شرایط مراقبت از ارتودنسی,مراقبت بعد از ارتودنسی,نکات بعد از ارتودنسی,پزشک متخصص ارتودنسی,مزایای ارتودنسی دندان,معایب ارتودنسی دندان,کلینیک دندانپزشکی قلهک
مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

شرایط مراقبت از ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان یکی از روش هایی است که برای از بین بردن دندان های کج استفاده می شود. با ارتودنسی می توان دندان های کج و نامنظم را از بین برد. اگر دندان های شما در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشند و این کجی دندان های شما مشکلاتی ایجاد می کند و در این زمان شما به ارتودنسی احتیاج خواهید داشت


شرایط مراقبت از ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان یکی از روش هایی است که برای از بین بردن دندان های کج استفاده می شود. با ارتودنسی می توان دندان های کج و نامنظم را از بین برد. اگر دندان های شما در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشند و این کجی دندان های شما مشکلاتی ایجاد می کند و در این زمان شما به ارتودنسی احتیاج خواهید داشت. البته قبلا مقاله ای تحت عنوان همه چیز درباره ارتودنسی، در سایت منتشر شده است که با مشاهده این مقاله با انواع مختلف ارتودنسی و توضیحات دقیق در مورد ارتودنسی می توانید آن را مشاهده کنید.

مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان

ارتودنسی عملی کاملاً حرفه ای و دقیق است که موفقیت کامل آن مستلزم همکاری متقابل بیمار و پزشک است. و رعایت نکات زیر به بهترین نتیجه ممکن منجر می شود. در این مقاله ، ما در مورد مراقبت هایی که باید بعد از ارتودنسی دندان انجام شود صحبت خواهیم کرد.

نکات مهم بعد از ارتودنسی دندان

اکنون که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفتید ، باید دستورالعمل های زیر را دنبال کنید ، در غیر این صورت نه تنها نتیجه مطلوبی را از درمان دریافت نمی کنید ، بلکه ممکن است با مشکلات بیشتری مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه مواجه شوید.

حدود چند ساعت پس از قرار دادن جداکننده های لاستیکی بین دندان ها یا سیم های ارتودنسی ، اکثر دندان ها حساس و دردناک می شوند. این درد پس از چند روز برطرف می شود. استفاده از استامینوفن می تواند از ناراحتی و درد شما کم کند. چند روز پس از شروع درمان ، تحریک لب و گونه معمولاً با تطبیق بافت ها با براکت ها و سایر وسایل ارتودنسی از بین می رود. قرار دادن مقداری موم نرم روی سطوح ناهموار در پشت باعث تحریک و تسکین درد می شود.

در طول درمان ، غذای بیشتری بین دندانها و وسایل ثابت جمع می شود ، پس از هر وعده غذایی ، حداقل بیست دقیقه از نخ دندان سوپر فلاس استفاده کنید و به مدت پنج دقیقه مسواک بزنید.

بعد از مسواک زدن ، دندان ها و وسایل ارتودنسی را به دقت بررسی و کنترل کنید. سهل انگاری در تمیز کردن دندانها و ماساژ لثه ها باعث تورم و خونریزی لثه می شود و ادامه بی توجهی در این مناطق منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود. برای تمیز کردن دستگاه ارتودنسی از مسواک ارتودنسی استفاده کنید.

غذاهای سخت به سیمها و سایر اجزای دستگاه ارتودنسی آسیب می رسانند و باعث افزایش مدت زمان و هزینه درمان می شوند.

  • از خوردن غذاهای سخت مانند ته دیگ ، پیتزا ، آجیل ، نان خشک ، میوه های سخت و خشکبار (گوجه سبز ، هلو ، سیب ، هویج خام ، زیتون و ...) خودداری کنید.
  • تا حد امکان از خوردن شکلات ، آب نبات و آدامس خودداری کنید.
  • اگر می خواهید ساندویچ ، سیب ، هویج یا میوه های مشابه بخورید ، آنها را به قطعات کوچکتر برش دهید و بخورید.
  • همچنین ، از خوردن غذاها و مایعات دارای رنگدانه ، مانند چای ، نوشابه ، زعفران ، رب گوجه فرنگی و ... در روزهای اول درمان خودداری کنید.
  • دستگاهی که روی دندان شما قرار گرفته کاملاً محکم و ثابت است ، بنابراین با دست یا هر وسیله دیگری آن را دستکاری نکنید.

در صورت شکستن سیم اصلی ، برای تعیین معاینه با ارتودنتیست خود تماس بگیرید. اگر یکی از سیم های نازک جدا شد ، آن را به دقت برداشته و با متخصص ارتودنسی تماس بگیرید.

در مواقع اضطراری ، نوک تیز سم های نگهدارنده را به حالت اولیه برگردانید و مقداری موم بزنید تا از آسیب رسیدن به بافت های دهان خود جلوگیری کنید.

لطفا قبل از مراجعه برای معاینه از خوردن غذاهای بدبو (سیر ، پیاز ، سوسیس و غیره) خودداری کنید و حتما مسواک بزنید.

هزینه-ارتودنسی-دندان

روز اول بعد از ارتودنسی شدن دندان ها

قرار دادن بریس به هیچ وجه دردناک نیست.

بریس ها باید در دهان شما تنظیم شوند ، بنابراین ممکن است غذا خوردن شما را برای مدت کوتاهی قطع کند.

در بعضی موارد حساسیت دندان ها مشاهده شده است.

سه روز اول بعد از ارتودنسی دندان

در طی سه روز اول ارتودنسی ، به دلیل اینکه دندان ها به فشار بریس ها عادت ندارند ، ممکن است در دندان ها و اطراف لب ها و گونه ها تا زمان تنظیم بریس ها ، احساس درد و ناراحتی کنید.

از موم یا سیلیکون برای کاهش درد و ناراحتی استفاده می کنند ، که باید روی بریس ها اعمال شود.

داروهای ضد درد و مسکن مانند ژلوفن را می توان بدون نسخه نیز استفاده کرد.

شستشوی دهان با آب گرم و نمک باعث کاهش درد می شود.

هفته اول بعد از ارتودنسی دندان

ناراحتی و درد ناشی از بریس از بین می رود.

دندان ها به وجود بریس عادت می کنند و در نتیجه غذا خوردن آسان می شود.

مراجعه منظم به پزشک متخصص ارتودنسی

یکی از مهمترین نکات در طول درمان ارتودنسی این است که شخصی که دندانهای خود را ارتودنسی کرده است باید مرتباً به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کند. این ویزیت ها فقط برای کنترل دستگاه ها نیستند ، بلکه در هر جلسه ، در صورت لزوم ، دستگاه ها تنظیم و فعال می شوند تا درمان ارتودنسی را به بهترین شکل انجام دهند.

شرایط-ارتودنسی-دندان

رعایت بهداشت دندان و دهان در هنگام ارتودنسی

اگر سیم ها و براکت های ارتودنسی را که در دهان قرار می گیرند از نزدیک مشاهده کنید ، تفاوت سطحی باریکی بین دستگاه فلزی یا براکت و دندان مشاهده خواهید کرد. اگرچه این فضا کوچک به نظر می رسد ، اما از نظر تجمع مواد غذایی و میکروبی و پوسیدگی بسیار حساس است و همچنین تمیز کردن این ناحیه نسبت به سایر قسمت ها بسیار دشوارتر است.

متخصص ارتودنسی نحوه تمیز کردن این قسمت ها را توضیح می دهد ، اما همیشه تمیز کردن دندان ها را از یک طرف شروع کنید و برای رسیدن به طرف دیگر باید هر دندان را تمیز کنید. اگر این قانون را رعایت کنید ، همه دندان ها به خوبی تمیز می شوند. فقط مطمئن شوید که دندانهای عقب به درستی تمیز شده اند. پس از تمیز کردن یا هنگام تمیز کردن دندان ها ، به آینه نگاه کنید تا ببینید آیا همه قسمت ها تمیز شده اند و آیا غذایی بین دستگاه ها باقی مانده است یا چیزی باقی نمانده است.

نحوه مسواک زدن در دوران ارتودنسی بودن دندان ها

مسواک زدن دندان ها در زمان ارتودنسی بودنشان به همان تعداد که دندان های بدون ارتودنسی در طول شبانه روز مسواک زده می شوند، می بایست مسواک و تمیز شوند. دندان های ارتودنسی باید به مدت دو دقیقه بعد از هر وعده غذایی یا حداقل دو بار در روز مسواک زده شوند. روش صحیح مسواک زدن در زمان ارتودنسی به شرح زیر است:

مسواک را به موازات سطح زمین در کنار دندان نگه دارید. مطابق قوس طبیعی دندان ها و لثه ها ، سر مسواک را از یک دندان به دندان دیگر منتقل کنید.

مسواک را برای چند ثانیه روی هر دندان نگه دارید. اگر از مسواک برقی استفاده می کنید نیازی به فشار دادن آن نیست ، فقط مسواک را روی دندان بگذارید.

مسواک زدن سطح داخلی دندان ها ، بالای دندان ها و همچنین دندان های عقب را فراموش نکنید.

برای تمیز کردن براکت ها ، مسواک را در زاویه آنها نگه دارید ، تمیز کردن زیر سیم ها را فراموش نکنید.

یادتان باشد هر سه ماه یکبار مسواک یا خمیر دندان خود را عوض کنید تا اثرگذار باشد.

نحوه نخ کشیدن دندان های ارتودنسی شده

نخ دندان کشیدن می تواند بین دندان های ارتودنسی دشوار باشد ، اما شما باید حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید. این کار را می توانید با نخ های مخصوص انجام دهید. شما باید هر شب قبل از خواب نخ دندان بکشید.

می توانید از نخ های ارتودنسی استفاده کنید. این نخ دندان ها که چندین بار قابل استفاده هستند ، به راحتی می توانند زیر دندانها و سیم ها را تمیز کنند.

عوارض تمیز نکردن بریس

عدم تمیز کردن بریس ها می تواند باعث پوسیدگی دندان ، بیماری لثه و سایر مشکلات جدی دهان و دندان شود. علاوه بر این باعث ایجاد لکه بر روی دندان ها و جمع شدن پلاک روی دندان ها می شود و ظاهر زشت و بوی بد دهانی به آنها می دهد. عدم تمیز کردن بریس ها باعث افزایش زمان درمان نیز می شود.

اگر وضعیت دندان ها بسیار جدی باشد ، متخصص ارتودنسی به طور حتم درمان را متوقف می کند ، بریس ها را از دهان برداشته و منتظر می ماند تا ابتدا دندان ها و لثه ها بهبود پیدا کنند.

رعایت بهداشت در دوره ارتودنسی دندان بسیار مهم است ، بنابراین این موارد را جدی بگیرید.

ارتودنسی دندان

کلینیک قلهک در شمال تهران

همانطور که گفته شد برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

www.clinicgholhak.com

کلینیک-دندانپزشکی-قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

ارتودنسی دندان خرگوشی
ارتودنسی دندان خرگوشی

15 مرداد 1401

ارتودنسی دندان برای کودکان
ارتودنسی دندان برای کودکان

04 مرداد 1401

ارتودنسی دندان قبل و بعد
ارتودنسی دندان قبل و بعد

16 اسفند 1400

تغییر چهره بعد از ارتودنسی دندان
تغییر چهره بعد از ارتودنسی دندان

15 اسفند 1400

سیم کشی ارتودنسی دندان
سیم کشی ارتودنسی دندان

24 بهمن 1400