کامپوزیت,کامپوزیت دندان,مراحل انجام کامپوزیت,رنگ کامپوزیت,پولیش کامپوزیت دندان,درمان کامپوزیت دندان,ماده کامپوزیت دندان,فرم دهی کامپوزیت دندان,ترمیم دندان,پرکردن دندان,شکل دهی کامپوزیت دندان,کاغذ کربن کامپوزیت,پولیش نهایی کامپوزیت,کلینیک دندانپزشکی قلهک
مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

روش انجام کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان کاربردهای بسیار متنوعی دارد، به عنوان مثال ، آسیب های دندان مانند شکستگی ، پریدگی یا پوسیدگی را ترمیم میکند. در موارد دیگر بد فرمی، نامنظمی و فاصله بین دندان ها را اصلاح میکند. در این مقاله می خواهیم شما را با مراحل کامپوزیت دندان آشنا کنیم.


روش انجام کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان کاربردهای بسیار متنوعی دارد، به عنوان مثال ، آسیب های دندان مانند شکستگی ، پریدگی یا پوسیدگی را ترمیم میکند. در موارد دیگر بد فرمی، نامنظمی و فاصله بین دندان ها را اصلاح میکند. در این مقاله می خواهیم شما را با مراحل کامپوزیت دندان آشنا کنیم.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

1.    انتخاب رنگ

کامپوزیت دندان دارای رنگ های متنوعی است. برای ترمیم دندان هر فرد اول باید رنگ آن متناسب با نیاز وی انتخاب شود. دندانپزشک با استفاده از کتابچه راهنمای خود ، که شامل نمونه هایی از رنگهای مختلف کامپوزیت است ، به بیمار در انتخاب رنگ، که بیشترین هماهنگی را با رنگ دندانهای بیمار داشته باشد، کمک می کند.

برای یافتن نزدیکترین رنگ به رنگ دندانهای فرد ، پزشک نمونه ها را در کنار دندانهای بیمار قرار داده و رنگ و سطح شفافیت را با دندانهای فرد مقایسه می کند. بعضی اوقات ممکن است یک کامپوزیت جداگانه برای لایه های داخلی یا سطحی ،یا کل دندان یا لبه های آن انتخاب شود. با انتخاب کامپوزیت های جداگانه و متفاوت برای دندان می توان جلوه ای طبیعی به آن داد.

کامپوزیت-دندان

مرحله انتخاب رنگ کامپوزیت چگونه است:

هنگام انتخاب رنگ کامپوزیت دندان، موارد مختلفی باید در نظر گرفته شود. نوع منبع نور انتخاب شده می تواند تا حد زیادی با رنگ خود دندان مطابقت داشته باشد ، بنابراین در مورد رنگ مورد نظر خود با دندانپزشک خود مشورت کنید.

از آنجا که هنگام انجام کارهای دندانپزشکی ، دندان های بیمار باید باز باشد ، معمولاً دندان ها در چنین مواردی کم آب هستند. در نتیجه ، با خشک شدن دندانها ، رنگ آنها روشن و شفاف می شود و انتخاب و تهیه کامپوزیتی با رنگ دقیق مانند رنگ دندانهای خود بیمار غیرممکن می شود.

مطالعات نشان می دهد که این اثر در کمتر از 30 دقیقه ممکن است رخ دهد ، بنابراین بهتر است دندانپزشک در ابتدای ویزیت رنگ مناسب را انتخاب کند. بعضی اوقات ممکن است دندانپزشک یا حتی دستیار از شما بخواهد رنگی را انتخاب کنید. برخی مطالعات نشان می دهد که زنان به طور معمول در انتخاب رنگ دندان های خود بهتر از مردان عمل می کنند و میزان تجربه ای که فرد در این کار دارد ، عامل مهمی تلقی نمی شود. اگرچه در این مرحله می توان کامپوزیت ها را به راحتی جدا کرد یا روی دندان ها قرار داد ، اما برای سهولت روند انتخاب رنگ بهتر است در چنین مواردی از رنگ های روشن (لباس ، رژ لب ، جواهرات و ...) استفاده نشود.

2.    تمیز کردن دندان

در این مرحله دندانپزشک دندان های شما را جلا می دهد تا هرگونه پلاک (پلاک دندانی ، تارتار و ...) از دندان پاک شود. زیرا اگر سطح دندان ها تمیز و بدون جرم نباشد ، نمی تواند یک کامپوزیت قوی ایجاد کند. این آماده سازی به لایه مینای دندان نفوذ می کند و عاج یا لایه زیرین دندان ظاهر می شود.

آماده سازی دندان (دریل کردن و تمیز کردن دندان ها)

میزان شکل دهی مورد نیاز برای ترمیم دندان متفاوت است.

با برخی اقدامات زیبایی دندانپزشکی مانند (پر کردن شکاف ها ، ترمیم تراشه های کوچک ، حتی گاهی روکش ها یا روکش های سطح جلوی دندان) ممکن است نیاز به اصلاح جزئی وجود داشته باشد یا گاهی اوقات این نیاز برطرف می شود. سطح دندانی که قرار است کامپوزیت روی آن قرار گیرد ، عمدتا مینا خواهد بود.

در بدترین حالت ، مانند ترمیم دندان در اثر آسیب پوسیدگی ، میزان دریل کردن و تراشیدن نسبتاً زیاد خواهد بود. کاملاً طبیعی است که در این موارد ، هر دو لایه مینا و عاج درگیر می شوند. در این مرحله از کامپوزیت سطح دندان آماده می شود تا کامپوزیت بر روی آن قرار گیرد.

3.    متخلخل کردن سطح دندان با اسید

بعد از تمیز کردن دندان ها در صورت نیاز ، فرآیند کامپوزیت واقعی آغاز می شود. اولین مرحله تخلخل سطح دندان با کمک "اسید دندان" است.

این ماده اسیدی معمولاً به شکل ژل است که در قالب های کوچک سرنگ موجود است. این ژل معمولاً حاوی 30 تا 40٪ اسید فسفریک است و برای ایجاد کامپوزیت روی دندانها ریخته می شود. این ژل اسیدی به مدت 15 ثانیه بر روی سطح دندان قرار می گیرد و سپس به طور کامل از روی دندان شسته می شود. بعد از برداشتن ژل ، سطح دندان اکنون کاملاً آماده کامپوزیت است.

اگر دندانپزشک دندان را در این مرحله خشک کند ، سطح مینای دندان هنوز یخ زده به نظر می رسد و مانند شیشه ای خراشیده به نظر می رسد.

عمر-کامپوزیت-دندان

این مرحله چگونه انجام می‌شود

سوراخ کردن دندان واضح است و در حین انجام آن بیمار هیچ احساسی نخواهد کرد به طوری که حتی اگر مته به لثه شما بخورد ، دیگر دردی احساس نخواهید کرد. اگر دندانپزشک در این مرحله به شما عینک نداد ، شما باید هنگام مسواک زدن چشم های خود را ببندید. همچنین ممکن است هنگام مسواک زدن مقداری از طعم ژل وارد دهان شود که معمولاً تلخ یا ترش است.

به یاد داشته باشید که در تمام این مراحل دهان خود را باز کنید تا سوراخ ایجاد شده در سطح دندان آلوده به بزاق نشود.

4.    گذاشتن کامپوزیت بر روی دندان

در این مرحله دندانپزشک با استفاده از یک برس کوچک یا یک اپلیکاتور "مواد کامپوزیت" (یک پلاستیک مایع) را روی سطح متخلخل دندان رنگ می کند. گاهی اوقات به آرامی روی دندان باد می وزد تا اطمینان حاصل شود که مواد کامپوزیتی دندان به صورت لایه نازکی روی کل دندان و سطوح آن پخش شده است.

5. درمان و پولیش کامپوزیت دندان

بعد از قرار دادن ماده کامپوزیت روی دندان ، دندانپزشک پرتوی نوری با طول موج خاص را روی آن منعکس می کند.

نور یکی از این واحدها معمولاً آبی است و باعث فعال شدن کاتالیزور در مواد کامپوزیت می شود و آن را سفت می کند. معمولاً مدت تابش نور روی کامپوزیت دندان حدود 10 تا 20 ثانیه خواهد بود. بعد از آن می توان گفت که کامپوزیت اولیه دندان ایجاد شده است. مواد کامپوزیتی پیوند میکرومکانیکی با سطح متخلخل دندان ایجاد می کند. در این مرحله ممکن است احساس افراد متفاوت باشد.

به نظر می رسد که همیشه در نحوه فرمول بندی و استفاده از سطح متخلخل دندان و کامپوزیت آن (که اکنون این مجموعه "سیستم چسبنده" نامیده می شود) پیشرفت وجود دارد.

در برخی از این سیستم های مدرن ، ژل اسید و مواد کامپوزیتی دندان مستقیماً ترکیب می شوند. در این حالت نیازی به "تراشیدن و سپس مسواک زدن" نیست ، اما در عوض ، یک ماده کامپوزیت روی دندان قرار می گیرد (بدون تراشیدن قبلی یا صاف کردن سطح دندان) و پس از یک دوره انتظار ، به راحتی با یک نور سفت کننده تنظیم شده است

به غیر از نیاز به باز کردن دهان برای جلوگیری از آلودگی دندان توسط بزاق ، این مرحله فشار زیادی ایجاد نمی کند و جای نگرانی نیست. این مرحله نیز بسیار سریع و ساده است.

6.ترمیم و گذاشتن ماده کامپوزیتی دندان

بعد از ایجاد باندینگ اولیه با سطح دندان (از طریق مواد کامپوزیت) ، اکنون لایه های متوالی کامپوزیت دندان، به دندان اضافه می شوند تا شکل و حجم مورد نیاز ترمیم دندان فراهم شود. با افزودن و تنظیم هر یک از این لایه ها ، پیوند شیمیایی با لایه های کامپوزیتی که از قبل روی دندان قرار گرفته اند ایجاد می شود.

کامپوزیت قدرت زیادی دارد. دندانپزشک آن را در قسمتهای کوچک روی دندان قرار داده و به آرامی هر یک از آنها را در محل خود با برس میمالد تا جایی که قسمت ترمیم در حال ساخت شکل لازم را داشته باشد.

7.فرم‌دهی کامپوزیت

بعد از اینکه دندانپزشک از موقعیت کامپوزیت دندان کاملاً راضی شد ، با کمک همان نور قبلی تنظیمات اولیه را انجام می دهند. مدت زمانی که برای تابش یک پرتو نور لازم است معمولاً چیزی بین 10 تا 40 ثانیه است و در بعضی موارد احتمالاً بیشتر است.

8.    ترمیم دندان

اگر بعد از قرار دادن مقدار اولیه کامپوزیت ، ترمیم دندان هنوز کامل نشده باشد ، دندانپزشک می تواند به راحتی لایه های اضافی به آن اضافه کند.

هر یک از این لایه ها معمولاً حدود 2 میلی متر ضخامت دارند و وقتی روی دندان قرار می گیرند ، ابتدا کاملاً اصلاح می شوند و سپس لایه بعدی به دندان اضافه می شود.

9.کامپوزیت پر کردن دندان

به عنوان یک راه حل برای این دو مسئله ، به ویژه هنگامی که به پرکردگی های بزرگ نیاز است ، دندانپزشک ممکن است از یک کامپوزیت بزرگ برای پر کردن استفاده کند. این محصولات به گونه ای طراحی شده اند که در لایه هایی به ضخامت 4 تا 5 میلی متر قرار می گیرند یعنی دو برابر مواد معمولی، و زمان لازم برای قرار گرفتن در معرض نور بین 10 تا 20 ثانیه است.

با این حال ، این یک کلاس جدید از ترمیم ها است و بنابراین نسبتاً کمتر از نمونه های سنتی آزمایش شده است. همچنین ، تا به امروز ، طیف گسترده ای از سایه ها یا رنگ دندان، با انواع مختلف مارک های جهانی در دسترس نیست. بسته به اندازه ترکیب و نیاز به چند لایه کامپوزیت ، قالبهای کامپوزیت معمولاً مدت زیادی طول می کشد.

از آنجا که کنترل رطوبت و بزاق دهان در این مرحله بسیار مهم است ، بنابراین در این مرحله باید دهان شما باز باشد تا دندان ها در تمام این مراحل خشک بمانند. خبر خوب این است که پس از اتمام این مرحله ، دیگر کنترل رطوبت دهان حیاتی نیست. بنابراین ، دندانپزشک به شما اجازه می دهد قبل از اتمام کار فک های خود را استراحت دهید و برای مدت کوتاهی دهان خود را ببندید.

10.اصلاح و شکل‌دهی کامپوزیت دندان

دندانپزشک معمولاً از کامپوزیت حجیم و بزرگ استفاده می کند و سپس با استفاده از مته آن را اصلاح و شکل می دهد. هنگام تراشیدن و مته کاری کامپوزیت ، دندانپزشک از سنگ ها ، تیغه ها ، دیسک ها و نوارهای ظریف به صورت مرحله به مرحله استفاده می کند تا یک پولیش صاف و براق بدست آورد.

بعد از آن ، دندانپزشک یک آینه کوچک به شما می دهد و نظر شما را در مورد ظاهر دندان می پرسد. همه افراد در اتاق (از جمله دندانپزشک ، دستیار وی و خود شما) از زوایای مختلف به دندان نگاه می کنند تا اگر احیا امری یا چیزی است که دندانپزشک متوجه آن نشده است ، اصلاح شود. بعلاوه ، چون این دندان شماست ، مهمترین نظر شماست.

هنگام اصلاح و صیقل دادن کامپوزیت می توانید ارتعاشات مته را به خوبی احساس کنید ، اما حتی اگر از ماده بی حس کننده استفاده نشود باز هم درد نخواهید داشت. زیرا دندان شما در این شرایط مهر و موم شده و دندانپزشک فقط در حال ترمیم سطوح خارجی آن است.

11.بررسی کردن کامپوزیت دندان به هنگام گاز گرفتن

در این مرحله ، حتی اگر کامپوزیت دندان به پایان برسد ، چگونگی "گاز گرفتن" بیمار برای دندانپزشک بسیار مهم است. وی باید نحوه انقباض و همپوشانی دندانهای بیمار و اینکه آیا کامپوزیت دندان در حرکت دندان تداخل دارد را ارزیابی کند.

12.کاغذ کربن

برای این کار دندانپزشک یک نوار نازک از کاغذ کربن بین دندانهای بیمار قرار می دهد و از بیمار می خواهد که به آرامی دهان خود را ببندد و سپس حرکتی انجام می دهد که دندانهایش را به هم نزدیک کرده و سر بخورند.

موقعیت دندانها در نقاطی که آنها بهم می پیوندند ، روی کاغذ کربن باقی مانده است. اگر علائمی روی کامپوزیت و قسمت تازه ترمیم شده وجود داشته باشد ، دندانپزشک ضخامت کامپوزیت را تا زمانی که در آزمایشات بعدی در فرم خوب قرار گیرد تنظیم می کند.

این یک مرحله واقعاً مهم است و متأسفانه گاهی اوقات این اتفاق می افتد که فک شما سفت شده و احتمالاً بی حس شده است. به دستورالعمل های دندانپزشک خود گوش دهید و آنها را به بهترین شکل ممکن دنبال کنید. رعایت صحیح خواسته های دندانپزشک در این مرحله می تواند از مراجعه بیشتر به دندانپزشک جلوگیری کند.

13.پولیش نهایی

وقتی همه چیز مرتب شد ، این بار دندانپزشک کار نهایی را انجام می دهد ، کامپوزیت را رنگ دندانو پولیش میکند. پس از انجام این کار ، کامپوزیت دندان به پایان رسیده و آماده استفاده است.

شاید برایتان سوال پیش آید که آیا کامپوزیت دندان ممکن است بشکند یا بیوفتد؟ در این صورت آیا کامپوزیت دندان احتیاج به ترمیم دارد؟ برای پاسخ به این سوال روی لینک کلیک نمایید.

کامپوزیت-دندان

کلینیک تخصصی قلهک

برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

https://clinicgholhak.com/

کلینیک-دندانپزشکی-قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

ترمیم دندان چیست؟

07 اسفند 1402

رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی
رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی

24 آبان 1402

 مواد موثر در استحکام کامپوزیت دندان
مواد موثر در استحکام کامپوزیت دندان

17 آبان 1402

کامپوزیت دندان در شریعتی
کامپوزیت دندان در شریعتی

15 آبان 1402

علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟
علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟

24 مهر 1402