مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

انواع سیم های ارتودنسی دندان

سیم مخصوص ارتودنسی دندان سیمی فلزی می باشد که در شیار براکت ارتودنسی دندان قرار میگیرد. وظیفه آن این می باشد که نیروی مورد نظر برای تغییر موقعیت دندان ها را بر روی دندان، لثه و فک اعمال کند. 
 سیم ارتودنسی اصلی ترین وظیفه را در جا به جایی و شکل دهی دندان ها را عهده دار می باشد.
در این مقاله به بررسی انواع سیم ارتودنسی دندان خواهیم پرداخت.


 

انواع سیم های ارتودنسی دندان

 

برای انجام ارتودنسی دندان انواعی از ابزارها و روش ها وجود دارد. از جمله آنها ارتودنسی متحرک و ثابت می باشد که هر دو باعث تغییر وضعیت دندان ها و فک می شود.

استفاده از اینکه کدام مدل برای بیمار بهتر است را نوع شکل دندان و سن او مشخص می کند و بهترین نوع از دندان به او معرفی می شود. دستگاه ارتودنسی به آرامی فشار به دندان و فک وارد می کند و با گذشت مدت زمانی مشخص تغییر مناسبی را ایجاد می نماید.

همانطور که گفته شد ارتودنسی از تخصص های مهم در دندانپزشکی است و به منظور هماهنگ شدن دندان ها با یکدیگر صورت می پذیرد. از اصلی ترین وظایف ارتودنسی تشخیص به موقع و پیشگیری درمان ناهنجاری های دندانی فکی است.

این عمل توسط درمانهای ثابت یا متحرک ، ارتودنسی با براکت های هم رنگ دندان (سرامیکی) (کامپوزیتی)، یا توسط ارتودنسی نامرئی توسط سیستم لینگوال (قرار دادن براکت ها در پشت دندانها) یا ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف (Invisalign) و غیره انجام شود.

 ارتودنسی ثابت می تواند توسط روش های Straight ،Edgewise ،Roth یا دیمون و غیره انجام شود. در ضمن می توان از تکنیک های جدید مانند مینی اسکرو Mini Screw در درمان ناهنجاریها کمک گرفت.

 

ارتودنسی دندان

 

آشنایی با روش های ارتودنسی دندان

 

  • ارتودنسی ثابت:

یکی از رایج ترین روش های درمانی به روش ارتودنسی، ارتودنسی ثابت است که در آن از براکت های ثابت و سیم استفاده می شود. در این روش براکت ها بر روی دندان های بیمار به وسیله کامپوزیت های مخصوص وصل می شوند وسیم های متصل کننده  از براکت ها رد می شوند و با استفاده از کش های مخصوصی که برای این کار وجود دارد وصل می شوند.

این دستگاه ها را که ثابت هستند و هرماه توسط ارتودنتیست تنظیم می شود و با تغییرات سایز سیم و کش های مخصوص فک ها درمان ارتودنسی ادامه می یابد تا بعد از مدتی نتیجه مورد نظر حاصل شود.

در حال حاضر براکت‌های شفاف که ظاهر زیباتری وجود دارند و شما می توانید با استفاده از نوع براکت  امکان زیباتر بودن نمای ارتودنسی دندان خود را فراهم نمایید.

  • ارتودنسی متحرک:

به نوعی  از ارتودنسی  می گویند که شما می توانید هنگام خوردن غذا و یا مسواک زدن از دهان خارج کنید چون این نوع از ارتودنسی به دندان چسبانده نمی شود.

 دستگاه های ارتودنسی دندان متحرک اغلب به دو دسته تقسیم می شوند:

  • گروه اول متناسب با حرکت های ساده دندانی می باشد.
  • دومین گروه از دستگاه های ارتودنسی متحرک برای حرکت دادن فک بالا و پایین مناسب است.

دستگاه ها برای این ساخته شده اند که، نیروی مشخصی را با کمک فنرها و پیچ ها و دیگر اجزای مکانیکی خود به دندان ها و یا فکین وارد کنند.

دستگاه ارتودنسی دندان متحرک تنها برای نوع خاصی از حرکات ساخته شده است و از آنها میتوانیم برای درمان های تخصصی تر و دشوارتر نیز استفاده کنیم.

از مزایای دستگاه ارتودنسی متحرک میتوانیم به این اشاره نماییم که، بهداشت راحتر انجام می گیرد و امکان این وجود دارد که در صورت عدم تحمل آن را خارج نمایید و در نهایت هزینه کمتری را نسبت به  درمان ثابت بپردازید.

 

روش های ارتودنسی دندان

 

سیم های ارتودنسی دندان چگونه هستند؟

 

سیم مخصوص ارتودنسی دندان سیمی فلزی می باشد که در شیار براکت ارتودنسی دندان قرار میگیرد. وظیفه آن این می باشد که نیروی مورد نظر برای تغییر موقعیت دندان ها را بر روی دندان، لثه و فک اعمال کند. 

 سیم ارتودنسی اصلی ترین وظیفه را در جا به جایی و شکل دهی دندان ها را عهده دار می باشد.

ضخامت و سطح مقطع سیم ارتودنسی، فاکتور های ایجاد تفاوت در انواع سیم های ارتودنسی می باشد. در واقع متخصص ارتودنسی، با بررسی وضعیت دندانی  اقدام به استفاده از سیم های ارتودنسی با ضخامت ها و سطوح مقطع متفاوت در مراحل مختلف درمان ارتودنسی دندان می کند.

ضخامت و سطح مقطع سیم ارتودنسی دندان  میزان اصطکاک، انعطاف و کنترل بر روی حرکات دندانی را مشخص مینماید.

سیم های ارتودنسی دندان به سه دسته تقسیم میشوند:

سیم ارتودنسی دندان دایره ای

مقطع عرضی این سیم ها کاملا گرد بوده و معمولا در مراحل اولیه درمان ارتودنسی و به منظور چینش منظم دندان ها، از آن ها استفاده می شود. سیم های گرد به دلیل خاصیت ارتجاعی بیشتر نسبت به سایر سیم ها، کاربرد مناسبی در پوشش یکنواخت تمام دندان ها دارد.

سیم ارتودنسی دندان مربعی

از نظر بالینی، سیم های مربعی برای حرکت دادن دندان ها طی فرایند ارتودنسی، مناسب هستند. این سیم ها در بسیاری از حرکات دندانی و از نظر کنترل این حرکات، نسبت به سیم های گرد و مستطیلی، عملکرد بهتری را از خود نشان داده اند.

سیم ارتودنسی با مقطع مربعی، علاوه بر آن که کنترل حرکتی مناسبی دارد، از مزیت لغزش مکانیکی سیم های گرد نیز حداقل در مقایسه با سیم های مستطیلی برخوردار است. 

سیم ارتودنسی دندان مستطیلی

سیم مستطیلی نسبت به سیم ارتودنسی گرد و مربعی از قابلیت کنترل حرکات دندانی بالاتری برخوردار است. به همین دلیل در بسیاری از موارد درمان ارتودنسی، استفاده از سیم های مستطیلی در مراحل پایانی درمان استفاده می شود.

برای انجام صحیح ارتودنسی دندان نیاز است که شما به کلینیک دندانپزشکی معتبری مراجعه کنید تا نتیجه مثبت و موفقی از آن داشته باشید. در ادامه یکی از کلینیک های معتبر در تهران را به شما معرفی خواهیم کرد تا با استفاده از خدمات این مجموعه تجربه داشتن دندان های زیبا و سالم را به خود هدیه دهید.

 

انواع سیم های ارتودنسی دندان
 

کلینیک دندانپزشکی قلهک تهران

 

شما برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است. این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است. بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می تواند به وب سایت کلینیک مراجعه فرمایید.

https://clinicgholhak.com/

کلینیک دندانپزشکی قلهک

 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

درمان دندان پوسیده با ارتودنسی
درمان دندان پوسیده با ارتودنسی

06 اردیبهشت 1403

ارتودنسی ارزان در تهران
ارتودنسی ارزان در تهران

27 مهر 1402

آیا ارتودنسی دندان معایبی دارد؟
آیا ارتودنسی دندان معایبی دارد؟

17 مهر 1402

باورهای غلط ارتودنسی دندان
باورهای غلط ارتودنسی دندان

08 مهر 1402

پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی
پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی

21 شهریور 1402