مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

کامپوزیت دندان و نحوه نصب آن

کامپوزیت را بعد از معاینات دندانپزشک بدون اینکه احتیاجی یاشد در لابراتور تهیه شود، با توجه به رنگ دندان بیمار و با شرایطی خاص بر روی دندان قرار می گیرد و با تاباندن نور مشخصی آن را سفت و محکم می نمایند و با پولیش به فرم دندان در می آورند و شبیه دیگر دندان های شما می شود.
کامپوزیت دندان همانطور که گفته شد از روش های مناسب ترمیم و زیبایی دندان هاست. اما باید این را بدانید که انجام این روش برای خیلی از مناسب نمی باشد و باید روش های دیگری را برای درمان خود انتخاب نمایند.


 

کامپوزیت دندان و نحوه نصب آن

کامپوزیت دندان  لایه ای نازک است و اغلب به رنگ دندان های بیمار ساخته می شود و بر روی دندان نصب می شود و ظاهرش به گونه ای است که با دیگر دندان ها تفاوتی ندارد و شبیه آنها است. از این روش به منظور نامنظمی، فرم بد و تغییر رنگ دندان ها و موارد دیگری همچون شکستگی و لب پر شدن دندان ها استفاده می شود.

برای روش کامپوزیت دندان از آلیاژ نقره و کامپوزیت استفاده می شود. کامپوزیت رزین فعال شده با نور هستند که وقتی اشعه آبی به آن بخورد محکم می شود.

این مواد نرم هستند و قابلیت انعطاف پذیری دارند و هزینه کمتری را نیز دارا می باشند و به دندان های طبیعی بسیار نزدیک هستند و به راحتی برای شما نصب می گردد.

کامپوزیت یک روش کم هزینه است و در آن مینای دندان تراش نمی خورد و به راحتی بر روی دندان بیمار چسبیده می شود و همه مراحل انجام آن در مطب دندانپزشکی انجام می شود و احتیاج به لابراتور نیست.

علاوه بر این موارد که جنبه زیباسازی و ترمیمی دارند، در حال حاضر با  یپشرفت علم دندان پزشکی درمانی برای لبخند لثه ایی درست شده که باعث بالا رفتن اعتماد به نفس افراد می شود این درمان در دندان پزشکی و با بی حسی موضعی صورت می گیرد و لبخند فرد اصلاح می شود این افراد موقع خندیدن بخاطر کوتاه بودن دندان هایشان لثه رخ می دهد. اگر لب شما کوتاه باشد نیز تز روش های دیگر ترمیمی باید استفاده نمایید . با تزریق ژل و بوتاکس حالت لب خود را تغییر دهید.

کامپوزیت

 

مراحل کامل انجام کامپوزیت دندان

مراحل کامل کامپوزیت دندان میتواند اطلاعات جالبی برای فردی باشد که قرار است از آن در درمان خود استفاده نماید. در ادامه به معرفی روند انجام خواهیم پرداخت.

انتخاب رنگ

کامپوزیت دندان در رنگ‌های متنوعی انجام می‌شود و برای ترمیم دندان هر شخص ابتدا باید متناسب با نیاز وی رنگ آن انتخاب شود.

دندانپزشک از کتابچه راهنمای خود که شامل نمونه‌هایی از رنگ‌های مختلف کامپوزیت است برای کمک به انتخاب رنگ توسط بیمار استفاده می‌کند تا رنگی را انتخاب کند که نزدیک‌ترین تطابق را با رنگ دندان‌های بیمار داشته باشد.

به هنگام رنگ کامپوزیت باید به موارد مختلفی توجه کرد. نوع منبع نور انتخاب شده می‌تواند تا حد زیادی بر روی میزان تطابق آن با رنگ خود دندان تأثیر بگذارد بنابراین در مورد رنگ انتخابی خود با دندانپزشک مشورت کنید.

 تمیز کردن دندان

اگر سطح دندان‌های تمیز و بدون جرم نباشد نمی‌تواند یک کامپوزیت قوی ساخت. در این مرحله، دندانپزشک دندان‌های شما را پولیش می‌کند تا هر گونه جرم (پلاک دندانی ، تارتار و ) را از روی دندان برداشته شود. 

متخلخل کردن سطح دندان با اسید

پس از تمیز کردن دندان (در صورت لزوم)، روند واقعی کامپوزیت آغاز می‌شود. اولین مرحله متخلخل کردن سطوح دندان به کمک ” ماده اسیدی دندان” است .

معمولاً این ماده اسیدی بصورت ژل است که در قالب‌های سرنگی کوچک موجود است. این ژل‌ معمولاً حاوی ۳۰ تا ۴۰ درصد اسید فسفریک است و بر روی دندانی که قرار است کامپوزیت شود ریخته می‌شود.

ژل اسیدی به مدت ۱۵ ثانیه بر روی سطح دندان گذاشته و سپس کامل از روی دندان شسته می‌شود. پس از پاک کردن ژل، اکنون سطح دندان کاملا  آماده کامپوزیت است.

اگر دندانپزشک در این مرحله دندان را خشک ‌کند باز هم سطح مینای دندان آن ظاهری یخ زده و شبیه به ظاهر شیشه‌ای خش خورده پیدا خواهد کرد.

سوراخ کردن دندان امری بدیهی است و در حین انجام آن، بیمار چیزی حس نخواهد کرد بطوری که حتی اگر حین سوراخ کردن دندان دریل به لثه‌های شما هم بخورد باز دردی را حس نخواهید کرد. اگر در این مرحله دندانپزشک عینک محافظ به شما نداد باید به هنگام شستشوی دندان پس از سوراخ کردن چشم‌های خود را ببندید. همچنین ممکن است که هنگام شستن دندان مقداری از طعم و مزه ژل به داخل دهانتان برود که معمولا تلخ یا ترش است.

بخاطر داشته باشید که در کل این مراحه دهان خود را باز کنید تا سوراخ ایجاد شده در سطح دندان آلوده به بزاق دهان نشود.

قرارگیری-کامپوزیت

 

قرارگیری کامپوزیت بر روی دندان

نحوه قرارگیری کامپوزیت به این صورت است که دندانپزشک ماده کامپوزیت را با ابزار مخصوص  روی سطح متخلل دندان رنگ میکند. برای اطمینان نیز گاها به آن باد دمیده میشودد تا مطمئن گردند تمام نواحی مواد کتمپوزیتی بصورت یکدست قرار گرفته است.

پس از آنکه ماده کامپوزیت دندادن بر روی دندان قرار گرفت، دندانپزشک پرتو نوری با طول موج خاص را بر روی آن می‌تاباند.

نور یکی از این واحدها معمولاً به رنگ آبی است و کاتالیزور را در ماده کامپوزیت فعال می‌کند و باعث سخت شدن آن می‌شود.

 مدت زمان تابش نور بر روی کامپوزیت دندان حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه خواهد بود.

کامپوزیت-و-مراحل-انجام-آن

 

 ترمیم و گذاشتن ماده کامپوزیتی دندان

کامپوزیت دارای استحکام زیادی است. دندانپزشک آن را در قسمت‌های کوچک بر روی دندان می‌گذارد و به آرامی هر یک از آنها را بر روی جای خود می‌مالد تا زمانی که بخشی از ترمیم در حال ساخت از شکل مورد نیاز برخوردار باشد.

پس از آن که دندانپزشک از موقعیت کامپوزیت دندان رضایت کامل داشت به کمک همان نور قبلی تنظیمات اولیه را انجام می‌دهند. 

شاید بعد از قرار دادن مقدار اولیه کامپوزیت دندان هنوز شکل ترمیم کامل نباشد، دندانپزشک می‌تواند به راحتی لایه‌های جدید به آن اضافه نماید.

برای پرکردن دندان ممکن است که دندانپزشک از یک کامپوزیت بزرگ استفاده کند و باتوجه به اندازه کامپوزیت ساخته شده  معمولا فرم‌دهی کامپوزیت به زمان زیادی نیاز دارد.

از آنجایی که کنترل رطوبت و بزاق دهان برای انجام کار مهم است از این رو شما باید دهان خود را باز نگه دارید تا دهان شما در زمان کار خشک بماند.

کامپوزیت-دندان

 

 اصلاح و فرم دهی کامپوزیت دندان

بیشتر اوقات دندانپزشکان از کامپوزیت بزرگ جهت کار خود استفاده می نمایند تا در نهایت بوسیله مته آن را متناسب با دیگر دندان های بیمار فرم دهد.

بعد از فرم دادن دندان، دندانپزشک دندان را از تمامی زوایا بررسی میکند تا اگر ایراداتی وجود دارد آن را برطرف نماید و به روش های مختلف تست میکند تا مطمئن شود دندان دقیقا در جای مناسب خود قرار گرفته است.

در زمان پولیش کامپوزیت، شما می‌توانید لرزش‌های مته را حس کنید اما اگر در مواردی که از ماده بیحسی هم استفاده نشده باشد باز هم هیچگونه دردی احساس نخواهید کرد. چرا که دندان شما بسته شده و سطح خارجی آن در حال ترمیم می باشد.

بعد از اصلاح برای اینکه دندانپزشک بداند که دندان همسطح بقیه است و بیمار حس بدی ندارد، نوار نازکی از کاغذ کربن را در بین دندانهای بیمار قرار می‌دهد و از او می‌خواهد که به آرامی دهانش را ببندد و سپس کمی بفشار بر روی دندان خود بیاورد. 

با اینکار جای دندان‌ها در نقاطی که به هم می‌رسند بر روی کاغذ کربنی باقی‌ می‌ماند. اگر علائم بر روی کاغذ به گونه ای باشد که نیاز مجدد به اصلا داشته باشد، دندانپزشک مجدد این کار را انجام میدهد تا به سطح دلخواه برسد.

پولیش-کامپوزیت-دندان

 

مرحله نهایی انجام کامپوزیت دندان 

آخرین مرحله از انجام کامپوزیت دندان بسیار مهم می باشد. در این مرحله پولیش نهایی انجام میگیرد. به اینصورت که وقتی تمام مراحل لازم انجام شد، دندانپزشک کامپوزیت را پولیش میکند و آن را همرنگ دندانهای شما می نماید و در نهایت آماده استفاده شما قرار میگیرد.

بیشتر بخوانید: مزایا کامپوزیت دندان

کامپوزیت-دندان

کلینیک دندانپزشکی قلهک در تهران

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است. 

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

https://clinicgholhak.com/

کلینیک- دندانپزشکی-قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی
رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی

24 آبان 1402

 مواد موثر در استحکام کامپوزیت دندان
مواد موثر در استحکام کامپوزیت دندان

17 آبان 1402

کامپوزیت دندان در شریعتی
کامپوزیت دندان در شریعتی

15 آبان 1402

علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟
علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟

24 مهر 1402

کامپوزیت دندان روش جایگزینش وجود دارد؟
کامپوزیت دندان روش جایگزینش وجود دارد؟

07 شهریور 1402