باید مراقب روکش های کامپوزیت باشید ، دقیقاً مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان. و باکتریهایی که به دندانهای شما متصل می شوند. باکتری های موجود در پلاک در دهان اسیدهایی تولید می کنند که به مینای دندان حمله می کنند و باعث ایجاد حفره در دندان می شوند. پلاک همچنین باعث عفونت و التهاب لثه می شود و اگر مدت طولانی روی دندان بماند می تواند به پلاک تبدیل شود. خمیر دندان می تواند باعث بیماری پریودنتال شود و تا زمانی که توسط دندانپزشک برداشته نشود ، نمی توان آن را از بین برد. برای جلوگیری از این مشکل ، انتخاب خمیردندان مناسب بسیار مهم است.

برخی مارک های خمیردندان حاوی ساینده های مضر هستند که می توانند سطح بسیار صیقلی روکش های شما را خراشیده و باعث تغییر رنگ و از بین رفتن لعاب شوند. این مارک ها برای از بین بردن لکه های سطح طراحی شده اند تا دندان های شما سفیدتر به نظر برسد اما به سطح کامپوزیت آسیب برساند. این خمیردندان ها بعضاً به عنوان خمیر دندانهای سفید کننده به فروش می رسند. از استفاده هر نوع خمیر دندان با جوش شیرین خودداری کنید زیرا ساینده هستند. Supersmile ، مارک خمیر دندان که برای استفاده در دندانپزشکی زیبایی طراحی شده است ، یک خمیر دندان ملایم و موثر است.

• انتخاب مسواک نیز مهم است. یک مسواک دستی باید مسواک نرم داشته باشد ، زیرا مسواک های نرم و سخت ثابت شده است که به همان اندازه در از بین بردن پلاک و لکه های سفید دندان نیز موثر است. هرچه موهای مسواک سفت و سخت باشد ، احتمال آسیب دیدن لایه نازک لثه در اطراف دندان ها بیشتر است. اگر لثه در این ناحیه خراب شود ، ریشه دندان طبیعی و لبه روکش ممکن است بیرون زده باشد.

• استفاده از مسواک برقی با مسواک نرم بسیار توصیه می شود زیرا فشار وارد شده به دندان هنگام مسواک زدن بهتر کنترل می شود. این به این معنی است که دندان ها و روکش های خود را به طور موثر تمیز کنید در حالی که فشار کمتری به لثه وارد می کنید. مسواک زدن با این نوع مسواک باید به مدت دو دقیقه انجام شود.

اطمینان حاصل کنید که برای مسواک زدن همه دندان های خود یک برنامه منظم دارید. به عنوان مثال ، از خارج دندانهای فوقانی پشت در سمت چپ شروع کرده و مسواک زدن را به سمت جلوی دهان ادامه دهید ، سپس به سمت راست و عقب حرکت کنید. اکنون دندان های خود را بر روی دندان های پشت دندان مسواک بزنید و تا داخل دندان های جلو ادامه دهید ، سپس تمام مسیر را برای پشت دندان های چپ انجام دهید. همین روش را برای دندانهای پایین نیز تکرار کنید.

کشیدن نخ دندان

برای حفظ و تمیز کردن لبه های روکش بین دندان ها استفاده از نخ دندان روزانه توصیه می شود. نخ نایلونی با نخ معمولی یک پاک کننده موثر است ، اما به دلیل ضخامت بیشتر موم ، کشیدن آن بین مفاصل بسیار محکم بین دندان ها ممکن است دشوار باشد. کشیدن نایلون بدون نخ بین دندان ها راحت تر است ، اما مستعد پاره شدن و خرد شدن است. بهترین گزینه پلی اتیلن فلوراتیلن نخ (PTFE) است ، همان ماده ای که در پارچه های پیشرفته Gore-Tex استفاده می شود. این نخ دندان به راحتی بین دندان شما می چرخد ​​و کمتر از نخ معمولی نایلون می شکند.

روش مناسب استفاده از نخ دندان مهم است. نخ دندان را فقط بین دندانهای بالا و پایین نخورید ، زیرا این امر نمی تواند به درستی سطح پروگزیمال (جانبی) دندانهای شما را تمیز کند. نخ دندان را بین دندان های خود قرار دهید و آن را به آرامی به محل اتصال هر دو دندان منتقل کنید. حالا نخ را دور دندان بپیچید و به شکل C درآورید. با استفاده از حرکات آرام و رو به پایین ، دو طرف دندان را بکشید تا به زیر لثه ها بروید ، جایی که پلاک قابل مشاهده نیست. حالا بدون اینکه نخ را از دندان جدا کنید ، نخ را به سمت دندان مجاور بکشید و مراحل را تکرار کنید. به یاد داشته باشید وقتی بین دندان های خود نخ دندان می کشید ، در واقع سطح دو دندان مختلف را تمیز می کنید.

استفاده از دهانشویه دهان

بسیاری از افراد دوست دارند از دهان شویه استفاده کنند زیرا باعث بوی خوب دهان می شود. اگرچه جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن وجود ندارد ، اما استفاده از دهانشویه فلوراید می تواند فواید دیگری نیز داشته باشد. حتما از دهان شویه غیر الکلی استفاده کنید زیرا الکل در واقع باعث خشک شدن دهان و کاهش جریان بزاق می شود. نقش مهم بزاق دفع پلاک و باکتری از دندان ها و خنثی سازی اسیدهای تولید شده توسط باکتری ها است. آنزیم های بزاقی به خنثی سازی PH (اسیدیته) دهان کمک می کنند ، که می تواند منجر به تشکیل کرم و پوسیدگی شود. برخی از افرادی که از آدامس یا قرص نعناع برای خشکی دهان استفاده می کنند می توانند بزاق را تحریک کنند ، اما توجه داشته باشید که بسیاری از اشکال آدامس و قرص نعناع حاوی قندی هستند که می توانند به دندان های شما آسیب برسانند. آدامس های بدون قند و قرص های نعناع فلفلی حاوی زایلیتول ضد میکروبی و استفاده از آن بی خطر است و نشان داده شده است که باعث کاهش حفره و پوسیدگی می شود.

رژیم غذایی و داروهایی هنگام استفاده از کامپوزیت دندان

غذایی که می خورید و مایعاتی که می نوشید می تواند تأثیر بسزایی در سلامت دندان ها و طول عمر ترمیم های دندان مانند کامپوزیت ونیر داشته باشد. البته تقریباً همه می دانند که به عنوان مثال آب نبات حاوی مقدار زیادی قند است و برای دندان های شما مضر است. بسیاری از غذاهای فرآوری شده سرشار از قند نیز هستند ، بنابراین حتماً برچسب های روی آنها را بخوانید. برخی از بیماران که فکر می کنند رژیم غذایی آنها سالم است ، با دیدن اینکه رژیم غذایی آنها دندان هایشان را در معرض پوسیدگی دندان قرار می دهد (پوسیدگی) شوکه می شوند. شما باید از خوردن و نوشیدن مقدار زیادی قند و نوشیدنی به خصوص در ترکیب با یکدیگر خودداری کنید. با قرار گرفتن مکرر دندانهای خود در معرض غذاها و نوشیدنی های بسیار اسیدی ، می توانید به مینای دندان آسیب برسانید. غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند ریختن بنزین روی آتش برای ایجاد حفره در دندان ها هستند. نوشابه ها یک ترکیب اسیدی خطرناک هستند و سرشار از قند هستند. الکل نه تنها برای سلامت عمومی بلکه برای دندانها نیز مضر است. توصیه می شود مقدار نوشابه در رژیم غذایی خود را حذف یا محدود کنید. اگر می نوشید ، پس از آن مسواک بزنید.

بسیاری از میوه ها و آب میوه ها بسیار اسیدی و سرشار از قند هستند. این بدان معنا نیست که از خوردن میوه پرهیز کنید زیرا این گروه از گروه غذایی سالم است ، اما اگر میوه می خورید حتماً مسواک بزنید تا مایعات اسیدی و شیرین موجود بر روی دندان های شما پاک شود. آب میوه ها مایعات بسیار غلیظ ، پر قند و اسیدی هستند و باید کم مصرف شوند. مطالعات همچنین نشان می دهد که مصرف بیش از حد آب میوه و همچنین نوشیدنی های غیر الکلی می تواند باعث پاسخ ناسالم انسولین شود که باعث ایجاد سطح ناپایدار گلوکز در جریان خون شما می شود. آب میوه را به میزان متوسط ​​بنوشید و پس از نوشیدن حتما مسواک بزنید.

محافظت از ونیرهای دندانی جدید

علاوه بر محافظت و مراقبت از روکش های کامپوزیت در برابر پوسیدگی جدید ، باید از پر شدن یا شکستن روکش های جدید نیز جلوگیری کنید. اگرچه روکش های شما بسیار محکم و بادوام است ، اما برای نگهداری آنها باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید. دندانهای جلویی شما به طور طبیعی برای تجزیه غذا و دندانهای پشتی شما برای خرد کردن و جویدن غذا طراحی شده اند. نباید مواد غذایی سخت را با دندان های طبیعی یا روکش های کامپوزیت پاره یا جوید. آب نبات های سخت ، گرانول (مخلوطی از آجیل و دانه های کمی سفت) و نان های سفت یا حاشیه پیتزا باید با احتیاط خورده شوند. همچنین ، دندانها و روکش های جدید شما ابزاری نیستند و نباید با گاز گرفتن نخ های ضخیم و اشیای پلاستیکی ، جویدن ناخن ها ، آنها را برای باز کردن بسته بندی استفاده کنید. همچنین از عادت های مضر مانند جویدن خودکار ، سنجاق زدن یا هر وسیله سخت دیگری که می تواند به دندان ها یا روکش های کامپوزیت شما آسیب برساند ، آگاه باشید.

• برای حضور در هر ورزشی ، حتی ورزش های غیر تماسی ، محافظ دهان ورزشی را در دهان خود قرار دهید. شما هرگز نمی دانید چه موقع ممکن است به طور تصادفی به یک توپ یا رقیب برخورد کرده و به دندان ها یا روکش های جدید خود آسیب برسانید.

محافظ های دهان معمولی را می توانید از فروشگاه های لوازم ورزشی خریداری کنید. انواع مختلفی که با جوشاندن در آب داغ نرم شده و به صورت دستی روی دندان قرار می گیرد می تواند موثر باشد.

• برای محافظت بیشتر از دندان های خود می توانید از محافظ ورزشی حرفه ای ساخته شده توسط دندانپزشک خود استفاده کنید.

در بسیاری از موارد ، افراد به دنبال درمان با روکش های کامپوزیت هستند زیرا دندان های آنها با گذشت زمان خراب شده است. اگر دندان های طبیعی شما به دلیل دندان قروچه یا ساییدگی روی یکدیگر خراب شده است ، باید از دندان های خود محافظت کنید. برای محافظت از روکش های جدید در برابر ورم و شکستگی ، باید بلافاصله بعد از روکش دندان از دندان ساییدن و دندان قروچه خودداری کنید. اگرچه در طول روز می توانید دندان های قروچه خود را متوجه شوید ، اما دندانپزشک زیبایی باید یک محافظ شبانه برای شما فراهم کند تا شب و هنگام خواب در دهان خود قرار دهید. بیشتر افراد هنگام خواب مسواک می زنند. نایت گارد می تواند ابزاری سبک و ساده برای افرادی باشد که بعضی اوقات مسواک می زنند و یک وسیله آزمایشگاهی بادوام برای شخصی است که به شدت نیاز به محافظت از دندان های خود در برابر دندان های سنگین ساییدن دارد.

 

کامپوزیت-دندان

 

کلینیک دندانپزشکی قلهک در تهران

برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

www.clinicgholhak.com

کلینیک قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

قیمت کامپوزیت دندان جلو
قیمت کامپوزیت دندان جلو

03 آبان 1402

انواع مارک کامپوزیت دندان
انواع مارک کامپوزیت دندان

08 شهریور 1401

چرا کامپوزیت دندان می ریزد؟
چرا کامپوزیت دندان می ریزد؟

30 مرداد 1401

جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان
جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان

24 مرداد 1401

چگونه کامپوزیت دندان را می چسبانند؟
چگونه کامپوزیت دندان را می چسبانند؟

23 مرداد 1401