مقابله با درد دندان

اگر تابحال درد دندان را تجربه کرده باشید، میدانید که چقدر دردناک است و شما نیاز دارید تا ویزیت توسط دندانپزشک از درد آن بکاهید. در این مطلب قرار است شما را با درمان های خانگی آشنا سازیم. اما توجه داشته باشید که حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید تا درد و مشکل آن را بطور کامل برطرف سازد.

مقابله با درد دندان

حالا شاید برای شما سوال باشد در خانه چگونه میتوانید از درد دندان خود بکاهید؟

قبل از هر چیزی خاطر نشان شویم، اولویت درمانی مراجعه به دندانپزشکی است و استفاده از این روش ها برای زمانی می باشد که دسترسی به دندانپرشک امکان پذیر نیست و مدتی طول خواهد کشید. از این رو برای کمتر شدن درد و ناراحتی شما میتوانید اما مواردی که در ادامه گفته میشود استفاده نمایید.

اما خوب است در اینجا مطلع شوید که چه مواردی میتواند علت دندان درد شما باشد.پس با ما همراه باشید.

درد دندان

عوامل درد دندان چیست؟

همانطور که گفته شد درد دندان را میتوانیم یکی از بدترین نوع دردهای بدن نام ببریم که در اثر ایجاد فرد ناراحتی بسیاری حس خواهد کرد.

این درد گاهی اوقات به دیگر نقاط بدن نیز اثر می گذارد و این امکان وجود دارد چشم و گوش های شما و... درد را احساس نماید و تحمل آن بسیار سخت باشد.

در این قسمت ما میخواهیم بدانیم چه عواملی در ایجاد درد دندان نقش دارند و یا بطور کل چه اتفاقاتی رخ میدهد تا دندان شما درد میگیرد؟

در ابتدا بگوییم که دندانپزشکان می‌توانند با استفاده از اطلاعات آزمایش‌های تصویربرداری، سوابق پزشکی و معاینه دندان، میتوانند علت درد شما را  تشخیص دهند.

از همین تشخیص های یاد شده توسط دندانپزشکان رایج ترین علل را در ذیل آورده ایم:

• حساسیت دندان

حساسیت دندان معمولاً توسط دمای سرد تحریک می‌شود و از قرار گرفتن در معرض عاج، یعنی بافت زیر مینا و سمنتوم، ایجاد می‌شود. قرار گرفتن دندان در معرض دمای بالا یا پایین می‌تواند در نتیجه فرسودگی، شکسته شدن دندان، عقب رفتن لثه یا حفره باشد.

• بیماری لثه

التهاب لثه‌ها می‌تواند باعث آلودگی، التهاب، تورم و قرمزی شده باشد. این بیماری باعث ایجاد پریودنتیت می‌شود، که منجر به بدتر شدن لثه و از دست دادن استخوان می‌شود.

• پوسیدگی دندان

این تشکیل حفره است که در اثر فرسایش مینای دندان ایجاد می‌شود. شکر و نشاسته تولید شده توسط ذرات غذا در دهان باکتری تولید می‌کند.

•  ترک خوردگی دندان

دندان ترک خورده باعث ایجاد درد شدیدی در زمان گاز گرفتن یا جویدن می‌شود. به همین ترتیب می‌تواند با حساسیت به دمای شدید همراه باشد.

• ساییدگی دندان‌

ساییدن و به هم زدن دندان‌ها به هم که به آن دندان قروچه نیز می‌گویند، این حالت معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که فرد در خواب باشد. بعد از یک دوره خاص باعث درد دندان و صورت می‌شود.

• تحت فشار بودن دندان

این حالت می‌تواند به دلیل ازدحام بیش از حد دندان‌ها یا هنگامی که لثه یا استخوان از قرار گرفتن دندان در موقعیت مناسب جلوگیری می‌کند، ایجاد شود. این اتفاق معمولاً در دندان عقل اتفاق می‌افتد.

• آبسه

باکتری‌ها در محفظه پالپ جمع می‌شوند زیرا پالپیت یا حفره درمان نشده است. در نتیجه، محفظه پالپ سعی می‌کند عفونت را از نوک ریشه دندان تخلیه کند. فشار ناشی از تخلیه باعث دندان درد می‌شود که با جویدن آن بدتر می‌شود.

دندان درد شدید

روش های خانگی درمان درد دندان

قبلتر گفته شد که چه عواملی باعث ایجاد درد دندان میشود. در ادامه مطلب ما راهکارهایی برای کاهش این درد به شما ارائه میدهیم که با انجام آن بتوانید از درد خود کم نمایید.

توجه کنید انجام این روش های خانگی قطعی نیست و ممکن است درد شما را تسکین ندهد. اینجا مشخص میشود که درد دندان شما جدی است و امکان دارد به عصب رسیده باشد. بنابراین تنها دندانپزشک است که میتواند به شما کمک نماید.

علاوه بر این اگر باردار هستید، شیر می‌دهید یا بیماری پزشکی دارید استفاده از روش‌های درمانی گیاهی ممکن است برای شما منع باشد. پس حتما قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

برای کاهش درد دندان موارد زیر برای شما مناسب است:

یخ

استفاده از یخ در ناحیه دندان درد می‌تواند به بی حس شدن درد کمک کند. می‌توانید نسخه‌های مختلف این روش را امتحان کنید.

مقداری یخ را در حوله بپیچید و آن را به ناحیه آسیب دیده بمالید. کمپرس را هر بار به مدت 15 دقیقه در محل مورد نظر نگه دارید.

همچنین، می‌توانید چندین بار آب یخ را در دهان خود نگه دارید. یخ را گاز نگیرید، زیرا می‌تواند دندان‌های شما را بشکند.

یخ

شستشو با آب و نمک

از آنجا که نمک یک ضد عفونی کننده طبیعی است، می‌تواند با کاهش التهاب به مقابله با هرگونه عفونت کمک کند. یک قاشق چای خوری نمک را با آب گرم مخلوط کنید و مانند دهانشویه غرغره کنید.

آب نمک

کیسه‌ چای

می‌توانید یک کیسه چای سرد یا گرم روی دندان خود بمالید. در صورت استفاده از چای کیسه ای دست دوم، اطمینان حاصل کنید که سرد شده است تا گرم نباشد.

اگر گزینه سرد را ترجیح می‌دهید، سعی کنید یک کیسه چای دست دوم را برای چند دقیقه در فریزر قرار دهید، سپس آن را روی دندان خود بمالید.

کیسه چای

پیاز

پیاز دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتری و ضد میکروبی است که می‌تواند موجب تسکین دندان درد شود و میکروب هایی را که ممکن است باعث ایجاد عفونت شوند از بین ببرد.

کافی است چند برش پیاز خام را برای چند دقیقه بجوید یا به دلیل تورم و درد قادر به جویدن نیستید، یک تکه کوچک پیاز خام را مستقیماً روی دندان آسیب دیده قرار دهید.

پیاز

سیر

سیر علاوه بر مبارزه با باکتری‌ها، مسکن درد نیز هست. می‌توانید از سیر خرد شده خمیری درست کنید که بتوانید آن را روی دندان خود بمالید.

می‌توانید یک تکه حبه سیر تازه را بجوید یا یک پنبه را در روغن سیر خیس کنید و آن را روی دندان خود قرار دهید.

سیر

عصاره وانیل

سعی کنید مقدار کمی را روی انگشت خود یا یک پنبه قرار دهید و آن را چند بار در روز روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید وانیل می‌تواند به بی حس شدن درد ناشی از دندان درد کمک کند.

عصاره وانیل

میخک

می‌توانید روغن گل میخک را روی یک پنبه قرار دهید و آن را به ناحیه دردناک بمالید یا یک قطره از روغن را مستقیماً روی دندان خود قرار دهید و می‌توانید یک قطره روغن میخک را درون یک لیوان آب بریزید و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

میخک

برگ‌های گواوا

برگ‌های گواوا دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است شما می‌توانید از برگ‌ها برای تهیه چای استفاده کنید که اجازه دهید خنک شود و به عنوان آبکشی استفاده کنید یا برگ‌ها را بجوید تا کمی تسکین یابد.

برگ گواوا

گیاه گندم

فواید زیادی از گیاه گندم وجود دارد که آن را به ابزاری مفید برای درمان دندان درد تبدیل می‌کند. مانند بسیاری از روش‌های دیگر ذکر شده، برای رفع عفونت های ناشی از باکتری بسیار مناسب است. بنابراین، به سادگی مقداری آب گندم تهیه کنید و آن را چند بار در روز در دهان خود بشویید.

گیاه گندم

نعناع فلفلی

نعناع فلفلی یکی دیگر از درمان‌های بسیار قدیمی و رایج برای درد دندان عقل است. این گیاه غنی از خاصیت بی حس کننده است که به تسکین درد کمک می‌کند.

مقداری روغن نعناع را روی محل درد بمالید. بگذارید چند دقیقه روی آن بماند ، سپس دهان خود را با آب نمک گرم بشویید.

روغن نعناع فلفلی

برش  خیار

یک خیار خنک شده یک درمان عالی برای درد دندان عقل استیک خیار را برای چند دقیقه در فریزر قرار داده و بگذارید کاملاً سرد شود.

بعد از اینکه خوب سرد شد آن را از فریزر خارج کرده و یک برش کوچک به اندازه ای که روی دندان دردناک شما قرار بگیرد برش دهید.

برش خیار

آویشن

از روغن آویشن می‌توان به عنوان محلول شستشو استفاده کرد یا مستقیماً روی دندان گذاشت. برای شستشو، یک قطره روغن به یک لیوان آب اضافه کنید و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید. برای استفاده از آن روی دندان خود، مقداری روغن با آب رقیق کنید، چند قطره روی پنبه قرار دهید و دندان خود را بگذارید.

اگرچه این روش‌های درمانی می‌توانند موقتاً تسکین دهند، اما نباید آن‌ها را جایگزین مراقبت‌های حرفه ای دندانپزشکی بدانید. هنگامی که دندان درد دارید، بسیار مهم است که به دندانپزشک مراجعه کنید و درمان را توسط او پیش ببرید.

درمان درد دندان

سلامت دندان با کلینیک دندانپزشکی قلهک

شما برای ترمیم و درمان دندان در هر سنی باید نزد فرد متخصص بروید تا با توانایی بهتری به انجام درمان  بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری خواهد داشت.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان و همچنین دندانپزشکی اطفال می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

قبل از شروع سال جدید  1402، میتواند زمان مناسبی باشد تا از سلامت دندان های خود مطمئن باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

کلینیک-دندانپزشکی-قلهک

عقب نشینی یا تحلیل لثه دندان :

دندان قروچه

دندان مصنوعی چیست؟