دندانپزشکی,دندانپزشکی با بیهوشی,بی حسی موضعی دندان,عوارض بیهوشی عمل دندان,کشیدن دندان عقل,انواع بی حسی,روش انجام بی حسی,عوارض جانبی بی حسی دندان,کلینیک دندانپزشکی قلهک
مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

مدت زمان روش دندانپزشکی با بیهوشی

بعضی اوقات برای حفظ سلامتی از جمله سلامت دهان و دندان لازم است اقدامات پزشکی، زیر نظر یک دندانپزشک خوب انجام شود. بیهوشی بخش جدایی ناپذیر از بسیاری از این روش ها است.


مدت زمان روش دندانپزشکی با بیهوشی

دندانپزشکی با بیهوشی به شرایط و خواسته های شما بستگی دارد. لازم به ذکر است که از بی حسی موضعی می توان برای اقدامات ساده دندانپزشکی استفاده کرد و نیازی به بیهوشی ندارد.

بعضی اوقات برای حفظ سلامتی از جمله سلامت دهان و دندان لازم است اقدامات پزشکی، زیر نظر یک دندانپزشک خوب انجام شود. بیهوشی بخش جدایی ناپذیر از بسیاری از این روش ها است. این که آیا این یک عمل جراحی زانو است یا پر کردن یک پوسیدگی شدید دندان است. اگر بیهوشی یا بی حسی برای یک عمل به درستی انجام شود ، دیگر نیازی به نگرانی بیمار نیست. اما برخی از بیماران عوارض جانبی ناشی از بیهوشی را تجربه می کنند.

شرایط-انجام-دندانپزشکی-با-بیهوشی

چرا از بی‌حسی در دندانپزشکی استفاده می‌کنند؟

در عمل های دندانپزشکی ، برای جلوگیری از درد در بافت های سطحی ، بیهوشی موضعی با استفاده از پنبه روی بافت های دهان گذاشته می شود.

از بی حسی موضعی نیز ممکن است برای زخم ها و نقاط حساس و دردناک داخل دهان استفاده شود. آمپول بی حسی دندان در ناحیه خاصی از دهان شما می تواند به جلوگیری از درد و ناراحتی در حین عمل کمک کند. این کار با انسداد اعصاب حسی که درد را منتقل می کنند و بیهوشی بافت های دهان انجام می شود. متأسفانه ، تمام عمل های انجام شده توسط دندانپزشکان به سادگی جرم گیری و تمیز کردن منظم دندان ها نیست. بنابراین قبل از اینکه قرار بعدی خود را تعیین کنید ، مطمئن شوید که آیا عمل شما به بیهوشی یا بی حسی احتیاج دارد یا خیر.

کشیدن دندان یکی از متداول ترین اقدامات دندانپزشکی است که نیاز به استفاده از بی حسی دارد. در صورت نیاز به کشیدن دندان با پوسیدگی شدید ، دندانپزشک ابتدا اطراف دندان را بی حس می کند.

کشیدن دندان عقل روش دیگری است که نیاز به بی حسی دارد. زیرا دندان عقل معمولاً در لثه ها جاسازی شده و فضای کافی برای کشیدن آنها به راحتی وجود ندارد. جراحی مغز و اعصاب یکی از عملیاتی است که طی سالهای گذشته انجام آن بسیار ساده تر شده است. استفاده از بیهوشی نیز برای این عمل ضروری است. پر کردن پوسیدگی دندان را می توان رایج ترین کاربرد بی حسی در دندانپزشکی دانست. پر کردن دندان زمانی ضروری است که قسمت کوچکی از دندان در اثر پوسیدگی از بین برود و حفره کوچکی در دندان ایجاد شود. دندانپزشک باید پوسیدگی را برطرف کرده و شکاف ها را پر کند.

بیهوشی-در-دندانپزشکی

انواع بی‌حسی در دندانپزشکی

به طور کلی دو نوع بی حسی وجود دارد که شامل بی حسی موضعی و بیهوشی عمومی است بی حسی موضعی عبارت است از “سرکوب موقتی قوه احساس از جمله حس درد در قسمتی از بدن که از طریق تزریق آمپول بی‌حسی و یا مالیدن پماد آن بر روی موضع مورد نظر انجام می‌شود و هیچ تأثیری بر سطح هوشیاری بیمار نمی‌گذارد. "در حقیقت ، دندانپزشک با تزریق ماده بی حس کننده فقط به بخشی از دهان یا لثه شما تزریق می کند ، اما در حین عمل کاملاً بیدار خواهید بود. بیهوشی عمومی عبارت است از بیهوش کردن کامل شما برای مدت زمان محدود که در این مدت تنفس شما از طریق یک لوله هوا انجام می‌شود هر چند ممکن است اصطلاح بیهوشی عمومی باعث برداشت نادرستی برای بیماران شود، اما به طور کلی این نوع از بی‌حسی از نظر تخصصی، کار بسیار پیچیده‌تری نسبت به بی‌حسی موضعی است و تأثیر بیشتری در راحتی شما در زمان انجام عمل دارد.

بیهوشی عمومی همیشه توسط یک متخصص آموزش دیده مانند جراح فک و صورت یا متخصص بیهوشی پزشکی انجام میشود. اما از بی حسی موضعی فقط برای عمل های بسیار ساده ای استفاده می شود که برای درمان مشکلات و ناراحتی های جزئی انجام می شود و نیازی به تغییر وضعیت بدن ندارد.

روش انجام بی‌حسی چگونه است؟

هنگامی که یک دندانپزشک می خواهد بخشی از دهان شما را برای انجام یک عمل دندان بی حس کند ، ابتدا آن قسمت را با پنبه خشک می کند و سپس مقدار کمی ژل بی حسی را با یک سوآپ روی پوست آن ناحیه می مالد تا بی حس شود. سپس وی آمپول بی حسی را به لثه ها یا گونه های شما تزریق می کند. پرکاربردترین بی حس کننده موضعی در دندانپزشکی لیدوکائین است که اثر بیهوشی قوی و طولانی تری نسبت به هر داروی دیگری به نام نووکائین دارد. همچنین برای افزایش مدت زمان بیهوشی ، آن قسمت را تنگ تر می کند. همچنین حاوی هیدروکسید سدیم و کلرید سدیم است که به نفوذ آن در جریان خون کمک می کند.

اثر داروی بیهوشی می تواند چندین ساعت پس از عمل ادامه داشته باشد و باعث ایجاد مشکل در صحبت و غذا شود ، اما بعد از این مدت اثر کاملاً از بین خواهد رفت.

عوارض جانبی بی‌حسی دندان

بی حسی موضعی در دندانپزشکی عوارض جانبی زیادی ندارد اما گاهی ممکن است در برخی از افراد عوارض جانبی مشاهده شود. یکی از رایج ترین این عوارض ، بی حسی ناحیه اطراف محل عمل و نواحی دورتر از محل تزریق است. به عنوان مثال ، ممکن است بعد از تزریق ماده بی حس کننده به لثه ها ، پلک ها یا عضلات گونه شما بی حس شده و آویزان شوند. وقتی اثرات بیهوشی برطرف شود ، این شرایط از بین می روند. برخی دیگر از عوارض جانبی احتمالی بی حسی موضعی عبارتند از:

ناتوانی در پلک زدن و بستن چشم ها: اگر نمی توانید چشم های خود را ببندید ، دندانپزشک می تواند برای بسته نگه داشتن آنها از چسب استفاده کند. با این کار از خشک شدن چشمان شما جلوگیری می شود.

هماتوم: این عارضه که تورم پر از خون است ، هنگامی رخ می دهد که نوک سوزن آمپول بیهوشی در زمان تزریق رگ خونی را پاره می کند.

افزایش ضربان قلب: انقباض کننده عروق موجود در ماده بیهوشی می تواند ضربان قلب شما را برای یک یا دو دقیقه تسریع کند. اگر پس از تزریق ماده بیهوشی این مسئله را مشاهده کردید ، حتماً به دندانپزشک خود بگویید.

آسیب عصبی: اگر آمپول بیهوشی مستقیماً عصبی را لمس کند ، باعث بی حسی و درد مداوم می شود که هفته ها یا ماه ها ادامه دارد. البته آسیب عصبی با تزریق موضعی بسیار نادر است.

بی‌حسی در دوران شیردهی و بارداری

اگر باردار هستید یا فکر می کنید باردار هستید ، باید هنگام معاینه به دندانپزشک اطلاع دهید. بهتر است از انجام اقدامات غیرضروری دندانپزشکی در سه ماهه اول بارداری خودداری کنید. اما روشهایی که برای درمان عفونت دندان یا لثه انجام می شود برای سلامتی شما بسیار مهم است و باید در هر زمان از بارداری در صورت لزوم انجام شود.

از سه ماهه اول بارداری می توانید با یک دندانپزشک یا متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. یا در مورد روشهای بیهوشی یا بی حسی که می تواند برای شما استفاده شود با یک ماما مشورت کنید. این افراد می توانند ایمن ترین گزینه را به شما معرفی کنند.

در دوران بارداری می توانید مقداری بی حس کننده موضعی برای انجام اقدامات ضروری خود تهیه کنید. البته بهتر است قبل از بارداری ، درمان های دندانپزشکی خود را انجام دهید و اقدامات غیرضروری را به بعد از زایمان موکول کنید. اما در دوران بارداری ، شما باید درمان های پیشگیرانه مانند مسواک زدن و درمان به موقع بیماری پریودنتال (بیماری لثه) را انجام دهید. در دوران شیردهی می توانید دوز معمول بی حسی موضعی را بدون هیچ مشکلی دریافت کنید. بی حسی موضعی روی کودک شما تأثیر نمی گذارد.

بی‌حسی برای بیماران قلبی

برای بیمارانی که طبق تشخیص پزشک خود ، در انجام اقدامات عمومی دندانپزشکی مشکلی ندارند ، به ویژه بیماران مبتلا به بیماری قلبی ، کنترل درد و ناراحتی در حین جراحی کاملاً ضروری است. از آنجا که درد و هرگونه استرس دیگر می تواند باعث افزایش زیاد ترشح هورمون های اپی نفرین و اپینفرین سبک شود که اثرات مخربی روی قلب دارند و می توانند برای بیماران قلبی بسیار خطرناک باشند.

بنابراین ، استفاده از مقدار کمی هورمون اپی نفرین خارجی در این گروه از بیماران می تواند مفید باشد. اما دوز بی خطر این داروی هورمونی در بیماران قلبی چقدر است؟ یکی از رایج ترین توصیه ها در این زمینه این است که حداکثر میزان اپی نفرین قابل استفاده برای بیماران قلبی در هر جلسه دندانپزشکی 40 میکروگرم است.

روش‌های بی‌حسی برای کودکان

در مواردی که استفاده از بی حسی موضعی برای دندانپزشکی اطفال ضروری است ، مهمترین اولویت والدین کودک ، ایمنی و امنیت بی حسی است. برای روشهای پیچیده و طولانی مدت و همچنین برای بیمارانی که جوان یا عصبی هستند ، دندانپزشک ممکن است استفاده از بیهوشی عمومی را توصیه کند.

بیهوشی بیمار معمولاً روشی بسیار ایمن و مطمئن است و با این روش والدین کودک می توانند خطرات و استرس کودک را در حین جراحی و قبل و بعد از آن تا حد زیادی کاهش دهند. در طی چند ساعت اول پس از جراحی دندان ، والدین باید فقط غذاهای نرم و آبکی به کودک خود بدهند. اگر کودکی دچار استفراغ ، درد شدید ، تب یا خونریزی شدید شد ، والدین باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرند.

هنگامی که دهان کودک کاملاً بهبود یافت ، می تواند مانند همیشه به مراقبت از دندان های خود ادامه داده و دو بار در روز با خمیردندان های حاوی فلوراید مسواک بزند. بیهوشی در دندانپزشکی یک روش کاملاً ایمن و راحت است که برای انجام آن آماده می شود. و مراقبت های بعدی بسیار ساده است. با برقراری ارتباط مداوم با دندانپزشک کودک خود ، می توانید بهترین تجربه درمانی را برای کودک خود ایجاد کنید.

دندانپزشکی-با-بیهوشی

جمع بندی

در کلینیک قلهک ، ما به خوبی درک می کنیم که بسیاری از افراد جامعه از مراجعه به دندانپزشک می ترسند. همکاران ما در کلینیک قلهک با روحیه گرم خود به خوبی از این امر آگاه هستند و به گرمی از همه بیماران با چنین مشکلاتی استقبال می کنند و مایلند به افرادی که از دندانپزشکی می ترسند کمک کنند. در برخی موارد ، درمان این افراد با استفاده از روش های روانی و ادراکی انجام می شود و در برخی موارد ، تحت بیهوشی یا بی حسی انجام می شود.

ما طیف کاملی از خدمات دندانپزشکی را به بیماران ارائه می دهیم ، از جمله دندانپزشکی اطفال ، ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان ، بلیچینگ و جراحی لثه و فک و صورت و... تمام این درمان ها در یک محیط راحت و آرام با استفاده از تجهیزات پیشرفته انجام می شود و از بیهوشی برای افرادی که به آن نیاز دارند استفاده می شود.

www.clinicgholhak.com

کلینیک-دندانپزشکی-قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

دندان قروچه

20 اسفند 1402

دندان مصنوعی چیست؟

10 اسفند 1402

صفر تا صد دندان عقل

04 اسفند 1402

لمینت دندان در تهران
لمینت دندان در تهران

10 شهریور 1402

کامپوزیت دندان در تهران
کامپوزیت دندان در تهران

27 خرداد 1402