مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

استفاده از دهانشویه دندان

استفاده از دهانشویه در کنار دیگر مراقبت های دهان و دندان امری ضروری و واجب می باشد. در این مقاله به بررسی اهمیت و نحوه استفاده از آن خواهیم پرداخت.


 

استفاده از دهانشویه دندان

استفاده از دهانشویه دندان در کنار دیگر مراقبت های دهان و دندان امری ضروری و  واجب می باشد. در این مقاله به بررسی اهمیت و نحوه  استفاده از آن خواهیم پرداخت.

دهان شویه مایعی است که برای شستشو و تمیز نگه داشتن فضای داخل دهان استفاده می شود. معمولاً آنها حاوی مواد ضد عفونی کننده نیز هستند که باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند را از بین می برند.

 اکثر انواع دهانشویه ها به روش زیر استفاده می شوند اما بروشور آن میتواند نحوه استفاده را برای شما بهتر توضیح دهند:

ابتدا دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. اگر از خمیر دندان فلوراید دار استفاده می کنید بعد از مسواک زدن کمی صبر کنید چرا که دهان شویه اگر بلافاصله پس از خمیر دندان استفاده شود فلوراید غلیظ خمیر دندان را می شوید.

به اندازه ای که روی محصول درج شده است از آن استفاده کنید. معمولاً بین ۳ تا ۵ قاشق چایخوری کفایت می کند.

کمی در دهان خود بریزید و آن را در دهان بچرخانید. مراقب باشید دهانشویه را قورت ندهید. اگر بلعیده شود هیچ کاری انجام نمی دهد.

مدت ۳۰ ثانیه آن را در دهان غرغره کنید و سپس بیرون بریزید.

استفاده دهانشویه

 

آیا استفاده از دهانشویه دندان الزامی است؟

بعضی از مردم استفاده از دهان شویه را به عنوان بخشی از مراقبت‌های بهداشتی روزمره در نظر می گیرند اما برخی نیز تنها برای از بین بردن بوی بد دهان از آن استفاده می کنند.

 دهانشویه فلوراید دار به تقویت مینای دندان و مقابله با بیماری لثه کمکی نمی کند مگر این که پس از مسواک زدن و نخ کشیدن آن را استفاده کنید. دندان ها باید هنگامی که در معرض این ماده قرار می گیرند کاملاً تمیز باشند.

توجه داشته باشید دهانشویه جایگزین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نمی شود. تنها راه موثر از بین بردن پلاک و باکتریهای سطح دندان ها و زیر لثه، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به شیوه صحیح است.

دهانشویه های مختلف ترکیبات متفاوتی دارند و همه آنها برای استحکام دندان کاربرد ندارد.

دهان شویه

 

زمان استفاده از دهانشویه دندان

دفعات استفاده از دهانشویه بستگی به شرایط دارد. در هر صورت دهانشویه جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست. استفاده از دهانشویه برای حفظ بهداشت دهان ضرورتی ندارد.

بیشتر شرکتهای سازنده محصولات دهانشویه توصیه می کنند روزی یک یا دو بار پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باید استفاده کنید.

دهان شویه با داشتن ترکیبات ضد عفونی کننده مانند الکل، منتول و اکالیپتول باکتریها را از بین می برد. این ترکیبات داخل دهانشویه می توانند وارد فضاهایی شوند که دسترسی به آنها با مسواک یا نخ دندان دشوار است.

در نتیجه باکتری‌های همه نواحی دهان را می توانند از بین ببرند.

فلوراید افزودنی به دهانشویه از طریق مینای دندان جذب شده و باعث افزایش دوام دندان می شود.

نتیجه استفاده دهان شویه

 

نکات مهم استفاده از دهانشویه دندان

معمولاً این ماده مقدار زیادی الکل و فلوراید دارد. هر دوی این مواد نباید به مقدار زیاد بلعیده شوند به خصوص در کودکان. به همین علت انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از دهانشویه برای کودکان زیر شش سال را توصیه نمی کند. افراد بزرگسال نیز نباید آن را قورت بدهند.

اگر زخم باز یا ضایعه دهانی داشته باشید ممکن است برای از بین بردن باکتری ها و تسریع جوش خوردن و التیام بافت ها بخواهید دهانشویه استفاده کنید. اما پیش از استفاده باید بدانید در صورتی که چند مرتبه است که ضایعه ای در دهان تان ایجاد شده است باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

انواع دهانشویه های موجود عبارتند از:

  •  درمانی
  •  زیبایی.

دهانشویه های زیبایی برای از بین بردن بوی بد دهان و ایجاد طعم خوشایند در دهان و یا سفید کردن دندانها استفاده می شوند.

دهانشویه های درمانی حاوی ترکیباتی هستند که جمعیت باکتری ها در دهان را کاهش داده و برای وضعیت هایی مانند پسروی لثه، التهاب لثه، خشکی دهان و تجمع پلاک در دندانها مصرف می شوند.

دهان شویه

 

سلامت دندان با کلینیک دندانپزشکی قلهک

شما برای ترمیم و درمان دندان در هر سنی باید نزد فرد متخصص بروید تا با توانایی بهتری به انجام درمان  بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است. این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است. بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان و همچنین دندانپزشکی اطفال می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

قبل از شروع سال جدید  1402، میتواند زمان مناسبی باشد تا از سلامت دندان های خود مطمئن باشید. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

کلینیک-دندانپزشکی-قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

عقب نشینی یا تحلیل لثه دندان :

18 فروردین 1403

دندان قروچه

20 اسفند 1402

دندان مصنوعی چیست؟

10 اسفند 1402

لمینت دندان در تهران
لمینت دندان در تهران

10 شهریور 1402

کامپوزیت دندان در تهران
کامپوزیت دندان در تهران

27 خرداد 1402