مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

داروهای مرتبط با درد دندان

دندان درد یکی از بدترین نوع دردها می باشد و قبل از مراجعه به دندانپزشک با توجه به شرایطی که دلزسد میتوانید از دارو استفاده نمایید. در این مقاله شما را با انواع داروها آشنا خواهیم کرد.


 

داروهای مرتبط با درد دندان

دندان درد یکی از بدترین نوع دردها می باشد و قبل از مراجعه به دندانپزشک با توجه به شرایطی که دلزسد میتوانید از دارو استفاده نمایید. در این مقاله شما را با انواع داروها آشنا خواهیم کرد.

روش‌های زیادی مانند پرکردن یا عصب‌کشی‌کردن برای درمان دندان پوسیده یا آبسه‌کرده وجود دارد؛ اما امان از وقتی‌که نیمه‌شب، روزهای تعطیل یا به‌طورکلی زمانی که به دندان‌پزشک دسترسی ندارید، دچار دندان درد شوید.

در این مواقع فقط و فقط داروهای دندان درد، برای شما مناسب می باشد. در ادامه شما را با انواع داروهای مربوط به درد دندان آشنا خواهیم ساخت.

درد دندان

 

داروهای مناسب تسکین درد دندان

داروهای زیادی جهت درمان درد دندان وجود دارد در ذیل به بخشی از آنها اشاره خواهیم کرد.

استامینوفن

قرص استامینوفن دندان درد را کاهش می‌دهد و یکی از داروهای دندان درد موثر برای دردهای خفیف تا متوسط است. این دارو به‌صورت قرص‌های ۳۲۵ و ۵۰۰ میلی‌گرمی و کپسول ۵۰۰ میلی‌گرمی در بازار، موجود و بدون نسخه پزشک قابل تهیه است.

استامینوفن

ایبوپروفن

قرص ایبوپروفن ازجمله داروهای دندان درد قوی‌تر است و برای دردهای شدیدتر توصیه می‌شود. معمولا بعد از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه اثربخشی آن آشکار می‌شود و درد کمتری را احساس خواهید کرد. در یک نظرسنجی، در ۵۸ درصد از افراد، ایبوپروفن دندان درد را تسکین داده است و این افراد از مصرف این دارو رضایت داشته‌اند.

درصورتی‌که به سایر داروهای دندان‌درد ضد التهابی مانند آسپرین و ناپروکسن، آلرژی دارید و پس از مصرف آن‌ها دچار علائمی مانند تنگی نفس، خس‌خس سینه، آبریزش بینی یا تحریکات پوستی می‌شوید، از مصرف ایبوپروفن خودداری کنید.

ایبوپین

ژلوفن

ژلوفن شکل ژله‌ای ایبوپروفن است و در دو دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی‌گرمی در داروخانه‌ها موجود است. این قرص به لحاظ ساختاری فرقی با ایبوپروفن ندارد و جزو داروهای دندان درد موثر و قوی‌ محسوب می‌شود. ژلوفن دندان درد را کاهش می‌دهد و به‌خاطر شکل ژله‌ای و کپسولی که دارد، برای افرادی که مشکل گوارشی دارند، انتخاب مناسب‌تری نسبت به ایبوپروفن است.

ژلوفن

ناپروکسن

ناپروکسن یکی دیگر از داروهای دندان درد محسوب می‌شود. این قرص را می‌توان یکی از قوی ترین مسکن‌های دندان درد محسوب کرد. 

 عملکرد این قرص بسته به دوز آن به گونه ای است که می‌تواند التهاب، تورم و درد ناشی از عفونت دندان را کاهش دهد. اثر بعضی از دوزهای این قرص به صورت سریع خواهد بود. این در حالی است که تأثیر دیگر دوزهای ناپروکسن بسته به نوع آن، می‌تواند به صورت آهسته باشد.

ناپروکسن

مگافن 

در لیست داروهای دندان درد بد نیست نگاهی هم به مگافن داشته باشیم. مگافن یکی از چندین کپسول مؤثر در کاهش درد دندان است.

این کپسول بر خلاف اثرات ضد درد خود، تنها برای دندان دردهای خفیف تا متوسط کاربرد دارد. به همین دلیل اگر دچار درد شدید دندان هستید، بهتر است از سایر قرص‌ها یا داروهای موجود با اثرات قوی تر استفاده کنید.

مگافن

نوافن

اگر دندان درد امانتان را بریده است و به دنبال یک داروی قوی‌ برای درمان درد دندان می‌گردید؛ نوافن دندان درد شما را سریع‌تر از سایر قرص‌ها بهبود می‌بخشد.

نوافن ترکیبی از ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین و یکی از داروهای دندان درد است که برای درمان فوری دندان درد شبانه یا دردهای شدید طول روز گزینه بسیار خوبی‌ست.

نوافن

مفنامیک اسید 

یکی دیگر از داروهای دندان درد مفنامیک اسید است و در دو دوز ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی‌گرم در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. مفنامیک اسید دندان درد شدید را به‌طرز موثری درمان می‌کند.

این دارو را حتما بعد از غذا و با آب فراوان مصرف کنید. این کار به محافظت از معده شما در برابر عوارض جانبی سوءهاضمه دارو کمک می‌کند.

قبل از مصرف داروهای دندان درد، بروشور مربوط به آن را بخوانید و درصورتی‌که هر یک از علائم و مشکلات زیر را دارید، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

مفتامیک اسید

دگزامتازون

دگزامتازون دارویی از خانواده کورتیکواستروئید (کورتون) است و اثر ضد التهابی دارد. دگزامتازون دندان درد را به‌واسطه خاصیت ضد التهابی که دارد تسکین می‌دهد اما به دلیل عوارض کورتون‌ها مانند پوکی استخوان، افزایش قند خون و چاقی، این دارو اولین انتخاب دندان‌پزشکان نیست.

دگزامتازون

 دیکلوفناک

دیدیم که برای درمان درد دندان، اغلب از مسکن‌های ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده می‌شود. دیکلوفناک دندان درد را مهار می‌کند؛ چراکه متعلق به این خانواده و ازجمله داروهای دندان‌درد تاثیرگذار است.

دیکلوفناک، به دو شکل دیکلوفناک سدیم و دیکلوفناک پتاسیم وجود دارد. دیکلوفناک پتاسیم سریع‌تر جذب می‌شود و در مواردی که به تسکین فوری درد نیاز دارید، برای کاهش التهاب و درد مناسب‌تر است.

دیکلوفناک

 آسپرین

یک باور رایج و کاملا غلط در رابطه با آسپرین، ریختن پودر آسپرین بچه روی لثه و دندان‌ها برای درمان درد دندان است. این کار کاملا اشتباه است و موجب آسیب به بافت لثه و دندان‌ها می‌شود.

 آسپرین جزو داروهای دندان‌درد هست؛ اما تنها زمانی مفید است که همراه با آب به‌صورت خوراکی مصرف شود نه به‌صورت موضعی!

 

قبل از بررسی این داروها باید بگوییم که هر یک از آن‌ها ممکن است عوارض خاص خود را داشته باشند یا برای وضعیت سلامتی شما مناسب نباشند. حتی این سری از داروها ممکن است با سایر داروهای شما تداخل داشته باشند. به همین علت توصیه جدی بر این است که برای خرید و مصرف چنین داروهایی حتماً از پزشک متخصص خود کمک بگیرید. در ادامه به معرفی برخی از درمان‌های دارویی دندان درد می‌پردازیم.

دکسکتوپروفن

این دارو هم یکی از انواع کتوپروفن است که اثرات زیادی برای کاهش و درمان درد دندان دارد. البته نکته قابل توجه در استفاده از این دارو این است که برخلاف تأثیر سریعی که بر روی کاهش درد دارد، از بین رفتن درد با استفاده از آن پایدار نخواهد بود و اثرات آن خیلی زود از بین می‌رود. اثرات این مسکن بسته به میزان عفونت دندان و علت بروز درد بین ۴ تا ۸ ساعت در بیماران متغیر است.

دکسکتوپروفن

نیمسیل

این دارو که گاهی اوقات با نام نیمسولید هم شناخته می‌شود، از دیگر داروهای مؤثر برای کاهش درد ناشی عفونت و التهاب دندان است.

نیمسیل در دسته داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی جای می‌گیرد و علاوه بر اثرات ضد درد قوی خود برای درمان التهاب و تب نیز قابلیت استفاده دارد.

نیمسیل

داروهای دندان درد کودکان

درد دندان در کودکان شایع است. وجود دندان پوسیده یا التهاب لثه می‌تواند دلیل دندان درد کودک باشد. درصورتی‌که کودکتان دندان درد دارد، ابتدا به او کمک کنید تا دندان‌هایش را نخ‌ دندان بکشد؛ زیرا ممکن است باقی‌مانده غذا بین دندان‌های او سبب ایجاد درد دندان شده باشد.

برای درمان فوری دندان درد شبانه کودک می‌توانید به او استامینوفن دهید.

از سایر داروهای دندان درد نام‌برده، بدون نسخه دندان‌پزشک استفاده نکنید. شستن دهان کودک با آب‌نمک ولرم، دهان‌شویه آویشن یا پراکسید هیدروژن رقیق‌شده هم می‌تواند به کاهش درد دندان کمک کند.

دندانپزشکی اطفال

داروهای دندان درد در بارداری

دوره بارداری دوره بسیار حساسی‌ست و مصرف هرگونه داروی نامناسبی می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری روی جنین بگذارد. داروهای دندان‌درد هم از این قاعده مستثنا نیستند و باید با تجویز پزشک مصرف شوند.

پس برای سلامت جنین، بدون تجویز پزشکتان هیچ‌گونه داروی شیمیایی مصرف نکنید.

در این مدت می‌توانید از داروهای دندان درد خانگی که در ادامه نام می‌بریم استفاده کنید. این داروها و روش‌های خانگی برای تسکین درد دندان عقل هم موثرند.

دندان درد در بارداری

سلامت دندان با کلینیک دندانپزشکی قلهک

شما برای ترمیم و درمان دندان در هر سنی باید نزد فرد متخصص بروید تا با توانایی بهتری به انجام درمان  بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است. این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است. بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان و همچنین دندانپزشکی اطفال می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

قبل از شروع سال جدید  1402، میتواند زمان مناسبی باشد تا از سلامت دندان های خود مطمئن باشید. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

کلینیک-دندانپزشکی-قلهک

 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

دندان قروچه

20 اسفند 1402

دندان مصنوعی چیست؟

10 اسفند 1402

لمینت دندان در تهران
لمینت دندان در تهران

10 شهریور 1402

کامپوزیت دندان در تهران
کامپوزیت دندان در تهران

27 خرداد 1402

بهترین دندانپزشکی اطفال در تهران
بهترین دندانپزشکی اطفال در تهران

21 خرداد 1402