مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

کش ارتودنسی دندان

اگر ارتودنسی دندان را انجام داده باشید حتما با کش های مورد استفاده در آن آشنا هستید. در این مطلب به بررسی انواع کش و کاربردهای آن صحبت خواهیم کرد.


 

کش ارتودنسی دندان

اگر ارتودنسی دندان را انجام داده باشید حتما با کش های مورد استفاده در آن آشنا هستید. در این مطلب به بررسی انواع کش و کاربردهای آن صحبت خواهیم کرد.

اتصال کش ارتودنسی یکی از مراحل مهم در ارتودنسی دندان است. علت کش انداختن در ارتودنسی و همین طور قابلیت‌های کش ارتودنسی در کنار مدت زمان استفاده از کش ارتودنسی در بین دندان‌ها از مهمترین دلایل تمایل افراد در شناخت اروینگ و کش ارتودنسی است.

زیباترین رنگ کش ارتودنسی از دیگر مواردی است که برای داشتن ظاهر زیبای دندان‌ها پس از انجام عمل ارتودنسی از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از کش ارتودنسی همراه بریس نصب شده بر روی دندان از جمله مراحل ارتودنسی دندان است. اورینگ ارتودنسی دندان نیز کش های کوچکی هستند که دور پره های براکت ها بسته می شوند و سیم ارتودنسی را درون شکاف هر براکت نگه می دارند.

به طور معمول متخصص ارتودنسی انواع کش‌ ارتودنسی را به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی تجویز می‌کند. اگر بخواهید مطابق برنامه از بریس‌های خود استفاده کنید، الاستیک‌ها بخش مهمی از برنامه درمانی شما هستند. بدون استفاده از کش های ارتودنسی مناسب، بعید است که شما به نتیجه مطلوب خود برسید! این وسیله ابتدایی و به ظاهر ساده نقش مهمی در درمان ارتودنسی دارد، این مقاله به منظور ارائه اطلاعات مفید در مورد کش یا الاستیک ارتودنسی تهیه شده است. با ما همراه باشید.

 کش-ارتودنسی-دندان

 

آشنایی با کش ارتودنسی دندان
کش ارتودنسی که به آن اصطلاحا الاستیک ارتودنسی دندان نیز گفته می‌شود، یک نوار لاستیکی کوچک است که برای اصطلاح روابط بین دو فک در اتودنسی دندان کاربرد دارد. کش ارتودنسی بین براکت‌های بالا و پایین و یا قسمت های جلو یا عقبی دندان‌ها قرار گرفته و به قرار گرفتن دندان در جای تعیین شده کمک می‌کند.

کش یا  الاستیک ارتودنسی یک نوع از کش‌های مخصوص است که در ارتودنسی با هدف درمان انواع مال الکوژن یا مشکل همپوشانی فک از آن استفاده می‌شود. مشکلات همپوشانی فک از جمله اوربایت، کراس بایت، اندربایت و اپن بایت با بریس ارتودنسی به تنهایی قابل اصلاح نیستند و مدت زمان ارتودنسی آنها بسیار طولانی است. اکثر متخصصان برای اصلاح کردن این مشکلات علاوه بر بریس‌های ارتودنسی از کش ارتودنسی نیز استفاده می‌کنند. به این ترتیب هم مدت زمان درمان کاهش می‌یابد و هم نیازی به استفاده دیگر روش‌ها نخواهد بود.

کش ارتودنسی یا به عبارتی عامیانه تر کش دندان در ارتودنسی در رنگ‌های مختلف برای نشان دادن ظاهری زیبا تر تولید و در طول درمان ارتودنسی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. چند نوع از کش ارتودنسی به ترتیب زیر قابل معرفی هستند.

 

 انواع کش ارتودنسی دندان

 

انواع کش ارتودنسی دندان

الاستیک ارتودنسی از نظر کاربردی به دو صورت وجود دارد، هر یک از این دو نوع الاستیک برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کش ارتودنسی O – Ring  :

این سبک کش ارتونسی در دور هر براکت قرار گرفته و برای نکهداشتن سیم‌ها در شیار براکت کاربرد دارد. رنگ های کش ارتودنسی در این مدل نیز مورد توجه افراد خصوصا کودکان قرار گرفته است. کش ارتودنسی O-Ring بعنوان یک نگهدارنده‌ی سیم ارتونسی در داخل براکت شناخته شده است. الاستیک لیگاشور (orthodontic tie) کوچک است و برای هر براکت به صورت جداگانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کش ارتودنسی رابربند :

این نوع کش ارتودنسی بطور حدودی بزرگتر از کش ارتودنسی  O-Ring است. از این مدل کش ارتودنسی برای وارد کردن فشار به فک استفاده می‌شود تا بایت اصلاح شود. کش ارتودنسی رابربند نیز در رنگ‌های مختلف تولید و قابل استفاده است.

 کش ارتودنسی

 

کاربرد کش ارتودنسی دندان

الاستیک ارتودنسی را برای هدایت حرکت فک یا دندان در جهت‌های مورد نظر استفاده می‌کنند. این کار با استفاده از ارتودنسی های ثابت قابل انجام نیست و باید حتما از کش‌ها در این زمینه استفاده کرد. معمولا از این کش‌ها برای عقب یا جلو کشیدن فک‌ها استفاده می‌شود، حتی ممکن است برای حرکت یکی از فک‌ها در جهت عرضی از این کش استفاده شود.

در اثربخشی درمان با کش ارتودنسی همکاری کاربر نقش موثری دارد، توجه به ‌توصیه‌های پزشکی، همکاری و داشتن یک برنامه منظم در استفاده از کش ارتودنسی در مدت زمان درمان به حصول یک نتیجه خواهد انجامید. معمولا این الاستیک‌ها به شکل مرتب روی براکت‌های خاص قرار داده می‌شوند و باید به طور مرتب جایگزین شوند تا موثر باشد.

مهمترین دلیل استفاده از کش ارتودنسی در هنگام درمان کمک به قرار گرفتن دندان‌ها در جای مشخص و همین طور برطرف کردن ناهنجاری های مشاهده شده در فک‌های بالا و پایین به مرور زمان می‌باشد.کش‌های ارتودنسی به منظور اصلاح بایت یا نحوه همپوشانی دندان‌ها به کار می‌روند.

هنگامی که فرد بیمار با مشکل آندربایت یا اوربایت مواجه باشد، سیم و براکت های ارتودنسی به تنهایی نمی‌توانند مشکل دندان‌ها را بر طرف نمایند. در این موارد متخصص ارتودنسی تصمیم می‌گیرد از نوعی کش مخصوص به نام کش ارتودنسی استفاده کند.

در واقع برهم ریختگی بیش از حد دندان‌ها و ناهماهنگی فک‌های بالا و پایین افراد نیاز استفاده از انواع کش ارتودنسی برای ایجاد حرکت در جهت‌های تعیین شده را پس از نصب براکت و سیم بر روی دندان‌ها بوجود می‌آورد.

کش‌های ارتودنسی از لاتکس و یا مواد غیر لاتکسی تهیه می‌شوند. کش‌های جنس لاتکس رایج‌ترین شکل کش‌های ارتودنسی هستند اما از آنجایی که برخی افراد به لاتکس حساسیت دارند می‌توان از نوع غیر لاتکسی آن نیز استفاده کرد. کش‌های لاتکس معمولا تا ۲۴ ساعت قدرت کشش خود را حفظ می‌کنند.

مدت زمان استفاده از کش ارتودنسی بستگی به نظر متخصص دارد، اگرچه غیر ممکن به نظر می‌رسد اما برخی متخصصان حتی استفاده ۲۴ ساعته الاستیک ارتودنسی را توصیه می‌کنند. در برخی مواد ممکن است پزشک توصیه کند که حتی در زمان غذا خوردن نیز کش ارتودنسی استفاده شود چرا که حرکت دندان‌ها در زمان جویدن سریع‌تر است. معمولا تنها در زمان مسواک زدن، نخ دندان و یا قرار دادن کش جدید کاربر مجاز است که کش را از دهان خارج کند.

کاربرد کش ارتودنسی

 

ارتودنسی دندان در کلینیک تخصصی دندانپزشکی قلهک در تهران

شما برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است.

این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است.

بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

https://clinicgholhak.com/

clinic-gholhak

 

 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

درمان دندان پوسیده با ارتودنسی
درمان دندان پوسیده با ارتودنسی

06 اردیبهشت 1403

عقب نشینی یا تحلیل لثه دندان :

18 فروردین 1403

دندان قروچه

20 اسفند 1402

دندان مصنوعی چیست؟

10 اسفند 1402

ارتودنسی ارزان در تهران
ارتودنسی ارزان در تهران

27 مهر 1402