مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

اثر سلامت دندان بر اعضای بدن

مراقبت از دندان ها امری مهم و ضروری می باشد. چرا که سلامتی دندان بر دیگر اعضای بدن تاثیرگذار است و اگر دچار مشکل شود این امکان وجود دارد که دیگر اعضای بدن شما نیز درگیر بیماری گردد.


 

اثر سلامت دندان بر اعضای بدن

رعایت بهداشت دهان و دندان تاثیر قابل توجهی بر حفظ سلامت بدن دارد. اگر می‌خواهید از دندان‌های خود در برابر خطر پوسیدگی محافظت کنید، توصیه های مربوط به رعایت بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید.

هنگامی که لثه‌های شما سالم هستند، باکتری‌های دهان شما معمولا وارد جریان خون نمی‌‌شوند. اما بیماری لثه امکان ورود باکتری را به درون جریان خون فراهم می‌کند.

گاهی درمان‌های تهاجمی در دهان ودندان  نیز باعث می‌شود که باکتری‌های به درون جریان خون وارد شوند. و داروها و درمان‌هایی که جریان بزاق را کاهش می‌دهند یا تعادل طبیعی باکتری‌ها در دهان را به هم می‌زنند، نیز ممکن است به تغییرات دهانی منجرشود که وارد شدن باکتری را به جریان خون ساده‌تر می‌کند.

برخی پژوهشگران اعتقاد دارند که این باکتری‌ها و التهاب در دهان شما مشکلاتی بهداشتی در بقیه بدن شما ایجاد می‌کنند.

درک این موضوع که چگونه دهان می‌تواند بر بدن تأثیر بگذارد به شما کمک می‌کند تا دریابید که چه مشکلی در ابتدا می‌تواند وجود داشته باشد. باکتری‌هایی که روی دندان‌ها تجمع می‌یابند لثه‌ها را مستعد ابتلا به عفونت می‌کنند. سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن عفونت واکنش نشان می‌دهد و لثه ملتهب می‌شود. روند التهاب لثه ادامه دارد مگر این که عفونت تحت کنترل قرار گیرد.

بدن و دهان از یکدیگر جدا نیستند. بدن می‌تواند بر دهان تأثیر بگذارد و همچنین دهان نیز می‌تواند بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد.

مراقبت مناسب از دندان‌ها و لثه می‌تواند به شما کمک کند تا مدت طولانی‌تری زندگی کنید. مراقبت به معنی صحیح مسواک زدن و دو بار در روز، استفاده از نخ دندان یک بار در روز، جرمگیری دندان و معاینات مرتب توسط دندانپزشک می‌باشد.

اگر دچار بیماری لثه هستید، مطمئن شوید که به طور مرتب توسط دندانپزشک معاینه می‌شوید و سریعاً این بیماری را قبل از این که دچار از دست دادن دندان شوید یا شروع به تأثیر گذاشتن بر سلامت کلی شما کند، درمان کنید.

دندانپزشکی

 

بررسی سلامت دندان با دیگر بیماری های بدن

همانطور که گفته شد سلامت دندان بر دیگر اعضای بدن میتواند تاثیر بگذارد و از این رو مهم می باشد که شما مراقب دندانهای خود باشید و از آسیب به دیگر قسمت های بدن جلوگیری نمایید.

سلامت دهان و دیابت

رابطه بین دیابت و بیماری لثه شاید یکی از قویترین ارتباطات بین دهان و بدن باشد. به نظر می‌رسد التهابی که از دهان شروع می‌شود توانایی بدن برای کنترل قند خون را تضعیف می‌کند. افراد مبتلا به دیابت مشکل فرآوری قند را به دلیل عدم وجود انسولین، هورمونی که قند را به انرژی تبدیل می‌کنند، دارند.

بیماری لثه موجب پیچیدگی بیشتر دیابت می‌شود، زیرا فرآیند التهاب توانایی بدن برای استفاده از انسولین را مختل می‌کند. در ایجاد مشکلات پیچیده، دیابت و بیماری‌های لثه رابطه دوطرفه دارند. قند خون بالا، شرایط ایده آلی را برای پیشرفت عفونت، از جمله عفونت‌های لثه‌ای فراهم می‌کند. خوشبختانه، شما می‌توانید از رابطه‌ی دیابت و بیماری‌های لثه به نفع خود استفاده کنید، مدیریت یکی از این دو بیماری می‌تواند به کنترل دیگری کمک کند.

سلامت دهان و بیماری قلبی

اگرچه دلایل به طور کامل مشخص نشده‌اند، اما روشن است که بیماری‌های لثه و بیماری‌های قلبی اغلب با یکدیگر ارتباط دارند.

 این دو بیماری دارای عوامل مشترک متعددی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی ناسالم و اضافه وزن هستند. برخی افراد معتقدند که بیماری‌های لثه نقش مستقیمی در افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی دارند.

تئوری این است که التهاب دهان موجب التهاب در رگ‌های خونی می‌شود. این حالت می‌تواند خطر حمله قلبی را به روش‌های مختلفی افزایش دهد.

سلامت دهان و بارداری

نوزادانی که خیلی زودتر از موعد یا با وزن کم متولد می‌شوند، مشکلات سلامتی فراوانی از جمله بیماری ریوی، بیماری قلبی و اختلالات در یادگیری خواهند داشت.

در حالی که بسیاری از عوامل می‌توانند در زایمان زودرس یا تولد نوزاد کم وزن دخیل باشند، پژوهشگران در حال تحقیق و بررسی نقش احتمالی بیماری لثه در پیدایش این مشکلات هستند. به نظر می‌رسد به طور کلی عفونت و التهاب بر رشد جنین در داخل رحم اثر می‌گذارند.

سلامت دهان و پوکی استخوان

پوکی استخوان و بیماری لثه در یک مورد مشترک هستند و آن از دست دادن استخوان است. با این حال، ارتباط بین این دو بیماری بحث برانگیز است.

پوکی استخوان روی استخوان‌های بلند در بازوها و پاها تأثیر می‌گذارد، در حالی که بیماری‌های لثه استخوان فک را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

دیگران به این واقعیت اشاره می‌کنند که پوکی استخوان به طور عمده بر زنان تأثیر می‌گذارد، در حالی که بیماری‌های لثه در مردان شایع‌تر هستند.

بهداشت دهان و دندان و ارتباط آن با دیگر بیماری‌ها

تأثیر سلامت دهان بر سایر قسمت‌های بدن یک زمینه‌ی نسبتاً جدید برای مطالعه و تحقیق محسوب می‌شود. مطالعات حاضر ارتباط برخی از بیماری‌ها با سلامت دهان و دندان را نشان می‌دهند، از قبیل:

آرتریت روماتوئید:  درمان بیماری لثه باعث کاهش درد ناشی از آرتروزمی‌شود.

بیماری‌های ریوی: بیماری لثه ممکن است با افزایش میزان باکتری‌ها در ریه سبب بروز پنومونی و وخیم‌تر شدن بیماری مزمن انسدادی ریه شود.

چاقی: چاقی به بیماری لثه مرتبط است. به نظر می‌رسد بیماری لثه در صورت وجود میزان بالای چربی در بدن سریع‌تر پیشرفت می‌کند.

سلامتی دندان

 

سلامت دندان در کلینیک دندانپزشکی قلهک

شما برای ترمیم و درمان باید نزد فرد متخصص بروید تا با توانایی بهتری به انجام درمان بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است. این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است. بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان و همچنین دندانپزشکی اطفال می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

قبل از شروع سال جدید  1402، میتواند زمان مناسبی باشد تا از سلامت دندان های خود مطمئن باشید. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

کلینیک-دندانپزشکی-قلهک

 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

رادیوگرافی دندان
رادیوگرافی دندان

22 فروردین 1403

عقب نشینی یا تحلیل لثه دندان :

18 فروردین 1403

دندان قروچه

20 اسفند 1402

دندان مصنوعی چیست؟

10 اسفند 1402

لمینت دندان در تهران
لمینت دندان در تهران

10 شهریور 1402