مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

آشنایی با جرمگیری دندان 

جرم دندان یکی از انواع مشکلاتی است که برای شما ممکن است رخ دهد و بدنبال آن عوارضی برای دندانهایتان ایجاد گردد. در این مقاله شما را روش جرمگیری دندان آشنا خواهیم کرد.


 

آشنایی با جرمگیری دندان 

آیا تابحال جرمگیری دندان انجام داده اید؟ جرم اولین نشانه ایجاد پوسیدگی در دندان ها می باشد. در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

جرم، پلاک های میکروبی یا همان باکتری های استرپتوکوک هر روز در اثر مصرف مواد غذایی در دهان تجمع   می کنند و سبب ایجاد لایه ای زرد رنگ بر روی دندان می شوند.

تجمع این پلاک های میکروبی برای مدت طولانی و عدم شستشوی دندان ها و عدم استفاده از نخ دندان سبب سفت شدن این لایه زیستی بر روی دندان می شود. به این لایه سفت تشکیل شده  از پلاک های میکروبی جرم دندان گفته می شود.

تجمع پلاک های میکروبی و ایجاد جرم دندان به حدی است که با مسواک قابل شستشو نیست  با استفاده از مسواک حذف نمی شوند. اما این جرم حدی هم نیست که توسط روش ها و ابزار های دندان پزشکی از بین نرود.

جرم گیری دندان هیچ گونه عارضه و ضرری برای دندان ها ایجاد نکرده و همچنین سبب پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیماری­های لثه نیز خواهد شد.

جرم دندان و عوارضش

 

 جرم گیری دندان چه عوارضی دارد؟

جرم گیری دندان هیچ گونه عارضه ای ندارد اما ممکن است پس از جرم گیری فرد مورد جرم گیری احساس خالی شدن دندان را داشته باشد و دندان هایش نسبت به گرما ، سرما و جویدن مواد غذایی حساس شوند.

 اما باید دانست این احساس موقتی بوده و پس از چند روز از بین خواهد رفت.

  هیچ گونه دردی برای شخصی که در حال جرم گیری است ایجاد نمی شود. اما شاید در حین برداشت جرم های بین لثه و دندان ،لثه مقداری خون ریزی کند که به سرعت این خون ریزی بند می آید. 

عوارض جرمگیری

 

روش های جرم گیری دندان

 روش های جرم گیری دندان به سه شیوه تقسیم بندی می شود.

روش اول یک روش سنتی نسبتا دردناک است ، به نام روش دستی جرم گیری که با استفاده از ابزار های دستی دندان پزشکی پلاک های میکروبی از دندان برداشته می شود.

روش دوم استفاده از ابزار های اولتراسونیک  است. در این روش برای از بین بردن جرم ها ، از آب استفاده می شود. در واقع آب سرد پلاک های میکروبی چسیبیده به سطوح دندان ها را شسته و از بین می برد.

روش سوم ، زمانی استفاده می شود که گستردگی جرم دندانی بالا باشد، در این هنگام برای جرم گیری از شیوه های جراحی استفاده می شود.

دندانپزشکی

 

آیا خمیر دندان جرم دندانی را از بین میبرد؟

هیچ گونه خمیر دندانی نمی تواند این جرم را نابود کند و صرفا این خمیر دندان ها پلاک های سطحی دندان را شسته و تمیز می کنند. د

ر واقع نام خمیر دندان های سفید کننده صرفا یک نام تجاری بوده که در عمل قابلیت از بین بردن جرم را ندارد.

باید توجه داشت استفاده مداوم از این خمیر دندان ها می تواند به مینایی دندان ها آسیب زده و قابلیت تجمع جرم در دندان را به دلیل ایجاد خراش برسطح دندان افزایش دهند.

جرمگیری دندان

 

مزایا جرم گیری دندان

اگر بخواهیم درباره مزایای انجام جرمگیری دندان برای شما بگوییم، میتوان مهمترین آن را اینگونه توصیف کرد جرمگیری باعث جلوگیری پوسیدگی دندان شما میگردد و اگر به موقع انجام شود آسیب های احتمالی دندان را کاهش میدهد.

اما از دیگر مزایا آن به موارد زیر اشاره میکنیم که از بروز آنها جلوگیری میکند:

  •  خونریزی لثه 
  • گسترش عفونت در لثه 
  • پوسیدگی 
  • سبب سفید شدن دندان ها 
  • باعث کاهش بوی بد دهان

حال چه کاری انجام دهیم که از جرم گرفتن دندان ها جلوگیری شود؟

مهم ترین روش پیشگیری برای اینکه دندان هایمان دچار جرم نشود رعایت بهداشت دهان و دندان است. این رعایت از طریق مسواک زدن و کشیدن نخ دندان و استفاده از خمیر دندان های ضد جرم و حاوی فلوراید ممکن پذیر می باشد.

 تغذیه با مواد قندی کمتر و نکشیدن سیگار نیز جزء عواملی است که می تواند از بروز جرم دندانی جلوگیری کند.

روش پیشگیری از جرم دندان ها مراجعه به دندان پزشک و چکاب دندان ها به صورت متناوب و هر 6 ماه یکبار است. تا در صورتی که دندان ها نیاز به جرم گیری پیدا کنند، سریعا قبل از گسترش پوسیدگی و ایجاد مشکلات ثانویه ناشی از جرم گرفتن دندان ها اقدامات لازم جهت جرم گیری دندان انجام شود.

در ضمن استفاده از دهان شویه های حاوی فلوراید نیز در از بین بردن بوی بد دهان بسیار کمک کننده و موثر هستند.

جرمگیری

 

جرمگیری دندان با کلینیک دندانپزشکی قلهک

شما برای ترمیم و درمان دندان در هر سنی باید نزد فرد متخصص بروید تا با توانایی بهتری به انجام درمان  بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است. این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است. بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان و همچنین دندانپزشکی اطفال می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

کلینیک-دندانپزشکی-قلهک

 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

عقب نشینی یا تحلیل لثه دندان :

18 فروردین 1403

دندان قروچه

20 اسفند 1402

لثه دندان و هر چه باید در مورد آن بدانیم

13 اسفند 1402

دندان مصنوعی چیست؟

10 اسفند 1402

آیا من به جرم گیری دندان نیاز دارم؟

08 بهمن 1402