مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

آشنایی با عوارض مختلف ارتودنسی دندان

ارتودنسی یکی از علم های دندانپزشکی است و به شما کمک می کند اگر دندان های نامرتبی داریم با به روزترین علم دنیا این مشکل را برطرف سازید و به زیبایی بتواتنید لبخند بزنید.
شاید برای شما سوال باشد که اگر دندان هایتان ارتودنسی نشود ممکن است به مرور زمان اصلاح گردد و در جای صحیح خود قرار بگیرد؟
جواب ما به سوال شما خیر است. چرا که دندان هرگونه رشد کند در همان حالت نیز باقی می ماند و تنها به وسیله ارتودنسی شما می توانید این ایراد دندانی خود را برطرف سازید و برای اقدام به این کار با متخصص ارتودنسی مشورت نمایید تا زمان مناسب انجام آن را برای شما تعیین نماید.


 

آشنایی با عوارض مختلف ارتودنسی دندان

اولین تخصص در دندانپزشکی شاخه ارتودنسی دندان می باشد و در این علم دندان ها و فک هایی که در محل نامناسبی قرار گرفته اند اصلاح و به محل صحیح خود بازمی گردند.

وقتی دندان ها در جای درست خود قرار نمی گیرند، علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی ندارند مشکلات بهداشتی را هم به دنبال خود دارد.

مشکلات بهداشتی را از این نظر می گوییم که وقتی دندان در جای درست نیست تمیز کردن و نگهداری از آن نیز سخت تر می شود و پوسیدگی دندان ها از عوارض آن خواهد شد.

از دیگر عوارض آن میتوانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

  • مشکلات لثه ای
  • خوب جویده نشدن دندانها و مشکلات گوارشی
  • سردرد
  • مشکلات TMJ
  • احساس درد درگردن، شانه و پشت

همچنین دندان های کج و نامرتب به زیبایی ظاهر شخص آسیب می زند و اعتماد بنفس از وی می گیرد.

از مزایای استفاده از درمان ارتودنسی، داشتن دهانی سالم با ظاهری مناسب و زیبا با طول عمر بالا اشاره کرد.

اما این درمان ممکن است عوارضی را نیز بدنبال داشته باشد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

ارتودنسی-دندان

 

عوارضی که ارتودنسی دندان ممکن است داشته باشد

در رابطه با انجام ارتودنسی دندان عوارضی وجود ندارد که باعث آسیب بیش از حد شود. موارد زیر تنها جنبه های منفی ارتودنسی دندان آن هم در صورتیکه که اصولی انجام نگیرد می باشد.

1. امکان دارد درد خفیف و جزئی ایجاد شود.

 دستگاه‌های ارتودنسی از همان ابتدا شروع به حرکت دندان‌ها می‌کنند، ممکن است افراد درد جزئی احساس کنند. که این طبیعی است و عارضه محسوب نمی‌شود و با کمک داروهای ضد درد بودن نسخه به راحتی می‌توان این درد و ناراحتی را تسکین داد. 

2. زحم شدن بافت‌های نرم داخل دهان 

بیماران در شروع درمان ارتودنسی (با بریس ثابت) ممکن است احساس کنند لب‌ها، زبان یا بخش‌های نرم داخل دهانشان کمی زخم شهد است. 

زخم شدن داخل دهان معمولا کوتاه بوده و تنها چند روز ابتدایی ارتودنسی احساس می‌شود. ب

3. عفونت لثه 

رعایت بهداشت دهان و دندان برای همه  افرد مهم است. اما اگر تحت درمان با هر نوع روش ارتودنسی باشید، بسیار مهم و حیاتی‌تر است. بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌تواند منجر به التهاب لثه و عفونت آن‌ها شود.

4. تحلیل مینای دندان 

به از بین رفتن ساختار معدنی مینای دندان فرسایش یا تحلیل دندان گفته می‌شود. در برخی موارد بسیار نادر، ممکن است دستگاه های ارتودنسی ثابت به تحلیل رفتن مینای دندان کمک کنند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شخص به بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی چندان توجه نکند.

ارتودنسی-دندان-در-کلینیک-قلهک

5. کوتاه کردن ریشه دندان

برای برخی از بیماران طول ریشه دندان های آنها در طول مدت زمان ارتودنسی کوتاه می‌شود. پیش بینی اینکه، این اتفاق برای شما بی‌افتد تقریباً غیرممکن است. 

 کوتاه شدن ریشه دندان در طول ارتودنسی عواقب قابل توجهی ندارد. اما در موارد بسیار نادر ممکن است طول عمر دندان را تهدید کند. به این صورت که در آینده ممکن است زودتر دندانی که ریشه‌اش کوتاه شده را از دست بدهید.

6.  تشدید مشکلات دندان 

ممکن است برخی از مشکلات قبلی دندان مانند پوسیدگی ها یا تروما و در نتیجه استفاده از دستگاه های ارتودنسی تشدید شده یا دوباره ایجاد شوند. 

اگر دندان‌های شما پیش از ارتودنسی مشکلی داشته باشند، احتمالا متخصص ارتودنسی تا پیش از برطرف شدن آن مشکلات، درمان شما را شروع نمی‌کند تا از بروز عوارض ارتودنسی در طول درمان پیشگیری شود و مشخصا چنین عارضه‌ای را تجربه نکنید.

7. ایجاد لکه روی دندان و زرد شدن آن ها 

البته این مورد واقعا جزء عوارض ارتودنسی نیست اما چون ممکن است برای برخی افراد پیش بیاید ما هم در این مقاله آن را بررسی می کنیم. دستگاه های ارتودنسی سطوح دندانی را درگیر می کند و برای همین ممکن است نتوان تمام بخش های دندان را تمیز کرد. مثلا براکتی که به سطح جلوی دندان متصل استا مانع از این میشود که بخش زیرینش تمیز شود. این مشکل بعدها که ارتودنسی تمام شد با کمک بلیچینگ دندان برطرف می شود.

همچنین اگر بیماران بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نکنند ممکن است که دندان ها زرد شوند. برای پیشگیری از این مشکل لازم است که به صورت روزانه حتمعا به وضعیت بهداشت دهان و دندان رسیدگی شود.

چه زمانی دندان شما احتیاج به ارتودنسی دارد؟

زمان احتیاج به ارتودنسی را تنها دندانپزشک معالج شما مشخص می کند و او با استفاده از گذشته پزشکی شما و معاینه هایی که صورت گرفته تصمیم قطعی توسط دندانپزشک ارتودنسیت انجام می شود.

اگر دندان ها در وضعیت های زیر باشند امکان انجام ارتودنسی برای شما وجود دارد:

  1. زمانی که دندانهای فوقانی هم پوشانی عمودی زیادی بر روی دندانهای ردیف پایین دارند.
  2. به ظاهر “بولداگ” معروف است که در آن دندان های ردیف پایین خیلی جلوتر از دندان های فوقانی قرار می گیرد و ردیف بالا بیش از حد عقب هستند.
  3. هنگام جویدن دندانهای بالا از بعد عرضی به درستی بر روی دندانهای پایین قرار نمی گیرند
  4. باز بودن بین دو فک در ناحیه جلو عقب یا کناره ها
  5. خط میانی نابجا هنگامی که خط میانی دندان های فوقانی با خط میانی دندان های پایینی در یک راستا قرار نمی گیرند.
  6. فاصله، فضاهای بین دندان ها که ممکن است بر اثر از دست دادن یک دندان یا حتی رشد ناقص یا عدم رشد یک دندان به وجود بیاید.
  7. شلوغی دندان، زمانی که تعداد زیادی دندان در یک ردیف دندانی قرار می گیرند. این وضعیت منجر به روی هم افتادن دندانها می شود.

ارتودنسی-دندان

 

 

کلینیک دندانپزشکی قلهک در تهران

شما برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است. این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است. بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

دکتر-صادقی-ارتودنتیست

آشنایی با ارتودنتیست کلینیک دندانپزشکی قلهک

خانم دکتر حوری میرمحمدصادقی متخصص ارتودنسی

مسوول فنی و عضو هیئت موسس کلینیک قلهک

استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی عمومی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1384 

فارغ التحصیل رشته تخصصی ارتودنسی از دانشگاه تهران در سال 1388 

عضو انجمن نخبگان ایران

دارای 10 سال فعالیت در زمینه تخصصی ارتودنسی میباشد

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

https://clinicgholhak.com/

کلینیک-قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

درمان دندان پوسیده با ارتودنسی
درمان دندان پوسیده با ارتودنسی

06 اردیبهشت 1403

ارتودنسی ارزان در تهران
ارتودنسی ارزان در تهران

27 مهر 1402

آیا ارتودنسی دندان معایبی دارد؟
آیا ارتودنسی دندان معایبی دارد؟

17 مهر 1402

باورهای غلط ارتودنسی دندان
باورهای غلط ارتودنسی دندان

08 مهر 1402

پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی
پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی

21 شهریور 1402