درمان درد دندان اطفال

داشتن دندان درد برای کودک تجربه سخت و حساسی است که موجب اضطراب کودک و والدین می شود. در چنین شرایطی اغلب والدین دچار اضطراب می شوند ونمی دانند دقیق باید چکار کنند؟ در این شرایط والدین نمی توانند محل دقیق درد را تشخیص دهند بنابراین دچار سردرگمی می شوند. بهترین راه برای درمان دندان درد کودک راهنمایی گرفتن از متخصص دندانپزشک کودک است.

دلایل دندان درد اطفال

از دلایلی که باعث می شود کودک دچار دندان درد شود می توان به موارد زیراشاره کرد:

ساییدگی یا پوسیدگی دندان

لب پریدگی دندان

عقب نشینی لثه

التهاب و بیماری های لثه

آبسه دندان

گیر کردن غذا

تغییر رنگ، شکستگی و لق شدن دندان

وجود لکه های روشن تر یا تیره تر از رنگ خود دندان بر روی آن

افتادن یک پر شدگی

زخم های لثه

سینوزیت که باعث ایجاد درد در اطراف فک بالا می شود.

آسیب دیدگی مفصلی که فک را به جمجمه متصل می کند.

راه های تسکین دندان درد اطفال

نخ دندان کشیدن

همان طور که اشاره شد اگر مواد غذایی بین دندان های وی گیر کرده است کمک کنید نخ دندان بکشد تا بتواند ذرات غذای باقی مانده را از دهان خود خارج کند.

آبکشی دهان با آب نمک گرم

یک محلول آب نمک گرم درست کنید و به کودکتان بدهید تا آن در دهان خود بچرخاند. برای درمان دندان درد شدید باید آن را روی ناحیه دردناک نگه دارد تا درد کودک تسکین یابد.

استفاده از کمپرس سرد

کمپرس سرد باعث کاهش درد و ورم کودک می شود. حتی اگر کودکتان ورم ندارد می توانید از آن برای کاهش درد استفاده کنید. کمپرس را 15 دقیقه روی فک تان بگذارید سپس به مدت 20 دقیقه بردارید.

ایبوپروفن یا داروهای مسکن

برای تسکین دندان درد کودک متناسب با سن کودک از دوز مناسب ایبوپروفن استفاده کنید و دارو را مطابق دستور پزشک به وی بدهید.

روغن سیر

برای تسکین دندان درد کودک روی دندان خرابش چند قطره روغن سیر بریزید.

سرکه سیب

با تکه کوچکی پارچه یا پنبه مقداری سرکه سیب روی دندان خرابتان قرار دهید تا درد دندانش کاهش یابد.

چای نعنا

چای نعناع برای کودکان طعم خوبی دارد بنابراین راحت می توانند از آن استفاده کنند. چای نعناع سبب بی حس شدن دندان خراب کودک و کاهش دندان درد وی می شود.

سیب زمینی

یک عدد سیب زمینی را پوست بگیرید و تکه تکه کنید. سیب زمینی را روی دندان خرابتان بگذارید تا دردش کاهش یابد. برای کاهش دندان درد کودک یک پوره با سیب زمینی و کمی نمک درست کنید سپس پوره را در محل درد بگذارید.

عصاره وانیل

مقداری عصاره وانیل به یک تکه پارچه نخی بزنید و آن را روی دندان خرابتان بگذارید. هم چنین می توانید با وانیل یک توپ کوچولو درست کنید و روی محلی که درد می کند قرار دهید.

دندان درد از قبل خبر نمی‌کند و ممکن است هر ساعت از شبانه روز درد بگیرد. ممکن است کودک شما نیمه شب با درد دندان شدید از خواب بپرد. در چنین مواقعی باید دنبال راهکاری باشید تا سریع دندان درد آن را از بین ببرید که در این زمان به‌کارگیری روش‌های خانگی می‌تواند جوابگو باشد.

اگر در خانه داروهای کاهش درد برای کودکان مثل استامینوفن دارید به کودک خود بدهید تا سریع درد آن آرام شود.

استفاده از کمپرس یخ

چند تکه یخ در پلاستیکی قرار دهید و دور آن را حوله‌ای که مرطوب است بگذارید. سپس این کمپرس یخ را روی ناحیه‌ای که درد می‌کند مقداری نگه دارید. با این کار درد دندان سریع برطرف می‌شود.

نگه داشتن آب و نمک در دهان

مخلوطی از آب ولرم و مقداری نمک درست کنید و به کودک خود بگویید چند دقیقه‌ای در دهان خود نگه دارد و به هیچ وجه قورت ندهد. با این کار دندان ضدعفونی می‌شود و درد کمتر خواهد شد.

پرهیز از خوردن خوراکی‌های سرد و گرم

به دلیل حساس شدن دندان بهتر است تا موقعی که درمان دندان کامل نشده از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم پرهیز کنید.

سر را بالا نگه دارید

بالا نگه داشتن سر کودک سبب می‌شود تا جریان خون در سر کاهش یابد و همین باعث افت درد دندان خواهد شد.

شربت برای دندان درد کودکان

قطره‌ها و شربت‌های مسکن فوری برای درد دندان در کودکان دو نوع ایبوپروفن و استامینوفن هستند که هر کدام از آنها چند نوع قطره دارد و تا زمان پر کردن و ترمیم دندان کودکان میتوان از آن استفاده کرد.

قطره های ایبوپروفن کودکان

قطره‌های ایبوپروفن دارای مقدار مصرف متفاوت برای سنین مختلف است که با مشورت پزشک می‌توانید برای دندان درد کودکان خود استفاده کنید.

قطره موترین (MOTRIN) نوزادان

این شربت برای ۶ ماه الی ۲۳ ماه مناسب است

قطره سوسپانسیون خوراکی موترین

این شربت برای کودکان ۲ تا ۱۱ سال مناسب است

قطره ادویل (ADVIL)نوزادان

این شربت برای کودکان ۶ ماه تا ۲۳ ماه مناسب است.

سوسپانسیون خوراکی ادویل برای کودکان

قطره‌های استامینوفن معمولاً برای کودکان بالای ۲ سال مناسب است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

قطره سوسپانسیون خوراکی تیلنول نوزادان

این قطره مناسب کودکان ۲ تا ۳ سال می‌باشد.

قطره سوسپانسیون خوراکی تیلنول کودکان

برای کودکان ۲ تا ۱۱ سال مناسب است.

قرص تیلنول جویدنی برای کودکان

این قرص به صورت جویدنی برای کودکان تجویز شده است.

دندان درد اطفال

دندانپزشکی اطفال در کلینیک تخصصی دندانپزشکی قلهک در تهران

شما برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است.

این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است.

بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957