مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

تاثیر سیگار بر دندان

میدانیم که سیگار کشیدن ضررهای بسیاری برای بدن دارد و موجب بیماری های مختلف میشود. علاوه بر آن اثرات مخربی بر دندان دارد.در ادامه به بررسی مضرات سیگار بر دندان خواهیم پرداخت.


 

تاثیر سیگار بر دندان

همه می‌دانند که سیگار کشیدن موجب ابتلا به سرطان ریه می‌شود. سیگار به مشکلات قلبی-ریوی بسیار مرتبط است و می‌تواند موجب سرفه و بدتر شدن علائم آسم شود. همچنین عموم افراد می‌دانند که سیگار کشیدن می‌تواند منجر به بروز آمفیزم و سایر مشکلات مزمن ریوی شود. اکثر افرادی که از تنباکو استفاده می‌کنند، از این خطرات آگاهی دارند.

یکی دیگر از عوارض جانبی سیگار کشیدن این است که این عمل توجه زیادی را به خود جلب نمی‌کند و این هزینه‌ای است که فرد برای سلامت دندان‌های خود می‌پردازد. کشیدن سیگار می‌تواند به طور قابل توجهی موجب تضعیف هر دو شود: محدود کردن جریان خون به دهان و تبدیل آن به مکانی برای تکثیر باکتری. علاوه بر این، کشیدن سیگار موجب بروز موارد زیر نیز می‌گردد:

  • بد بو شدن دهان
  • افزایش مدت زمان بهبودی پس از انجام عمل جراحی
  • تغییر رنگ و زردی دندان‌ها
  • خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می‌دهد

تاثیر-سیگار-بر-دندان

 

مراقبت افراد سیگاری از دندان های خود

ترک سیگار دشوار است. بنابراین شما باید بدانید که چرا تنباکو برای دندان‌ها و لثه‌هایتان خیلی بد است و در ادامه نیز چند راهنمایی برای درک بیشتر اثرات تنباکو روی دندان‌ها و لثه‌ها ذکر شده‌اند. بنابراین دندانپزشک شما ممکن است قادر به بازگرداندن آسیب‌های ناشی از سیگار باشد.

بعضی از مردم خجالت می‌کشند تا زمانی که سیگار می‌کشند، به دندانپزشک مراجعه نمایند. آن‌ها نگران قضاوت دندانپزشکان در خصوص استفاده از نیکوتین هستند. آن‌ها از نصیحت کردن دیگران در مورد آنچه که انجام می‌دهند، می‌ترسند.

دلیلی وجود دارد که افراد سیگاری کمتر به دندانپزشک مراجعه می‌کنند: آن‌ها نمی‌خواهند احساس گناه کنند. دندانپزشکان نیز نمی‌خواهند که شما احساس گناه کنید، و ما نمی‌خواهیم شما را نصیحت کنیم. فقط مطمئن شوید که شما همه کارهای لازم را برای سالم نگه داشتن دهان خود انجام می‌دهید.

استعمال دخانیات

 

سیگار و آسیب به دندان ها

تنباکو از بسیاری جهات به دندان‌های شما آسیب می‌رساند. سیگار توانایی دهان را برای مقابله با عفونت محدود می‌کند و شما را در مقابل باکتری‌هایی که از طریق سیگار کشیدن تکثیر می‌شوند، بی دفاع می‌کند. هنگامی که دهان شما قادر به مبارزه نیست، پلاک و باکتری‌ها زیاد می‌شوند. این امر منجر به بروز مشکلات مختلفی از جمله زرد شدن دندان‌ها تا افتادن آن‌ها و نیاز به انجام روت کانال می‌شود.

هنگامی که شما سیگار می‌کشید، سیستم ایمنی دفاعی بدن را تضعیف می‌نمایید. بدن شما زمان سختی برای حفاظت از خود خواهد داشت. ناگهان، تولید تارتار یک مسئله مهم می‌شود، زیرا بدن شما نمی‌تواند عفونت بالقوه را از بین ببرد. گردش خون در دهان شما وقتی که سیگار می‌کشید، به شدت کاهش می‌یابد. ذرات موجود در تنباکو همچنین می‌تواند دندان‌ها را دچار سایش کند و پوشش محافظتی مینای دندان را از بین ببرد.

نه تنها سیگار بلکه حتی تنباکوی بدون دود و نه فقط به دلیل نیکوتین نیز می‌تواند به دهان شما آسیب برساند. برخی از مارک‌های تنباکوی جویدنی از شکر به عنوان یک ماده استفاده می‌کنند. هنگامی که شما تنباکو را در دهان خود برای مدت طولانی نگه می‌دارید، دندان‌هایتان را در معرض صدمه زدن با شکر قرار می‌دهید که می‌تواند فراتر از سایر مشکلاتی که نیکوتین به وجود می‌آورد، منجر به پوسیدگی دندان شود.

مصرف سیگار

 

 

دلایل مضر بودن سیگار را بدانیم

بیش از یک سوم افراد سیگاری حداقل سه مشکل مربوط به سلامتی دندان‌ها را دارند.

سیگار کشیدن فقط به دندان‌ها آسیب نمی‌رساند - حتی می‌تواند آنها را نابود کند. این آمار هشدار دهنده را در نظر بگیرید:

•    16 درصد افراد سیگاری سلامت دندانپزشکی ضعیفی دارند، چهار برابر افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند.

•    در 5 سال گذشته افراد سیگاری کمتر از افراد غیر سیگاری به دندانپزشکی مراجعه کرده‌اند.

•    بیش از یک سوم سیگاریها دارای حداقل سه مشکل مرتبط با سلامت و بهداشت دهان و دندان هستند.

جالب این که به نظر می‌رسد ارتباطی بین نگرانی‌های مالی و سیگار کشیدن وجود دارد که می‌تواند با تأثیر تنباکو بر سلامت دهان و دندان همراه شود. همچنین بیش از نیمی از افراد سیگاری که طی شش ماه گذشته به دندانپزشک مراجعه نکرده بودند، گفتند که این امر به دلیل نگرانی‌های مالی است.

تأثیر سیگار بر روی دندان‌ها چیست؟

دندانهایتان سیگاری را که می‌کشید نگه می‌دارند و در تماس مستقیم با مواد خطرناک سمی که تنفس می‌کنید، می‌باشند. تعجب آور نیست که دندان‌ها به شدت توسط تنباکو آسیب می‌بینند. علائم مشکلات جدی دندان ممکن است شامل موارد زیر باشند:

•    زردی یا قهوه‌ای شدن دندان‌ها

•    خونریزی از لثه

•    تولید کاکولوس (سخت شدن پلاک)

•    پوسیدگی دندان

•    خشکی دهان

این علائم اغلب منجر به بروز عوارض جانبی بیشتر ناشی از سیگار کشیدن می‌شود، از قبیل:

•    نیاز بیشتر به انجام روت کانال

•    از دست دادن دندان

•    آسیب دیدن مینای دندان

این موضوع می‌تواند فراتر از مشکل زیبایی باشد. سیگار کشیدن می‌تواند نحوهٔ جویدن و نحوه تراز شدن بایت شما را تحت تأثیر قرار دهد. یک مطالعه نشان داد که زنان سیگاری هر 10 سال یک بار یک و نیم دندان و مردان سیگاری 9/2 دندان را از دست می‌دهد.

 

آسیب سیگار به دندان

 

مراقبت ویژه دندانپزشکی برای افراد سیگاری

اگر هنوز سیگار کشیدن را ترک نکرده‌اید، چند نکته دندانپزشکی وجود دارند که می‌تواند به رفع مشکلات بهداشت دهان و دندان شما کمک کنند:

•    استفاده از دهانشویه به طور مرتب. بهتر است یک فرمول قوی را انتخاب کنید که باکتری‌ها را از بین ببرد. همچنین اطمینان حاصل کنید که حداقل 60 ثانیه برای از بین بردن باکتری‌ها دهانشویه را در دهان خود نگه می‌دارید.

•    استفادهٔ روزانه از نخ دندان. یکی از عادت‌هایی است که انجام دادن آن در زمان خستگی یا بعد از یک روز طولانی سخت است. اما کشیدن نخ دندان مخصوصاً برای افراد سیگاری حیاتی است، زیرا یک روش مؤثر برای جلوگیری از تجمع جرم روی دندان است. اگر متوجه خونریزی زیاد در زمان استفاده از نخ دندان شدید، این می‌تواند نشانه‌ای از بیماری پریودنتال باشد.

•    زبان و لثه‌های خود را با دقت در زمان ملاقات دندانپزشک بررسی کنید. به دندانپزشک خود اطلاع دهید که سیگاری هستید، بنابراین آن‌ها می‌توانند مراقب علائم بیماری پریودنتال و سرطان دهان باشند. هرچه سریعتر این مشکلات تشخیص داده شوند، احتمال جلوگیری از بروز یک مشکل جدی در همان ابتدا بیشتر است.

سیگار

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی قلهک در تهران

شما برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است.

این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است.

بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

https://clinicgholhak.com/

clinic-gholhak


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

عقب نشینی یا تحلیل لثه دندان :

18 فروردین 1403

دندان قروچه

20 اسفند 1402

دندان مصنوعی چیست؟

10 اسفند 1402

لمینت دندان در تهران
لمینت دندان در تهران

10 شهریور 1402

کامپوزیت دندان در تهران
کامپوزیت دندان در تهران

27 خرداد 1402