مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

بی حسی در ارتودنسی دندان

بیشتر افراد بر این باور هستند کارهای دندانپزشکی دردناک و نگران کننده است و در مورد این اقدامات ترس و اظطراب دارند.همه این ها میتواند درمان را به تعویق بیاندازد و این مشکل را بدتر می‌کند. و اما دندانپزشکی با بیهوشی چه کمکی به ما میکند؟


 

بی حسی در ارتودنسی دندان   

اُرتودُنسی دندان یکی از رشته های تخصصی در دندانپزشکی است و هر ساله افراد زیادی از این روش برای درمان دندان خود استفاده می نمایند.

اولین تخصص در دندانپزشکی شاخه ارتودنسی می باشد و در این علم دندان ها و فک هایی که در محل نامناسبی قرار گرفته اند اصلاح و به محل صحیح خود بازمی گردند.

وقتی دندان ها در جای درست خود قرار نمی گیرند، علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی ندارند مشکلات بهداشتی را هم به دنبال خود دارد.

برای انجام ارتودنسی دندان انواعی از ابزارها و روش ها وجود دارد. از جمله آنها ارتودنسی متحرک و ثابت می باشد که هر دو باعث تغییر وضعیت دندان ها و فک می شود.

استفاده از اینکه کدام مدل برای بیمار بهتر است را نوع شکل دندان و سن او مشخص می کند و بهترین نوع از دندان به او معرفی می شود. دستگاه ارتودنسی به آرامی فشار به دندان و فک وارد می کند و با گذشت مدت زمانی مشخص تغییر مناسبی را ایجاد می نماید.

همانطور که گفته شد ارتودنسی از تخصص های مهم در دندانپزشکی است و به منظور هماهنگ شدن دندان ها با یکدیگر صورت می پذیرد. از اصلی ترین وظایف ارتودنسی تشخیص به موقع و پیشگیری درمان ناهنجاری های دندانی فکی است.

این عمل توسط درمانهای ثابت یا متحرک ، ارتودنسی با براکت های هم رنگ دندان (سرامیکی) (کامپوزیتی)، یا توسط ارتودنسی نامرئی توسط سیستم لینگوال (قرار دادن براکت ها در پشت دندانها) یا ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف (Invisalign) و غیره انجام شود.

 ارتودنسی ثابت می تواند توسط روش های Straight ،Edgewise ،Roth یا دیمون و غیره انجام شود. در ضمن می توان از تکنیک های جدید مانند مینی اسکرو Mini Screw در درمان ناهنجاریها کمک گرفت.

اما برای انجام این روش نیاز به بی حسی یا بیهوشی وجود دارد؟ در ادامه درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

ارتودنسی دندان
 

انواع روش های بی حسی برای ارتودنسی دندان

 در دندانپزشکی با بیهوشی سه نوع اصلی وجود دارد که هر کدام کاربردهای خاصی دارند: 1. موضعی 2. آرام بخش 3. عمومی

1. موضعی (بی حسی موضعی)

برای کارهای ساده تر که برای انجام آن به زمان کوتاه تری نیاز است و به طور کلی از پیچیدگی کمتری برخوردار است، از بی حسی موضعی استفاده می شود. مانند پر کردن حفره دندان. در بی حسی موضعی هوشیار و قادر به برقراری ارتباط خواهید بود و تنها آن منطقه بی حس خواهد شد و دیگر احساس درد نخواهید کرد. بیشتر بی حسی های موضعی به سرعت (در عرض 10 دقیقه) اثر می گذارند و 30 تا 60 دقیقه تاثیر گذارند. بعضی اوقات یک vasopressor مانند epinephrine به ماده اضافه می شود تا علاوه بر اینکه اثر آن افزایش یابد، تاثیر آن به سایر مناطق بدن منتقل نشود. داروهای بی حسی موضعی به صورت ژل، پماد ، کرم ، اسپری ، پچ ، مایع و اشکال تزریقی بدون نسخه و در نسخه پزشک در دسترس هستند و می توان از آنها به صورت موضعی استفاده کرد (مستقیماً به ناحیه آسیب دیده وارد می شود تا بی حس شود) و یا به ناحیه ای که تحت درمان است تزریق شود. گاهی اوقات مقداری آرام بخش سبک به بی حس کننده های موضعی اضافه می شود تا به آرامش فرد کمک کند.

نمونه هایی از داروهای بی حسی موضعی:

articaine
bupivacaine
lidocaine
mepivacaine
prilocaine

2. آرام بخش

آرام بخش ها چندین سطح دارند و برای آرام سازی فردی که ممکن است اظطراب داشته باشد کمک می کند یا برای انجام عمل بدون درد، استفاده می شود. همچنین می تواند باعث فراموشی فرایند شود. ممکن است شما کاملاً هوشیار باشید و بتوانید به دستورات پاسخ دهید ، نیمه هوشیار باشید ، یا به سختی هوشیار باشید. لذا آرام بخش ها را در طبقه بندی خفیف ، متوسط یا عمیق قرار می دهند. در آرام بخشی عمیق ، معمولاً شما از محیط اطراف خود آگاهی ندارید و فقط می توانید به تحریکات مکرر یا دردناک پاسخ دهید. این دارو میتواند به صورت خوراکی (قرص یا مایع) ، استنشاق ، عضلانی (IM) یا به صورت داخل وریدی (IV) تجویز شود. آرام بخشی IV خطرات بیشتری دارد. مواردی مانند ضربان قلب ، فشار خون و تنفس شما باید در آرام بخشی متوسط یا عمیق با دقت کنترل شود.

اما آیا برای ارتودنسی دندان انجام این روش ها الزامی است؟

 

 

ارتودنسی دندان

 

استفاده از بی حسی در طول دوره درمان ارتودنسی دندان

یکی دیگر از سوالات و نگرانی های متداول و متداول در مورد آزمایش روش های مختلف و ارتودنسی ، نیاز یا عدم استفاده از بیهوشی دندان است. در پاسخ به این سوال می توان گفت که روش ارتودنسی به هیچ بیهوشی دندان و تزریق بیهوشی نیاز ندارد و بدون نیاز به این مرحله انجام می شود.

مراجعه منظم و به موقع برای بررسی تغییر وضعیت دندان ها در طول دوره درمان ، تأثیر بسزایی در کنترل و کاهش درد بیمار دارد و یکی از مهمترین پارامترها در بهبود وضعیت بیمار خواهد بود. توصیه می شود با رعایت بهداشت دهان و دندان از عفونت های قارچی و باکتریایی و درد مضاعف در دندان جلوگیری کنید.

 

ارتودنسی و بی حسی

 

کلینیک قلهک در شمال تهران

همانطور که گفته شد برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می تواند به وب سایت کلینیک مراجعه فرمایید.

www.clinicgholhak.com

 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

ارتودنسی ارزان در تهران
ارتودنسی ارزان در تهران

27 مهر 1402

آیا ارتودنسی دندان معایبی دارد؟
آیا ارتودنسی دندان معایبی دارد؟

17 مهر 1402

باورهای غلط ارتودنسی دندان
باورهای غلط ارتودنسی دندان

08 مهر 1402

پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی
پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی

21 شهریور 1402

ارتودنسی دندان برای سن بالا مناسب است؟
ارتودنسی دندان برای سن بالا مناسب است؟

17 شهریور 1402