مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

چرا در ارتودنسی دندان را میکشند؟

کشیدن دندان برای ارتودنسی یکی از مهم ترین بخش های درمان برخی از بیماران است. این کار برای پیشبرد درمان و رفع موانع احتمالی در حین یا بعد از درمان ارتودنسی انجام می شود.
به عبارت دیگر ممکن است برخی از بیماران دندان عقل مخفی داشته باشند یا دندان های دائمی آنها به دلیل کمبود فضا برای رشد به شکل نامناسب و بسیار کج بیرون بزند که باعث کج شدن یا آسیب دیدن سایر دندان ها می شود.


 

چرا در ارتودنسی دندان را میکشند؟

 

آیا کشیدن دندان برای ارتودنسی دندان ضروری است؟ آیا برای ارتودنسی باید تعدادی از دندان هایم را بکشم؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

هدف از کشیدن دندان برای ارتودنسی چیست؟

کشیدن دندان برای ارتودنسی یکی از مهم ترین بخش های درمان برخی از بیماران است. این کار برای پیشبرد درمان و رفع موانع احتمالی در حین یا بعد از درمان ارتودنسی انجام می شود.

به عبارت دیگر ممکن است برخی از بیماران دندان عقل مخفی داشته باشند یا دندان های دائمی آنها به دلیل کمبود فضا برای رشد به شکل نامناسب و بسیار کج بیرون بزند که باعث کج شدن یا آسیب دیدن سایر دندان ها می شود.

آیا کسی که ارتودنسی می کند باید یک یا چند دندان را بکشد؟

خیر، همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، کشیدن دندان برای ارتودنسی فقط به برخی افراد محدود می شود و همه بیماران یک یا تعدادی از دندان های خود را نمی کشند.

آیا در تمام مراحل ارتودنسی باید دندان بکشید؟

ما روش های مختلفی برای درمان ارتودنسی دندان داریم که هر کدام از آنها از دستگاه ها و تکنیک های مختلفی پیروی می کنند. مهمترین روشهای ارتودنسی عبارتند از:

  • ارتودنسی ثابت فلزی شامل ارتودنسی معمولی، دیمون، لینگوال و سرامیک
  • ارتودنسی متحرک شامل اینوزیلین و سایر الاینرها
  • و ارتودنسی نامرئی

برای تمامی موارد فوق، اگر متخصص تشخیص دهد که کشیدن دندان در ارتودنسی ضروری است، بهتر است به توصیه او عمل کرده و رضایت او را برای کشیدن دندان انجام دهد.

 

مراحل ارتودنسی دندان

 

چه کسانی باید در حین ارتودنسی دندان های خود را بکشند؟

در شرایط زیر، متخصص ممکن است تشخیص دهد که افراد باید یک یا چند دندان خود را قبل یا در طول درمان بکشند:

  • فک کوچک
  • دندان های بزرگ
  • شلوغی بیش از حد دندان ها (تعداد دندان های زیاد)
  • ناهماهنگی فک ناشی از افزایش دندان ها از جمله انواع مال اکلوژن

یک متخصص ارتودنسی چگونه می داند که باید دندان بکشد؟

اولین مرحله از سری اقدامات ارتودنسی دندان، ارزیابی و معاینه تخصصی ارتودنسی است. طی یک جلسه به مطب متخصص مراجعه می کنید و سپس کار ارزیابی و معاینه شروع می شود.

ابتدا متخصص قسمت های مختلف دهان و دندان های شما را با مشاهده و معاینه دستی معاینه می کند. ارزیابی موقعیت فک، دندان ها و حتی لب ها یکی از مهم ترین کارهایی است که متخصص قبل از شروع درمان انجام می دهد.

او همچنین با کمک تصاویر اشعه ایکس که از فک و دندان شما به دست می آید، موقعیت ریشه دندان ها و موقعیت همه دندان ها را مشاهده می کند.

با کمک این تصاویر به شما اطلاع داده می شود که آیا دندان شما قبل یا در حین درمان ارتودنسی نیاز به کشیدن دارد یا خیر. به عبارت دیگر کشیدن دندان برای ارتودنسی به طور کامل توسط متخصص قبل از درمان مورد بحث قرار می گیرد.

شرایط انجام ارتودنسی دندان

 

اولویت این است که کدام دندان را بکشیم؟

دندان های پوسیده، آسیب دیده، آبسه، پر شده و یا حتی روکش شده اولین اولویت برای کشیدن دندان برای باز کردن فضای بین دندان های شلوغ است. در درجه بعدی دندان های انتهای قوس دهان یعنی دندان های شماره 4 یا 5 در اولویت کشیدن دندان قرار دارند.

نکته مهمی که در کشیدن دندان باید به آن توجه کرد حفظ سفیدی آن است، یعنی اگر دندانی از فک بالا سمت راست کشیده شود، دندان فک بالا سمت چپ نیز کشیده شود تا سفیدی آن حفظ شود.

در ایده آل ترین کشیدن دندان، دندانی که شکسته و آسیب دیده است از هر طرف فک کشیده می شود. یعنی ممکن است 4 دندان برای درمان ارتودنسی کشیده شود و اصلا جای نگرانی نیست و فضای دندان های کشیده شده پر می شود.

دلایل کشیدن دندان در بزرگسالی

  1. صدمات و ضربه های شدید دندانی
  2. آتروفی ریشه دندان و برگشت ناپذیری و ترمیم ناپذیری دندان آسیب دیده.
  3. دندان های شلوغ به خصوص در افرادی که فک های کوچک و دندان های بزرگ دارند
  4. در بسیاری از موارد نیازی به کشیدن دندان نیست. گاهی ارتودنتیست برای ایجاد فضایی در فک به منظور کاهش بیرون زدگی دندان ها و یا شلوغی دندان ها، کشیدن دندان ها را ضروری تشخیص می دهد.

اما باید گفت اگر واقعا کشیدن دندان دائمی در درمان ارتودنسی ضروری است، بیمار به دلیل ترس از این مشکل نباید درمان را رها کند.

زیرا فضاهای ناشی از کشیدن دندان با حرکات ارتودنسی کاملا بسته می شود و بیمار به حالت رشد طبیعی صورت و در نهایت هماهنگی مناسب صورت خود می رسد.

در اغلب موارد، زمانی که بیمار دارای فک کوچک و دندان های بزرگ است، متخصص ارتودنسی تصمیم می گیرد تا دندان های بیمار را خارج کند تا نامرتبی و شلوغی دندان های بیمار را اصلاح کند.

 پس از ایجاد فضای استاندارد برای دندان ها، متخصص ارتودنسی آن دندان های شلوغ را با تجهیزات ارتودنسی تراز و منظم می کند.

 

ارتودنسی دندان

 

اگر اجازه ندهم دندان هایم برای ارتودنسی کشیده شوند چه؟

با توجه به تجربه ثابت شده است که اگر برای ارتودنسی دندان کشیدن آن لازم باشد ولی متخصص یا بیمار از این کار جلوگیری کند به مرور زمان با بازگشت ارتودنسی مواجه خواهیم شد.

یعنی دندانی که باید کشیده می شد (اما نشد) با نیرو و فشاری که به دندان های دیگر وارد می کند، وضعیت صاف شدن دندان های دیگر را از بین می برد.

در چنین شرایطی دور دوم ارتودنسی با کشیدن دندان آغاز می شود که هم دردسرساز و هم پرهزینه خواهد بود (با توجه به اینکه هزینه ارتودنسی دندان بالاست).

نکشیدن دندان در ارتودنسی می تواند زیبایی لبخند را به خطر بیندازد؟

اگر متخصص ارتودنسی نتواند شما را متقاعد کند که با استفاده از بریس های ارتودنسی بیش از حد معمول دندان هایتان را بکشید و دندان هایتان را هدایت کند، عوارض ناخواسته ای ایجاد می شود.

زیرا در اثر قرار گرفتن دندان ها در فضای تنگ، لبخند شما کامل نخواهد بود و شکل ناخوشایندی خواهد داشت. از طرف دیگر، عدم کشیدن دندان برای ارتودنسی احتمالاً درمان را معکوس می کند.

کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی

دندان عقل ممکن است به سایر دندان های آسیایی که مرتب هستند فشار وارد کند و باعث شلوغ شدن آنها شود. دندان عقل ممکن است پنهان بماند یا منحرف شود و کج شود.

یا اثر نامطلوب خود را بر روی دندان های مجاور باقی می گذارند. ممکن است متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که آیا دندان عقل شما نیاز به برداشتن دارد یا خیر.

او پیشنهاد می کند که دندان عقل ممکن است پس از تکمیل درمان ارتودنسی باعث ایجاد مشکل شود. یا باعث بی نظمی و بی نظمی و بازگشت دندان ها به حالت قبلی (عود) شود.

بنابراین قبل یا بلافاصله بعد از درمان ارتودنسی، دندان عقل شما را از دهان شما خارج می کند. البته تصمیم به کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی برای همه بیماران کلی نیست و مورد هر بیمار مختص به خود فرد است.

 

ارتودنسی دندان

 

کلینیک دندانپزشکی قلهک

برای ترمیم و درمان دندان باید آن را نزد پزشک متخصص برد تا با مهارت بیشتری کار خود را انجام دهد. کلینیک تخصصی دندانپزشکی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان و اعضای هیأت علمی بنام از دانشگاه های معتبر کشور تأسیس شد.

این گروه ارائه خدمات تکمیلی دندانپزشکی اعم از خدمات تخصصی در تمامی زمینه ها و همچنین خدمات تحت بیهوشی را در کنار سایر مراکز دندانپزشکی رسالت خود قرار داده است.

بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسان و متخصصان این کلینیک و همچنین امکانات و تجهیزات مدرن و کارآمد از ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک می باشد.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندانپزشکی است که دندانپزشکان متخصص دارد و این فرصت خوبی است تا کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی با دندانپزشک مجرب هستند از خدمات این مجموعه بهره مند شوند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت کلینیک مراجعه کنید.

https://clinicgholhak.com/

کلینیک دندانپزشکی قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

ارتودنسی ارزان در تهران
ارتودنسی ارزان در تهران

27 مهر 1402

آیا ارتودنسی دندان معایبی دارد؟
آیا ارتودنسی دندان معایبی دارد؟

17 مهر 1402

باورهای غلط ارتودنسی دندان
باورهای غلط ارتودنسی دندان

08 مهر 1402

پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی
پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی

21 شهریور 1402

ارتودنسی دندان برای سن بالا مناسب است؟
ارتودنسی دندان برای سن بالا مناسب است؟

17 شهریور 1402