ترس از درمان ریشه دندان

بسیاری از مردم فکر می کنند که درمان ریشه دردناک است، اما واقعیت چیز دیگری است. این روند درمانی برای او مفیدتر از من است.

ترس از درمان ریشه دندان

شرایطی که می تواند باعث شود به درمان ریشه دندان نیاز داشته باشید شامل: پوسیدگی دندان و درمان های مکرر کانال ریشه است. توجه داشته باشید که حتی دندان آسیب دیده ای که هیچ علامت و نشانه خارجی ندارد ممکن است آسیب ببیند.

درمان ریشه دندان گران نیست

توجه داشته باشید که استفاده از روش درمانی ریشه دندان، هزینه زیادی ندارد. درمان ریشه دندان گرانتر از پر کردن است زیرا زمان بیشتری را می طلبد و به مهارت بیشتری نیاز دارد. با این حال، برخی از روش های دیگر، مانند کشیدن دندان و جایگزینی آن، گران نیستند. به طور متوسط از درمان ریشه دندان استفاده می شود.

درمان ریشه بسیار موثر است

بسیاری از مردم نگرانی هایی در مورد درمان ریشه دندان دارند، این در حالی است که دندانپزشکی مدرن در 50 سال گذشته راه طولانی را طی کرده است. امروزه درمان ریشه دندان به گونه ای انجام می شود که میزان موفقیت در حفظ دندان حدود 90 درصد است.

مراحل درمان ریشه دندان

درمان در سه مرحله انجام می‌شود و تکمیل آن بین یک تا سه جلسه طول می‌کشد؛

1. تمیز کردن کانال ریشه

دندانپزشک با استفاده از تزریق موضعی، دندان را بی حس کرده و پوسیدگی تاج دندان را بر می دارد. با استفاده از میله های بسیار باریک به نام فایل، اعصاب و عروق خونی ریشه (پالپ دندان) را خارج کرده، دیواره کانال ریشه سوهان زده می شود تا هم باقیمانده بافت عصب خارج شود و هم کانال دندان وسیع تر گردد. و ریشه داخل دندان تمیز و ضدعفونی می‌شود.

1. پر کردن کانال ریشه

کانال ریشه با مواد مخصوص کاملاً پر شده و تاج دندان بازسازی می شود.

1. روکش دندان پرشده

پس از درمان ریشه، دندان یک دندان مرده است و بیمار دیگر هیچ احساسی در آن نخواهد داشت، چراکه بافت عصبی برداشته شده است.

به همین دلیل دندان شکننده تر از قبل است و چون معمولاً سطح وسیعی از تاج دندان تحلیل رفته است، با استفاده از پین های مخصوص استحکام تاج بیشتر می گردد. و با روکش کردن یا پر کردن دندان از آن محافظت میکنند.

عصب کشی در چند مرحله

برای بیمارانی که عفونت شدید دندانی دارند، یا اگر دندان بیش از 2 کانال عصبی دارد، جلسات عصب کشی طولانی تر است. گاهی برخی از دندان های آسیایی دارای 5 کانال هستند، به همین دلیل است که دندانپزشک برای برداشتن اعصاب به 2 یا 3 جلسه درمان نیاز دارد.

• مرحله اول درمان (شامل برداشتن بافت عفونی یا آسیب دیده)
  1. دندانپزشک از تزریق موضعی برای بی حس کردن دندان و برداشتن پوسیدگی تاج استفاده می کند.
  2. با استفاده از میله های بسیار نازکی به نام فایل، عاج دندان را برش دهید تا محفظه پالپ خارج شود و به اعصاب و رگ های خونی ریشه (پالپ دندان) دسترسی پیدا کنید.
  3. سپس با استفاده از سرم داخل پالپ دندان های خود را مسواک می زنند.
  4. و برای بازکردن کانال از hypo استفاده می شود.
  5. سپس دندانپزشک یک داروی موقت ضد باکتری (کلسیم) را وارد دندان می کند.
  6. سپس دندان بانداژ می شود.

دو هفته طول می کشد تا عفونت و باکتری های کانال و ریشه دندان بیرون بیاید. در این مدت بیمار می تواند تحت نظر باشد و توسط دندانپزشک آنتی بیوتیک تجویز کند.

پس از اولین جلسه درمانی، در بیشتر موارد، بیمار دیگر نباید دندان درد را احساس کند. اما در برخی موارد که میزان عفونت شدید بوده است، تجربه درد و تورم طبیعی است.

اما اگر میزان درد و تورم بیش از حد باشد و التهاب دندان با مصرف داروهای تجویزی از بین نرود، بهتر است در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

• مرحله دوم درمان
  1. دندان ها را کاملا تمیز می کنند.
  2. سپس دندانپزشک با استفاده از تکنیک موسوم به ابلیشن (پر کردن کانال های ریشه) داخل دندان را با مواد مخصوص پر می کند.
  3. برای استحکام بیشتر دندان، فضای خالی را با مواد مخصوص پر می کنند.
  4. و برای محکم شدن تاج دندان از روکش روی دندان عصب کشی شده استفاده می کنند و با استفاده از پین های مخصوص این استحکام را افزایش می دهند.
  • بعد از عصب کشی از روکش استفاده کنید

اگر قسمت زیادی از دندان برای عصب کشی برداشته نشود، بنا به صلاحدید دندانپزشک نیازی به استفاده از روکش نیست.

همچنین دندان های جلویی معمولا پس از عصب کشی با کامپوزیت ترمیم می شوند.

فرقی نمی کند که دندان با کامپوزیت پر شده باشد یا آمالگام.

در هر صورت ممکن است دندان ها همچنان در برابر پوسیدگی آسیب پذیر باشند و باید بهداشت را رعایت کرد.

مراحل ریشه دندان و عصب کشی

مراقبت های بعد از درمان ریشه دندان

• درمان ریشه دندان 1 ساعت پس از درمان از خوردن غذاهای جویدنی خودداری کنید.
  • ممکن است تا دو هفته پس از درمان ریشه دندان درد داشته باشید. در این صورت می توانید طبق دستور دندانپزشک از مسکن استفاده کنید و در صورت برطرف نشدن درد به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • تورم در ناحیه کانال ریشه طبیعی است و در صورت بروز، برای دریافت آنتی بیوتیک مناسب به دندانپزشک مراجعه کنید و از مصرف دارو بدون نسخه خودداری کنید.
  • ممکن است حدود یک ماه پس از درمان ریشه هنگام جویدن، فشار و درد احساس کنید. این حساسیت به مرور زمان کاهش می یابد. در صورت تداوم یا افزایش درد به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • درمان ریشه شکننده است. از وارد کردن فشار به ناحیه دندان خودداری کنید و سعی کنید دندان را بپوشانید تا از شکستن آن جلوگیری کنید.
  • در حالت ایده آل، 80 درصد احتمال موفقیت درمان ریشه وجود دارد. در صورت عدم موفقیت دندانپزشک، درمان مجدد ریشه یا جراحی ریشه انجام می شود.

سخن پایانی

از آنجایی که درمان ریشه دندان بسیار حساس است و در صورت انجام صحیح و بر اساس دانش و تجربه، خطرات و دردهای ناشی از آن بسیار کاهش می یابد، حتما به متخصص ریشه و با تجربه مراجعه کنید.

کلینیک قلهک

اگر دندان را عصب کشی نکنیم چه میشود؟

فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی

درمان ریشه دندان چقدر طول میکشد؟

درمان ریشه دندان با پیشرفت دندانپزشکی

درمان ریشه دندان با دارو امکان پذیر است؟