درمان ریشه دندان با پیشرفت دندانپزشکی

درمان ریشه دندان، یکی از روش های اصلی دندانپزشکی است که شامل برداشتن قسمت نرم داخل دندان یا پالپ است، پالپ شامل اعصاب، بافت همبند و عروق خونی است که به دندان اجازه رشد می دهد.

درمان ریشه دندان با پیشرفت دندانپزشکی

عصب کشی چگونه انجام می شود؟

جراحی مغز و اعصاب در دندانپزشکی انجام می شود. هنگامی که به دندانپزشک مراجعه می کنید، یکی از اعضای کادر پزشکی شما را به محل درمان راهنمایی می کند و شما را برای جراحی آینده آماده می کند، که شامل دادن شنل برای جلوگیری از خراب شدن لباس شما می شود.

1. بی حسی موضعی

در این مرحله دندانپزشک کمی ژل بی حس کننده به محل تزریق اضافه می کند و پس از اثر شروع به تزریق می کند. در این مرحله ممکن است درد شدید یا گرمای زیادی در محل تزریق احساس کنید اما به زودی تمام می شود.

هنگام حرکت هوشیار هستید، اما بیهوشی تزریق شده شما را از احساس هر گونه دید محافظت می کند.

1. استخراج پالپ

بعد از اینکه دندان شما بیهوش شد، متخصص مغز و اعصاب یا دندانپزشک عمومی یک ورودی کوچک به دندان شما وارد می کند و سپس با دستگاه خاصی به نام سوهان دندان شروع به کشیدن پالپ می کند. دندانپزشکان مراقبت زیادی برای برداشتن کامل پالپ از کانال دارند.

1. پر کردن موقت

پس از برداشتن کامل پالپ، دندانپزشک حفره برش داده شده را با یک پر کردن موقت پر می کند که از دندان در برابر بزاق محافظت می کند.

درمان تخصصی ریشه دندان

با پیشرفت پوسیدگی در دندان آسیب دیده و زمانی که پوسیدگی شدید است و مینا از دندان عبور می کند و به عاج می رسد، باکتری ها و محصولات جانبی آنها بافتی را در داخل پالپ تولید می کنند (بافت زنده دندان شامل رگ های خونی، اعصاب و ... سلول های زنده دیگر)

آنها باعث تحریک و ایجاد علائم اولیه از جمله درد می شوند. با گذشت زمان و با پیشرفت التهاب، علائم بیمار ممکن است شدیدتر و پایدارتر شود و در نهایت منجر به ایجاد آبسه های دندانی بدون درمان شود که می تواند شرایط سخت و اورژانسی را برای بیمار ایجاد کند. بنابراین، درمان ریشه دندان برای جلوگیری از مشکلات ناشی از درگیری پالپ دندان اجتناب ناپذیر خواهد بود.

مواردی که دندانپزشک بیمار را به متخصص ریشه ارجاع می دهد:

• زمانی که ریشه دندان خمیده است
  • زمانی که طول ریشه طولانی باشد و دسترسی به نوک ریشه مشکل باشد.
  • کانال های اضافی که در برخی از دندان ها وجود دارد و توسط متخصص ریشه یافت می شود.
  • بیماران با دهان کوچک یا دسترسی به دندان های انتهایی مشکل دارند.

به طور کلی درمان دندان هایی که در انتهای دهان (دندان های خلفی) قرار دارند نیاز به تجربه و مهارت متخصص ریشه دارد.

درمان تخصصی ریشه دندان

دلایل مختلفی برای درمان ریشه مجدد دندان وجود دارد، از جمله:

1. عدم بهبودی کامل پس از درمان اولیه ریشه
  1. پوسیدگی مجدد دندان های عصب کشی شده
  1. گسترش یک بیماری جدید
  1. عدم بهبودی کامل پس از درمان اولیه ریشه

گاهی اوقات خطاهای مختلفی در طول عصب کشی اولیه رخ می دهد، از جمله

• عدم شناسایی یکی از کانال های ریشه
  • شکل پیچیده کانال های ریشه، مانند کانال های باریک یا منحنی
  • تمیز نکردن کامل پالپ یا ریشه دندان

پوسیدگی دندان:

گاهی با وجود عصب کشی صحیح و اصولی، دندان دوباره عفونی می شود و به همین دلیل است که دندان نیاز به عصب کشی مجدد یا جراحی پری آپیکال (عصب کشی لثه) دارد. دلایل این عارضه عبارتند از:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

• پس از درمان ریشه، ترمیم و یا سایر انواع ترمیم یا قرار دادن روی دندان به تعویق می‌افتد که می‌تواند منجر به عفونت مجدد کانال‌های ریشه شود.
  • حاشیه ها یا حاشیه های ترمیم، تجمع یا روکش به درستی مهر و موم نشده اند که می تواند منجر به آلودگی مجدد کانال های ریشه شود.

گسترش بیماری جدید:

گاهی اوقات دندان عصب‌کشی شده ممکن است سال‌ها پس از عصب‌کشی عود کند، به دلایلی:

• پوسیدگی های جدید در ناحیه زیر روکش یا در بخش ترمیم دندان قدیمی
  • شکستگی یا ترک در تاج دندان یا شکستگی و شل شدن ترمیم آن.
  • شکستگی ریشه دندان
  • برخی از درمان های تخصصی توسط اندودنتیست ها یا اندودنتیست ها

پوسیدگی دندان

1. جراحی اپیکو (نوک ریشه)

یکی از درمان هایی است که مختص متخصصین ریشه است. جراحی اپیکو در مواردی انجام می شود که اگرچه دندانپزشکی یک درمان ریشه دندان موفق بوده است، اما بیمار همچنان درد دارد یا از عدم وجود عفونت در ناحیه لثه درمان ریشه رنج می برد. این درمان با برداشتن بافت عفونی و کیست اطراف ریشه توسط متخصص اندودنتیست یا اندودنتیست انجام می شود.

1. درمان آسیب تروماتیک

این آسیب در اثر برخورد یا تصادف با یک جسم سخت در دندان های دائمی بزرگسال یا کودک ایجاد می شود. عدم مراجعه به دندانپزشک پس از آسیب منجر به از دست دادن یا تیره شدن دندان می شود. زیرا اندودنتیست ها موارد متعددی از آسیب یا بیماری کانال ریشه را درمان و مطالعه کرده اند. آنها نسبت به سایر دندانپزشکان دانش و تجربه بیشتری در مورد مشکل ریشه دارند. موارد پیچیده ای مانند یافتن کانال های پیچیده و بسته دندان ها، شکل غیرطبیعی ریشه، درمان ریشه برای بیماران خاص، درمان ریشه دندان عقل و ... از جمله موارد خاصی است که توانایی انجام درمان تنها از متخصصین ریشه می باشد.

استفاده از تکنولوژی به روز و ابزارهای مدرن مانند میکروسکوپ دندان، آپکس یاب، دستگاه چرخشی و ... احتمال موفقیت طولانی مدت درمان را چندین برابر می کند و منجر به حفظ دندان می شود.

1. استفاده از لیزر برای درمان تخصصی کانال ریشه

استفاده صحیح از لیزر برای جراحی می تواند تا حد زیادی مشکلات و موانع شکست درمان را برطرف کند.

زیرا اساساً همان روش قدیمی و رایج است; اما با استفاده از لیزر می توان پوسیدگی دندان را به طور کامل انجام داد.

• این تمیز کردن و ضد عفونی ممکن است با روش های معمولی و غیر لیزری کامل نباشد.
  • لیزر می تواند بافت آسیب دیده را با دقت و سرعت بیشتری ترمیم کند.
  • آسیب کمتر به دندان ها و بافت های اطراف.
  • خونریزی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

و از آنجایی که عصب کشی یک درمان دردناک در اذهان عمومی است. استفاده از لیزر و بیهوشی ناشی از لیزر که قطعا بدون درد است. شما می توانید تجربه متفاوتی با جراحی داشته باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت کلینیک مراجعه نمایید.

دندانپزشکی قلهک

اگر دندان را عصب کشی نکنیم چه میشود؟

فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی

درمان ریشه دندان چقدر طول میکشد؟

درمان ریشه دندان با دارو امکان پذیر است؟

درمان ریشه دندان در جوانی