کامپوزیت,کامپوزیت دندان,ترمیم کامپوزیت دندان,مراحل ترمیم کامپوزیت,زمان ترمیم کامپوزیت,رزین کامپوزیت,دندانپزشکی,کامپوزیت ونیر,کلینیک قلهک,کلینیک دندانپزشکی قلهک
مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

آیا کامپوزیت دندان احتیاج به ترمیم دارد؟

اگر از کامپوزیت دندان خود به خوبی مراقبت کنید، طول عمری حدود 5 تا 7 سال دارد. بنابراین ، بعد از این مدت ، بعضی از آنها شکسته شده یا ترک میخورند ،به همین دلیل نیاز به ترمیم یا تعویض دارند


آیا کامپوزیت دندان احتیاج به ترمیم دارد؟

اگر از کامپوزیت دندان خود به خوبی مراقبت کنید، طول عمری حدود 5 تا 7 سال دارد. بنابراین ، بعد از این مدت ، بعضی از آنها شکسته شده یا ترک میخورند ،به همین دلیل نیاز به ترمیم یا تعویض دارند. کامپوزیت دندان شکسته به راحتی قابل ترمیم است و مراحل ترمیم کامپوزیت دندان شکسته بدون درد و در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می شود که در ادامه شما را با این مراحل آشنا میکنیم.

چه زمانی باید کامپوزیت دندان شکسته را ترمیم کرد؟

اگر از ظاهر طبیعی دندان های خود راضی نیستید و کامپوزیت شما به دلیل استفاده مداوم، افتاد یا دچار شکستگی و ساییدگی شد، باید سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید تا آنها را ترمیم کند.

اگرچه کامپوزیت ونیرها مانند لمینت های سرامیکی دوام ندارند ، اما مراحل ساده ترمیم روکش های کامپوزیت بدون نیاز به تراشیدن مینای دندان ، آنها را به یک گزینه ایده آل برای بیمارانی که نیاز به اصلاح طرح لبخند خود دارند؛ تبدیل کرده است. مواد رزین کامپوزیت از نوعی پلاستیک با مواد فیلر ساخته می شوند و زیبایی خود را بدون نیاز به ترمیم، حدود 5 تا 7 سال حفظ می کنند.

عمر-کامپوزیت-دندان

مراحل ترمیم کامپوزیت دندان شکسته

فرآیند ترمیم کامپوزیت فرآیندی است که در آن مواد رزین کامپوزیت رنگ طبیعی دندان، روی سطح دندانهای جلویی را می پوشاند تا آن را اصلاح کند. این مواد برای فرم دهی و ترمیم دندانهای شکسته یا تغییر رنگ یافته استفاده می شوند.

بعد از مراجعه به دندانپزشک برای ترمیم کامپوزیت دندان شکسته ، ابتدا چگونگی ترک و شکستگی روکش کامپوزیت به دقت بررسی می شود. امکان ترمیم دوباره با لایه گذاری روی کامپوزیت ، که روی دندانهای شما نصب شده است، وجود دارد. اما این روش باعث ضخیم شدن لایه کامپوزیت روی دندان می شود و ممکن است از نظر ظاهری خیلی زیبا به نظر نرسد. به همین دلیل ، دندانپزشک معمولاً لایه کامپوزیت ونیر را از روی دندانهای شما برمی دارد و از رزین کامپوزیتی جدید برای شکل دادن به دندان های شما استفاده می کند.

بهتر است کامپوزیت دندان شکسته را در همان دندانپزشکی که برای اولین بار مراجعه کرده اید ترمیم کنید. زیرا با توجه به اینکه دندانپزشک می داند از چه مارکی استفاده کرده است ، رنگ و سایه رزین کامپوزیتی مناسب که همان رنگ روکش های دندان است که روی دندانهای دیگر شما نصب شده است را انتخاب میکند. این بسیار ساده تر است و احتمال یکنواخت نبودن کامپوزیت دندان را کاهش می دهد.

روند ترمیم کامپوزیت دندان شکسته ساده و سریع انجام می شود. بعد از برداشتن کامپوزیت قبلی ، دندانپزشک رزین کامپوزیت را روی یک یا چند دندان که روکش کامپوزیت آن با مشکل روبرو می شود شکل می دهد و دوباره با لیزر سفت میکند تا با مینای دندان پیوند بخورد.

اگر کامپوزیت دندان شکسته را به موقع درمان نکنید و پوسیدگی به دندان شما گسترش یابد و به ریشه دندان برسد ، احتمالاً به کانال ریشه نیاز خواهید داشت. بعد از انجام روت کانال ، ترمیم کامپوزیت دندان شکسته شما با رزین کامپوزیت امکان پذیر نیست و دندانپزشک در این شرایط پیشنهاد می کند که از تاج دندان مصنوعی استفاده کنید ، که دوام بیشتری دارد و رنگ آن با دیگر شما سازگار است، کامپوزیت روکش برای تکمیل طراحی لبخند شما انتخاب شده است.

کامپوزیت-دندان

دلایل افتادن کامپوزیت دندان

                     پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت ونیر

دندانپزشک باید میزان پوسیدگی دندان را بررسی کند و تصمیم بگیرد که احتیاج به درمان کامپوزیت هست یا نه. اگر دندان زیر روکش کامپوزیت پوسیده باشد، پیوند بین کامپوزیت و مینای دندان ضعیف شده و در نتیجه کامپوزیت دندان از دندان می افتد. اگر پوسیدگی دندان شدید باشد و شما به روت کانال نیاز داشته باشید ، باید کامپوزیت دندان را با تاج دندان جایگزین کنید. انتخاب رنگ تاج دندان در این شرایط بسیار مهم است زیرا باید با سایر روکش های کامپوزیت هماهنگ باشد. همچنین توجه داشته باشید که دوام و طول عمر تاج دندان بسیار بیشتر از روکش های کامپوزیت است. بنابراین ، اگر بعد از چند سال نیاز به ترمیم و جایگزینی سایر روکش های کامپوزیت خود دارید ، باید رنگ آنها را مطابق تاج دندانی که اکنون نصب می کنید ، انتخاب کنید. با نصب تاج دندان دیگر نگران افتادن یا آسیب دیدن آن نخواهید بود.

                     عفونت لثه (Periodontal Disease)

یکی از مهمترین دلایل افتادن کامپوزیت دندان، عفونت لثه است زیرا عفونت لثه باعث التهاب و تورم لثه و در نتیجه باعث ایجاد فشار روی روکش های کامپوزیت و افتادن آنها روی دندان می شود. عفونت های لثه ای به احتمال زیاد به دلیل بهداشت نادرست دهان ، استعمال دخانیات و تجمع باکتری و پلاک در اطراف کامپوزیت ایجاد می شود.

                     وارد امدن فشار بیش از حد به کامپوزیت دندان

فشار بیش از حد به دلیل فعالیت های ورزشی در مسابقات ، تصادفات رانندگی ، خوردن و جویدن چیزهای سفت ، استفاده از روکش های کامپوزیت به جای ابزار و دندان ساییدن بسیار رایج است. در این حالت دندانپزشک ونیر کامپوزیت را ترمیم می کند و به شما توصیه می کند برای جلوگیری از تکرار این مشکل از محافظ های دندانی استفاده کنید.

                     کیفیت نامرغوب رزین کامپوزیت

از بین رفتن دندان های کامپوزیت در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از ترمیم دندان می تواند به دلیل کیفیت پایین رزین کامپوزیت باشد که البته به ندرت اتفاق می افتد.

                     تجربه دندانپزشک در کاشت ونیر کامپوزیت

تکنیک نصب ونیر کامپوزیت در دندانپزشکی زیبایی چندان دشوار نیست ، اما فرایند تشکیل و ایجاد پیوند بین کامپوزیت ونیر و دندان به تجربه و تخصص کافی برای جلوگیری از افتادن کامپوزیت در کوتاه مدت نیاز دارد. اگر کامپوزیت ونیر به درستی روی دندانها قرار نگیرد، به ساختار دندان آسیب می زند و در مدت کوتاهی دچار شکستگی ، ترک و سایر آسیب های جزئی یا افتادن از دندان می شود.

کامپوزیت-دندان

کلینیک تخصصی قلهک

برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

www.clinicgholhak.com

کلینیک-دندانپزشکی-قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

عقب نشینی یا تحلیل لثه دندان :

18 فروردین 1403

دندان قروچه

20 اسفند 1402

دندان مصنوعی چیست؟

10 اسفند 1402

رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی
رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی

24 آبان 1402

 مواد موثر در استحکام کامپوزیت دندان
مواد موثر در استحکام کامپوزیت دندان

17 آبان 1402