مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

انجام ارتودنسی دندان توسط ارتودنتیست

اگر قصد انجام ارتودنسی دندان را دارید، حتما میدانید که انجام این کار باید نزد متخصص ارتودنسی انجام گیرد. اما خوب است با این تخصص آشنا شوید و بدانید چه تفاوتی با دندانپزشک عمومی دارد.
ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی، دندانپزشکی است که با سپری نمودن دوره تخصصی ارتودنسی بعد از دوره عمومی قادر به درمان مشکلات و ناهنجاری های دندانی و فکی می باشد.


انجام ارتودنسی دندان توسط ارتودنتیست

اگر قصد انجام ارتودنسی دندان را دارید، حتما میدانید که انجام این کار باید نزد متخصص ارتودنسی انجام گیرد. اما خوب است با این تخصص آشنا شوید و بدانید چه تفاوتی با دندانپزشک عمومی دارد.

ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی، دندانپزشکی است که با سپری نمودن دوره تخصصی ارتودنسی بعد از دوره عمومی میتواند به درمان مشکلات و ناهنجاری های دندانی و فک بپردازد.

ارتودنتیست ها دندانپزشک هستند ولی تنها کمتر از ۲ درصد دندانپزشکان، متخصص ارتودنسی می باشند.

اگرچه برخی دندانپزشکان اقدام به درمان ارتودنسی و قرار دادن براکت روی دندان بیماران خود می کنند، توجه به این نکته ضروری است که آنها ارتودنتیست نیستند.

در واقع تنها یک متخصص ارتودنسی دارای سواد و مدرک آکادمیک تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری های دندانی- فکی می باشد.

دندانپزشک که معمولا” از عنوان “جراح-دندانپزشک” روی تابلو مطب خود استفاده می کند، با گذراندن دوره ای ۶ ساله و کسب مدرک عمومی قادر به انجام تمامی اعمال دندانپزشکی بجز موارد پیچیده مشکلات دهان و دندان و درمان ناهنحاریهای دندانی-فکی می باشد.

متخصص ارتودنسی دندانپزشکی است که پس از خاتمه دوره ۶ ساله دندانپزشکی عمومی با قبولی در آزمون رزیدنتی با کسب بالاترین نمره ها در قیاس با دیگر رشته های تخصصی، موفق به ورود و گذراندن یک دوره آکادمیک آموزشی ۳ ساله در زمینه درمان ناهنجاریهای دندانی-فکی شده است و بجز درمانهای ارتودنسی و ارتوپدی دندانی فکی، درمانهای عمومی نظیر ترمیم، عصب کشی و یا پروتز انجام نمی دهد.

یک روش ساده توجه به عناوین نوشته شده روی تابلو دندانپزشکی است که به وی مراجعه می کنید. واژه “متخصص ارتودنسی” مختص دندانپزشکی است که تخصص ارتودنسی را طی دوره ای مجزا بعد از دوره دندانپزشکی عمومی در دانشگاههای معتبر کشور گذرانده است.

حال آنکه کلماتی از قبیل “ارتودنسی”، “زیبایی”، “عضو انجمن ارتودنسی” و به تنهایی گواهی بر دارا بودن تخصص در این زمینه نمی باشند.

روش دیگر مراجعه به لیست متخصصین ارتودنسی ایران (بنابر آخرین اعلام انجمن ارتودنتیست های ایران) می باشد، به این صورت که در لینک اعضای انجمن می توانید از بودن نام دندانپزشک خود در لیست متخصصین ارتودنسی کشور اطمینان حاصل کنید.

Doing-orthodontics-of-teeth-by-orthodontist

 

 

مشاهده ویدیو زیر در آپارات کلینیک قلهک را از دست ندهید، کلیک کنید

کلینیک قلهک در آپارات

 

روش درمانی ارتودنسی دندان

روش های درمانی ارتودنسی دندان در دو گروه قرار دارند، گروه اول برای تصیح دندان ها و گروه دیگردرمان رفع ناهنجاری های فک می باشد.

درمان هر یک از این موارد نیاز به استفاده از دستگاه مخصوص خود را دارد. اگر بیماری که دارای ناهنجاری دندانی و یا فکی است  در زمان مناسب به دندانپزشک مراجعه کند، می توان مشکلات بیمار را به راحتی با ارتودنسی درمان نمود و بر عکس اگر بیمار به موقع مراجعه ننماید و یا همکاری خوبی در حین درمان ارتودنسی نداشته باشد و یا شدت ناهنجاری فکی بسیار زیاد باشد بیمار نیاز به ارتودنسی به همراه جراحی خواهد داشت.

ارتودنسی در موارد زیر انجام می شود:

  1. مرتب کردن دندان 
  2. منظم نمودن دندان 
  3. درمان ناهنجاری های فک 
  4. صاف کردن دندان ها 
  5. ردیف شدن دندان
  6. ارتودنسی در بیماران لب شکری

بهترین سن برای ارتودنسی نیز به محض متوجه شدن هرگونه ناهنجاری فک و دندان می باشد و می بایستی به نزد متخصص ارتودنسی بروید و سن مشخصی برای اینکار معین نشده است.

حتی اگر کودک شما زیر 8 سال است. با مراجعه زود هنگام می توانید آمادگی لازم برای شروع یک درمان ارتودنسی حساب شده را کسب کنید. بهترین سن برای ارتودنسی از شروع 8 سالگی تا قبل از بلوغ کودک است.

اما این بدان معنا نیست که افراد بالای 14 یا 18 سال نمی توانند از درمان ارتودنسی بهره ببرند. درمان ارتودنسی بزرگسالان ممکن است در مقایسه با ارتودنسی کودکان زمان بیشتری ببرد. اما در نهایت به نتیجه دلخواه خواهند رسید.

انواع روش های ارتودنسی

  • ارتودنسی ثابت:

یکی از رایج ترین روش های درمانی به روش ارتودنسی، ارتودنسی ثابت است که در آن از براکت های ثابت و سیم استفاده می شود.

در این روش براکت ها بر روی دندان های بیمار به وسیله کامپوزیت های مخصوص وصل می شوند وسیم های متصل کننده  از براکت ها رد می شوند و با استفاده از کش های مخصوصی که برای این کار وجود دارد وصل می شوند.

این دستگاه ها را که ثابت هستند و هرماه توسط ارتودنتیست تنظیم می شود و با تغییرات سایز سیم و کش های مخصوص فک ها درمان ارتودنسی ادامه می یابد تا بعد از مدتی نتیجه مورد نظر حاصل شود.

در حال حاضر براکت‌های شفاف که ظاهر زیباتری وجود دارند و شما می توانید با استفاده از نوع براکت  امکان زیباتر بودن نمای ارتودنسی دندان خود را فراهم نمایید.

  • ارتودنسی متحرک:

به نوعی  از ارتودنسی  می گویند که شما می توانید هنگام خوردن غذا و یا مسواک زدن از دهان خارج کنید چون این نوع از ارتودنسی به دندان چسبانده نمی شود.

 دستگاه های ارتودنسی متحرک اغلب به دو دسته تقسیم می شوند:

  • گروه اول متناسب با حرکت های ساده دندانی می باشد.
  • دومین گروه از دستگاه های ارتودنسی متحرک برای حرکت دادن فک بالا و پایین مناسب است.

دستگاه ها برای این ساخته شده اند که، نیروی مشخصی را با کمک فنرها و پیچ ها و دیگر اجزای مکانیکی خود به دندان ها و یا فکین وارد کنند.

دستگاه ارتودنسی متحرک تنها برای نوع خاصی از حرکات ساخته شده است و از آنها میتوانیم برای درمان های تخصصی تر و دشوارتر نیز استفاده کنیم.

از مزایای دستگاه ارتودنسی متحرک میتوانیم به این اشاره نماییم که، بهداشت راحت تر انجام می گیرد و امکان این وجود دارد که در صورت عدم تحمل آن را خارج نمایید و در نهایت هزینه کمتری را نسبت به  درمان ثابت بپردازید.

در ادامه به معرفی کلینیک دندانپزشکی قلهک می پردازیم. شما میتوانید کلیه خدمات مربوط به دهان و دندان خود را در این مجموعه انجام دهید.

Orthodontic-teeth

 

کلینیک دندانپزشکی قلهک در تهران

شما برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است. این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است. بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

دکتر-صادقی-ارتودنتیست

آشنایی با ارتودنتیست کلینیک دندانپزشکی قلهک

خانم دکتر حوری میرمحمدصادقی متخصص ارتودنسی

مسوول فنی و عضو هیئت موسس کلینیک قلهک

استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی عمومی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1384 

فارغ التحصیل رشته تخصصی ارتودنسی از دانشگاه تهران در سال 1388 

عضو انجمن نخبگان ایران

دارای 10 سال فعالیت در زمینه تخصصی ارتودنسی میباشد

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

clinic-gholhak

 


نما
 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

ارتودنسی ارزان در تهران
ارتودنسی ارزان در تهران

27 مهر 1402

آیا ارتودنسی دندان معایبی دارد؟
آیا ارتودنسی دندان معایبی دارد؟

17 مهر 1402

باورهای غلط ارتودنسی دندان
باورهای غلط ارتودنسی دندان

08 مهر 1402

پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی
پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی

21 شهریور 1402

ارتودنسی دندان برای سن بالا مناسب است؟
ارتودنسی دندان برای سن بالا مناسب است؟

17 شهریور 1402