مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

ارتودنسی دندان تا چه سنی امکان پذیر است؟

اولین تخصص در دندانپزشکی شاخه ارتودنسی می باشد و در این علم دندان ها و فک هایی که در محل نامناسبی قرار گرفته اند اصلاح و به محل صحیح خود بازمی گردند.
در این مقاله قصد داریم به بررسی سن انجام ارتودنسی دندان بپردازیم.


 

ارتودنسی دندان تا چه سنی امکان پذیر است؟

شاید برای شما سوال باشد که برای انجام ارتودنسی دندان بهتر است در چه سنی اقدام نمایید تا به واسطه زمان انتخابی صحیح نتیجه مناسبی بگیرید؟

برای انجام ارتودنسی محدودیت سن وجود ندارد و این بستگی دارد در چه زمانی نیاز شما به این درمان احساس شود. مثلا در مواردی که دندان های فرد در زاویه درست و فاصله مناسب از هم رشد نکرده باشند و در بعضی افراد دندان ها نزدیک به هم باشد انتخاب درمان با ارتودنسی انتخاب صحیح می باشد.

سن ارتودنسی برای افرادی که دارای یک پایه فک قوی و لثه های سالم هستند، حتی در سنین بالا هم میتواند مشکلات دندانی افراد را رفع نماید.

درمان ارتودنسی دندان می تواند تفاوت زیادی در ظاهر و به خصوص لبخند شما ایجاد نماید و مهمتر اینکه سالم بودن لثه ها و همچنین میزان سلامت دندان های شما را تضمین می نماید.

ارتودنسی
 

تاثیر ارتودنسی دندان بر صورت به چه اندازه است؟

تاثیر ارتودنسی دندان  برچهره و صورت وابسته با تغییرات اساسی و بسیار این روش درمانی در نحوه قرارگیری دندان‌ها و وضعیت فک است. کج بودن فک، جلو یا عقب بودن چانه تحت تاثیر بی نظمی دندان‌ها باعث به بد حالت بودن چهره افراد می‌شود.

این عوامل در تاثیر ارتودنسی بر فرم صورت نقش زیادی دارد. از آنجایی که بریس نصب شده بر روی دندان‌ها در قرار گرفتن آنها در جای مناسب و تغییر حالت فک و چانه تاثیر مستقیم داشته بنابراین بیشتر افراد تاثیر ارتودنسی را بر فرم صورت فراتر از حد علمی و پزشکی آن می‌دانند. در این قسمت به بررسی تاثیر ارتودنسی در حالت اعضای چهره وابسته به تجربه متخصصین ارتودنسی پرداخته‌ایم.

تاثیر ارتودنسی بر چانه

تاثیر ارتودنسی بر چهره افراد وابسته به اندازه تاثیر این روش درمانی بر اعضای وابسته به دهان و دندان می‌باشد. چانه عضوی از چهره بوده که به فک پایینی متصل و تغییرات اعمال شده بر روی فک در اثر ارتودنسی بر روی آن تاثیر مستقیم دارد.

اصلاح کجی فک بر روی پوست زیر چانه تاثیر داشته و ظاهر چهره شما را شاداب و جوان تر نشان می‌دهد. بیشترین تاثیر ارتودنسی برچانه را با رفع عارضه آندربایت یعنی جلو به نظر رسیدن چانه با روش ارتودنسی می‌توان مشاهده نمود. جلو بودن دندان‌های وصل شده به فک پایین چانه را به بیرون متمایل و صورت را کاملا گرد می‌کند که با تاثیر ارتودنسی بر چانه این مشکل رفع می‌شود.

تاثیر ارتودنسی بر لب‌ها

در بیشتر مواقع افرادی که تمایل به انتخاب روش ارتودنسی برای درمان وضعیت دندان‌های خود هستند از تغییرات حاصله در فرم لب‌ها به دلیل قرار گرفتن بریس بر روی دندان‌ها و جابه جایی آنها ناراضی هستند. تغییرات ایجاد شده در حالت لب‌ها و تاثیر ارتودنسی بر لب‌ها برای افراد حساس بر روی چهره یک نگرانی به شمار می‌آید.

بنابراین ارتودنتیست استفاده از بعضی نوار‌های کشنده بر روی بریس را پیشنهاد می‌کند که روند تغییر جایگاه دندان های بیمار را اندکی آهسته تر می‌کند و باعث می‌شود حالت و فرم لب‌ها تغییر نکند.

تاثیر ارتودنسی بر بینی

ارتودنسی بطور مستقیم بر حالت و وضعیت بینی افراد تاثیر نداشته و مشاهده تغییرات به دلیل تاثیر حالت لب و فک بالایی بر وضعیت قرار گرفتن بینی در صورت می‌باشد. بنابراین بیشتر افراد این سوال را دارند که آیا تاثیر ارتودنسی را بر روی بینی می‌توان دید؟ یا عمل بینی را قبل یا بعد از دوره درمان ارتودنسی انجام دهند؟

در پاسخ به این سوالات می‌توان گفت تغییرات ایجاد شده در حالت فک بالایی و دندان‌ها منجر به حس کردن تاثیر ارتودنسی بر بینی بوده و بهترین زمان انجام عمل بینی بعد از پایان دوره ارتودنسی دندان و شکل گیری حالت فک و دندان و لب‌های فرد است.

تاثیر ارتودنسی بر فک

تاثیر ارتودنسی دندان به این صورت است که  می‌تواند در جابجایی فک بالایی در هنگام تغییرات در دندان‌ها اثر بگذارد.

ارتودنسی دندان

نکات روش کشیدن نخ دندان در ارتودنسی دندان

نخ دندان یک بافته نایلونی است که برای برداشتن خرده های غذایی و پلاک بین دندانی بکار می رود.

کشیدن نخ دندان هنگامی که روی دندانهای خود براکت ارتودنسی دارید مشکل تر و در عین حال از هر زمان دیگری مهمتر است.

کسانی که ارتودنسی دندان دارند از دو روش برای انجام استفاده میکنند:

۱.استفاده از سوپر فلاس

 نوار سوپرفلاس شامل:

یک انتهای محکم و مستقیم

یک قسمت میانی اسفنجی

یک انتهای نخ معمولی

برای انجام در مرحله اول باید بخش انتهایی محکم و مستقیم نخ را از زیر وایر بین دو دندان رد کنید و بعد از آن مرحله دوم انتهای معمولی نخ را به آرامی به ناحیه تماس بین دو دندان برده و با حرکتی C شکل به صورت بالا و پایین به دیواره هر دندان بکشید.

هر دو مرحله را برای هر دندان تکرار کنید. پس از کشیدن نخ دندان بین سیم ارتودنسی و براکت ها نوبت به دندانهای دیگری که روی آنها براکت نیست می رسد که به روش معمول انجام خواهد شد.

توجه کنید همیشه پس از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، دهان خود را با آب بشویید.

۲استفاده از فلاس تریدر

فلاس تریدر ارتودنسی ابزاری یک بار مصرف و ارزان است که به راحتی در هر مغازه ای که مسواک و خمیر دندان یافت می شود قابل دسترس می باشد. طول کوتاهی از نخ دندان را داخل فلاس تریدر رد کرده و سپس به کمک فلاس تریدر نخ را از پشت سیم ارتودنسی عبور دهید. در ادامه نخ را در ناحیه تماس دندانها بالا و پایین ببرید.

فلاس تریدر ارتودنسی برای عبور دادن نخ دندان معمولی از زیر سیم ارتودنسی دندان استفاده میشود.

نخ دندان

 

ارتودنسی دندان درکلینیک دندانپزشکی قلهک در تهران

 برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است. این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است. بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می تواند به وب سایت کلینیک مراجعه فرمایید.

https://clinicgholhak.com/

کلینیک قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

مراجعه به دندانپزشکی بعد از تزریق ژل
مراجعه به دندانپزشکی بعد از تزریق ژل

05 مرداد 1403

چرا در ارتودنسی دندان را میکشند؟
چرا در ارتودنسی دندان را میکشند؟

13 تیر 1403

بریس ارتودنسی دندان
بریس ارتودنسی دندان

04 تیر 1403

محاسبه هزینه ارتودنسی دندان 1403
محاسبه هزینه ارتودنسی دندان 1403

28 اردیبهشت 1403

تاثیر تکنولوژی بر انجام ارتودنسی دندان
تاثیر تکنولوژی بر انجام ارتودنسی دندان

15 اردیبهشت 1403