دندانپزشکی,دندانپزشکی اطفال
مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

دندانپزشکی اطفال

آیا تاکنون به دندانپزشکی اطفال مراجعه کرده اید؟ از اهمیت مراجعه به دندانپزشکی اطفال در طول دوره مراحل رشد دندان های کودکان چه می دانید؟


دندانپزشکی اطفال

آیا تاکنون به دندانپزشکی اطفال مراجعه کرده اید؟ از اهمیت مراجعه به دندانپزشکی اطفال در طول دوره مراحل رشد دندان های کودکان چه می دانید؟
همه ما می دانیم که کودکان از هر نظری به مراقبت بیشتری نیاز دارند و سلامتی آنها برای پدر و مادر در الویت قراردارد. از این رو تمام تلاش خود را می نمایند تا به بهترین حالت ممکن شاهد رشد و پرورش فرزند خود باشند.
یکی از مواردی که والدین باید به آن توجه نمایند، توجه به سلامت دهان و دندان فرزند خود است. کودکان در سنین پایین متوجه مراقبت از دندان های خود نیستند و والدین او باید بکوشند تا با آموزش های لازم و راهنمایی های صحیح اطلاعات مناسبی را در حد سن فرزند به او بدهند تا بتوانند به حفظ سلامت نیز کمک نمایند.

 

در حال حاضر ما با افزایش مشکلات پوسیدگی دندان ها در کودکان مواجه هستیم و عده ای بخاطر ترس و نگرانی در رابطه با این موضوع، زمان مناسبی را برای درمان انتخاب نمی کنند و همین باعث چالش هایی برای مراجعین می شود.
اما باید بدانید امروزه در کشور ما همچون کشورهای دیگر خدمات دندانپزشکی اطفال با بهترین روش ها صورت می پذیرد و شما با خیال آسوده و بدون نگرانی و ترس می توانید به آنها مراجعه فرمایید و مطمئن باشید که این روش ها به گونه ای است که کودک شما بدون هیچ اضطرابی همکاری لازم را انجام می دهد.
عده ای زیادی از کودکان با مهارت های دندانپزشک اطفال معالجه می شوند. اما هستند کودکانی که بخاطر سن کم و همکاری نکردن، ترس و اضطراب و... قادر به همکاری نیستند و در این روش دنداپزشک اصفال مجبور می شود از روش آرامشبخشی و بیهوشی عمومی استفاده نماید.
این دو روش با تجویز داروی خوراکی یا ترزیقی انجام می گیرد و فقط در صورت همکاری نکردن فرزند شما صورت می گیرد و با تصمیم متخصص دندانپزشکی اطفال مشخص می شود. که در این زمان والدین موظف هستند هرگونه اطلاعات پیش زمینه ای فرزندشان را در اختیار دندانپزشک معالج قرار بدهد تا مشکی پیش نیاد.
در ادامه به این می پردازیم که یک دندانپزشک اطفال چه اهدافی را دارد و در چه مسیری حرکت می کند.


دندانپزشکی اطفال

دندانپزشکان کودک و مسیر کاری آنان

دندانپزشک اطفال از تخصص های رشته دندانپزشکی است که از طرف آکادمی آمریکا نیز مورد تأیید است. این تخصص شامل موارد:


  1. بهداشت عمومی دندانپزشکی

  2. اندونتیکس

  3. آسیب شناسی دهان و فک و صورت

  4. رادیولوژی دهان و صورت

  5. جراحی دهان و فک و صورت

  6. ارتودنسی و ارتوپدی دندانپزشکی

  7. پریودنتیکس و پروتز دندان

  8.  

دندانپزشک اطفال در دوره تحصیل خود سعی دارد مهارت لازم را برای مراقبت دهان و دندان کودکان را بدست آورد و همچنین در تلاش است که بتوانند به راحتی با کودکان ارتباط بگیرد تا به معالجه او بپردازد.
یک دندانپزشک اطفال حداقل باید چهار سال در دانشکده دندانپزشکی و 2 سال دیگر هم برای آموزش در دندانپزشکی نوزادان، کودکان، نوجوانان را سپری کنند.
اگر بخواهیم از معالجه هایی که توسط دندانپزشکی اطفال انجام می گیرد، صحبت نماییم ، میتوانیم بگوییم که:


  1. معاینه های بهداشت دهان نوزادان که خطر پوسیدگی دندان مادر و کودک در آن

  2. مراقبت های قبل از بروز مشکل و پیشگیری همچون استفاده از تمیز کننده ها، مخصوصا فلوراید و توصیه های لازم در رابطه با تغذیه و رژیم غذایی

  3. مشاوره مرتبط با عادت های نوزاد و کودک نسبت به استفاده از پستانک و انگشت شصت

  4. ارزیابی و درمان زودهنگام برای صاف کردن دندانها و اصلاح نیش نامناسب ( ارتودنسی )

  5. ترمیم حفره های ناقص دندان

  6. تشحیص شرایط دهان و دندان برای مقابله با بیماریهایی مانند دیابت، نقص نادرزادی قلب، آسم، تب یونجه و اختلالات بیش فعالی

  7. مدیریت بیماریها و عفونت های لثه از جمله زحمها، فرنولاهای کوتاه، مخاط و بیماریها پریودنتال کدواکن

  8. مراقبت از آسیبهای دندانپزشکی مانند شکستگی یا جابجا شدن دندانها

  9. مراقبت از دندانهای کودکان وظیفه متخصصین دندانپزشکی اطفال می باشد.

  10.  

همانطور که گفته شد، در بعضی مواقع اطفال، توانایی همکاری برای درمان را ندارند و این کمی باعث سختی کار می شود، اما دندانپزشک اطفال با آگاهی در این زمینه و با روش های منحصر به فرد بیمار خود را معالجه خواهد کرد و با استفاده از وسایل و تجهیزات کاربردی محیط را برای کودکان دلنشین تر می نمایند تا احساس ترس در آنها به وجود نیاید و درمان به خوبی صورت گیرد و صحبت کریدیم اگر همکاری خوبی صورت نگرفت از دو روش آرامشبخشی و بیهوشی استفاده می نماییم.

حال هدف از انجام این دو روش چیست؟


هدف از دندانپزشکی اطفال

هدف از روشهای تحت آرامبخشی و بیهوشی توسط دندانپزشک اطفال

درمان کودک به دو روش تحت آرامبخشی و بیهوشی توسط دندانپزشک اطفال با اهداف زیر صورت می پذیرد:


  1. تامین ایمنی و رفاه کودک، به حداقل رساندن ناراحتی و درد کودک

  2. کنترل اضطراب کودک، و ترخیص کودک در وضعیت با ثبات

که دو مورد بالا باعث نگرش مثبت کودک و والدین نسبت به اعمال دندانپزشکی خواهند شد.

این دو روش از دندانپزشکی لازمه انجامشان این می باشد که قبل از انجام هرکاری به ارزیابی بیمار بپردازند و از سابقه او اطلاع پیدا کنند و بعد اقدامات متناسب با فرد را انجام دهند.

برای مثال استفاده از روش تحت آرامبخشی برای بیمارانی مناسب است تعداد دندان کمتری برای درمان دارند چرا که زمانش کوتاه است در غیر اینصورت از بیهوشی عمومی استفاده می شوند تا همه درمان کودک بصورت یکجا انجام گیرد.

برای انجام این دو روش قبل از انجام باید مواردی رعایت شود:


  • رعایت دوره ۶ ساعته ناشتا قبل از انجام درمان تحت آرامبخشی و بیهوشی

  • رادیوگرافیهای دندانی

  • آزمایشات استاندارد خون

  • قبل ازعمل بایستی طبق درخواست دندانپزشک و متخصص بیهوشی انجام شده باشند.

  • ضمنا بیمار در زمان درمان نباید هیچ گونه علائمی از سرماخوردگی داشته باشد.

این موارد باید بصورت جدی و بدون هر گونه خطا رعایت شود.

شاید در نظرتان باشد که چگونه این روش ها انجام می گیرد؟ این نوع از درمان در دندانپزشکی کودکان به این صورت است که فرزند شما زمانی که در آغوشتان هست توسط دندانپزشک معاینه اولیه می شود و بعد به او داروی خواب آور داده می شود و پس از آنکه از خواب رفتن کودک شما اطمینان پیدا کردند، به اتاق عمل مجهز انتقال داده شده و درمان دندانهای آسیب دیده توسط متخصص دندانپزشکی کودکان در کوتاهترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت انجام می شود.
زمانبندی درمان به این بستگی دارد که چه تعداد دندان برای درمان وجود دارد و با توجه به آن معمولا بین یک تا سه ساعت طول خواهد کشید و این ساعات برای هر بیمار با توجه به شرایطشان متفاوت خواهد بود.

در این مدت متخصص بیهوشی در کنار کودک دارد و وضعیت او را بررسی می کند و زمانی که درمان پایان گرفت قبل از بهوش آمدن والدین در کنار او قرار میگرد تا بعد از بهوش آمدن کودک مضظرب نشود احساس امنیت برای او فراهم باشد.
در مدت زمان ریکاوری، وضعیت کودک همچنان تحت نظارت دقیق کارشناسان خواهد بود و ترخیص به منزل در همان روز صورت خواهد گرفت.

دندانپزشکی-اطفال

بعد از درمان کودک چه اقداماتی باید انجام داد؟

بعد از مراحل گفته شده دندانپزشک اطفال درباره تغذیه و دارو کودک توضیحات لازم را به والدین می دهد تا مشکلی به وجود نیاید.

تغذیه بعد از درمان معمولا با مایعات شفاف شروع می شود و اگر معده کودک تحمل داشت غذاهای جامد نیز به او می دهند. چون احتمال خواب آلودگی کودک پس از درمان، والدین پس از ترخیص در منزل بایستی کودک را تحت نظر داشته باشند.

مراقبت بعد از درمان بسیار حائز اهمیت است و باعث می شود نتیجه درمان به بهترین حالت صورت پذیرد. علاوه بر این ها جلسات پیگیری برای معاینه کودک بصورت دوره ای یکی از الزامات موفقیت درمانهای انجام شده می باشند.

حال کمی از شرایط دندانپزشکی کودک آگاه شده اید، اما این دندانپزشک اطفال چه خصوصیاتی باید داشته باشد تا مورد اطمینان قرار گیرد؟


خصوصیات دندانپزشک

بهترین دندانپزشک اطفال چه خصوصیتی دارد؟

برای انتخاب دندانپزشک اطفال خوب سایت های موجود در سایت گوگل می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. علاوه بر آن می توانید از تجربه دوستان و آشنایان نیز استفاده نمایید.

اما چه خصوصیاتی این فرد باید داشته باشد تا برای درمان کودک بتوان به آن اطمینان کرد؟


  1. دندانپزشک اطفال باید در ابتدا بسیار برخورد مناسبی با والدین داشته باشد و در صورتی که والدین در خصوص بهداشت و آسیب دندان های کودک بی دقتی کرده بودند آن ها را سرزنش نکند.

  2. محیط دندانپزشکی کودکان مجهز بوده و فضای مناسب برای کودکان را داشته باشد تا احساس ترس کودک را بکاهد.

  3. یک دندانپزشک کودکان خوب نباید درباره همکاران بد بگوید.

  4. یک دندانپزشک اطفال خوب نباید بیمار را در انتظار زیادی قرار بدهد، چون همانطور که گفته شد آستانه درد کودکان در این زمینه کم است و باعث اذیت او می شود

  5. متخصص دندانپزشک کودکان ، باید با کودک صادق باشد واز قبل وقتی قرار است دردی را کودک تحمل کند از قبل برایش توضیحات لازم در حد فهم او را بدهد.

  6. در برخورد با کودک از مسائلی که مناسب سن او نیست ، صحبت نکند.

  7. راهنمایی های مورد نیاز برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان کودکان را به والدین آموزش دهد.

 

داشتن چنین خصوصیاتی دندانپزشک را قابل اعتماد خواهد کرد و شما با اطمینان بیشتر می توانید به درمان کودک خود بپردازید.

در ادامه یکی از مراکز کلینیک تخصصی دندان را به شما معرفی خواهیم کرد تا در بین انتخاب های خود برای گرفتن خدمات دهان و دندان فرزاندان دلبندتان قرار بگیرد.


کلینیک دندانپزشکی قلهک

کلینیک قلهک در شمال تهران

همانطور که گفته شد برای ترمیم و درمان دندان کودکان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.
کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص کودک است و این برای کسانی که به دنبال دندانپزشک اطفال هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می تواند به وب سایت کلینیک مراجعه فرمایید.

https://clinicgholhak.com/

کلینیک-دندانپزشکی-قلهک

 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.