مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

نگهداره ارتودنسی دندان


 

نگهدارنده ارتودنسی دندان

ریتینر نوعی دستگاه ارتودنسی است که در مراحل انتهایی درمان از آن استفاده میشود. و به آن نگهدارنده ارتودنسی نیز گفته میشود. این دستگاه به شما کمک میکند که حالت و موقعیت دندان ها بعد از برداشتن بریس ها را حفظ کنید. در واقع اگر بعد از درمان از این دستگاه های مفید استفاده نکنید، ممکن است نتیجه ماه ها صبر و تحمل شما برای صاف شدن دندان هایتان از بین برود.

متخصص ارتودنسی از دندان های صاف و ارتونسی شده شما قالب میگیرد و قالب را به لابراتورا میفرستد. بعد از چند روز، قالب شما که معمولا پلاستیکی و دقیقا متناسب با دندان های شما است، ساخته میشود و از آن به بعد میتوانید برای تثبیت نتایج دندان های ارتودنسی شده خود از این نگهدارنده استفاده کنید.

دندان ها نقش بسزایی در لبخند و چهره افراد دارند. بنابراین داشتن دندان های زیبا، سفید و مرتب تصویری دلنشین از ما در ذهن اطرافیانمان حک می کند.

بی نظمی و گرفتگی خط دندان از دیگر مواردی است که حق داشتن لبخند زیبا را از افراد سلب می کند.

برای رفع این مشکل می توان پس از استفاده از تجربیات و مشاوره های متخصصین در این زمینه بهترین درمان را انتخاب کرد. این عارضه باعث پوسیدگی دندان و ناراحتی لثه خواهد شد.

بنابراین توصیه می شود خیلی زود برای درمان به مراکز ارتودنسی دندان مراجعه کنید.

 

انواع نگهدارنده ارتودنسی دندان

به طور کلی ما دو نوع ریتینر ارتودنسی داریم:

  • ثابت
  •  متحرک

اولی ثابت است و باید برای مدت طولانی به روی دندان های شما قرار بگیرد. مثلا ممکن است بیش از یک سال مجبور باشید از آن ها استفاده کنید. و دومی نیز قابلیت جابجایی دارند یعنی لازم نیست همیشه خدا آن ها را روی دندان های خود قرار دهید. هر دو نگهدارنده ارتودنسی از لحاظ ظاهری با هم تفاوت دارند.

نگهدارنده ارتودنسی متحرک

یک ریتینر ارتودنسی متحرک معمولا از یک قطعه سیم و یک قطعه یکدست آکریلیک رنگی تشکیل شده است. بخش آکریلیک روی کام دهان قرار میگیرد و بخش فلزی نیز به روی دندان های جلویی شما قرار میگیرد. از این نوع ریتینر ها معمولا برای دندان های فک بالایی استفاده میشود.

نگهدارنده ارتودنسی متحرک دندان های شما را در جای و موقعیت صاف شده جدیدشان نگه می دارد و در عین حال به شما امکان می دهد که به راحتی، هنگام خوردن یا نوشیدن آن را بردارید و دوباره بگذارید.

نگهدارنده ثابت 

ریتینر ارتودنسی ثابت تنها متشکل از یک سیم قوس دار خاصی است که مشابه سیم ارتودنسی است. که ما این سیم را به فضای پشت دندان های بالا و پایین و با کمک یک چسپ مخصوص متصل میکنیم. شما باید بعد از اتمام دوره درمان با بریس، برای یک مدت طولانی این نوع نگهدارنده ها را به پشت دندان های خود متصل کنید. (البته متخصص ارتودنسی چنین کاری میکند.) یک نکته مهم در مراقبت از نگهدارنده ارتودنسی ثابت این است که تمیز کردن اطراف نگهدارنده پشت دندانی معمولا دشوار است.

 

مدت زمان استفاده از نگهدارنده ارتودنسی دندان

به صورت دقیق و به طور قطع گفت که تا چند روز، ماه یا حتی چند سال باید از این نگهدارنده ها استفاده کنید. حتی متخصص ارتودنسی هم نمیتواند به این سوال یک پاسخ دقیق بدهد و معمولا پاسخ ها همگی حدودی هستند.

از آنجا که نگهدارنده ها برای هر بیمار به صورت سفارشی ساخته میشوند، بازه زمانی استفاده نیز متفاوت خواهد بود. در ثانی نحوه مراقبت، نگهداری و تعهد در استفاده از ریتینر نیز بسیار مهم است. کسانی که به طور منظم و به روشی درست از آن ها استفاده نکنند طول مدت درمانشان بیشتر خواهد بود.

 

به چه کسانی ارتودنسی دندان توصیه نمیشود؟

1. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: درمان ارتودنسی زمان بر است و نیاز به همکاری شما در زمینه بهداشت دهان و دندان دارد.

با توجه به قرار دادن سیم ها و براکت های ارتودنسی بر روی دندان ها، تمیز کردن آنها به زمان بیشتر و تعداد دفعات بیشتر نیاز دارد، بنابراین اگر شما یا فرزندتان تمایلی به رعایت بهداشت بهتر دندان ندارید، برای درمان ارتودنسی مناسب نیست.

2. درمان ارتودنسی زمان بر است: بنابراین اگر انتظار دارید درمان شما در زمان بسیار کوتاهی انجام شود، مورد خوبی برای ارتودنسی نیستید.

این در حالی است که اخیرا متأسفانه افرادی برای جذب بیماران با ادعای ارتودنسی خیلی سریع وارد عرصه تبلیغات شده اند

اما به خاطر داشته باشید که ارتودنسی هایی که با سرعت بالا فقط برای صاف کردن دندان ها انجام می شود، معمولاً مستعد آسیب های پشت و گاهی جبران ناپذیر به دندان ها هستند.

3. اگر انتظارات غیر واقعی از درمان ارتودنسی دارید، برای این درمان اقدام نکنید. مطمئناً ارتودنسی زیبایی لبخند و صورت شما را بهبود می بخشد و در نهایت اعتماد به نفس و موفقیت شما را در روابط اجتماعی یا حتی مسائل شغلی افزایش می دهد.

اما به خاطر داشته باشید که ارتودنسی قرار نیست بلافاصله روابط عاطفی شما را بهبود بخشد. مشکلات خانوادگی شما در روابط اجتماعی مهم نیست. علاوه بر زیبایی ظاهری، بسیاری از عوامل دیگر نیز مهم هستند.

بنابراین اگر به دلیل غیرمنطقی می خواهید ارتودنسی انجام دهید، فرد مناسبی برای انجام این درمان نیستید.

 

تغذیه بعد از انجام ارتودنسی دندان 

بعد از انجام ارتودنسی دندان مراقبت هایی لازم است انجام دهید، یکی از این موارد این می باشد که از خوردن خوراکی های رنگی، سفت، ذرت و تنقلات باید پرهیزکرد.

در مقابل مواد غذایی که دارای کلسیم است به شدت توصیه می شود و مصرف انواع ویتامین ها مواد معدنی مانعی ندارد. نوشیدنی های خنک نیز می توان خوردنش در این دوران برای شما بسیار لذتبخش باشد.

اما ممکن است با وجود مراقبت هایی که انجام می دهید، آسیب هایی نیز وارد شود در این زمان چه کارهایی باید انجام داد؟ ما مواردی را برای شما آورده ایم که ممکن است سوال در ذهن شما باشد:

1.اگر براکت ارتودنسی شما شل یا کنده شد چه کاری را باید انجام داد؟

  • در این مواقع با متخصص ارتودنسی معالج خود تماس بگیرید و یک وقت اورژانسی معاینه ارتودنسی بگیرید. در صورتی که نسبت این موارد سهل انگار باشید در طول درمان ارتودنسی خود اختلال ایجاد می کنید.

2.چطور براکت ارتودنسی را تمیز کنیم؟

  • برای تمیز کردن براکت های ثابت ارتودنسی از مسواک و براش مخصوص ارتودنسی کمک بگیرید. همچنین دقت کنید استفاده از دهانشویه های کلرهگزیدین طی این دوران منجر به زرد شدن دندان ها می شود.

بنابراین از دهانشویه مناسب دوران ارتودنسی استفاده کنید تا از زرد شدن دندان ها جلوگیری کنید.

3.آیا براکت ارتودنسی برای گفتار مشکل ایجاد می کند؟

  • در روزهای اولیه درمان ارتودنسی ممکن است بیمار کمی نوک زبانی صحبت کند اما با گذشت چند روز بیمار به براکت ارتودنسی عادت می کند و می تواند به راحتی کلمات را تلفظ کند. این وضعیت ممکن است در ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی کمی بیشتر طول بکشد.

4.هر چند وقت یک بار باید برای معاینه ارتودنسی مراجعه کنیم؟

  • بسته به نظر متخصص ارتودنسی معالج این بازه زمانی ممکن است از هر دو هفته تا هر دو ماه متغییر باشد. متخصص ارتودنسی پس از هر جلسه ویزیت بیمار زمان مناسب بعدی را به او یادآوری می کند. این بازه زمانی ویزیت ارتودنسی بسته به نوع درمان و مرحله درمان ارتودنسی متغییر خواهد بود.

در ادامه یکی از کلینک های مجهز دندانپزشکی در شمال تهران را به شما معرفی خواهیم کرد. این مجموعه با داشتن کادری مجرب و دندانپزشکانی متخصص می توانند همراهی برای شما باشند تا داشتن دندان هایی زیبا و سالم را تجربه کنید.

 

کلینیک دندانپزشکی قلهک در تهران

برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

https://clinicgholhak.com/

کلینیک قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

درمان دندان پوسیده با ارتودنسی
درمان دندان پوسیده با ارتودنسی

06 اردیبهشت 1403

ارتودنسی ارزان در تهران
ارتودنسی ارزان در تهران

27 مهر 1402

آیا ارتودنسی دندان معایبی دارد؟
آیا ارتودنسی دندان معایبی دارد؟

17 مهر 1402

باورهای غلط ارتودنسی دندان
باورهای غلط ارتودنسی دندان

08 مهر 1402

پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی
پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی

21 شهریور 1402