مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

ساییدگی مینای دندان


 

ساییدگی مینای دندان

ساییدگی دندان به معنای از بین رفتن بافت دندان به طرقی غیر از پوسیدگی دندان است. سایش دندان یک مشکل بسیار شایع است.

این مشکل یک روند طبیعی و فیزیولوژیک است که در طول زندگی اتفاق می‌افتد، اما با افزایش طول عمر افراد و استفاده مداوم از دندان‌ها در طول زندگی، احتمال کاهش سطح و کوتاه شدن دندان‌ها قابل توجه‌تر می‌شود.

سایش دندان ممکن است در آغاز علائمی نداشته باشد اما کم کم و با افزایش میزان آسیب و تحلیل دندان علائم مشخصی را نشان می‌دهد. شایع‌ترین علائم این عارضه عبارتند از:

  • شروع یا افزایش حساسیت دندان
  • تغییر شکل دندان‌ها
  • زرد شدن و تغییر رنگ دندان‌ها
  • مشکلات عملکردی ناشی از کوتاه‌تر شدن دندان‌ها
  • نازک شدن مینای دندان

ساییدگی

 

علت سایش دندان ها چیست؟

هرچه سن بیشتر می‌شود روند سایش دندان‌ها نیز ادامه پیدا کرده و بیشتر می‌شود. طی این روند، مینای دندان نازک‌تر شده و دنتین یا عاج دندان بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرد و  همانطور که گفته شد باعث تغییر رنگ دندان‌های شما نیز می‌شود. جدای از روند طبیعی سایش دندان‌ها، عوامل و فاکتورهایی وجود دارد که این روند را سرعت می‌بخشند. برخی از شناخته‌‌شده‌ترین ریسک فاکتورها یا عوامل مستعدکننده ایجاد سایش دندان در ادامه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

  • مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی اسید
  • دندان براکسیزم یا دندان قروچه
  • مصرف برخی از داروها
  • استرس و اضطراب
  • بیش از حد مسواک زدن

سایش مینای دندان

 

انواع مختلف سایش دندان‌ها

به طور کلی می‌توان سایش دندان را در 4 شکل مختلف دسته بندی کرد. 4 شکل سایش دندان عبارتند از:

ابفرکشن 

ابفرشکن به حالتی از سایش دندان گفته می‌شود که در آن سطح دندانی در محل تلاقی دندان با لثه دچار آسیب می‌شود.

ابرژن 

این نوع سایش معمولا به دو علت بر روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. یکی از این علل که بسیار هم شایع است، مسواک زدن ناصحیح و به شکل افقی است. در این شکل از سایش، مینای دندان در ناحیه اتصال به لثه دچار سایش شده و از بین می‌رود.

اروژن

اروژن زمانی رخ می‌دهد که سطح دندان با مواد شیمیایی در تماس باشد. رایج‌ترین مواد شیمیایی که با تماس خود به دندان باعث فرسایش آن می‌شوند نوشیدنی‌ها و مواد غذایی با PH پایین هستند. مشکلات گوارشی نظیر رفلاکس اسید از معده به مری نیز از جمله علل اروژن هستند.

اتریشن 

اتریشن ناشی از تماس دندان با دندان است. در این نوع سایش، سطحی از دندان که وظیفه جویدن غذا را برعهده دارد دچار سایش می‌شود و این سایش به شکل فرورفتگی‌هایی بر روی سطح جونده دندان‌ها دیده می‌شوند. علت اصلی بوجود آمدن اتریشن براکسیزم یا دندان قروچه است.

عوارض سایش دندان

 

آشنایی با عوارض سایش دندان

دندان‌هایی که دچار سایش می‌شوند می‌توانند باعث ایجاد مشکلات زیبایی و همچنین مشکلات جدی برای سلامت دهان و دندان شوند که نیاز به درمان حرفه‌ای دندانپزشکی دارند. موارد زیر مشکلاتی است که معمولاً همراه با سایش دندان‌ها دیده می‌شوند:

  • زرد شدن دندان‌ها
  • شفاف و شیشه‌ای شدن دندان‌ها
  • حساس شدن دندان‌های دچار سایش
  • سردرد
  • درد فک
  • ایجاد فاصله بین دندان‌ها
  • لق شدن دندان‌ها
  • تحلیل بافت استخوان فک

سایش دندان

 

روش درمان سایش دندان‌ها

برای درمان سایش دندان‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد ولی در مرحله اول باید ارزیابی کامل دندان‌ها توسط دندانپزشک یا متخصص ترمیمی و زیبایی دندان به منظور تشخیص علت سایش صورت گیرد. سپس بر آن اساس درمان مناسب انتخاب می‌گردد. برای مثال اگر دندان‌قروچه باعث سایش دندان‌های شما شده باشد، دندانپزشک آسیب‌های وارد شده به دندان‌ها را بررسی کرده و سپس روش‌های کاهش یا درمان کامل دندان قروچه را به شما پیشنهاد خواهد داد.

در کل، روش‌های درمانی متعدد و زیادی مانند باندینگ دندان، لمینت دندان و روکش دندان برای ترمیم و بازسازی دندان‌های دچار سایش وجود دارد.

بعد از آشنایی با علت شیشه‌ای شدن دندان‌ها، اکنون بر روی روش‌های درمان آن تمرکز می‌کنیم. در این بخش درباره درمان سایش دندان توضیحاتی ارائه شده است. دقت کنید که درمان ساییدگی دندان‌ها تنها توسط دندانپزشک امکان‌پذیر است و روش خانگی برای بهبود این موضوع وجود ندارد. لذا اگر دچار تحلیل مینای دندان هستید تنها با یک دندانپزشک صحبت کنید.

باندینگ دندان 

در صورت وجود سایش مینایی به میزان جزئی تا متوسط ، می‌توان از روش‌های باندینگ دندان جهت درمان آن استفاده کرد. باندینگ دندان شامل روش‌هایی است که طی آن یک ماده کامپوزیتی همرنگ دندان روی سطح دندان‌هایی که دچار سایش شده‌اند اعمال می‌شود تا ظاهر طبیعی‌تری به خود بگیرند.

لمینت دندان (Dental laminate)

لمینت‌ها لایه‌های نازکی از جنس پرسلن هستند که برای بهبود رنگ، شکل و اندازه دندان‌ها به آن‌ها متصل می‌شوند. لمینت‌ها همچنین می‌توانند با باند شدن به سطح دندان‌ها، حساسیت آن‌ها را کاهش داده تا در معرض آسیب و تغییر رنگ کمتری قرار بگیرند.

روکش دندان (Dental crown)

چنانچه دندان بیش از حد آسیب دیده یا دچار سایش شده باشد، ممکن است از روکش‌های دندانی جهت بازسازی دندان‌ها استفاده شود.

روکش‌ دندان انواع مختلفی دارند که دندانپزشک بر اساس نوع و موقعیت دندان و همچنین میزان و شدت سایش دندان‌ها، یکی از این انواع را جهت درمان انتخاب می‌کند.

با این روش‌ها از پوسیدگی و سایش بیش از حد دندان‌ها پیشگیری کنید

مانند هر بیماری و مساله بهداشتی دیگری، در خصوص سایش دندان‌ها نیز پیشگیری بهتر از درمان است. تنها پیروی از چند قانون ساده باعث می‌شود دندان‌های شما در طول عمرتان محکم و قوی باقی بمانند. برای این منظور می‌توانید چند راه حل پیشگیرانه زیر را در نظر داشته باشید:

از مصرف بیش از حد مواد غذایی شامل اسید خودداری کنید. اگر برایتان مقدور است نوشیدنی را با نی بخورید تا تماس مستقیم نوشیدنی های اسیدی با سطح دندان‌ها کاهش پیدا کند.

مشکلات گوارشی مانند بازگشت اسید به مری و دهان را مدیریت کنید و برای این منظور از پزشک کمک بگیرید.

از جویدن ناخن و قلم و استفاده از دندان خود برای بریدن چسپ و سایر موارد دیگر خودداری کنید.

چنانچه فکر می‌کنید که دندان قروچه دارید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

برای نظارت و مشاوره مرتباً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک به طور مرتب حین چکاپ میزان سایش دندان‌های شما را بررسی و نظارت می‌کند.

دندان

کلینیک تخصصی دندانپزشکی قلهک در تهران

شما برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است.

این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است.

بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

clinic-gholhak

 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

عقب نشینی یا تحلیل لثه دندان :

18 فروردین 1403

دندان قروچه

20 اسفند 1402

دندان مصنوعی چیست؟

10 اسفند 1402

لمینت دندان در تهران
لمینت دندان در تهران

10 شهریور 1402

کامپوزیت دندان در تهران
کامپوزیت دندان در تهران

27 خرداد 1402