درمان ریشه دندان,ریشه دندان,هزینه درمان ریشه دندان,مراقبت بعد از درمان ریشه دندان

زمان انجام درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان نوعی درمان است که برای ترمیم و نجات دندان های آسیب دیده یا عفونی استفاده می شود.

پالپ دندان به دلیل پوسیدگی عمیق ممکن است تحریک، عفونی و ملتهب شود. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، اقدامات پزشکی مکرر، پرکردن نامناسب و وجود ترک های روی دندان که می تواند ناشی از ضربه باشد از جمله عواملی هستند که می توانند دندان را به روند درمان ریشه نیاز پیدا کنند.

زمان انجام درمان ریشه دندان

فرآیند درمان ریشه دندان

پالپ دندان برداشته شده و داخل آن تمیز و ضدعفونی می شود. اگر نیاز به درمان ریشه دندان دارید اما از انجام این کار خودداری می کنید، پس از مدتی بافت دندان شما عفونی می شود و ممکن است آبسه در دهان شما ایجاد شود.

نکته ای که در اینجا می توان به آن اشاره کرد این است که عصب دندان برای سلامت و عملکرد دندان حیاتی نیست و در واقع تنها نقش آن در عملکرد حسی دندان دیده می شود تا گرما و سرما را احساس کنید؛ بنابراین عصب دندان برای سلامتی و عملکرد دندان حیاتی نیست.

بنابراین روند درمان ریشه تفاوت زیادی در عملکرد دندان شما ایجاد نمی کند و جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.

روند درمان ریشه دندان همیشه به عنوان یک فرآیند دردناک شناخته شده است. البته باید توجه داشته باشید که این فرآیند می تواند نقش مهمی در سلامت دندان های شما و پیشگیری از بیماری های دهان و دندان داشته باشد. در برخی موارد، درد درمان ریشه ممکن است کمتر از پر شدن دندان باشد.

چه علائمی از نیاز دندان به درمان ریشه خبر می‌دهند؟

دندان های ما دارای یک هسته نرم و درونی به نام پالپ هستند. در پالپ دندان اعصاب، عروق خونی و نوعی بافت وجود دارد.

با پیشرفت پوسیدگی دندان، پوسیدگی به این هسته نرم می رسد و باعث التهاب و عفونی شدن پالپ می شود.

زمانی که پوسیدگی دندان به این مرحله رسید، به درمان ریشه نیاز خواهید داشت. چه علائمی نیاز به درمان ریشه را یادآوری می کند؟

·درد مداوم دندان

درد مداوم یکی از نشانه هایی است که دندان شما ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشد. ممکن است دندان درد شما دائمی باشد یا هر از چند گاهی آزارتان دهد اما آنچه مسلم است درد دندان پوسیده همیشه عود خواهد کرد.

این درد ممکن است فقط در خود دندان آسیب دیده احساس شود یا ممکن است به نواحی اطراف دندان مانند صورت و فک سرایت کند.

دندان درد می تواند دلایل دیگری مانند بیماری لثه داشته باشد، اما صرف نظر از علت دندان درد، بهتر است در اسرع وقت آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید، به خصوص اگر دندان درد شما مداوم باشد.

·حساسیت به گرما و سرما دندان

آیا خوردن غذای گرم یا نوشیدن یک فنجان قهوه ضرر دارد؟ یا وقتی بستنی را با یک لیوان آب سرد می خورید، حس خاصی به دندان هایتان می دهد؟ این احساس می تواند خود را به صورت یک درد مبهم یا شدید نشان دهد.

اگر این درد مداوم است و حتی زمانی که نوشیدنی یا غذا با دندان تماس ندارد احساس می شود، احتمالاً دندان شما نیاز به درمان ریشه دارد. این درد می تواند نشانه ای از عفونی یا آسیب دیدن عروق یا اعصاب دندان باشد.

·تغییر رنگ دندان

عفونت در پالپ دندان شما می تواند رنگ دندان شما را تغییر دهد. ضربه به دندان یا متلاشی شدن بافت داخلی آن می تواند به ریشه آسیب برساند و ظاهری سیاه یا خاکستری به دندان بدهد.

اگرچه دلایل دیگری برای تغییر رنگ دندان وجود دارد، اما اگر متوجه تغییر رنگ دندان خود شدید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

·لثه‌ های متورم

تورم لثه نزدیک دندان می تواند نشان دهنده نیاز به فرآیند درمان ریشه باشد. این تورم ممکن است موقتی باشد، اما احتمال بازگشت آن وجود دارد. برخی از انواع تورم نیز با درد همراه هستند.

·احساس درد در هنگام خوردن غذا یا لمس دندان

اگر دندان شما هنگام لمس یا خوردن درد می‌کند، می‌تواند نشانه‌ای از پوسیدگی شدید دندان یا آسیب عصبی باشد، در این صورت ممکن است نیاز به درمان ریشه باشد.

این امر به ویژه در مواردی که حساسیت و درد مداوم است و زمانی که دندان را لمس نمی کنید ادامه پیدا می کند صادق است.

·دندان تراش یا ترک‌ خورده

اگر هنگام ورزش یا خوردن غذای جامد به طور تصادفی دندان قروچه یا ترک خوردگی روی آن ها ایجاد شود، باکتری ها می توانند وارد دندان شوند و باعث التهاب و عفونت شوند.

حتی زمانی که دندان فقط آسیب دیده باشد و شکافی در آن وجود نداشته باشد، ممکن است اعصاب دندان آسیب ببیند. در چنین مواردی پالپ ملتهب و دردناک و حساس می شود و از فرآیند درمان ریشه برای درمان دندان استفاده می شود.

·لق بودن دندان

ممکن است زمانی که دندان شما عفونی یا آسیب دیده است لق شود. دلایل متعددی وجود دارد که می تواند باعث لق شدن و حرکت دندان شود، اما در هر صورت در چنین مواردی درمان ریشه معمولا راه حل نهایی است.

موادی که در اثر مرگ اعصاب دندان به وجود می آیند باعث نرم شدن استخوان اطراف ریشه دندان می شوند که در نتیجه باعث لق شدن دندان می شود.

معمولاً اگر چندین دندان شما به طور همزمان لق شده باشد نیازی به درمان ریشه دندان یا همان عصب کشی نخواهد بود زیرا دلیل این تحرک احتمالاً چیزی است که ربطی به ریشه دندان ندارد.

ریشه دندان

درمان ریشه دندان درکلینیک دندانپزشکی قلهک در تهران

همانطور که گفته شد برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک قلهک

اگر دندان را عصب کشی نکنیم چه میشود؟

فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی

درمان ریشه دندان چقدر طول میکشد؟

درمان ریشه دندان با پیشرفت دندانپزشکی

درمان ریشه دندان با دارو امکان پذیر است؟