دندانپزشکی با بیهوشی عوارض دارد؟

دندانپزشکی با بیهوشی، اجازه می دهد که درمان های پزشکی بدون درد و در بعضی موارد بدون بیدار شدن بیمار در حین عمل انجام شود. این داروهای بیهوشی در طیف وسیعی از روش ها ، از جراحی های بسیار تهاجمی ، مانند جراحی قلب باز ، تا روش های جزئی مانند کشیدن دندان و درمان های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

دندانپزشکی با بیهوشی عوارض دارد؟

انواع بیهوشی

• بیهوشی عمومی
  • بیحسی منطقه ای
  • بیهوشی تحت نظارت MAC
  • بیحسی موضعی

در هر یک از این نوع بیهوشی ها، متخصصان پزشکی مختلفی برای اهداف درمانی مختلف به  کار میبرند. نوع بیهوشی معمولاً به نوع جراحی و درمان ، وضعیت سلامتی ، طول عمل و ترجیحات متخصص بیهوشی و جراح بستگی دارد. برای اطلاع از مدت زمان روش دندانپزشکی با بیهوشی بر روی لینک کلیک نمایید.

بیهوشی عمومی

بیهوشی عمومی معمولاً با ماسک گازهای بیهوشی یا تزریق ترکیبی دارو استفاده می شود. این باعث می شود که شما به طور موقت بیهوش شوید.

بیهوشی عمومی عضلات ، از جمله اندام هایی که باعث تنفس شما می شوند ، فلج می کند. به همین دلیل برای کار با دیافراگم و سایر عضلات به دستگاه اکسیژن رسانی نیاز دارید که به شما کمک می کند تا دم و بازدم داشته باشید. متخصص بیهوشی به طور مداوم علائم حیاتی شما مانند ضربان قلب ، فشار خون و تنفس را در حین عمل کنترل می کند.

این قوی ترین نوع بیهوشی است و بیشتر برای جراحی هایی استفاده می شود که غیر قابل تحمل و بسیار دردناک است ، مانند تعویض مفصل زانو و جراحی قلب.

عوارض و خطرات احتمالی بیهوشی عمومی

از عوارض جانبی جزئی بیهوشی عمومی میتوان، تهوع ، استفراغ ، سردرگمی و گلودرد را نام برد.

اختلال شناختی بعد از عمل: که اغلب به عنوان "مه مغز" شناخته می شود ، می تواند منجر به حافظه و مشکلات یادگیری طولانی مدت شود.

هایپرترمی بدخیم: این یک واکنش جدی به بیهوشی است که می تواند در طی جراحی رخ دهد و باعث تب سریع ، انقباضات عضلانی و حتی مرگ شود. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده در حین جراحی دچار این شرایط شده اید یا گرمازدگی کرده اید ، در معرض خطر بیشتری هستید ، بنابراین مهم است که در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

مشکلات تنفسی در حین یا بعد از جراحی: بیهوشی عمومی می تواند باعث بسته شدن گلو در طی جراحی شود ، به همین دلیل هوشیاری مجدد و شروع تنفس پس از جراحی دشوارتر می شود. اگر از آپنه انسدادی خواب رنج می برید ، این احتمال مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

بیحسی منطقه ای

بی حسی منطقه ای با تزریق داروی بی حس کننده در ناحیه آسیب دیده انجام می شود. این کار ممکن است با سوزن یا یک سوند قابل انعطاف انجام شود که در صورت لزوم برای بیهوشی و سایر داروها قابل استفاده است.

با این نوع بیهوشی ، فقط بخشی از بدن که جراحی روی آن انجام می شود بی حس است. این به این معنی است که شما در حین جراحی و درمان بیدار هستید ، یعنی اینکه آرام و هوشیار هستید. بیهوشی روی اعصاب اثر می گذارد و باعث بی حسی در محل تزریق می شود. شما در حین درمان تحت نظر خواهید بود.

اپیدورال (بلوک های ستون فقرات) که به پشت کمر شما در آندارو تزریق می شود نمونه ای از بی حسی منطقه ای است. دارو از طریق یک سوزن کوچک به کیسه نخاع و مایع مغزی نخاعی منتقل می شود. اپیدورال ها توانایی تسکین درد مداوم را دارند و تا زمانی که داروها به طور مداوم کار می کنند هیچ عارضه جانبی ندارند.

بلوک های نخاعی کاربردهای مختلفی دارند از جمله جلوگیری از درد در بازوها و پاها در حین جراحی اندام های شما. آنها همچنین به طور معمول در حین زایمان (به درخواست بیمار) برای محدود کردن مسکن در یک ناحیه از بدن و جلوگیری از قرار گرفتن جنین در معرض داروهای آرامبخش که ممکن است مضر باشند ، انجام می شوند.

نوع دیگر بیحسی منطقه ای

نوعی دیگر از بی حسی منطقه ای ، بلوک عصبی محیطی است که ممکن است در ناحیه شانه یا بازو یا پشت یا پا ایجاد شود. در صورت جراحی دست ، متخصص بیهوشی ممکن است از یک بلوک عصبی محیطی برای بی حس کردن کل بازو و دست استفاده کند ، یا ممکن است بیهوشی بیشتر در دست شما محدود شود.

عوارض و خطرات احتمالی بیحسی منطقه ای

خطرات بیحسی منطقه شامل موارد زیر است:

• واکنش آلرژیک به بیهوشی مورد استفاده
  • خونریزی در اطراف ستون فقرات
  • مشکل در ادرار کردن
  • افتفشار خون
  • عفونت در ستون فقرات
  • آسیب عصبی
  • سردرد شدید

بعضی از این عوارض جانبی مانند آسیب عصبی و تشنج بسیار نادر است ، اما در صورت نگرانی همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

بیهوشی تحت نظارت MAC

این نوع بیهوشی از نوع آرام بخشی و خواب است که معمولاً "سدیشن" نیز نامیده می شود. این دارو معمولاً برای درمان های سرپایی مانند کولونوسکوپی یا جراحی آب مروارید استفاده می شود و برای کمک به شما در خواب آلودگی و آرامش به صورت وریدی انجام می شود.

در حالی که می توان شدت آن را آرام کرد ، نوع بیهوشی ، بیهوشی عمومی متفاوت است زیرا شما از نظر شیمیایی فلج نیستید و تنفس نیازی به کمک ندارد. علائم حیاتی شما هنوز به دقت کنترل می شود تا اطمینان حاصل شود که در طول روند درمان در یک وضعیت پایدار هستید.

این نوع بیهوشی طی 10 دقیقه از بین می رود البته به داروها و دوزهایی که داده می شود بستگی دارد. ممکن است بعد از جراحی حوادثی رخ دهد که باید بخاطر بیاورید یا شاید آنها را به یاد نیاورید.

عوارض و خطرات احتمالی مراقبت بیهوشی تحت نظارت MAC

همانطور که هیچ جراحی بی خطر نیست ، هیچ نوع بیهوشی 100٪ بدون خطر نیست. با این حال ، به طور کلی ، با افزایش سطح بیهوشی ، خطرات افزایش می یابد.

بی حسی موضعی

این نوع بیهوشی معمولاً برای بیهوشی ناحیه کوچکی برای اقدامات جزئی مانند درمان های دندانپزشکی یا درمان های پوستی استفاده می شود. در حالی که از بی حسی موضعی ، کرم بی حس کننده یا اسپری به پوست زده میشود یا به ناحیه ای که درمان انجام می شود ، استفاده می شود ، تزریق انجام می شود. بی حسی موضعی باعث تغییر هوشیاری بیمار نمی شود و فقط احساس درد را نمی کند.

در صورت تزریق دارو ، از چندین تزریق کوچک استفاده می شود. چند دقیقه پس از اتمام کار باید کاملاً بیهوش شود. اگر منطقه هنوز بی حس نیست ، تزریق یا اقدامات اضافی ممکن است برای اطمینان از بی حسی کامل انجام شود.

بی حسی موضعی نوعی پیشگیری از درد است که در طی مراحل جزئی برای بیهوشی در ناحیه کوچکی که احتمال بروز درد بدون تغییر در هوشیاری بیمار وجود دارد ، استفاده می شود. شما به احتمال زیاد از بی حسی موضعی استفاده شده در روشهای دندانپزشکی برای بی حس کردن محل نیاز به بخیه استفاده می کنید.

عوارض و خطرات احتمالی بی حسی موضعی

بی حسی موضعی معمولاً بی خطر است ، اما فرد می تواند به طور غیرمعمول به دارو حساس باشد و ضربان قلب ، گردش خون ، تنفس یا عملکرد مغز که نیاز به مراقبت های فوری و اضطراری دارد ، مشکلی دارد. با این حال ، هرجا از بیهوشی استفاده می شود ، باید مراقبت های اورژانسی همیشه در دسترس باشد.

بی حسی موضعی بسیار بی خطر است و اغلب برای کاهش درد بیمار در طی مراحل جزئی استفاده می شود. این روش ها معمولاً به سرعت و به صورت سرپایی در همان روزی که بیمار در همان روز به خانه برمی گردد ، انجام می شود. برای جراحی های جدی تر ، ممکن است آرام بخشی و بیهوشی عمومی انتخاب شود تا بیمار از آنچه اتفاق می افتد بی اطلاع باشد.

کلینک دندانپزشکی قلهک در شمال تهران

برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

www.clinicgholhak.com

عقب نشینی یا تحلیل لثه دندان :

دندان قروچه

دندان مصنوعی چیست؟