مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

درمان آبسه دندان

آیا تابحال دچار آبسه دندانی شده اید؟ از این نوع بیماری دهان و دندانی اطلاعی دارید؟ در این مقاله قرار است به بررسی این موضوع بپردازیم تا اگر زمانی دچار آن شدید بدانید چگونه درمان صورت میگیرد.


 

درمان آبسه دندان 

آیا تابحال دچار آبسه دندانی شده اید؟ از این نوع بماری دهان و دندانی اطلاعی دارید؟ در این مقاله قرار است به بررسی این موضوع بپردازیم تا اگر زمانی دچار آن شدید بدانید چگونه درمان صورت میگیرد.

آبسه، حفره یا بافتی پر از چرک است که در اطراف ریشه دندان عفونی ایجاد میگردد و در تمامی سنین ممکن است رخ دهد و محدودیت سنی خاصی ندارد.

علت ایجاد چنین عارضه ای، در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می باشد که در صورت درمان به‌موقع، مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در غیر این صورت، می‌تواند از فک به گردن، سر یا سایر اعضای بدن گسترش یابد.

آبسه دندان، خود به خود از بین نمیرود و برای درمان آن باید نزد دندان‌پزشک مراجعه نمایید.

آبسه دندان انواع مختلفی دارد که در زیر برای شما شرح خواهیم داد:

انواع آبسه دندان

  •  پریودنتال:

آبسه پریودنتال که همچنین تحت عنوان آبسه جانبی یا آبسه پاریتال نیز شناخته می‌شود بر استخوان کنار دندان شما تأثیر می‌گذارد. این ضایعه، یک وضعیت اورژانس دندانی شایع و دردناک است که در نتیجه تجمع باکتری یا گیر افتادن جسم خارجی در کیسه‌های پریودنتال ایجاد می‌شود. این مشکل بیشتر افراد دچار بیماری پریودنتال فعال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نیاز به مدیریت سریع و طولانی‌مدت دارد.

  •  ژنژیوال:

آبسه ژنژیوال یا لثه، یکی از انواع آبسه دندان است که بین لثه و دندان ایجاد می‌شود. این امر به دلیل عفونت باکتریایی که در نتیجه پوسیدگی دندانی، مسواک زدن نادرست، شکستگی دندان، گیرکردن غذا در خط لثه و یا زمانی که خونریزی در خط لثه اتفاق می‌افتد، ایجاد می‌شود. آسیب تروماتیک یا وارد آمدن نیروی بیش از حد روی دندان در اثر ارتودنسی نیز می‌تواند باعث بروز این نوع آبسه شود.

  •  پری‌آپیکال :

این آبسه در انتهای ریشه دندان شما شکل می‌گیرد. به طوری که گاهی اوقات، چرک ناشی از عفونت دندان از نوک ریشه و از طریق استخوان به داخل لثه پخش می‌شود، بنابراین لثه‌ها در نزدیکی ریشه دندان متورم می‌شوند. تورم ناشی از چرک، اغلب علت درد شدید دائمی است که هنگام جویدن بدتر می‌شود.

آبسه دندان

 

دلایل آبسه دندان چیست؟

دلایل مختلفی میتواند بر این امر اثرگذار باشد که در ادامه مهمترین آنها را برای شما آورده ایم:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

 کوتاهی در مسواک زدن

عدم استفاده از نخ دندان

پوسیدگی دندانی

داشتن رژیم‌های غذایی سرشار از قند

لازم به ذکر است که اگر این عفونت درمان نشود، می‌تواند به پالپ دندانی آسیب جدی رسانده و منجر به ایجاد آبسه شود.

آبسه

 

نشانه های آبسه دندان

به هنگام آبسه دندان  ناحیه اطراف دندان، درد می‌کند. در این صورت، معمولاً یک درد شدید و ضربان داری در نزدیکی دندان حس می‌شود.

 این درد ممکن است به فک یا سایر قسمت‌های صورت شما بیشتر شود.

علاوه بر این علائم زیر نیز ممکن است رخ دهد:

تورم/قرمزی لثه

احساس مزه بد در دهان

تب/تورم غدد لنفاوی

مشکل در تنفس یا بلع

حساسیت به دمای سرد یا گرم

التهاب لثه/بوی بد دهان

درد شدید گوش، گردن و یا فک

احساس درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن غذا

آبسه باعث ایجاد برآمدگی‌های جوش مانند روی لثه می‌شود که اگر آن را فشار دهید و مایعی از آن به بیرون تراوش کند، مطمئناً دندانتان آبسه شده است و آن مایع چرک است.

درمان آبسه دندان

 

روش های درمانی آبسه دندان

هدف از درمان آبسه دندان، خلاصی از شر عفونت و درد است. برای انجام این کار، متخصص درمان ریشه ممکن است روش‌های درمانی زیر را اتخاذ کند:

درمان آبسه دندان با آنتی‌بیوتیک

اگر عفونت از محل آبسه به فک یا مناطق دیگری از بدن گسترش یابد، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. بااین‌حال، آنتی‌بیوتیک‌ها آبسه را درمان نمی‌کنند.

کشیدن دندان

اگر اندودنتیست نتواند راهی برای نجات دندان پیدا کند، به‌ناچار دندان را می‌کشد.

درمان آبسه با عصب‌کشی دندان

عصب‌کشی بهترین راه برای حفظ دندان شما است. در این مورد، اندودنتیست به کمک مته، سوراخی در دندان موردنظر شما ایجاد می‌کند و با این روش، آبسه را تخلیه و پالپ عفونی را از داخل دندان و کانال‌های ریشه‌ای آن، تمیز می‌کند. سپس ناحیه پالپ و فضاهای خالی را با ماده مخصوصی پر می‌کند.

در گام بعدی، به کانال ریشه تمیز شده، شکل می‌دهد و اغلب بعد از مهروموم کردن دندان، آن را با روکش دندان ترمیم می‌کند. در این متد، دندان ترمیم شده، ظاهر و عملکردی همچون سایر دندان‌ها خواهد داشت.

درمان فوری آبسه دندان با جراحی

ممکن است این روش توسط متخصص، برای تخلیه آبسه پریودنتال اتخاذ شود.

به‌خاطر داشته باشید که اگر آبسه پاره شود، درد شما کاهش می‌یابد، اما همچنان لازم است که تحت‌نظر و درمان یک دندان‌پزشک یا متخصص ریشه دندان قرار بگیرید.

درمان آبسه با روش های خانگی نیز امکان پذیر است که در مقالات بعدی به آن خواهیم پرداخت.

روش درمان آبسه دندان

 

ایجاد آبسه دندان در کودکان

کودکانی که دچار آبسه دندان شده‌اند، دردی در بافت لثه خود احساس می‌کنند که معمولاً با قرمزی و تورم همراه است. این تورم ممکن است مانند یک جوش روی لثه به نظر برسد.

درد ناشی از آبسه دندان، در این گروه سنی می‌تواند تا فک گسترش یابد که اغلب هنگام جویدن و خوردن غذا بدتر می‌شود. خود دندان نیز ممکن است تیره‌تر از دندان‌های اطراف به نظر برسد.

در مرحله اول  دندان‌پزشک به کودک شما آنتی‌بیوتیک می‌دهد تا عفونت آن را متوقف کند. او ممکن است یک سوراخ در داخل دندان کودک ایجاد کند یا یک برش کوچک در آبسه ایجاد کند تا چرک و عفونت احتمالی آن را تخلیه کند. در این صورت درد کودک تسکین می‌یابد. بسته به شدت آبسه ممکن است نیاز به عصب‌کشی یا کشیدن دندان داشته باشند.

درمان آبسه در کلینیک قلهک

 

درمان آبسه دندان در کلینیک دندانپزشکی قلهک

شما برای درمان آبسه دندان میتوانید به دندانپزشک مراجعه نمایید تا با توانایی بهتری به انجام درمان  بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است. این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است. بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان و همچنین دندانپزشکی اطفال می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

کلینیک-دندانپزشکی-قلهک

 

 

 

 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

عقب نشینی یا تحلیل لثه دندان :

18 فروردین 1403

دندان قروچه

20 اسفند 1402

دندان مصنوعی چیست؟

10 اسفند 1402

لمینت دندان در تهران
لمینت دندان در تهران

10 شهریور 1402

کامپوزیت دندان در تهران
کامپوزیت دندان در تهران

27 خرداد 1402