کلینیک دندانپزشکی قلهک

دندانپزشکی بیماران خاص

دندانپزشکی بیماری های قلبی

عفونت های دهانی می‌تواند باعث افزایش سطح پلاسمایی عوامل التهابی که باعث لخته شدن خون می‌شود گردد. از این رو بیماران قلبی باید بدانند که: بهداشت دهان و دندان را بخوبی رعایت کرده و سالی 2 بار به دندانپزشک مراجعه نمایند. همچنین، پس از سکته قلبی احتمال سکته مجدد در 6 ماه پس از آن بالا است. در این مدت از کارهای دندانپزشکی بایستی خودداری کرد، مگر در شرایط اورژانس آن هم تحت نظر متخصص قلب. داروهایی که برای فشار خون بالا استفاده می‌شود، باعث خشکی دهان یا تغییر حس چشایی می‌شود. بعضی از داروها باعث از حال رفتن فرد هنگام بلند شدن از روی صندلی دندانپزشکی می‌شوند. یکی از مسائل مهم در بیماران قلبی کنترل عفونت است. در ادامه مطالب توضیحات بیشتری را در این زمینه بدست خواهید آور ضمنا میتوانید از دیگر مطالب در زمینه دندانپزشکی با بیهوشی، ارتودنسی دندان و دندانپزشکی اطفال و ایمپلنت دندان اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

دندانپزشکی بیماران دیابتی

شناخت و کنترل بیماران دیابتیک در زمان درمان های دندانپزشکی یک ضرورت است که باعث جلوگیری از بروز حوادث ناخواسته و شناخت و کنترل بیماران دیابتیک در زمان درمان های دندانپزشکی و یا بهبود شرایط بیمار خواهد شد؛ از خطرات دندانپزشکی در بیماران مبتلا به دیابت، ریسک بالای عفونت و تاخیر در ترمیم و احتمال وقوع اورژانس های مهم در کلینیک می باشد.

دندانپزشکی بیماران کلیوی

افزایش اوره در خون (اورمیا) با اثر روی سیستم عصبی مرکزی، مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد می‌ کند که سبب تهوع، استفراغ و احساس مزه فلزی در دهان می‌ شود. تغییرات استخوانی نیز گاهی پیش می ‌آید، از جمله اینکه تراکم استخوان در فک بیمار کاهش یافته و دندان‌های آنها در بعضی موارد لق و یا دردناک می ‌شود. اگر کسی که دیالیز می ‌شود نیاز به درمان دندان ‌پزشکی داشته باشد، بهتر است طوری برنامه ‌ریزی کند که درمان خود را در روز پس از دیالیز انجام دهد. خطر ایجاد عفونت‌های دهان و دندان در چنین افرادی بالاتر است.

دندانپزشکی بیماران تالاسمی

از جمله ضایعات مخاط دهان این بیماران، درد زبان، سوزش سطح زبان و از بین رفتن پاپیهای فیلی شکل و التهاب روی کام می باشد. قبل از هر گونه عمل دندانپزشکی دانستن میزان هموگلوبین و هماتوکریت بسیار با اهمیت است. اقدامات دندانپزشکی باید در هفته اول و دوم بعد از تزریق خون و با توجه به فواصل تزریق خون، ترجیحا در روزهای اول که به تازگی خون دریافت کرده اند، انجام گیرد. هموگلوبین بیمار باید حداقل 10gr/dl باشد. درمان های دندانپزشکی باید تا حد امکان در وقت های کوتاه انجام شود که بیمار خسته نگردد.

دندانپزشکی بیماران اوتیسم

درمان دندانپزشکی در کودکان مبتلا به اوتیسم به‌دلیل ناتوانی در پردازش درست صداهای دستگاه‌ها، نور یونیت دندان‌پزشکی و سایر ویژگی‌های محیطی، باعث ایجاد عکس‌العمل در آنها می‌شود. همچنین برقرار نکردن ارتباط های کلامی و چشمی و کاهش تمرکز و انجام حرکت‌های ناگهانی بدن، نیاز به انجام درمان در شرایط ویژه را طلب می کند. امکانات بیهوشی از جمله الزامات مراکزیست که خدمات دندانپزشکی را به این کودکان ارایه می نمایند.

دندانپزشکی بیماران MS

متاسفانه برخی از محدودیت های حرکتی در بیماران مبتلا به ام اس همواره بعنوان مانعی برای انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از پوسیدگی های دندانی می شود.خشکی دهان یکی از عوارض جانبی برخی از داروهای مصرفی این بیماران می باشد که می تواند روند پوسیدگی های دندان و عفونت های لثه ای را تسریع نماید. افراد مبتلا به ام اس برای نشتن بر روی یونیت دندانپزشکی نیازمند شرایط خاصی می باشند که این امر نیاز به وجود تجهیزات و یونیت های مخصوص را برای این افراد ایجاد می نماید.

دندانپزشکی زنان باردار

عدم توجه به دندانهای پوسیده و وجود جرم های دندانی قبل و در طول دوره حاملگی باعث گرفتاری زنان در طول دوره بارداری می شود. دندانهای پوسیده ممكن است با پیشرفت در دوره حاملگی باعث درد، آبسه حاد و یا شكستگی شوند كه لازم است به صورت اورژانس كنترل و درمان شوند. بدلیل حساسیت های موجود، کنترل عفونت و استریل ،همچنین استفاده از وسایل مخصوص در هنگام عکس برداری باید بدقت مورد استفاده قرار گرفته و رعایت شوند.

دندانپزشکی بیماران سرطانی

از آن جایی که درمان سرطان می تواند بر روی بافت های حفره دهانی تأثیر گذارد، باید در مورد عوارض جانبی احتمالی و مراقبت های لازم در حین و پیش از درمان اطلاعات کافی داشت. بیماری های موجود و درمان نشده حفره دهانی می تواند شرایط درمان را پیچیده تر کند. عوارض دهانی ناشی از سرطان، بسته به بدن فرد و نوع درمان می توانند به اشکال و شدت های متفاوتی بروز کنند. معمولاً شیمی درمانی باعث اختلال در عملکرد مغز استخوان می شود. دریافت مشاوره تخصصی از دندانپزشک در حین شیمی درمانی و درمان دقیق و بدون خطای مشکلات دندان ها از ضروریات این گروه می باشد.

دندانپزشکی عقب ماندگان جسمی و ذهنی

در رابطه با این بیماران به علت عدم توانایی در رعایت بهداشت دهان و دندان خود، اغلب دچار پوسیدگی و دیگر مشکلات دهانی و دندانی می شوند. حتی اگر بهترین درمان ها نیز صورت پذیرد در صورت عدم رعایت بهداشت دوام چندانی نخواهد داشت. در مواردی که همکاری بیمار کم باشد و یا موارد عدم همکاری کامل و همچنین مواردی که درمان های متعدد و پیشرفته نیاز باشد غالبا این بیماران را می توان تحت بیهوشی عمومی درمان کرد. بسیاری از بیمارنی هم که دارای عقب ماندگی جسمی و هم ذهنی می باشند دارای مشکلات قلبی و عروقی، تنگی نفس، ضایعات مغزی و بیماری های سیستماتیکی هستند که باید مورد توجه قرار گیرد، و درمان های دندانپزشکی با حد اقل ریسک برای آن ها انجام گیرد.

,