مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

ابزار مورد استفاده در دندانپزشکی اطفال

اگر صاحب فرزند هستند و به فکر کودک خود هستید و برای مراقبت از بهداشت دندان و دهان او به دنبال دندانپزشکی مجرب هستید تا با تشخیص به موقع از پوسیدگی و مشکلات دندان کودکتان جلوگیری کنید.
در این مقاله به بررسی ابزار مورد استفاده در دندانپزشکی اطفال می پردازیم.


 

ابزار مورد استفاده در دندانپزشکی اطفال

اگر قصد مراجعه به دندانپزشکی اطفال را دارید خوب است درباره ابزار مورد استفاده در آن نیز آگاه باشید تا فرزند خود را نسبت به آن آگاه کنید تا ترسی از این بابت نداشته باشد.

در دندانپزشکی از ابزارها و وسایل بسیار متنوعی استفاده می شود که به گروه های دستی، انگشتی و ماشینی تقسیم بندی میشود. در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

گروه اول: ابزارهای دستی

آینه ی دندانپزشکی Dental Mirror

این وسیله برای کنار زدن گونه، زبان، انعکاس نور و دیدن قسمت هایی از دهان که به طور مستقیم دیده نمی شوند، استفاده می شود و به دو صورت پلاستیکی و یا فلزیوجود دارد.

سوند دندانپزشکی Dental Explorer

این وسیله برای معاینه ی دندان ها و پیدا کردن پوسیدگی ها و جرم های دندانی و نیز امتحان سلامت و سختی سطح دندان ها استفاده می شود.

پنس یا پلایر رل پنبه Cotton plier

با زوایا و نوک های متفاوت برای برداشتن، جایگذاری و انتقال وسایل و ذرات ریز از جمله ریزپنبه، رل پنبه، تکه های ترمیم افتاده در دهان بیمار و کاربرد دارد.

ابزارهای ترمیم آمالگام

کندانسور Condenser: برای فشردن و متراکم کردن ماده ترمیمی در حفره ی دندانی استفاده می شود. انواع مختلف از این وسیله با شکل سر متفاوت و در سایزهای مختلف وجود دارند. نوع رایج تر به شکل زیر می باشد:

معرفی ابزار کندانسور Condenser دندانپزشکی

کارور Dental Carver: پس از قرار دادن ماده ی ترمیمی در محل مورد نظر، شکل و سطح آن به کمک کارور مشابه دندان طبیعی فرم داده می شود. انواع متفاوتی از کارورها وجود دارند که رایج ترین نوع، کارور لوزی می باشد:

برنیشر Burnisher: برای صاف کردن، شکل دهی و پالیش/پرداخت آمالگام قبل از سخت شدن استفاده می شود. اشکال متنوعی از آن وجود دارد که نوع توپی رایج تر است:

الواتور Elevator

در خارج کردن دندان یا ریشه های دندانی، از این وسیله برای لق نمودن دندان از طریق قطع اتصالات بافت نرم (لثه) و هم چنین اتصالات دندان و استخوان اطراف آن استفاده می شود. 

فورسپس Forceps

بعد از این که دندان به وسیله ی الواتور از بافت ها و استخوان اطراف آن جدا شد باید آن را توسط یک وسیله گرفت و از داخل استخوان خارج کرد که این وسیله فورسپس نام دارد. 

گروه دوم: ابزارهای انگشتی

فایل اندودنتیک Endodontic File

فایل وسیله ای فلزی است که از آن در درمان ریشه (عصب کشی) برای تمیز کردن داخل کانال ریشه استفاده می شود. جنس فایل ها معمولا از استیل ضد زنگ Stainless Steel و یا نیکل- تیتانیوم (Ni-Ti) می باشد.

گروه سوم: ابزارهای ماشینی

توربین دندانپزشکی 

برای اعمال متنوعی از جمله تراش دندان و برداشت پوسیدگی ها، ، تراش دندان برای روکش، پالیش و پرداخت ترمیم ها و به کار می رود. عامه مردم و بیماران این وسیله را با نام “دریل دندانپزشکی” می شناسند.

آنگل

آنگل می تواند برای اعمال مختلفی از جمله مراحل نهایی برداشت پوسیدگی ها، بروساژ و پروفیلاکسی در جرمگیری، پرداخت و پالیش ترمیم ها و به کار رود.

دندانپزشکی-اطفال

 

خصوصیات دندانپزشکی اطفال 

به دنبال دندانپزشک اطفال مناسب برای فرزند خود هستید؟ از نظر شما دندانپزشک اطفال خوب چه خصوصیاتی دارد؟ همانطور که می دانید کودکان بیار روح لطیف و حساسی دارند و اغلب از رفتن به مطب پزشک ترس دارند و در ذهن کوچک خود فکر می کنند اتفاق بدی است.

حال اگر قرار باشند نزد دندانپزشک برود به مراتب برایش سخت تر است و ترس در وجودش می باشد. بنابراین شما باید به دنبال مکانی باشید که فرزندتان در آن احساس آرامش داشته باشد و دچار استرس نشود.

اما باید دید یک دندانپزشکی خوب چه ویژگی و شرایطی را دارد که شما با اطمینان می توانید به آن مراجعه نمایید:

  • استقبال مناسب دندانپزشک از کودک:

همانطور که گفته شد رفتن به دندانپزشکی برای بزرگسالان هم سخت است چه برسه به کودک شما که درکی از این فضا ندارد. پس خیلی مهم است در بدو ورود برخورد دندانپزشک با کودک شما چگونه باشد تا او احساس راحتی با محیط داشته باشد.

  • رفتار مثبت و مهربان:

داندانپزشک اطفال باید با کودک شما به بهترین حالت رفتار کند و او را با تچهیزاتی که قرار است استفاده نماید آشنا سازد تا ترسی از این وسایل در او نباشد. همچنین باید به او آموزش صحیح مسواک زدن را در فهم کودک بدهد تا بتواند از دندان های خود مراقبت نماید.

  • دندانپزشک باید صبور باشد

کودکان به راحتی فرد بزرگسال زیر دست یک دندانپزشک قرار نمی گیرند و ممکن است جنب و جوش زیادی داشته باشند. از این رو خیلی مهم است دندانپزشک تحمل بالایی در برابر این موضوع داشته باشد و بتواند شرایط را مدیریت نماید تا کودک اذیت نشود و اضطراب نگیرد.

  • دندانپزشک شوخ:

دندانپزشک کودک باید شوخ طبع بشد و بتواند کودک شمارا بخنداند و در حین معاینه او با او بازی نماید و هر آنچه را انجام میدهد با خنده و شادی شکلک درآوردن بامزه باشد تا کودک حس بهتری داشته باشد و فکر کند به اتاق بازی آمده است.

  • رعایت حال کودکان خاص:

برخی از کودکان هستند که شرایط متفاوتی دارند و باید به آن ها توجه کرد و همکاری لازم را با خانواده کودک داشت. از این دسته می توانیم به کودکانی که مشکل راه رفتن دارند و یا با عصا و ولیچر هستند اشاره کرد.

دندانپزشک اطفال باید شرایطی را مطابق با نیاز این افراد داشته باشند تا آنها هم به راحتی درمان خود را انجام دهند.

  • خلاقیت برای درمان:

یک دندانپزشک  خوب باید مهارت این را داشته باشد که کودک را آرام نماید و با خلاقیت های ذهنی خود دوره درمان را برای کودک دلنشین نماید تا  او حس بهتری داشته باشد و برای درمان همکاری نماید.

  • همیشه در دسترس باشد:

دندانپزشک اطفال مناسب باید در دسترس باشد چرا که این امکان وجود دارد در زمان تعطیلات کودک به دندانپزشک خود احتیاج داشته باشد و او باید تلفنی از خود و کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی به خانواده بیمار خود بدهد تا در صورت بروز مشکل سریعا خود را نزد بیمار برساند و مشکل او را برطرف سازد. چون آستانه تحمل درد برای کودکان بسیار سخت است.

  • توضیحات لازم به والدین کودک:

یک دندانپزشک باید به درستی تمام آزمایش ها و عکس برداری های کودک را ملاحظه نماید و بعد از آن طول دوره درمان و هزینه هایی که در این راه صرف می شود را به خانواده بیمار توضیح دهد و به گونه ای باشد که به تمامی سوالات والدین پاسخ بدهد و برای آنان وقت کافی بگذارد.

  • داشتن تخصص در زمینه اطفال:

دندانپزشک اطفال همانند دیگر دندانپزشکان دوره عمومی را گذرانده است اما برای تخصص خود وارد دنیای کودکان شده است و او در این دوران با موضوع هایی مثل:

  1. پوسیدگی دندان کودکان
  2. تاثیر شیر خوردن در شب کودک
  3. مکیدن انگشتان
  4. دندان درد حاصل از رشد دندان شیری

آشنا می شود و دوره های روش های درمانی کودک و گرفتن اطلاعات از روانشناسان کودک از جمله مواردی است که دندانپزشک اطفال باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد.

  • چیدمان مطب:

مطب دندانپزشک اطفال باید نسبت به بزرگسالان متفاوت باشد و از رنگهایی استفاده شود که کودکان دوست دارند. عکس شخصیت کارتونی نیز می تواند برای آنها جذاب باشد. داشتن صندلی های رنگی در اتاق انتظار محیطی دلنشین برای کودکان بوجود خواهد آورد و حواس کودک را به طور کامل پرت می کند و به او این حس را می دهد که محیط بازی آمده است و دیگر اضطرابی نخواهد داشت.

در آخر معاینات و معالجه کودک، می توان به او هدیه ای نیز داد تا خاطره خوشی از آن روز برایش باقی بماند تا دفعات بعدی با ذوق بیشتری به مطب بیاید.

  • استفاده از روش های بیحسی برای برخی کودکان:

برخی دندانپزشکان برای انجام معاینات و درمان لازم است که کودک را بیهوش نمایند تا راحت تر بتوانند کار خود را انجام دهند. این برای کودکانی صدق می کند که همکاری لازم را ندارند و یا سن کمی دارند و توانایی همکاری کردن را ندارند. از این رو دندانپزشک اطفال این تصمیم را برای او می گیرد و اصلا این موضوع ربطی به نا بلدی و غیرحرفه ای بودن او نمی باشد.

او این کار را باهدف راحتی و آرامش کودک شما انجام می دهد تا در حین درمان اذیت نشود. اما قبل از انجام این کار با دنداپزشک صحبت کرده و تمام اطلاعاتی را که لازم است از او بگیرید تا با خیال راحت کودکتان را به دست او بسپارید.

دندانپزشکی- اظفال

 

کلینیک دندانپزشکی قلهک

برای ترمیم و درمان دندان باید آن را نزد پزشک متخصص برد تا با مهارت بیشتری کار خود را انجام دهد. کلینیک تخصصی دندانپزشکی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان و اعضای هیأت علمی بنام از دانشگاه های معتبر کشور تأسیس شد. این گروه ارائه خدمات تکمیلی دندانپزشکی اعم از خدمات تخصصی در تمامی زمینه ها و همچنین خدمات تحت بیهوشی را در کنار سایر مراکز دندانپزشکی رسالت خود قرار داده است.

بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسان و متخصصان این کلینیک و همچنین امکانات و تجهیزات مدرن و کارآمد از ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک می باشد.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندانپزشکی است که دندانپزشکان متخصص دارد و این فرصت خوبی است تا کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی با دندانپزشک مجرب هستند از خدمات این مجموعه بهره مند شوند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت کلینیک مراجعه کنید.

https://clinicgholhak.com/

کلینیک-قلهک

 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

تاثیر محیط دندانپزشکی اطفال بر کودک
تاثیر محیط دندانپزشکی اطفال بر کودک

09 آبان 1402

چکاپ دندانپزشکی اطفال
چکاپ دندانپزشکی اطفال

03 شهریور 1402

رفع پوسیدگی دندان در دندانپزشکی اطفال
رفع پوسیدگی دندان در دندانپزشکی اطفال

25 مرداد 1402

ارتودنسی نامرئی در دندانپزشکی اطفال
ارتودنسی نامرئی در دندانپزشکی اطفال

21 مرداد 1402

رفتار دندانپزشکی اطفال
رفتار دندانپزشکی اطفال

09 مرداد 1402